Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70N D5 lämmöt ei nouse

  • 45 Vastauksia
  • 21513 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jphamala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
V70N D5 lämmöt ei nouse
« : 14.11.2013, 14:21:39 »
Hei,

Tosiaan nyt kun ulkolämpötila on alle 10 asteen, niin ei oikein moottorin lämmöt tahdo nousta. Lämpömittarin viisari nousee maksimissaan neljäsosan verran asteikolla. Olettaisin, että vika on jumittavassa termostaatissa mutta onko muita mahdollisuuksia? Ja mikäli termostaatti on syypää, niin kuinka hankala tuo on vaihtaa? Paikat näyttävät melko ahtailta...

Tekeekö tarviketermareilla mitään vai täytyykö turvautua siniseen tiskiin? Esim. tämmöinen http://spareto.ee/products/4816-dot-90d-thermostat-coolant

Autolla on ajettu noin 400 tkm.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #1 : 14.11.2013, 17:25:47 »
Aika todennäköistä on, että vika on juurikin termostaatissa. Varmasti ihan hyvä varaosa tuo Wahler. Monen auton ensiasennustermostaatti, tiedä vaikka olisi Volvollakin.

Vaihto on aika hankala, koska tavallisilla työkaluilla ei saa alempaa kiinnitysruuvia auki. Joka tapauksessa apulaitehihna ja ohjaustehostimen pumppu on irroitettava, jotta ylipäätään on mahdollisuuksia saada ruuveja auki. Alempi ruuvi vaatii toooosi pitkän T40 torx vääntimen, tai sitten pitää purkaa koko apulaiteteline irti lohkosta=kova työ.

Jostain liikkeistä saa tuonne koteloon pelkän termostaatin, mutta en tiedä onko sen vaihto yhtään sen helpompaa.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2014, 20:00:34 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa jari2407

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #2 : 14.11.2013, 17:58:43 »
Laiskana porasin reiän siihen kohtaan et sai avaimen siihen alempaan ruuviin..

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #3 : 14.11.2013, 19:35:56 »
Vaihto on aika hankala, koska tavallisilla työkaluilla ei saa alempaa kiinnitysruuvia auki. Joka tapauksessa apulaitehihna ja ohjaustehostimen pumppu on irroitettava, jotta ylipäätään on mahdollisuuksia saada ruuveja auki. Alempi ruuvi vaatii toooosi pitkän T30 torx vääntimen, tai sitten pitää purkaa koko apulaiteteline irti lohkosta=kova työ.

Mitä tarkoittaa tooosi pitkä torx-väännin? Paljon jatkovarsia räikkävääntimeen karalle vai itse räikkävääntimeen että yltää käyttämään avainta. 1/4" jatkovarrethan nyt ei satunnaiseen käyttöön ole kauhean kalliita...

Uteliaisuuttani kyselen vaan.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #4 : 14.11.2013, 19:46:57 »
Mitä tarkoittaa tooosi pitkä torx-väännin? Paljon jatkovarsia räikkävääntimeen karalle vai itse räikkävääntimeen että yltää käyttämään avainta. 1/4" jatkovarrethan nyt ei satunnaiseen käyttöön ole kauhean kalliita...

Uteliaisuuttani kyselen vaan.

Siis se varsinainen torx pää pitää olla riittävän pitkä (noin 80mm). Reikä, mistä työkalu pitää työntää, on niin pieni, että torx-kärkeen sopiva hylsy ei mahdu siitä Tietysti jos suurentaa sitä reikää, kuten "jari2407" mainitsi, niin sitten sopii perinteisempikin työkalu.

Mä hitsasin T40 irtopään suoraan kiinni 1/4" jatkovarteen, niin sillä sai avattua alemman ruuvin, kunhan vaan pari kertaa hitsasi sen uudelleen :D
« Viimeksi muokattu: 20.03.2014, 20:00:45 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa jphamala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #5 : 14.11.2013, 21:53:37 »
Jahans, tässä tulikin mulle jo tarpeeksi vinkkejä hommaan, kiitoksia vaan! Taitaa käydä niin, että vien auton korjaamolle ja saavat siellä hitsailla torxejansa :)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #6 : 15.11.2013, 08:55:34 »
Siis se varsinainen torx pää pitää olla riittävän pitkä (noin 80mm). Reikä, mistä työkalu pitää työntää, on niin pieni, että torx-kärkeen sopiva hylsy ei mahdu siitä Tietysti jos suurentaa sitä reikää, kuten "jari2407" mainitsi, niin sitten sopii perinteisempikin työkalu.

Mä hitsasin T30 irtopään suoraan kiinni 1/4" jatkovarteen, niin sillä sai avattua alemman ruuvin, kunhan vaan pari kertaa hitsasi sen uudelleen :D

Löytyyköhän noita pieniä torx-kärkiä pitkinä malleina valmiina? vähän isompia on kyllä tullut vastaan.
IKH-kuvastoista löytyi ainakin 100mm pitkänä T30 1/2" -hylsy. Pahoin kyllä pelkään että kokonaismitta on 100mm joten ei ole riittävän pitkä. Stahlwilleltä löyti riittävän pitkä avain, jos vaan 1/2" torx-kärjen kuusiovarsi ei ole liian paksu.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #7 : 15.11.2013, 10:13:53 »
tarpeeksi pitkiä valmiita L muotoisia avaimia saa ihan tarvikeliikkeistä. pitkä pää sinne alas ja vaikka joku lenkkoavain siihen lyhkäseen päähän ja kääntää. 30min homma pihalla ja pimeessä.

Poissa jphamala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #8 : 01.12.2013, 19:38:48 »
Tein homman sitten kuitenkin itse ja nyt lämmöt nousee normaalisti. Sain jo korjaamolta liiankin hyvän tarjouksen; 1 tunnin työ ja termarin sisäosan vaihto, eli osan hinta vain 40€. No sitten kun korjaaja oli ottanut auton työn alle, oli tainnut totuus valjeta. Työtä 2-3 tuntia ja termarikotelo 200€ >:( Eli eivät kyllä tunteneet Volvoja tuossa paikassa... Homma jäi heidän osaltaan siihen.

Vaihdoin termarin eilen itse ja teidän vinkit auttoivat paljon. Irrotin siis ohjaustehostimen pumpun ja apulaitehihnan. Sitten L-muotoisella Torxilla (T40) ruuvia avaamaan. Heti huomasin, että ruuvin pää on nuljattu pilalle, eikä avaimella ollut mitään pitoa. Siinä saikin turata kauan ja meinasi usko loppua. Jollain sain lopulta ruuvin auki. Muuten homma olikin aika suoraviivainen. Huuhtelin samalla jäähdytysjärjestelmän. Niin ja välissä piti vielä käydä mutka Motonetissä, sillä sieltä perjantaina ostettu avain katkesi eka väännöllä. Onneksi toinen setti tuntui olevan vähän vahvempaa tekoa.

Se hieman huolestuttaa, että jumittunut termari oli Wahler, eli juuri samanlainen, minkä ostin tilalle. Siitä oli mennyt sisäosan tiiviste rikki ja se jumitti systeemin. Termostaatin ostin tuolta spareto.ee-verkkokaupasta. Vaikutti asialliselta paikalta ja osa tuli nopeasti.

Poissa cummins

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #9 : 09.03.2014, 23:28:26 »
Onnistuu muuten vaihtaminen ilman ohjaustehostimen pumpun irroitusta,vaati pitkää pinnaa ja omatekoista työkalua.. :-D

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #10 : 19.03.2014, 14:11:47 »
Onnistuu muuten vaihtaminen ilman ohjaustehostimen pumpun irroitusta,vaati pitkää pinnaa ja omatekoista työkalua.. :-D

Kuva ois kiva?
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #11 : 19.03.2014, 14:58:54 »
Vaihdoin pari kuukautta sitten itselle termostaatin sinne kotelon sisään. Irrotin koko apulaitehässäkän... Meni puoli päivää.
V70 D5

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5521
  • Volvo V70
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #12 : 19.03.2014, 18:45:19 »

Vaihdoin pari kuukautta sitten itselle termostaatin sinne kotelon sisään. Irrotin koko apulaitehässäkän... Meni puoli päivää.


Saman verran meni aikaa tuossa harjoitellessa termostaatin vaihtoa, mutta nyt sen osaa tehdä..

Kopan purku ja termostaatin vaihto, nyt toimii lämpöjen osalta huomattavasti paremmin..
« Viimeksi muokattu: 19.03.2014, 18:48:31 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #13 : 20.03.2014, 19:18:23 »
Riittääkö pelkkä ohjaustehostimen pumpun irroitus vai pitääkö irroittaa myös ohjaustehostimen letkut?
Näyttää netissä vilistelevän erilaisia torx-kokoja.
Eikös se mene niin, että kotelon irroittamiseen T40 ja kotelon purkamiseen T30?
Ja tuo pidemmällä varrella oleva torx olisi nimenomaan T40?

(D5 120 kw 2005)
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: V70N D5 lämmöt ei nouse
« Vastaus #14 : 09.04.2014, 11:07:27 »
Itse ratkaisin termostaatin vaihtamisen oheisella tavalla, poraus apulaitetelineeseen. Kiitokset jari2407:lle asiallisesta vinkistä.
Tällä tavalla vältyin varsinaisen kotelon irroittamiselta (ei ollut tiivistetty kotelon varten).

https://onedrive.live.com/redir?resid=A623BFB26A1F7525%21144
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

 

Kulkukoira  Proturbo