Race.fi  Puotilan autokorjaamo

b19a:n turbotus

  • 199 Vastauksia
  • 81200 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #135 : 27.02.2013, 20:27:59 »
Paitsi että kymppisarjan lohkossa on M-kanget jotka on vähintään yhtä kestävät kuin uudemmat 13mm kanget.
No perhana. Opinpahan taas jotain uutta :)
No kun halvalla sai.

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #136 : 13.03.2013, 14:35:01 »
Meneekös nämä suuttimet http://www.autotune.fi/tuote/578/suutin-ev14-670cc-12-ohm
bolt-on lh:n imusarjaan ja vakio kiskoon? Mitenkä nuo ev14 suuttimet eroaa ev1:stä?
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #137 : 13.03.2013, 22:48:37 »
EV14 on erilaiset suuttimien sähköliittimet kuin EV1 malliset...ne LH:n vakiosuuttimet ovat EV1 liittimillä...

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #138 : 13.03.2013, 23:12:56 »
Mutta muutenko menee suoraan tuommoiset 61mm pitkät ja 14mm O-renkaiden halkaisijalla olevat?
Megan kanssa tulossa, niin liittimillä ei ole niinkään väliä.
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Paikalla Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #139 : 13.03.2013, 23:52:32 »
EV14 on suutintyyppi (ns.pallokärkisuutin) eli se ei kerro suoraan mikä liitin siinä on. ev14 suuttimia löytyy US-car liittimellä , nippon/denso-liittimellä sekä JPT-liittimellä (käytetään myös useasti nimitystä EV1) joka löytyy vinokoneista.

Vinokoneen suutinkiskoon käy suuttimet joiden o-renkaiden väli on noin 61-65mm ja halkaisija 14mm
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Tyramies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • hey joe
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #140 : 21.03.2013, 08:50:09 »
Hei! uusi volvonisti ilmoittautuu eilen ostamani auton perusteella  :) Eli kävinpä kipasee sellanen 1984 740 GLE volvon, automaattilaatikolla, B19E(?????) koneella ja ilman katalysaattoreita yms. Nyt kun en oo yhtään volvoista perillä (liekkö vanha bemarimies) niin ois kysymyksiä:

- käyttöönotto pv otteessa 00.00.1984, niin onko tää tosissaan sitten niitä ekoja 740 GLE malleja?  :pomo:
- tutkintu viimeset 48 tuntia mutta ei vieläkään selvyyttä, kuvien perusteella autossa on B19E moottori, mutta kun katon niin niitä ei pitäs olla 740 volvoissa enään, vaan kaiken mahdollisen järjen mukaan se pitäs olla B200E? Kuvien perusteella kuitenkin B19 ja voin laittaa kuvia tähän jos joku tietää asiasta enemmän... otteessa näyttäs olevan 114hp?
- ylläoleva kysymys sen takia että heh heh laitetaanpas turboa kiinni, mutta mistä ja minkälainen, eroaako volvon tekniikka paljoa bemarista?
- kestääkö vanha automaatti suurinpiirtein jotain 0.4 painetta vai meneekö paskaks ekan polkasen jälkeen?  ???

jos joku kertoo ja laittaa vaikka yksityisviestiä jos löytyy turboja tjsp niin olisi tosi siisti juttu  :2funny:

Tomppa
« Viimeksi muokattu: 21.03.2013, 08:57:31 kirjoittanut Tyramies »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #141 : 21.03.2013, 16:12:32 »
Nuissa "protosarjan" seitensatasissa tosiaan on kymppikoneet, eli pata todellakin on B19E. Korkeiden puristusten takia ei ihan ideaaliaihio ahtamiseen, mutta kymppikone on kyllä kertaluokkaa lujempi pata kun alkupään B200, joten jos saat nakutuksen pysymään poissa niin kone on ikuinen. Ahtaakin voi jos on kunnollinen moottorinohjaus, nykyisestä systeemistä voit hyödyntää tässä tapauksessa bensapumpun ja virranjakajan (mikäli muistan oikein että tässä on kiinteä hallijakaja ja boksisytkä). Megaruutta tai 2.2 LH käytännössä helpoimmat vaihtoehdot.

Loota kestää jos se on kunnossa, tuon ikästä on keretty kuitenkin jo kohta 30v olla huoltamatta niin kunto on arpa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #142 : 21.03.2013, 19:01:35 »
Loota on tuskin pitkäikäinen. Toni paistoi tollasen AWn muutamassa päivässä. Eikä ollut satoja hevosvoimia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #143 : 21.03.2013, 19:37:07 »
B19E on induktiivisellä virranjakajalla, ei hall-anturilla...eli anturi on 2-johtoinen ja Hall 3 johdolla...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #144 : 21.03.2013, 19:51:11 »
B19E on induktiivisellä virranjakajalla, ei hall-anturilla...eli anturi on 2-johtoinen ja Hall 3 johdolla...
Taidat puhua 240:stä? Pitää muistaa että 740 ja 240 on LH2.4 asti erilaisilla sytkävermeillä, ja pitipä oikein tarksitaa niin vihreäkantisen mukaan -84 B19E 740 on TZ-28H sytkällä, eli tyhmä alipainevetoinen hallijakaja. Kelpaa myyntiartikkeliksi kärkijakajan tilalle, mutta ahtokäyttöön turha.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #145 : 21.03.2013, 20:07:49 »
Juu 240 B19E ainakin on tuolla induktiivi jakajalla, mutta sitä en tiennyt että 740 B19E moottori on jo Hall jakajalla...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #146 : 21.03.2013, 20:18:59 »
Mun mielestä kaikkein helpoin tapa olisi hommata kokonaan toinen b19a tai b21a kone jonka ahtaa, ja nostaa sitten kokonaisena sen nykyisen b19e koneen tilalle.

Etuna on se että nuo a koneet toimivat matalamman rutistuksen puolesta ihan sellaisenaan ahdettavaksi, ja puuhastelun aikana auto on käytevissä normaalisti. Sen b19e koneen ruiskulla tuskin kuitenkaan oli tarkoitus ahtaa? Ei mikään älyttömän helppo juttu rakentaa hyvin toimiva siitä k-jetistä ahdettuna (ei tietenkään mahdotonta). noita vanhoja a koneita saa naurettavan halvalla, tai jopa ilmaiseksi kun vaan viitsii hakea.

Poissa Tyramies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • hey joe
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #147 : 21.03.2013, 21:02:04 »
Mun mielestä kaikkein helpoin tapa olisi hommata kokonaan toinen b19a tai b21a kone jonka ahtaa, ja nostaa sitten kokonaisena sen nykyisen b19e koneen tilalle.

Etuna on se että nuo a koneet toimivat matalamman rutistuksen puolesta ihan sellaisenaan ahdettavaksi, ja puuhastelun aikana auto on käytevissä normaalisti. Sen b19e koneen ruiskulla tuskin kuitenkaan oli tarkoitus ahtaa? Ei mikään älyttömän helppo juttu rakentaa hyvin toimiva siitä k-jetistä ahdettuna (ei tietenkään mahdotonta). noita vanhoja a koneita saa naurettavan halvalla, tai jopa ilmaiseksi kun vaan viitsii hakea.

kiitos kaikille vastauksista! Ööh eli siis fyrkkaa olis käytössä sellaset 700euroa, ja aattelin et mahdollisimman halvalla jos sais edes sen 200hp että laatikko kestää jos kestää, niin se riittäis. Ei mitään himovirityksiä vaan sellasta ihan pienempää että ei ihan jalkoihin jää. Mistä koneita kannatas kysellä tai valmiita turbosettejä? Tässä meinaan sellanen et oon nyt lukenu et tol vakioruiskulla pystyis samaan tarpeeks mehua sinne... mene ja tiedä sitten  ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #148 : 22.03.2013, 04:33:19 »
kiitos kaikille vastauksista! Ööh eli siis fyrkkaa olis käytössä sellaset 700euroa, ja aattelin et mahdollisimman halvalla jos sais edes sen 200hp että laatikko kestää jos kestää, niin se riittäis. Ei mitään himovirityksiä vaan sellasta ihan pienempää että ei ihan jalkoihin jää. Mistä koneita kannatas kysellä tai valmiita turbosettejä? Tässä meinaan sellanen et oon nyt lukenu et tol vakioruiskulla pystyis samaan tarpeeks mehua sinne... mene ja tiedä sitten  ::)

Tonne kierrätyskeskukseenhan sitä kannattaa suunnata jos jotain tarvitsee.. Siis tän foorumin kauppa-alue.

Kyllähän se vakioruiskinkin pystyy siihen patentoimaan, mutta ihan älyttömän helppo juttu se ei ole, koska tuossa on mekaaninen k-jetronic.

Kaikkein helpointa muutos on kun hommaa R-sport turbosatsin, joko koko koneen, tai pelkät hälyt, mutta onhan niissä kaasarituboissakin omat pähkäilynsä. Tuo 700e budjetti voisi toimia esim niin että hommaa joknkun läpimädän turbovolvon josta ottaa tekniikan.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #149 : 22.03.2013, 15:17:43 »
Ööh eli siis fyrkkaa olis käytössä sellaset 700euroa

Jos satut asumaan mikkelissä päin.
http://www.nettiauto.com/volvo/740/5470071
Ja vielä k-jetillä.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2013, 15:25:10 kirjoittanut Hermann »
citikka

 

Kulkukoira  Proturbo