Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.

  • 9 Vastauksia
  • 5054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« : 03.10.2013, 15:45:53 »
Elikkäs siis tuli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. lambda valo syttyi ja kun kone lämpenee tyhjäkäynti rupeaa seilaamaan 900-2000rpm väliä eikä lopu ennenkuin antaa auton seistä hetken ja käynnistää uudelleen ja taas hetken ajon jälkeen alottaa saman uudelleen. Luin vikakoodit ja antaa tämmöstä koodia: 2-3-4 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu tai on epäkelpo. Eli mistäs kannattas lähtee availemaan ja korjailemaan?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #1 : 03.10.2013, 16:16:55 »
pysyy muutaman sekunnin siinä 2000 tienoilla ja sit laskee?

mulla sama vika johtu bypassin toimimattomuudesta, eli ohjausletkut sille voi olla haperot
sitte tietty testata se kaasuläpän kytkimen toiminta
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Jonsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #2 : 03.10.2013, 16:34:17 »
Joo niin se tekee. Mul on tossa semmonen osittain kiertävä vag sarjan autoihin suunniteltu dump/by pass kiinni. Ei sotke kyllä käyntejä mitenkään ja ajelinkin sillä muutaman tonnin ilman ongelmia. täytyy tarkistaa että onko noi letkut kondiksessa.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #3 : 26.10.2013, 23:04:43 »
nyt rupes taas tekeen yhtäkkiä uudestaan tätä ongelmaa...kaiken se nyt näköjään koettelee ja kerralla  :uglystupid2:

kylmänä käynnistys-> aluksi käy tyhjäkäyntiä pari minuuttia [joka lämmetessäkin korkeahko 1000rpm (en tiedä syytä tällekkään ollut jo useamman kuukauden)], sitte rupeaa seilaamaan. ->sammutus, ei vikakoodeja->käynnistys tyhjäkäynti taas tuon 1000rpm, sitte lähin oottaan että lämpenee kone ja palatessa kone ajolämpöinen ja lambda valo syttyny->sammutus vikakoodit  1-1-3 ja 1-3-3.

ainoot muutokset on eiliseen (jolloin toimi), että vaihoin nokan etustefan ja nostin paineet bleedillä 0.6->1.0bar(bleedi oli yli vuoden kiinni ennen koneremppaa, ilman ongelmia),remmi kohallaan (kampi 0:ssa ja nokka merkissä)


autosta: syksyllä otettu ajoon, rempattu n.1,5 vuotta     -91 b230ft, 25mm bypass (paluu turbon imuputkeen), t3/4-turbo, viking-bensalastu, 3"-putkisto,3"sport-katti, kone laakeroitu, porattu 1. ylikokoo, h-profiilit, takomännät(lähetyksessä kusivat->3mm liian matalat->eli puristukset 6.5:1 :2funny: TOSIN toimi silti aiemmin syksyllä aivan mainiosti),dekki ja kansi plaanattu(vaan sen, että on suorat), cometic 1mm-tiiviste, huohotus säiliöön josta letkutusten mukaan joko imuputkeen tai atmosfääriin, blingfactoryn triggeri-vauhtis, m5-asetelma, m90... ja alakerta painotettu, kaasuläppä, kansi ja tyhjäkäyntivena puhdistettu ja tehty kanteen huolto (hiottu venat, tiivisteet ym. ym.) , imusarjaan en koskenut... laajakaista lambda stand-alone asennuksena ja vakio lambdan jälkeen., bensasuodatin vaihdettu   eikohä siinä ala oleen ihan kaikki mitä hierottu  :P

huomenna putsaan IMM:n, putsarin(Greenin-paneeli) ja kokeilen veljeltä kaasuläppäanturia (Mikäli sopii vaparista tähänki??), otan bleedin pois, jollon myös bypass ruuvataan löysemmälle.
vaihtoehtoja saa heitellä, alkaa tuon rempan jälkee jo ahistaan, ko loppua ei näy...mut eikö se vähä tähä harrastamisee kuulu :D
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #4 : 27.10.2013, 03:30:29 »
Luin vikakoodit ja antaa tämmöstä koodia: 2-3-4 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu tai on epäkelpo. Eli mistäs kannattas lähtee availemaan ja korjailemaan?

Kummastas pinnistä se tuli? 2 vaiko 6 ?

Jos se tuli pinnistä 6, se on EZK:n vikakoodi ja tarkoittaa seuraavaa:
2-3-4     Kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) tyhjäkäynti-signaali puuttuu

Eli piuhavika puhtaasti, ellei LH anna pinnistä 2 jotain vikakoodia, koska vikakoodi on EZK:n eikä LH:n.
EZK hoitaa sytkän ja LH bensan.

Piuhavikaa kovasti epäilen LH:n ja EZK:n välisistä piuhoista. Jos LH antaa vikakoodin 1-3-3, niin vika on sitten siellä LH:n ja TPS:n välissä tai itse TPS:ssä.

kylmänä käynnistys-> aluksi käy tyhjäkäyntiä pari minuuttia [joka lämmetessäkin korkeahko 1000rpm (en tiedä syytä tällekkään ollut jo useamman kuukauden)], sitte rupeaa seilaamaan. ->sammutus, ei vikakoodeja->käynnistys tyhjäkäynti taas tuon 1000rpm, sitte lähin oottaan että lämpenee kone ja palatessa kone ajolämpöinen ja lambda valo syttyny->sammutus vikakoodit  1-1-3 ja 1-3-3.
Koodit LH:n puolelta ja merkitsevät seuraavia juttuja:
1-1-3*      Lambda-säätö         Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen         Korkea polttoaineen kulutus
1-3-3      TPS TK asetus väärä/maadoitusvika   TPS viallinen/väärin asennettu/johdotusvika      Korkea tyhjäkäynti

Tuosta ekasta koodista tulee vikavalo ja molemmat viittaavat piuhavikoihin tai puutteellisiin kontakteihin.

Vikakoodit pötkönä ekasta listasta ja selitteet myöhemmin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

LH:n koodit selitteineen:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898

EZK:n koodit selitteineen:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg166913#msg166913


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #5 : 27.10.2013, 05:52:30 »
lh:n koodeja eli 6 rööristä

mutta se että kuukausi ollut ihan ilman vikakoodeja, vaan tuota korkeeta tyhjäkäyntiä ollut. sitte nyt yhtäkkiä tuli... :s
« Viimeksi muokattu: 27.10.2013, 05:54:24 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #6 : 27.10.2013, 13:58:26 »
lh:n koodeja eli 6 rööristä

mutta se että kuukausi ollut ihan ilman vikakoodeja, vaan tuota korkeeta tyhjäkäyntiä ollut. sitte nyt yhtäkkiä tuli... :s

Tuo 1-3-3 ei sytytä vikavaloa mutta aiheuttaa korkean tyhjäkäynnin. Vastaavasti 1-1-3 taasen sytyttää vikavalon heti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #7 : 29.10.2013, 05:02:10 »
lh:n koodeja eli 6 rööristä

mutta se että kuukausi ollut ihan ilman vikakoodeja, vaan tuota korkeeta tyhjäkäyntiä ollut. sitte nyt yhtäkkiä tuli... :s
Ei kun EZK:n koodit tulee 6:sta.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #8 : 30.10.2013, 15:53:08 »
Ei kun EZK:n koodit tulee 6:sta.

juuri näin, tarkotin 2:sta... aivon ja käden koordinaatio hukassa *tumppuun->
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: Volvo 940 turbo 91vm tyhjäkäynti seilaa.
« Vastaus #9 : 01.11.2013, 14:46:26 »
Tuo 1-3-3 ei sytytä vikavaloa mutta aiheuttaa korkean tyhjäkäynnin.

tänään tekas ainoastaan yhen vikakoodin lh:n rööristä (1-3-3)  ja sytytti lambda-valon sekä tietty tyhjäkäynti alko seilaamaan.

ja luulenpa, koska vika ilmenee mulla lähes poikkeuksetta kylmällä kelillä. niin tuo bypass jumittaa/jäätää, myös pientä sakkaus-ääntä oli havaittavissa samaan aikaan kun tuo valo syttyi
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy