noita lämmitysratkaisuja työkseni tekevänä olen tuumaillut että uudistaloon maalämpö on fiksu järjestelmä, saa myös aika helvetin halvan viilennyksen maapiiristä, tosin, nostaa rakennusvaiheessa jonkin verran kustannuksia ilmakanavien eristystarpeesta johtuen ja tietysti joutuu hommaamaan viilennyspatterin ilmanottoon tai laittamaan iv-koneen jossa on sisällä kyseinen kampe. uudistalon maalämpö tulee jonkinverran edullisemmaksi verrattuna vaikka rintsikkaan koska uudistalo ei vaadi niin tehokasta pumppua kuin vanha tönö ja se johtaa siihen että lämpökaivon ei tarvitse olla niin syvä. tosin, suosittelen kairaamaan jonkun kymmenen metriä syvemmän kaivon mitä on laskettu, eipähän ainakaan jää kaivosta kiinni lämmitys/ja/tai viilennysteho.
siihen rintsikkaankin maalämpö asennettuna nostaa kiinteistön arvoa, ainakin myydessä moni arvostaa jos on maalämpö ja sitä kautta saa kyllä hintaa takaisin.
sen verran olen noiden kanssa ollut tekemisissä että ne jotka haukkuu maalämmön paskaksi on: A: eivät oikein edes tiedä mikä se on mutta haukutaan silti. B: on ostettu se halvin tarjousten perusteella joltain itseoppineelta tmi kaverilta joka on päin persettä asennettu. C: koneen asetukset on jollain tapaa viturallaan. D: kuvitellaan sitä ihmelaitteeksi joka ei sitten kykenekkään lämmittämään ihan kaikkea. ( esim. yks pässi joka yritti lpitää uima-allasta lämpimänä.. ULKONA TALVELLA
rinnalla oli öljykattila ja keuhkosi että kun öljyäkin menee vaikka kuinka, ihan paska tuo maalämpö..)
A: Pitää paikkansa.
B: itse ostin aikoinaan (2004) Toiseksi kalleimman ja jälkeen päin olen huomannut että paras valinta (avaimet käteen paketin).
Asentajilla oli jo silloin ammattitaitoa antaa hyviä vinkkejä kuten esim että jättää vanha hyväkuntoinen kierukkavaraaja
käyttöön.
Tuo ulkoinen varaaja tekee monta etua.
- MLP hoitaa esilämmityksen KV-lle +45 asti ja loput -->+65 saaka varaaja.
- Varaaja hoitaa legionellat ym. joten MLP ei joudu vetelemään aina tappiin asti. Tämä taasen säästää kiertovesipumppuja koska yli 45 asteinen ei kierrä turhaa niissä.
- Ei tarvitse lämmittää KV:ttä arkisin 23-15 koska sen määrä riittää hyvin pieneen käyttöön.
- Taasen kun tarvittaa paljon kuumaa vettä niin MLP + varaaja yht. 410l kuumaa vettä. 12 henk putkeen käynyt saunassa ilman kuuman veden loppumista eikä tarvi saunanappeja painella.
- Vähentää rajusti pätkäkäyntiä. itsellä käynnistykset n 2500 krt vuodessa
- Ja huonossa tapaukseesa jos pumppu hajoaa jostain syystä (itsellä salama hajoitti piirikortin)
saat silti aina kuumaa vettä.
c: itsellä meni n 1,5v kunnes sain säädöt kohdalleen , enään ei tarvi koskea. Ainoa huolto on ollut aluksi 2v välein. oli nesteen tarkistus ja mutasihti.
Mutasihtiä en ole enää 5 vuoteen avannut koska mitään tukkeutumiseen viittaavaa ei ole ollut.
D: no minulla se lämmittää 30m3 uima-allasta , sisällä kylläkin