KL-varaosat  Race.fi

945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!

  • 12 Vastauksia
  • 7896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa samisalama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« : 28.03.2011, 21:58:25 »
Työmatka kasvaa. Alle löytyisi 945 24td.
Auto seissyt jonkin aikaa omistajan loppuunpalamisen (auton kohdalla) myötä.

Oli vaihtanut kamppeeseen jakohihnan ja vesipumpun. Pirssi lähtee käyntiin, mutta savuttaa sinistä ja käy huonosti. Pumpun remmiin (luullakseni erillinen, en oikein ole perillä tästä vw-dieselistä) ei olisi kajottu.

Nythän on kaiketi näin, että jos nokan jako on pielessä niin käynti ontuu, mutta hajottaako se koneesta mitään? Eli onko siellä venttiilit solmussa ja männässä reikä tms, vai voisiko olla, että laitos korjaantuu jaon asettamisella?

Pikaisia vastauksia kaivataan!
Nyk:-69 Amazon B20+M40
Ex:-88 240 B200E+BW71 #-87 740 B200E+M47#-73 142 B20+M40#-67 Amazon B18+M40#-65 Amazon B20(2,2)+M41#-96 850 B5252F+M56

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #1 : 28.03.2011, 22:20:07 »
Jos käy niin tuskinpa se pata rikki on. Ajoituksen saa varmasti todella komeasti poskelleen kun tuo luultavasti on jo -93 tai uudempi(?), jolloin tilanne on se, että siellä on erillinen kiristin ja vesipumppu, jossa on 8mm pultit ja ehkä 11m reiät, sen jaon saa todella paljon poskelleen vaikka remmin asentaakin "samalle hampaalle". Ajoitusohjeet FAQ:sta, ensin nokka paikalleen ja sitten pumppu paikalleen ja menoks. Ei ainakaan maksa mitään testata, ja aikaakin menee tunti...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #2 : 28.03.2011, 22:48:53 »
Minulla oli jako ja ruiskutusennakko poskellaan ja venttiilinvarren kumit väljät. Ne kun laitettiin niin harmaa savu loppui ja tilalle tuli mustaa savua niinkuin näissä pitääkin tulla. Jos ei itse osaa laittaa niin noi saa ihan kohtuuhintaan korjautettua.

Poissa samisalama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #3 : 28.03.2011, 22:50:52 »
Jos käy niin tuskinpa se pata rikki on.

Käy kuulema pahan kuuloisesti, mutta jos ajoitus on pielessä, niin kai se metakkaa päästää.
Uskaltaisikohan tuon ostaa... :-\

Nyk:-69 Amazon B20+M40
Ex:-88 240 B200E+BW71 #-87 740 B200E+M47#-73 142 B20+M40#-67 Amazon B18+M40#-65 Amazon B20(2,2)+M41#-96 850 B5252F+M56

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #4 : 28.03.2011, 22:57:48 »
Ainakin volkkarin 1.6TD koneessa voi olla jako hampaankin pielessä ilman että syntyy romua. Pari hammasta pieleen niin ottaa mäntä venttiileihin. Tuo 2.4 dieselpata on aikalailla samanlainen kuin tuo 1.6TD. Tietenkin 2.4 koneessa on pari sylinteriä enemmän.

Epäilen että on vaan ennakot pielessä ja kone käy ruman kuuloisesti. Vaikka olisi kaikki kunnossa, niin ei tuo silti mitenkään nätisti käy verrattuna esim. mersuun :) Ajoituksen saa säädettyä korvakuulollakin melkohyvin kohdilleen. Ajoitus saa olla melko pahastikkin pielessä ja lähtee silti käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2011, 23:12:04 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #5 : 29.03.2011, 08:07:24 »
Onko ko koneessa pumpun remmi toisessa päässä nokka-akselia mitä jakopää? Riippuu jos merkit pilessä, onko vain pumppu vai myös nokat, ehkä yksihammas ei säre viellä mitään, pumpun puoleisessa päässä pitäisi olla nokka-akselissa ura joka on kannen suuntainen (voi lukita nokan remmin vaihdon ajanksi) pumpun hammasratas vain kartiolla kiinni joten ajoitus voi mennä pieleen minkä verran vain. Sitten kun nokka-akseli kolmena kappaleena niin ei mitenkään siisti koneen sisusta kuten itellä meni ihan vain startatessa koti-pihassa vw2,4 T4.
Volvo xc60 AWD D5 vm 2010 321tkm ja Kabe -07. S60 2006 D5 376tkm

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #6 : 29.03.2011, 11:14:12 »
Rakennekuva on aika lähellä, siis nokka on jakopuolen nokkapyörässä kartiolla, pumppua käyttävä pyörähän ei ole nokan takapäässä kiinni edes kartiolla, ainoastaan tasopintojen puristuksella. Mutta kun jakopäässä on varmaan hampaan leveyden verran "klappia" mikäli auto on -93 tai uudempi, niin se vetää kyllä pumpun ajotukset pitkin seiniä jos ei sille ole tehty mitään. Sen nimittäin huomaa jos kone on mekaanisesti rikki, mulla kävi yhden ostamani td koneisen kanssa sillaite, että pumpun pyörä oli luiskahtanu, säädettiin pumppu kohdilleen ja starttaamaan -> ekan pytyn lyödessä jakopään puoleinen nokkayörä lipesi -> KLING. No eikun pelonsekasin tuntein yrittämään pyöritellä konetta takasinpäin jakoremmi irrallaan että sais jollakin konstilla jaon merkkeihinsä, sitten venakoppa auki ja todetaan kaikkien venojen menevän kiinni -> merkit kohilleen ja kovaa ajoa.

Tuon voit jossakin määrin varmuudella tarkistaa että onko kone mekaanisesti ehjä, venakoppa irti ja pyörität konetta kierroksen, jos kaikki venat tulee kiinni ei ole mitenkään todennäköistä että koneessa on venttiilivaurio. Ostaisin pois jos kone käy ja savuttaa sinistä, ei tartte olla paljoa pumpun myöhässä niin käy mitensattuu jos käy, ja savuttaa ihan hulluna...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #7 : 29.03.2011, 21:26:20 »
Joo ajoitus kun on myöhäisellä niin sinistä tai harmaata savua puskee kyllä oikein urakalla. Uskon että tuossa on jakohihna vaihdettu ja ei ole pumpun säätöihin koskettu tai ne on säädetty metsään. Jos menet tuota testailemaan niin katso netistä miten tuota ajoitusta säädetään. Tarkista toki ensin jakopään merkit. Laita sitten ajoitusta vähän aikaisemmalle ja kokeile auttoiko yhtään. Jos auttoi niin säätele vähän kerrallaan pumppua lisää, niinkauan kunnes korvakuulolla käynti on hyvää. Tosin jos tuolla korjaantuu niin kannattaa kaupat tehdä ennen kuin alat säätämään. Voi hinta pompsahtaa... :D

Edit: niinhän tuossa sanottiin aloituspostauksessa että pumpun remmiin ei ole kajottu. Ajoitus kuntoon ja kovaa ajoa.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011, 21:27:57 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #8 : 29.03.2011, 22:43:13 »
Taitaa olla ainut konsti laittaa kellolla ihan oikeaan pumpun ajoitus.
Volvo xc60 AWD D5 vm 2010 321tkm ja Kabe -07. S60 2006 D5 376tkm

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #9 : 29.03.2011, 22:56:03 »
Taitaa olla ainut konsti laittaa kellolla ihan oikeaan pumpun ajoitus.
Ei ole, kuten aiemmin on kerrottu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #10 : 29.03.2011, 23:01:27 »
Ei ole, kuten aiemmin on kerrottu.

Tarkoitin sitä kun jakopää kohdallaan ja pumppu toisessa päässä (olikin korjattu että taso-liitos eikä kartio). Olikohan pumpulla mitään lukitus jippoa jolla saa lähelle oikeaa (ehkä myös riittävän)
Volvo xc60 AWD D5 vm 2010 321tkm ja Kabe -07. S60 2006 D5 376tkm

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #11 : 30.03.2011, 19:45:11 »
Tarkoitin sitä kun jakopää kohdallaan ja pumppu toisessa päässä (olikin korjattu että taso-liitos eikä kartio). Olikohan pumpulla mitään lukitus jippoa jolla saa lähelle oikeaa (ehkä myös riittävän)
Ei sitä enää kannata lukita kun se on jo pielessä, eli helpointa on kääntää aavistus lisää, tai ottaa FAQ-osiosta tuo ajotus kellon tai tönärin kanssa uusiks. Joo tosiaan mulla ainakin on ihan tasoliitos kepin takapäässä, etupää on kartiolla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 945 24td jako-ongelma! Nyt pikaista tietoa!
« Vastaus #12 : 30.03.2011, 23:34:30 »
Taitaa olla ainut konsti laittaa kellolla ihan oikeaan pumpun ajoitus.

Vähänkin enemmän ajetulla ja jo hiukan väljällä pumpulla tuo kellolla mittaaminen ei ole välttämättä paras vaihtoehto. Korvakuulolla voi päästä parempaan tulokseen.

Itse joskus painin volkkarin 1.6TD ajoituksen kanssa. Kellolla säädin ennakon oikeaksi. Aina vain tuntui että on ehkä hiukan liian myöhäisellä. Lopulta hienosäädin korvakuulolla tuon.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011, 23:39:41 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

 

Autoracing  KL-varaosat