Futurez  Kulkukoira

740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys

  • 8 Vastauksia
  • 3733 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« : 29.03.2011, 21:22:25 »
Asentelin tuossa uuden GMB ristinivelen kardaaniin. Tuntuu aika jäykältä verrattuna alkuperäiseen. Lisäsin hiukan CRC:n Mos2 rasvaa laakerihin ennen kuin laitoin paikalleen.  Ensimmäistä kertaa tuota teen, niin ei ole tietoa, että onko normaalia vai ei.  ::)

Mitä mieltä olette GMB:n ristinivelistä?
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011, 21:28:33 kirjoittanut 745 TIC »
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #1 : 30.03.2011, 00:42:29 »
Kyl sen pitää jämäkkä uutena olla, tosin ihan YHDEN sormen voimalla pitää pystyä sitä "kääntelemään". Tuota rasvaa kun sinne lisäsit, niin pahimmassa tapauksessa se liottaa vaseliinit veke, ja sit on entinen ristinivel. Eli veke noi mömmöt ja laitat uudet laakerirasvat (vaseliinit) sinne ennenkun menee rikki!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #2 : 30.03.2011, 04:43:47 »

Kyllä tuota voi sinne laittaa, vai onko kyseessä sama tuote ?

Kyl sen pitää jämäkkä uutena olla, tosin ihan YHDEN sormen voimalla pitää pystyä sitä "kääntelemään". Tuota rasvaa kun sinne lisäsit, niin pahimmassa tapauksessa se liottaa vaseliinit veke, ja sit on entinen ristinivel. Eli veke noi mömmöt ja laitat uudet laakerirasvat (vaseliinit) sinne ennenkun menee rikki!

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #3 : 30.03.2011, 08:09:25 »
Asentelin tuossa uuden GMB ristinivelen kardaaniin. Tuntuu aika jäykältä verrattuna alkuperäiseen. Lisäsin hiukan CRC:n Mos2 rasvaa laakerihin ennen kuin laitoin paikalleen.  Ensimmäistä kertaa tuota teen, niin ei ole tietoa, että onko normaalia vai ei.  ::)

Mitä mieltä olette GMB:n ristinivelistä?

Hetki siitä kun itse viimeksi niveliä vaihtelin ja aina on vähän sormi suussa noiden kanssa. Ei ole prässiä eikä oikein muutakaan kunnollista vehjettä noiden asenteluun.

Pystyykö noita kuppeja asentamaan vähän liian syvälle? Jos se kirraa sen takia?
Onko ihan varma, ettei esim yksi neula vähän irronnut ja rutistunut solmuun niveltä prässätessä? Tuolloin ei kyllä pyörisi lainkaan (kokemusta on :).
Yksi mikä myös tuli mieleen on että onko siellä kupissa vähän liikaa rasvaa? Silloin se kumi tiivistekin kait vähän tursuaa ulos. Kai sieltä ne ylimääräiset rasvatkin tulee ulos kun akseli pyörii ja rasva lämpenee, mutta palautuuko tuo tiiviste paikoilleen, kun paine hellittää?

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #4 : 30.03.2011, 08:45:12 »
Sitten on vielä pieni mahdollisuus että yksi laakerineula on irronnut ja pudonnut sinne päätylevyn ja ristikon rakoon. Tämä voi tapahtua jos rasvat vaihdetaaan "notkeampiin", sillä niillä on pienempi pidätyskyky pitää neuloja paikallaan. Tosin tämä saattaa olla joissakin nivelissä ihan mahdotontakin, mutta joissakin nivelissä on taas päätylevyillä erilaisia paksuuksia ja neula voi mahtua väliin liian ohuilla levyillä. Mitä jäykkyyteen tulee, nivelen pitäisi lähes taipua omalla painollaan alas - riippuu vähän niistä rasvatiivisteistä ::). Jos nivel on tiukan tuntuinen, se kannattaa ehkä purkaa ja tarkastaa. Näinkin on itselleni joskus käynyt ;). Itse en ole joutunut takavetovolvoon vaihtamaan, mutta muutamaan autoon ja maatalouskoneisiin useinkin. Sinän sä yksinkertainen temppu, mutta pitäisi tietää miten sen tekee. Pajeroon pitäisi vaihtaa kesällä takakardaaniin viimeinen nivel. Siellä on liian ohuet päätylevyt ja liikkuu sivusuunnassa.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #5 : 30.03.2011, 09:21:08 »
Ootko kopsutellu niitä valupuoliskoja eri suuntiin? Hakee ristikon kohdilleen ja laakerikupit lukitusta vasten tiiviisti.

Poissa TDIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #6 : 30.03.2011, 10:45:18 »
Kyllä tuota voi sinne laittaa, vai onko kyseessä sama tuote ?

Kyseinen nivel rasvattiin juurikin sama tuotteella.
Asensin juuri nivelen toisenkin puoliskon kiinni ja kyllä tuo ihan kohtalaisen notkeesti (uuden kankeesti) tuntuu liikkuvan.




Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #7 : 30.03.2011, 11:52:46 »
Ootko kopsutellu niitä valupuoliskoja eri suuntiin? Hakee ristikon kohdilleen ja laakerikupit lukitusta vasten tiiviisti.

Tämä. Itse olen  naputellut sen ristikon kupin lukkorengasta vasten ja sitten nivelen pitäisi liikkua aika herkästi, jos ei liiku, niin jossain jotain mätää on.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 740 GMB:n valmistaman ristinivelen jäykkyys
« Vastaus #8 : 30.03.2011, 14:20:56 »
Ootko kopsutellu niitä valupuoliskoja eri suuntiin? Hakee ristikon kohdilleen ja laakerikupit lukitusta vasten tiiviisti.
Usein se nivel on jäykkä asennuksen jälkeen. Sitä ei edes näe että kupit ei ole asettuneet kunnolla mutta jos ei liiku kunnolla niin ei ole kohdallaan. Koputtelun jälkeen liikkuu herkästi.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy