Samppasport  Futurez

vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet

  • 22 Vastauksia
  • 9125 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peexi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
eli siis otsikon mukainen volvo hylättiin katsastuksessa tyhjäkäynnin liiankorkeista päästöistä  :( mutta korkeemmilla kierroksil sit taas päästöt oli kuulemma erinomaiset  :o katsuri meinas et päästää venttiileist ohi? mut ei ollu varma.... mistä siis lähtis vikaa paikantamaan?? ja jos kyseinen aihe jo on niin saa poistaa (haulla en löytänyt)
Aina tuurilla-Köyhän on pakko yrittää :D

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #1 : 15.10.2013, 19:32:29 »
Jos vaikka laittaisit arvot tähän, niin vois arpoa mikä pielessä.

Jos päästää venttiileistä ohi niin on koko kierrosalueella.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa peexi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #2 : 15.10.2013, 19:44:35 »
HC ppm 1240
Aina tuurilla-Köyhän on pakko yrittää :D

Poissa peexi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #3 : 18.10.2013, 19:01:14 »
tulipas kirjotettua toi edellinen viesti huonosti, eli HC arvo oli tyhjäkäynnillä 1240  :o
Aina tuurilla-Köyhän on pakko yrittää :D

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #4 : 18.10.2013, 20:09:58 »
tulipas kirjotettua toi edellinen viesti huonosti, eli HC arvo oli tyhjäkäynnillä 1240  :o
1240 joutokäynnillä on aivan helevetin iso arvo,  mun ekat veikkaukset ilman muita tietoja on palanut venttiili tai hitonmoinen ilmavuoto yhten pyttyyn

Mitä muut arvot oli?

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #5 : 19.10.2013, 19:09:50 »
Pakoputkessa vuoto, se sekoittaa lambdan arvoja alle 1500 kierroksilla, siitä korkeammalle normaalit. Vuoto voi olla vaikka ihan takaosissakin, eikun tarkistamaan, ei saa vuotaa mistään.

Poissa peexi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #6 : 19.10.2013, 20:25:45 »
muita arvoja tyhjäkäynnillä: co%=0,9     o2%=0,3      co2%=14,2
voiko se pienivuoto putkes muka sekottaa sitä lambdaa noi pahasti?? täytyy tsekat se varmuude vuoks silti  :)
havaitsin myös et kone käy tyhjäkäyntiä jotenki raskaasti, iha ku vajailla kävis?  ??? mut silti kaasuun vastaa normaalisti
Aina tuurilla-Köyhän on pakko yrittää :D

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #7 : 20.10.2013, 23:42:35 »
Pakoputkessa vuoto, se sekoittaa lambdan arvoja alle 1500 kierroksilla, siitä korkeammalle normaalit. Vuoto voi olla vaikka ihan takaosissakin, eikun tarkistamaan, ei saa vuotaa mistään.
Höpönhöpön...
Putkivuoto takapäässä tekisi vaan korkean jäännöshapen. Jos vuotaisi ennen lambdaa, säätäisi lambda seoksen persiilleen koko kierroslukualueella. Pielessä tällöin olisi pahiten CO eli häkä, sillä seos menisi liian rikkaaksi...

HC (hiilivedyt) jos on koholla, niin palamatonta polttoainetta tulee läpi, eli ei siis polta kunnolla.
Jos arvot on kierroksilla kunnossa, niin vika tuskin on venttiileissä, sillä sieltähän se löisi läpi koko kierroslukualueen.
Veikkaisin sytytystä, ei jaksa antaa kipinää tyhjäkäynnillä. Tarkasta siis tulpat, johdot, pyörijä ja kansi.

Laitappa ne kaikki arvot tänne, eli mitä ne kierroksilla oli...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa peexi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #8 : 21.10.2013, 12:52:25 »
oon jo vaihtanu kaik johdot, pyörijän, kannen ja tulpat vähän aikaa sitten uusiin eikä tyhjäkäynti parantunu ku vähän  :-\ täytyy ne viel tarkistaa läpi

tyhjäkäynti:  HC=1240    CO%=0,9    O2%=0,3     CO2%=14,2    Lambda=0
>2000r/min: HC=65       CO%=0       O2%=0,2     CO2%=15       Lambda=1

arvot suoraan paperista kirjotettuna
Aina tuurilla-Köyhän on pakko yrittää :D

Nercs

  • Vieras
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #9 : 21.10.2013, 15:48:40 »
Kuulen laitaa tuo pakoputki puoli nyt kuntoon  CO2% kun siinäkin se 5.0 on se hylkyraja itsellä oli jotain 0,12.
Hekkarimoiset arvot teillä .
Joten aloitetaan alusta  koneessa on hyvät öljyt ja suodatin .Ilmaputsari on vaihdettu sekä sekattu missään ei ole ilmavuotoja ja huohotin putsattu samoin se kaasuläppä
Eli auto saa ilmaa kunnolla. Mitattaessa auton kone oli lämmin ja kaikki alipaaneletkut varmasti siellä konetilassa on tiiviit ja paikoillaan
Tulpat kunnolliset ja ne boshin tulpanjohdot just ne jotka maksaa 60e pintaan ne alkuperäsiet virranjajajan kansi ja pyörikjä kanssa uudet .Missä kunnossa suuttimet  kun harmi kun kukaan ei koskan laiutaa ajettu kilometrejä näkyviin se on ihan eri asia jos autollaa on ajettu 150tkm tai 450tkm.Eli bensa ja kipinä puoli tuli nyt kuntoon,Kun itse käyntin leimassa niin CO% molemmillaa kierroksillaa oli o ja Hcc tyhjäkäynti 2  yli 2000 se 1.

Putsaa se ilmasuodattimen kannessa ole imuilman lämpötunnistin,mittaristossa ei pala mikään vikavalo.Ilmoita mitä löytyi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #10 : 21.10.2013, 17:17:41 »
Kuulen laitaa tuo pakoputki puoli nyt kuntoon  CO2% kun siinäkin se 5.0 on se hylkyraja itsellä oli jotain 0,12.
Hekkarimoiset arvot teillä .
Joten aloitetaan alusta  koneessa on hyvät öljyt ja suodatin .Ilmaputsari on vaihdettu sekä sekattu missään ei ole ilmavuotoja ja huohotin putsattu samoin se kaasuläppä
Eli auto saa ilmaa kunnolla. Mitattaessa auton kone oli lämmin ja kaikki alipaaneletkut varmasti siellä konetilassa on tiiviit ja paikoillaan
Tulpat kunnolliset ja ne boshin tulpanjohdot just ne jotka maksaa 60e pintaan ne alkuperäsiet virranjajajan kansi ja pyörikjä kanssa uudet .Missä kunnossa suuttimet  kun harmi kun kukaan ei koskan laiutaa ajettu kilometrejä näkyviin se on ihan eri asia jos autollaa on ajettu 150tkm tai 450tkm.Eli bensa ja kipinä puoli tuli nyt kuntoon,Kun itse käyntin leimassa niin CO% molemmillaa kierroksillaa oli o ja Hcc tyhjäkäynti 2  yli 2000 se 1.

Putsaa se ilmasuodattimen kannessa ole imuilman lämpötunnistin,mittaristossa ei pala mikään vikavalo.Ilmoita mitä löytyi
CO2 arvolle ei ole mitään hylkyrajaa.
Pakoputki näyttäisi olevan aivan kunnossa, jäännöshappi on 0,2 ja 0,3 eli ei oikein mitään.
Eli rautalangasta: vika ei ole pakoputkessa.

Rajathan ovat tällaiset:
Tyhjäkäynnillä CO=0,5, O2=5 ja HC=100
Kierroksilla CO=0,3, HC=100 ja lambda-arvon pitää olla välillä 0,97-1,03.

Eli jostain syystä tulee palamatonta älyttömästi läpi tyhjäkäynnillä. Seos ei ole mitenkään älyttömän rikkaalla kun CO on vain 0,9.

Ja tosiaan, paljonko on ajettu...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa peexi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #11 : 21.10.2013, 18:05:56 »
autolla on nyt ajettu hiukan päälle 290000km
mut joo, tarkistelin nyte niit sähköosia, misään ei tuntunu olevan vikaa mut tuli mieleen et voiko puola ol tekemäs kuolemaa jos se pätkii sytytystä tyhjäkäynnil?? voiko ol mahollista?  ???
Aina tuurilla-Köyhän on pakko yrittää :D

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #12 : 21.10.2013, 18:19:19 »
Ostin vasta tuon 850 bensa 2,5 ja tuttu korjaamo mittas pakoarvot ja sanoi, ettei mee läpi, tyhjäkäyntiarvot huomattavan korkeat, mutta yli 1500 kierr. arvot normaalit, sanoi, että pakoputki vuotaa.
Jokin aika sitten laitettu katti ja koko etupää joustoineen uusi siihen keskipilariin asti ja kun Vianorilla katsottiin niin koko putki oli laho siitä taakse, pahiten ihan takaa, autolla ei muutamaan vuoteen ole juurikaan ajettu, tankki pari vuodessa, joten Vianori laitto uuden putken, eikä mitään muuta tarvinnu, niin arvot ihan normaalit ja heittämällä katsastus, että sellainen tapaus, tiedä sitten sinun autostasi.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #13 : 21.10.2013, 18:23:21 »
autolla on nyt ajettu hiukan päälle 290000km
mut joo, tarkistelin nyte niit sähköosia, misään ei tuntunu olevan vikaa mut tuli mieleen et voiko puola ol tekemäs kuolemaa jos se pätkii sytytystä tyhjäkäynnil?? voiko ol mahollista?  ???
Voi olla, onhan näistä puolia hajonnu...

Oliko ne kaikki tulpat samannäkösiä? Eli samanvärisiä yms...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Nercs

  • Vieras
Vs: vm.93 850 10v tyhjäkäynnin päästöt liian korkeet
« Vastaus #14 : 22.10.2013, 08:17:20 »
Sori tuo mokaillu josta Hurmos sanoi .Kun on tottunut tuohon  järjetykseen joka aina minullaa on tämä kun tulkitsee noita päästöjä.
Yli 2000 kierrosta ja arvot 330tkm ajetusta Volvosta

Co-pitoisuus  0%
HC-pitoisuus 1
Lamba-arvo   1.00
CO-pitoisuus15.5%  teillä aika matala on tyhjäkäynnillä tämä kun normalistai se heittaa ainoastaa 0.1% tyhjäk. /kierrokset ainakin minulla.
O2 pitoisuus 0.11% ainakin minun lapussa lukee sallittu 5.0%.

Ps kuluttaako auto öljyä eli tarviseeko lisäillä kuinka paljon vaikka sillä 1000km ajolenkillä.


Tuossa noista päästöarvoista tietoisku  kuinka niitä tulkitaan http://www.rvs.fi/diagnostic/page35.html
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 08:48:47 kirjoittanut Nercs »

 

Samppasport  Futurez