RallyBaron  Samppasport

V70 -01 jarrutehostimen valinta

  • 37 Vastauksia
  • 17141 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #15 : 18.11.2013, 07:31:24 »
Moe. Kesällä vaihdatin aivan samasta syystä jarruteharin. Sihisi ja suhisi kokoajan enemmän ja oletin jotta kohta leviää jarrut kokonaan. Syy vaihtoon oli kuitenkin todella ärsyttävä ääni -  ei jarrujen toimimattomuus. Tuntuivat toimivan oikein hyvin. Tai niinhän minä luulin. Kun olin saanut tilalle uuden teharin niin jarrupoljin ja jarrutus oli "AIVAN" toista luokkaa!! Nyt toimi erinomaisesti! Eli jarrutehari (uusi) vaan vaihtoon.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #16 : 18.11.2013, 12:58:02 »
Samaan törmäsin itsekin D5 Volvon jarrutehostimen hajottua kun alipainempumppu oli suotanut öljyä sen kalvolle joka puhkesi.

Käytetystä tehostimesta ois saanut maksaa liki saman mitä uudesta ja kohtahan se käytettykin ois sitten kajahtanut kun ongelma ei ole ainutkertainen
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #17 : 19.11.2013, 01:44:51 »
Lueskeltuani noista tehostimista vielä lisää niin kotimaisella kuin kansainvälisellä kielellä, jäi asia vaivaamaan.

Niinpä olen nyt purkanut koko tehostimen atomeiksi. Ja kuten arvelinkin, ne kalvot ovat aivan ehjät. Ilmeisesti se kohta joka siellä oikeasti vuotaa, on tuon akselin varren tiiviste joka sijaitsee kalvojen välisellä pätkällä. En tosin ole aivan varma siitä, mutta siitä olen nyt varma ettei se pihinä läheskään aina tarkoita kalvon puhkeamista, jota pääsääntöisesti ensin ehdotetaan. Tämä jäi vaivaamaan kun englannin kielisillä foorumeilla törmäsin pariinkin tapaukseen jossa oli käynyt samalla tavalla. Ensin epäillään niitä kalvoja ja kun vanha osa puretaan niin huomataan ettei se olekkaan kalvon puhkeaminen se syypää vaan ainoaksi vaihtoehdokis vuotamiselle jää tuon akselin tiivisteet.

Tuskinpa tuota enää kasata osaisin vaikka kaikki sainkin ehjänä irti mutta tulipahan senkin sielunelämä tutkittua sisuskaluja myöten. Ja tuskin se mitään hyödyttäisi kun ei satavarmasti osaa sanoa sen vuodon syyllistä että sen voisi korjata. Mutta periaatteessa tuokin osa on korjattavissa jos vähän pätevämpi kaveri olis asialla.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #18 : 19.11.2013, 01:56:03 »
Lisää vielä aiheesta ja korjaus edelliseen.

Akselin varren tiivisteet ovat ehjät, ainoa rikkinäinen tiiviste on tuo ulkokuoren ja valkoisen muoviholkin joka on varsinaisen akselin ympärillä ja jota suojaa tuo haitarikumi, oleva tiiviste.

Ja mitä ilmaisimmin sen tehostimen takaosankin kuuluu olla ilmatiivis joten johtopäätökseksi jää, että se kyseinen tiiviste ja sen rikkoutuminen oli alunperinkin vikana. Kyseinen tiiviste kun rikkoutuu, jarrut kyllä toimivat mutta tuo pihinä poljin vapautettaessa on ei toivottu oire. Siksikin jotkut ovat saaneet tuon korjattua silikoonilla tiivistämällä kyseistä tiivistettä jos se on rikkoutunut siitä tehostajan kuoren eikä holkin puolelta. Jos se rikkoutuu holkin puolelta, voi olla vaikeampi tiivistää kun tuo holkki tarvitsee päästä liikkumaan sisään ja ulos poljinta painettaessa.

Todella harmi ettei kyseistä tiivistettä saa ostaa erikseen. Tuokin tehostin olisi varmasti palveluut vielä pitkään jos vain kyseisen tiivisteen olisi saanut jostakin.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #19 : 20.11.2013, 17:36:17 »
Tietääkö joku onko tehostimen testaamiseen muuta keinoa kun pultata paikalleen autoon ja kokeilla.

Tuon purkamani tehostimen puhdistin, rasvasin paikat jotka oli selkeästi rasvattu aikaisemminkin ja ennenkaikkea korjasin tuon jarrupolkimen akselin tiivisteen joka oli a)rikki b)pois paikaltaan. Lisäksi vielä sialla junttasin tiivisteen tuohon ulkokuoreen sekä sisä että ulkopuolelta kiinni niin ettei enää pullahda paikaltaan pois.

Tukin reiät ja pölynimurilla imaisin sinne alipaineen, en tiedä onko riittävä mutta ainakin sillä selvisi se, ettei se enää vuoda, eikä tussahda kun polkimen vapauttaa. Ja tuo "Mäntä" liikkuu jouheasti tuon tiivisteen lävitse, eikä tiiviste pyri liikkumaan mukana vaan luistaa moitteetta, päästämättä ilmaa sisäpuolelle missään vaiheessa (edes siitä aiemmin rikkoutuneesta kohdasta).

Ilmeisesti huomenissa, jos sää sallii, laitan sen takaisin autoon ja saadaan lopullinen tieto miten korjaus onnistui.

Sen verran tuosta tuli opittua, että aika iso todennäköinen syy tuon tiivisteen pois paikaltaan lähtemiselle on tuon muoviholkin likaantuminen vaikka siinä on se haitarikumi päällä. Kun se holkki likaantuu, se alkaa nyppimään sitä tiivistettä pois paikaltaan eikä luista. Tuon ulkokuoren reuna jossa se tiiviste on kiinni, on lähes veitsen terävä ja aika suurella todennäköisyydellä leikkaa palkeenkielen siihen tiivisteeseen kun lähtee pois paikaltaan.

Aika moni säästyisi tuolta "vialta" jos edes kerran 100tkm kohden ruiskauttaisi sopivaa rasvaa tuon haitarikumin alla olevan holkin pintaan... ja tietysti lian pyyhkisi pois jos siinä sellaista on.  Sekin tuli opittua että on tuo tehostaja purettavissa ja kasattavissa ihan ilman mitään erikoisempaa osaamista. Varsin yksinkertainen kapistus. Tuo kyseinen tiiviste on netistä löytämässäni rakennekuvassa nimeltään "vacuum seal" joten kyllä sen tehtävä on pitää alipaine sisäpuolella ja sen vuotaminen ei vielä tarkoita sitä että kalvot olisivat rikki. Itse asiassa nuo kalvot tuntuvat olevan sen verran jämäkkää tavaraa että ei ne ihan pienellä kyllä puhkea. Siellä ei sisällä ole oikein mitään joka aiheuttaisi puhkeamisen mekaanisesti, ja tuskin siellä niin suurta tyhjiötäkään tulee koskaan että sen voimalla noita revittäisiin rikki.

Koko prosessin ainoa hankaluus oli yksin saada tuo paketti takaisin kasaan, sen verran voimakas on tuo palautusjousi tuolla sisällä. Kun sitä pöytää vasten kaksin käsin puristi läjään, olisi kolmas käsi ollut tarpeen puristimien saamiseksi paikalleen että pääsee nuo kiinnitys pisteet paukuttelemaan takaisin kiinni. Mutta pienellä taiteilulla sekin sitten onnistui. Purkaminen on varsin yksinkertaisa kun saa tuon kuoren avattua ja jousi potkaisee suoraksi. Itse käytin 19,mm lenkkiä jolla kampesin nuo kiinnityspisteet auki ja kasatessa vasaralla ja rautatapilla löin ne takaisin kiinni.

Jos joltakulta tuo tiiviste menee rikki, kannattaa kyllä ihan ensimmäiseksi ottaa se pois ja katosa saako sen sialla korjattua. Jos sisäpinta on ehjä, suurella todennäköisyydellä sen saa liimattua kasaan ja toimivaksi, jopa irroittamatta tehostinta. Kun akselin irrottaa polkimesta, saa sen tiivisteen ujutettua sieltä ulos. Ja takaisin painaminen onnistuu kun tuota akselia samalla vääntää vastakkaiseen suuntaan kuin mitä kohtaa tiivisteestä painaa takaisin. Nyt kun tiedän miten se tulisi tehdä, olisin saanut saman tuloksen ottamalla tiivisteen irti, täyttämällä ulkopuolen uran sialla ja painamalla tiivisteen takaisin paikoilleen.

Sekavaa tekstiä mutta saanee selvää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6626
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #20 : 20.11.2013, 17:50:45 »
Esimerkillistä oma-aloitteisuutta -H-


Tarkennukseksi vielä tuohon tehostimen toimintaperiaatteeseen, eli normaalisti, kun jarrua ei paineta, niin kalvon molemmilla puolilla on alipaine. Siksi se tehostin pihisee, kun polkimeen ei kosketa. Jarrua painettaessa tehostimen sisällä olevat venttiilit päästävät alipaineen pois polkimen puolelta ja sulkevat ilmakanavat, jolloin pääsylinterin puolella oleva alipaine alkaa auttamaan jarrun painamista. Siksi pihinä loppuu, kun poljinta painaa.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #21 : 20.11.2013, 17:58:23 »
Hyvä tarkennus.

Tuo toiminta on siinä mielessä jopa nerokas, että kun jarrupoljinta painetaan aivan aavistus, enenkuin itse pääsylinterin mäntä liikkuu lainkaan, tehostajan sisempi akseli siirtää tuota venttiiliä juuri sen verran (noin 1 cm), että tuo mainitsemasi paineen epätasapaino syntyy ja tehostava vaikutus alkaa. Kun poljinta painetaan lisää, tuo alipaine kalvon toisella puolella tehostaa männän liikettä. Ja kun poljin palautetaan takaisin tuo pieni venttiili sisemmän akselin päässä palautuu asentoon joka tasaa alipaineen kalvon molemmin puolin.

Kaikki toimisi siis hyvin, paitsi jos tuo taimmainen "vacuum seal" pettää, se imaiseekin ohjaamon puolelta ilmaa sinne taaimpaan tyhjiöön. Toisilla tuo imaisu tapahtuu vain kun poljin vapautetaan, mikä viittaa pieneen vuotoon ja toisilla taas pihisee koko ajan joka viittaa siihen että tiiviste on pahasti pois paikaltaan. Kun tuota venttiiliä siirretään tuo 1cm ei enää pihise, koska  taaemmassa tyhjiössä on muutenkin normaalipaine ja itse tyhjiö on kalvojen välisessä osassa. Jos taas tehostaja pihisee koko ajan polkimen asennosta riippumatta, voi vika olla tuossa venttiilissä, sen tiivisteessä tai kalvon puhkeaminen.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #22 : 23.11.2013, 00:37:51 »
Tekisi mieli tutkia pari kappaletta vastaavia tehostajia, jotka joku on jo korvannut uudella. Jos kaikissa on sama vika, pelkkä vacuum tiivisteen pettäminen, voisi olla paikallaan selvittää, olisiko kannattavaa teettää muovikassillinen noita tiivisteitä ja laittaa vaikka nettiin myyntiin. Tarvettaa varmasti on ympäri maailman.

Jos jollekulle on jäänyt tallin nurkkaan osanumerolla 9485179 tai 03.7757.1208-4 tai hyvin lähellä näitä oleva tehostin jonka oireena oli tuo kapiinin puolelle kuuluva suhahtelu (pari kappaletta riittäisi), voin rahdin maksaa jos suostut siitä luopumaan tällaisen asian tutkimistarkoitukseen. Tiedossa on parikin firmaa jotka tekevät kyllä kumitiivisteen jos laadin niille cad tms. kuvan mittoineen. Voisin tuon tehdä ja selvittää mitä tällainen tiiviste sitten tulisi maksamaan. Myös pelkät rikkoutuneet tiivisteet kiinnostavat, niiden perusteella jo saisi tuon kuvan laadittua. Omani kun tulin jo korjanneeksi ja laittaneeksi takaisin autoon ennenkuin tämä ajatus tuli mieleenkään.

On tullut nyt tunteja laahattua nettiin kaikenmoisilla hakusanoilla mutta kukaan ei ole ilmeisesti ryhtynyt näitä tiivisteitä tekemään myyntiin ja ATE ei ole kiinnostunut edes kertomaan mistä ovat kyseisen tiivisteen alunperin hommanneet - sieltä kun sen voisi saada edullisimmin kun varmasti on valmiit systeemit niiden valmistukseen. Liekö jonkinlainen salassapito / kilpailukielto alihankkijalla kun eivät ole sitä markkinoille laittaneet. Tai sitten ovat vaan tyytyväisiä kun saavat myytyä mokoman tiivisteen vuoksi uusia tehostajia härskiin hintaan.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #23 : 29.11.2013, 19:39:26 »
Kiitokset asiasta kiinnostuneille. Ainakin yksi samanlainen "viallinen" tehostaja on nyt korjattu ja laitettu ihan testimielessä autoon. Toimii, ei voi muuta sanoa.

Paria kappaletta nyt tutkittuani voin kertoa mikä tuon tehostajan ja itse asiassa sen tiivisteen riikkoo. Se ei ole akseli jota alunperin epäilin vaan tuo haitari"Kumi" suojus joka on toisesta päästään kiinni siinä pienemmässä akselissa. Ja toisesta päästä nakitettu sen vakuumitiivisteen uraan.



Keltaisen nuolen osoittamassa haitarikumissa on kaulus joka on vakuumitiivisteen urassa. Kun tuo haitarikumi väsyy/kovettuu eikä enää jousta, se alkaa nykimään sitä vakuumitiivistettä pois paikaltaan. Ensin se suhahtelee kun polkimen nostaa, sitten siihen tulee reikä tai palkeenkieli ja se vuotaa koko ajan. Itse vakuumitiiviste on tuon haitarin alla tiivistämässä hatarin sisällä olevaa akselia ja kuvassa valkoisella nuolella näkyvää tehostajan kuoren kaulusta.

Itse ratkaisin tämän asian seuraavasti kahdessa korjaamassani tehostajassa (molemmista vakuumitiiviste painettiin paikoilleen ja sialla paikattiin palkeenkieli ilmatiiviiksi). Leikkasin tuon haitarikumin tehostajan päästä pois noin 5mm jolloin se kantti jää pois joka sinne tiivisteen uraan menee. Haitari on edelleen riittävän pitkä suojaamaan tuon akselin ja sen voitelun, mutta ei mahdollisesti kovettuessaa nyi sitä tiivistettä pois paikaltaan. Piste.

Poissa japu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #24 : 02.12.2013, 18:26:36 »
Mielenkiintoista luettavaa. Olen ollut volvon omistaja nyt semmosen puolivuotta. Kahen kuukauvven omistuksen jälkeen alako kummallinen suhina jarrupolkimesta kuulumaan, huonosti perehtyneenä ja "ammattimiesten" puheita uskoen, sain tiedon että jarrutehostin on porsimassa. Tuli siinä sitten ruottin puolelta tilattua käytetty tehostin, saapui suomeen ja minä nokkelana ajattelin, että vaihtakoon ammattimies osan, niin ei tule itellä mitään hommia sössittyä. Noh, auton sain huollosta ja kolme päivää sitä riemua kestikin. Alkoin hiljattain taas polkimenjuuressa suhina käymään. Pinna kiristyi ja tuli ruotsiin laitettua reklamaatiota kelvottomasta osasta. Pienen keskustelun jälkeen käytetyn osan sain pitää, sekä sain osasta maksamat eurot takaisin, tietysti vähän tappiollisesti, ruotsin valuuttakurssin ansiosta. Asennustyön kustannukset kärsin itse. Nyt on tullut tuliterä tehostin tilattua saksasta, yllättävänkin hyvään hintaan, 300€ maksoi. Autossa on DSTC järjestelmä, jotenka passaava tehostin oli hankala löytää, "edullisena". Noh, nyt tässä sinun tekstit lukasin läpi, on saattanu meikäpoika jonku euron laittaa hukkaan.

Nyt kun tuossa kävin jalakatilaa oikeastaan ekaa kertaa tarkemmin vilkasemassa, siellä saatto olla vika heti led lenceriin osoittamassa suunnassa. Jarrutehot minulla on autossa täysin tallella (tai ainakin luulen olevan), suhina vain kuuluu. Haitarikumen raivoissaan siinä tempasin irti, ja itse vakuumitiivistettä tunnusteltaessa, oli vakuumitiivisteen "palje" revennyt irti. Kerrassaan vitutusten päivä, oisi pitänyt aikasemmin rekisteröityä tänne ja vähän tiedustella asiaa. Noh, kantapään kautta opittu.

Ajattelin että itse tehostajan nyt vaihtaisin, ei varmaan mikään ydinfysiikkahomma, työkalut pysyy käsissä, on autoja tullut rapattua, ei tosin volvoa. Eli siihen voisin jotain neuvoja kysellä, kerta amattilaisia kuulolla. Onko jotain tiettyjä asioita, mitä pitää ottaa huomioon. Alipainepumpun vaihdan samalla, siihen kans jonkinsortin infoa kaipailisin. Onko jotain tiivisteitä, mitä pitää etukäteen ostaa, ennen kuin auto on purettuna ja lumisateessa seisova pyörä on ainut vehje, millä niitä varaosia lähettäisiin hakemaan. Onko letkujen irrotuksen/alipainepumpun irottamisen jälkeen luvassa jonkinsortin ilmaamista tai muuta vastaavaa. Kaikki info ja tieto on tärkeää, kiitos jo etukäteen.

T:Janne

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #25 : 02.12.2013, 20:55:02 »
Ei se tehostajan vaihtaminen ole paha nakki ollenkaan, hankalinta on ne 4 mutteria siellä jalkatilassa mutta näppäristä sormista ja sopivista työkaluista on apua.

Ensimmäisellä kerralla meni purkamiseen noin 2,5 tuntia, toisella kerralla noin tunti. Kun oppi missä järjestyksessä ja mitä irroittaa niin homma alkaa sujumaan.

V70 vm 2001 bensa. Näillä meni:

- Jos on sähköpenkki, kuskin penkki taakse.
- Akusta kenkä irti
- Moottorin ylätukirauta irti, 2 pulttia molemmissa lokasuojissa iskarin nurkalla. 1 isompi pultti siinä koneen päällä.
- Ilmanputsari irti, kansi lähtee parhaiten kun ottaa läppäkotelolta sen koko letkun mukaan.
- Putsarin pohjassa 3 muovista kiinnikettä. Lokasuojan puoleisen painoin kasaan 10mm hylsyllä ja rivakka nosto. Sitten koko kotelo siirtyi kiinnikkeineen konetta kohti ja irtosi hahloistaan.

- rele/sulakerasiasta isot virtajohdot irti. Rasia on 2 mutterilla kiinni, toinen kaulen ja toinen lasin puolella. Riittää kun irrotat pultit, johtojen varassa antaa ihan riittävästi periksi ja ABS yksikkö pääsee liikkumaan tarpeeksi ulospäin.

- ABS yksikkö irti, alla kolme 10mm mutteria joilla se koko hökötys on pelteineen kiinni autossa.

- Sitten irrotin jarruletkut pääsylinteristä ja annoin siitä valua nesteet purkkiin.
- Pääsylinteri irti tehostajasta 2 pultti + johtoja alipaineletku.
- Ainoastaan sen jarruputken irroitin ABS yksiköstä joka tulee tehostajan puolelle pääsylinteriä. Muuten se koko paketti liikkuu sen verran että saa tehostajan pois. Periaatteessa tätä letkua ei tarvitsisi edes irrottaa jarrusylinteristä mutta sitä kautta sain valutettua nesteet parhaiten ulos.

- Jarrupoljin irti tehostajan akselista.
- Tehostajan mutterit irti kuskin jalkatilasta.

- Tehostaja tulee sieltä pienellä taiteilulla ulos.

Takaisin menee ihan suoraan käänteisessä järjestyksessä. Kasaus menee yleensä paljon nopeammin.

Ilmauksen jouduin jarruille tekemään toisen irrotuskerran jälkeen. Mutta en joutunut ilmaamaan kuin eturenkaat sillä en ajanut autolla tai painellut jarrua ennen ilmaamista lainkaan ettei vedä ilmaa takapäähän.

Oli ihan simppeli homma ja nyt on niin tujakat jarrut että nokka on tuulilasissa jos varomatta polkasee.

Eli ilmaukseen pistin auton käyntiin, pyörä irti, kirkas 10mm letku ilmausruuvin päälle ja avaimella auki.
- Kaveri polkasee jarrua, sieltä tulee ensin luultavasti nestettä ja sitten tod- näköisesti ilmaa / vaahtoa - 3-4 polkaisun jälkeen. Sitten kun vaahto/ilma loppuu niin homma on sen pyörän osalta pulkassa.
- Ruuvi kiinni, poljin ylös. Ruuvi auki, poljin alas. Ruuvi kiinni, poljin ylös. jne jne. Ja välillä lisäämään nestettä säiliöön ettei imase ilmaa joukkoon.

Jos ei ole tietoa milloin on viimeksi ilmattu niin ihan samalla systeemillä se menee siellä takapäässäkin. Olen nähnyt ohjeita että pitää ilmata tietyssä järjestyksessä mutta ei ainakaan tällä kertaa ollut merkitystä.

Kahdesti vaihdoin, en uusinut mitään tiivisteitä, diisselissä voi olla toinen juttu. Pääsylinterin ja tehostajan väliin olisin laittanut uuden mutta moponetti ei suostunut myymään kuin ei oota. Laitoin vanhan ja hyvin pitää.

« Viimeksi muokattu: 02.12.2013, 20:57:36 kirjoittanut Koltta »

Poissa japu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #26 : 02.12.2013, 21:32:15 »
Kuulostaisi kokonaisuudessaan suht normaalilta rempalta, eli muita osia pitää raivata eestä ensin mielinmäärin, ennen kuin ite osaan pääsee käsiksi. Mulla oisi kyseessä D5, vm.2002, hahmottaisin kuitenkin että pääpiirteittäin samalainen operaatio kuin pensavehkeissähin, mitä nyt ajattelen konehuonetta ja sen tehostimen ympäristöä ulkomuistista. Ei kait se auta kun alkaa teukkaroimaan viikonloppuna auton kanssa, varata jääkaappin pisseä ja toivoa että auto tulis valmiiksi, ennen kaljojen loppumista...  ::) Kiitoksia neuvoista, ja pisteet kyllä sulle ylipäätään tuosta tehostinprojektista, varmasti monelle paljon hyötyä.

Poissa japu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #27 : 11.12.2013, 23:21:46 »
Iltaa. Uusi jarrutehostin ja alipainepumppu nytten paikoillaan. Auto tuntuisi toimivan. Ainut, mikä vaan nyt ilmeni vaihdon jälkeen, niin DSTC järjestelmää ei saa napista painamalla suljettua, ei sitten ollenkaan, edes sutimisen estoa. Elikkä järjestelmä toimii moitteettomasti, ei vaan saa poiskytkettyä alkuunkaan. DSTC napissa palaa vihreä valo, eikä auto ilmoita mitään vikakoodeja. Voiko vika olla itse napissa, vai voiko uuden ja vanhan tehostajan niissä antureissa olla jokin ero, joka sitten vaikuttas järjestelmän toimintaan.

Poissa 15444

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #28 : 13.12.2013, 13:04:21 »
Isot kiitokset ja iso olut Kolttalle koko tästä selvittelytyöstä.
Oma Xc90 pihisi vuoden päivät välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tehostin laitettiin näillä ohjeilla kuntoon ja lopputulos on loistava; jarrujen ”herkkyys” ihan eri levelillä ja meinasi tosiaan otta osua ikkunaan ekalla jarrutuskerralla ;)

Olisi ollut turkasen kallis tuo XC90 tehostaja; netistä löysin halvimmalla 450e kotiin tuotuna eli mukavasti jäi rahaa nyt kinkkuun...

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #29 : 13.12.2013, 19:05:33 »
Koltta, mainitsit tuolla haitariholkin rasvaamisen ennalta ehkäisemään tehostimen rikkoutumisen. Mistäköhän kohdasta sitä rasvaa pitäisi ruikkia? Tehostin ei ainakaan vielä vuoda mutta kilometrejä on jo kuitenkin kohta 250tkm takana niin eihän sitä tiedä mikä aamu se alkaa suhista..

 

Futurez  Kulkukoira