Samppasport  Futurez

940 käynnistysongelmat

  • 12 Vastauksia
  • 3295 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
940 käynnistysongelmat
« : 29.10.2013, 20:27:20 »
Enolla on -91 vuoden 940 ruiskukoneella. Nyt on alkanut olemaan käynnin kanssa ongelmia. Oireita ovat:
- Kylmänä lähtee yleensä käyntiin, joskus vaatii että pipetillä pitää laittaa bensaa suoraan imusarjaan.
- Lämpimänä ei lähde millään käyntiin
- Auto sammuu ilman varoitusta

Tähän mennessä autoon on tarkistettu että pumput toimii, suodattimet vaihdettu ja ruiskun releitä vaihdettu. Tarkkaan en tiedä.
Mistähän tuossa kannattaisi lähteä vikaa metsästämään?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #1 : 29.10.2013, 21:52:29 »
Onko vikakoodeja luettu?
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #2 : 29.10.2013, 22:27:59 »
Onko vikakoodeja luettu?
en osaa nyt sanoa, mutta luulisi että nekin on katsottu. Jos ei ole niin minulta kysytään että kuinka se tapahtuu niin kysyn nyt teiltä sitä? :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #3 : 29.10.2013, 22:31:24 »
en osaa nyt sanoa, mutta luulisi että nekin on katsottu. Jos ei ole niin minulta kysytään että kuinka se tapahtuu niin kysyn nyt teiltä sitä? :)

FAQ!  :facepalm:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #4 : 29.10.2013, 23:12:16 »
Tosiaan nopee ja simppeli homma! :) Kannattaa kattoa mitä se boksi tarjoo.
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #5 : 02.11.2013, 03:06:34 »
Jokos vikakoodit on luettu?

Tai siis tuliko niitä?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #6 : 02.11.2013, 10:30:30 »
Vikakoodeja eivät lukeneet, mutta jotain siellä oli kun kuulema vikavalo paloi. Vika todennäköisesti korjautui, oli sulakerasian pohjasta löytynyt hapettumia, mm polttoainepumpun sulakkeen kohdalta. MuTulla neuvoin vielä että pitää akunkenkää irti niin koodit nollautuu. Nyt auto toimii.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #7 : 02.11.2013, 14:32:33 »
Vikakoodeja eivät lukeneet, mutta jotain siellä oli kun kuulema vikavalo paloi. Vika todennäköisesti korjautui, oli sulakerasian pohjasta löytynyt hapettumia, mm polttoainepumpun sulakkeen kohdalta. MuTulla neuvoin vielä että pitää akunkenkää irti niin koodit nollautuu. Nyt auto toimii.

Eli siellä oli vikakoodeja, koska vikavalo paloi.   :o

Ja EI!  Vikakoodeja ei nollata akun kenkä irroittamalla, sillä samalla menetetään kaikki LH:n adptiiviset arvot.   :buck2:

Vikakoodien nollausohje löytyy siitä FAQ-jutusta. Jolloin vain vikakoodit katoavat, eivätkä kaikki muutkin arvot samalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #8 : 02.11.2013, 15:41:18 »
Eli siellä oli vikakoodeja, koska vikavalo paloi.   :o

Ja EI!  Vikakoodeja ei nollata akun kenkä irroittamalla, sillä samalla menetetään kaikki LH:n adptiiviset arvot.   :buck2:

Vikakoodien nollausohje löytyy siitä FAQ-jutusta. Jolloin vain vikakoodit katoavat, eivätkä kaikki muutkin arvot samalla.
Villi arvaus että vikakoodit olisi viitannut bensanpaineisiin tai lamdba-anturiin kun niiden sulakkeiden liittimet olivat olleet todella hapettuneet. Ne kun oli putsannut puhtaiksi niin kaikki ongelmat hävisi.

Eiköhän ne arvot palaa sieltä kun ajaa. Valitettavasti en autolla ajaessa päässyt tänne lukemaan faqia kun soittivat aiheesta. Tiedän ettei akunkenkä ole oikea tapa, mutta sekin nollaa vikakoodit. Auton omistajalla ei ole tarvittavia tarvikkeita vikakoodien lukemiseen tai nollaamiseen joten piti vähän arvailla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #9 : 02.11.2013, 16:13:41 »
Villi arvaus että vikakoodit olisi viitannut bensanpaineisiin tai lamdba-anturiin kun niiden sulakkeiden liittimet olivat olleet todella hapettuneet. Ne kun oli putsannut puhtaiksi niin kaikki ongelmat hävisi.
Bensanpaineet eivät vikakoodia suoraan kehitä, siis paineina, mutta väärän sopan koodit kyllä voivat tulla.

Eiköhän ne arvot palaa sieltä kun ajaa. Valitettavasti en autolla ajaessa päässyt tänne lukemaan faqia kun soittivat aiheesta. Tiedän ettei akunkenkä ole oikea tapa, mutta sekin nollaa vikakoodit. Auton omistajalla ei ole tarvittavia tarvikkeita vikakoodien lukemiseen tai nollaamiseen joten piti vähän arvailla.
Toki ne adaptiiviset arvot palaavat, kunhan ajaa tarpeeksi. Osa niistä on LH:ssa yllättävän hitaita.

Ja tuon ikäisessä ysissä on ne vermeet itsessään niiden vikakoodien lukemiseksi, eli ovat sisäänrakennettuna autossa. 

Tämä olisi selvinnyt, jos olisit sen FAQ-jutun lukenut:-[
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg181731#msg181731


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #10 : 02.11.2013, 16:21:37 »
Ja tuon ikäisessä ysissä on ne vermeet itsessään niiden vikakoodien lukemiseksi, eli ovat sisäänrakennettuna autossa. 

Tämä olisi selvinnyt, jos olisit sen FAQ-jutun lukenut:-[
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg181731#msg181731
EDELLEEN OLIN AUTOSSA AJAN PAIKALLA KUN MINULLE TUOSTA SOITETTIIN! KERRAN OLIN EHTINYT LUKEA PIKAISESTI TUON VIKAKOODI TOPICIN, MUTTA EN OLE KOSKAAN 940 KONEPELLIN ALLE KATSONUT / NOLLANNUT VIKAKOODEJA JA VAKAA AIKOMUS ON VÄLTTÄÄ SITÄ JATKOSSAKIN. JA KYSEINEN AUTO OLI YLI 200KM PÄÄSSÄ MINUSTA JOTEN EN VIITSINYT MENNÄ TUTUSTUMAAN SIIHEN.

Edit: tarkoitan vain sitä että vaikka kertaalleen olin nuo lukenut niin en siinä ajaessa voinut virkistää netistä muistia ja jos kerran auto toimi niin helpoin oli resetoida koko auto :)
« Viimeksi muokattu: 02.11.2013, 16:33:33 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #11 : 02.11.2013, 17:48:01 »
Eli siellä oli vikakoodeja, koska vikavalo paloi.   :o

Ja EI!  Vikakoodeja ei nollata akun kenkä irroittamalla, sillä samalla menetetään kaikki LH:n adptiiviset arvot.   :buck2:

Vikakoodien nollausohje löytyy siitä FAQ-jutusta. Jolloin vain vikakoodit katoavat, eivätkä kaikki muutkin arvot samalla.

Akunkenkähän irroitetaan muutenkin monien isompien töiden ajaksi, eikö? Ei se niin kauheeta ole nollata vikakoodeja noinkaan :) Ei vaikuta oikeasti auton ajettavuuteen tai oikein ihmeemmin mihinkään muuhunkaan vaikka ne adaptiiviset arvot katoaisikin. Saattaa jopa olla jos vikaa ollut, niin nekin on ollut vain perseellään.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 käynnistysongelmat
« Vastaus #12 : 02.11.2013, 23:08:17 »
Akunkenkähän irroitetaan muutenkin monien isompien töiden ajaksi, eikö? Ei se niin kauheeta ole nollata vikakoodeja noinkaan :) Ei vaikuta oikeasti auton ajettavuuteen tai oikein ihmeemmin mihinkään muuhunkaan vaikka ne adaptiiviset arvot katoaisikin. Saattaa jopa olla jos vikaa ollut, niin nekin on ollut vain perseellään.

Vaikutus riippuu ihan siitä, missä kunnossa IMMu ja Lambda on.  Jos ne ovat vanhoja (arvot heittävät alkuperäisistä), niin se näkyy polttoaineen kulutuksessa ihan litroina. Myös nykimistä, heikkoa käynnistymistä/tyhjäkäyntiä voi esiintyä.

Ja tässä kyseisessä tapauksessa vika on ilmeisesti ollut polttoaineen syötössä, niin ne sopeutusarvot ovat kyllä paikallaan antureihin nähden, sillä katkeava polttoaineen syöttö ei vaikuta niihin.

Ja kolmanneksi, LH näyttää vain ne pirskatin kolme vikakoodia, joten entiset nollataan ja katsotaan löytyykö sieltä niitä lisää. Jos tämä tehdään akunnavan irroituksella, niin tulos on se, että sitä neljättä tai viidettä vikakoodia ei koskaan nähdä. :buck2:

Tämmöistä olen LH:sta aikojen saatossa oppinut kun olen sen koodia tirkistellyt ja ihmetellyt. Se jaksaa välillä yllättää vielä monen vuodenkin jälkeen. Kuten vaikkapa adaptiivisella tyhjäkäynnillä....
Eivät ne ingenjöörit, jotka LH:n ovat suunnitelleet ole täysiä vidiootteja olleen, vaan laittaneet hämmentävän paljon asioita 32kt koodiin. Tai sitten koodaaja on ollut niitä miehiä, jotka lukevat suoraan binääriä tai hexaa!  :o

Mikä nykyisissä Volvoissa ei paljoa enempää osaa mutta vaatii sen 4Gt flash-muistin.  Siitä kun karsii sen "nsbn;" saastan, joka on kotoisin sovelluskehittimestä, niin hyötykoodi menee reiluun 100kt tilaan. Kehitys kehittyy ja jossain asioissa eteenpäin ja jossain valitettavasti taaksepäin.

Akun irroittamisen vaativat remontit ovat täydellisen oma lukunsa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez