Carcom Oy  Ateho

855 10V "Biltema tuning"

  • 270 Vastauksia
  • 69826 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #15 : 20.01.2014, 23:09:38 »
Tulipa tuossa rapsittua ruostuneet takajousien ylätuet (lautaset) pois, ihan suosiolla lähtivät, yksi kuusiokoloruuvi per puoli niitä piti paikoillaan. Uusia ei näytä löytyvän tarvikkeena, täytynee kysellä onko nuo kovin kalliit sinisellä.

Tänään sitten kävin ulkoilemassa pirteässä pakkaskelissä (-20.8 °C) ja nappasin nivomatit irti. Motonetista ostin avaimen (http://motonet.fi/fi/tuote/761806/Silmukka-avain-18-19mm), joka soveltui hommaan juuri ja juuri. Iskarin yläpäähän käy 8 mm kiintoavain, jolla paketin saa estettyä pyörimästä tyhjää.

Taka-akselikin on työn alla, siinä on muutama vähän tiukempi pultti. Ei ole niin kiirettä niin liuotellaan noita huolella, jos lähtis vaikka ehjänä irti. Puslia olen katsellut eri paikoista, alkuperäiset (Lemförder) tuntuu olevan niin kalliit että joutuu ehkä kokeilemaan onneaan Motonetin osilla.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #16 : 06.03.2014, 21:57:31 »
Taka-akseli alkaa olla osissa:



Mitäköhän tuolle nyt kannattaisi tehdä.... No massojen kaapiminen kai, pesu ja hiekkapuhallus ja sit varmaan pulverimaalaus olisi se kestävin ratkaisu. Kukas tekis hyvää jälkeä Lappeenrannan seutuvilla ja onkohan tuommoinen lysti kauhean kallista?

Ulommat puslat on vielä kiinni, saakohan niitä vaihdettua ilman asiallista ulosvetäjää, kuten tuo:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/tools/tools-suspension-steering/fitting-tool-suspension-bushing-rear-axle/1018424/
Vähän hintava, vois tietty kokeilla tehdä ite jonkin vastaavanlaisen.

Toinen sisemmistä puslista oli hiukka jämähtänyt, ruuvit olivat aivan yhtä puuta alumiinin kanssa:




Rautasahan terälle tuli taas käyttöä, hyvinhän tuo onnistui kun vaan jaksoi nitkutella hetken aikaa.

Kovasti olen etsinyt mistä saisi edullisesti puslia. Motonet näyttäisi parhaalta vaihtoehdolta, heillä on hinta kilpailukykyinen (kaikki 4 kpl n. 120 e) ja toimituskulujakaan ei tulisi.  Esim. Skandixin listauksessa vastaavat "Volvo genuine" osat olisi yht. 482.26 e, tuohon summaan ei kyllä lompakko taivu mitenkään...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #17 : 12.04.2014, 09:14:35 »
Jonkin verran on taas tullut sipisteltyä tätä hylsyä.

Painepesurilla suhauttelin vähän alustaa, vanhoja massojakin jopa lähti jonkin verran irti:






Tuossa kuvassa näkyy takapuskurin kannakkeet, jotka olivat päässeet jo hiukka rapsakkaan kuntoon:


Uudet parempikuntoisen on jo hommattu, kiitos niistä käyttäjälle sjos.

Sahailin tuulilasin irti isolla leipäveitsellä ja Bilteman rosterilangalla :P (tavallinen rautalanka ei kestänyt yhtään tuossa hommassa):


Lasihan oli halki valmiiksi joten en erityisemmin varonut sitä irroitusvaiheessa. Listojen alta löytyi pari ruostekukkaa jotka on hyvä ottaa nyt kiinni.

Mitäköhän noi on, olivat lasin alla piilossa ihan alareunassa (korissa näkyy nystyrät joissa ne oli kiinni):




Olettaisin että noiden tehtävä olisi lähinnä säätää lasin etäisyyttä pellistä?

Tosiaan konepelti tuli irroitettua myös (ettei tuuli vie) ja kannettua varastoon talteen.

Sattuu sitä paremmissakin piireissä:


Belgian tehtaan jäljiltä jäänyt tuulilasin alakarmiin hitsauslangan pätkä, noita näkyy yleensä lähinnä omissa hitsausharjoitteissa :P

Tuosta mallia miten repsottavat listat ja tiivisteet korjataan:  :facepalm:




Tuolla samalla mönjällä oli korjattu tästä myös kuskin penkin pieni repeämä  :idiot2:

Vetokoukulle tuli annettua tarpeettoman paljon huomiota, mutta ei pystynyt lopettamaan kun kerran oli homman aloittanut niin tehtävähän se oli.

Jarrulevystä tuli hyvä teline juuttuneen pultin irroittamiseen:


Pultti ei pyörinyt ollenkaan (edes pulttipyssyllä) eikä lähtenyt mihinkään vasaralla tai kirveellä hakkaamalla. Myös ruuvipenkissä puristaminen oli hyödytöntä => sahaa, poraa, tuurnaa ja dremeliä => lähtihän se lopulta:



Prosessissa hajosi vain kaksi tuurnaa ja kaksi poranterää, joten halavalla päästiin tällä kertaa :P Hankintalistalle meni kunnollinen prässi, enää ei puutu kuin rahat sellaiseen :)

Loppukevennykseksi kuva mädästä vetokoukun rungosta (siinä näkyy iso reikä kun tarkemmin katsoo):


Saakohan noita hitsata...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #18 : 28.09.2014, 22:10:59 »
Tuossapa nyt sitten uusi tekniikka mitä tähän meinasin sovitella:



-95/96 10V kone ja ilmeisesti V70 mk1 manuaaliaski.

Edit: Koneella oli ajettu muistaakseni 350 tkm ja laatikosta ei mitään muistikuvaa, jos myyjä kilsoja siitä koskaan mainitsikaan. Laturivian takia jäänyt koko auto seisomaan ja kone sitten jossain vaiheessa irroitettu, eli pitäisi olla ihan soiva peli. Kytkimen työsylinterihän on erilainen tuossa laatikossa (V70 sisäinen vs. 850 ulkoinen).

Piti saada kärri muuhun käyttöön niin tuli ripustettua kone orteen roikkumaan :D:


Josko sitä raaskisi ihan telineen hommata tuolle, ellei nyt sit suoraan laske paikoilleen konehuoneeseen.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2015, 20:56:20 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1197
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #19 : 29.09.2014, 00:47:09 »
Arvelisin että nuo muovilirpukat on asennuspalat joilla lasi tulee oikealle korkeudelle.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #20 : 29.03.2015, 11:41:57 »


Joop.... Varaosa-auton purku alkoi eilen toden teolla, kunnes sade saapui pilaamaan ulkopuuhastelut... Tarkoitus kesän aikana päästä yhdestä raadosta eroon.

Osia irroitettu, putsailtu, hapotettu ja vähän maalailtukin, jos saisi ruostumista hidastettua noilla toimenpiteillä.

Laitellaanpa ostoslistaa tähän niin muistaa mitä tarvitsee hankkia:
- Koneeseen tiivisteitä, ainakin kampuran takastefa (13.36 e) näin aluksi.
- Lootan stefat (siniseltä...)
- Kytkintä (189.11 e) ei ehkä raaski ostaa, jos vanha vaikka olis vielä hyvä (niitähän vaihtelee mielikseen muutenkin :)) (Pelkkä levy 114.71 e) => Vanha kytkin vaikuttaisi kelvolliselta
- Etusatuloiden korjaussarjat (2x 8.77 e)
- Takasatuloiden tiivistesarjat (2x 9.52 e)
- Jarrulevyt eteen (2x 38.26 e)
- Jarrupalat eteen (43.04 e)
- Jarrulevyt taakse (2x 24.90 e)
- Jarrupalat taakse (18.71 e)
- Jarrupalojen asennussarjat eteen (5.52 e) ja taakse (3.40 e)
- Jarruletkut eteen (2x 8.15 e) ja taakse (2x 8e) (ehkä putkiakin jos tarvitsee)
- Jakoremmi (27.77 e) (kiristinrulla, hydr.kiristinlaite, ohjuri ja vesipumppu ovat tosi vähän ajettuja ja saavat kelvata)
- Vesipumpun tiiviste (siniseltä...)
- Tuulilasi (jos käytettynä löytyis ehjä jostain läheltä...  ::))
- Taka-akselin puslat (on niin hintavat että vaihdetaan vasta sit kun tarvitsee...)
- Etupään nivelet katotaan myös tarpeen mukaan.
- Renkaatkin puuttuu, ei oo kun huonot nastarenkaat huonoilla peltivanteilla... Pitää kattoo noista takavetosten renkaista/vanteista voisko niistä soveltaa  ::)
- Haaveissa kojelaudan päällinen ilman bagia

Ja näin sain alustavasti virtuaalishoppailtua vähintään 307 euron edestä... Tuulilasin kun saisin niin sisustuksen kasaaminen voisi alkaa, se olisi hyvä sysäys eteenpäin projektille.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2015, 20:23:17 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1905
  • Kantti on kaunista.
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #21 : 29.03.2015, 11:43:16 »
Mie tein ehkä hölmösti 240:n kanssa kun en vaihtanut kytkintä uuteen, mut purkaamolta tulleesta koneessa se näytti vielä ihan käyttökelposelta. Mut onhan näitä koneita aina mukava irrotella. ;D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
    • Kuvat.fi
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #22 : 29.03.2015, 11:47:08 »
Mut onhan näitä koneita aina mukava irrotella. ;D
Varsinkin kun kone on poikittain.
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #23 : 29.03.2015, 11:55:40 »
Njoo... Eihän se nyt _niin_ kallis ole, mutta kuitenkin paljon rahaa... Millä ostaisi kaikkea muuta kivaa :P Mutta jos ajaa 10 tkm vuodessa ja vanha kestää vielä parhaassa tapauksessa useamman kymppitonnin, niin melkein voisi ottaa pienen riskin... Ja näitä vanhoja ruoskiahan löytyy vara-autoiksi tosiaan, jos tarvii taas joskus tulevaisuudessa alkaa konetta repimään irti...

Varsinkin kun kone on poikittain.

Eikä ole autonosturiakaan että saisi apurungon tekniikoineen alakautta tiputettua... Mutta tuolleenhan se lähtee kun tarpeeksi purkaa romuja edestä pois:






Tuossa oli tosiaan purettu ns. "tarpeeksi" :D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #24 : 30.03.2015, 22:23:30 »


This almost never happens...  :o

Kaikki lähti ehjänä irti, jopa ABS-anturit... Piti hommata E14-hylsy (naaras-Torx) että sai napa/laakeripaketit irti (Kiitos FAQ:n kirjoittajille).

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #25 : 02.06.2015, 23:09:33 »
Pientä edistystä... Yleiskuva työmaalta:


Oikean puoleisen pitäisi purkautua ja vasemman puoleisen kasautua...

Tuulilasi olis kiva, mutta menee tuo tässä vaiheessa noinkin: :D




Ajattelin kokeilla (kehuttua) pellavaöljypohjaista ruostesuoja-ainetta, jota ainakin Biltema myy. Sitä siis joka paikkaan ja sisustusta kasaamaan, vapautuu kummasti tilaa varastoonkin kun saa penkit takaisin autoon...



Tarjotkaapa minulle ehjää ja halpaa tuulilasia lähialueelta... Paikallisella autopurkaamollakin olis noita kasipätkiä, mutta heidän käsittelynsä jälkeen lienee turha kysellä löytyykö ehjää tuulilasia:


:P 

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 405
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #26 : 03.06.2015, 22:20:00 »
Imatran autopurkaamolla on noita kasipätkiä ainakin puolen tusinaa  :)

940TDIC '95 [Sönder tillfälligt] , 760GLE V6 B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89, Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #27 : 18.06.2015, 04:34:52 »
Imatran autopurkaamolla on noita kasipätkiä ainakin puolen tusinaa  :)

Kiitti vinkistä, pitää käydä pyörähtämässä kunhan kerkeää...

Tässä yön kähmässä kävin purkamassa pois alatukivarret, olkakappaleet, iskaritolpat, ohjausvaihteen ja konepellin saranat. Alkaa olla tilaa työskennellä:


Runkopalkin sisältä löytyi ampiaispesä... Kaikkee sitä näkkee kun vanhaks ellää  :idiot2: :o

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #28 : 05.07.2015, 16:27:47 »
Siellä se on, kuskin puoleisen eturunkoaisan sisällä:


Tuulilasiaukon alareunassa on molemmilla puolilla saumat, joihin oli vähän tarttunut ruskeaa. Hapotin ja laitoin sinkkimaalia:




Liimajäänteet lähti autosta hellävaraisesti Bilteman uber-komposiitti tiivistekaapimella, kun ensin pehmensi hieman asetonilla.

"Uudesta" lasista kaaputin liimat pois mattopuukon terällä:


Kiitokset lasista käyttäjälle hevy84, vaihtokaupat ovat parhaita kauppoja -H-

Pihalla tapahtuu:


Alapuolelta on nyt purettu kaikki ylimääräinen pois, joten laitoin tuon huonomman kopan pyörilleen. Saa siirrettyä tukevammalle alustalle konehuoneen tyhjennystä varten. Kunhan saan tuulilasin liimattua, siirrän sisustuksen autosta toiseen. Sittenpä saa loputkin osat raavittua pois purkuromusta => paaliin 8)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #29 : 09.07.2015, 22:10:42 »
Pesin ja tutkin pyöräkoteloita vänkärin puolelta. Hioin ja hapottelin etupäästä:


CRC Zinc päälle:


Kolmen pellin saumakohta iskaritornin ja ylemmän runkoaisan risteyksessä alkoi muistuttaa rapeaa lehtitaikinaa:


Lähtötilanteesta ei ole kuvaa, väänsin siis saumaa auki ja yritin hapottaa sisältä tuonkin.

Runkoaisan alapuolta:

 

Futurez  Proturbo