RallyBaron  Samppasport

S90 Sähköflekti ei sammu.

  • 8 Vastauksia
  • 3232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MadMaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • Volvo 4 Life
S90 Sähköflekti ei sammu.
« : 23.11.2013, 11:08:09 »
Mikä siis vikana kun sähkötuuletin pyörii aina vaan, joutuu irroittamaan akun että sammuu ja jos auton taas käyttää käynnissä vaikka moottori olisi kylmä niin tuuletin lähtee heti pyörimään eikä lopeta vaikka auton sammuttaa. Kokeiltu on toisella releellä ja systeemi on sama 940 turbossa (ilmastoitu malli) eli rele on kolme napainen. Nyt otettu flektin liitin irti ni ei tarvi akkua irroitella.

Jäähdyttimessä ei näyttäisi omaa anturia olevan, tuleeko ohjaus eculta vai miten? Ohjaako ilmastoinnin ohella moottorin oma lämpöanturi?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #1 : 23.11.2013, 11:32:49 »
ECU ohjaa kaksinopeuksista tuuletinta. Relehän on siellä oikean etuvalon alla akun edessä. ECU saa tiedon moottorin lämpöanturilta (vain yksi ja se on termarin alla koneen etuosassa). Tältä anturilta menee myös tieto ECU:n KAUTTA lämpömittarille. Eli jos lämpömittari näyttää "normaaleja" lukemia, eli kylmänä kylmää ja koneen ollessa lämmin puoltaväliä, voi anturivian sulkea 100% varmasti pois.

Ilmastoinnilta menee ECU:lle kaapeli, jolla ilmastoinnin ohjainlaite (se paneli missä kytkimet) kertoo että "kompura käyntiin" ja silloin moottorin ECU käynnistää kompuran (jep, aivan), korottaa tyhjäkäyntinopeutta hitusen ja käynnistää tuulettimen 1.nopeuden (tarvittaessa 2.nopeuden). Tosin tämä osa pätee vain kun virrat on päällä.

Sitten ei ole jäljellä muuta, kun jumittava rele (jos kokeiltu samanlaisella, ni vika ei siis ole siellä) JA se että ECU:lta tulevat johdot releelle (1+2 nopeus) saavat jostain maata vaiko plussaa (siitä en ole varma) ja siten "käynnistävät" tuulettimen. Toinen mahis on sit että ECU:ssa on vikaa.

Jos sun kaverilla on 940, ni kokeile varmuudeksi omaa relettäsi vielä siinä, ni saat varmuuden jotta se on kunnossa. Sit vika onkin pakko melkeen olla ECU:ssa tai releen kaapeleissa jos rele on ehjä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #2 : 23.11.2013, 14:46:07 »
pyöriikö 1- vai 2-nopeus?

se että ECU:lta tulevat johdot releelle (1+2 nopeus) saavat jostain maata vaiko plussaa (siitä en ole varma) ja siten "käynnistävät" tuulettimen.

flektin ohjaus toimii maadoittamalla, eli jos ohjausjohto saa jostain muualta kuin ECU:lta maata niin ohjaa myös flektiä päälle.

2-nopeus toimii ilman virtojakin, joten mittailla sen ohjausjohto maata vasten kun auto on seissyt jonkin aikaa/kylmä. jos yhteys maihin niin syy ecussa, johdotuksessa tai siinä anturissa.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #3 : 26.11.2013, 15:35:42 »
Flektiä ohjaavat myös ilmastoinninkennon paineanturit.

Noista kolmesta anturista siinä lahdutinkennosta yksi ohjaa flektin nopeudelle 1 ja toinen (olikohan 26baaria) ohjaa nopeudelle 2 ja nämä anturit ovat ECU:n ohjauksen rinnalle kytkettyjä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa MadMaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • Volvo 4 Life
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #4 : 07.12.2013, 12:40:46 »
Oorrait tänx. Pitää mittailla se maadoitus, lämpömittari mittaristossa näyttää järkeenkäypiä lukemia eli ei siis anturivika. Ilmastoinnin virtapainike ei vaikuta flektin toimintaan / nopeuteen, pyörii aina samalla vauhdilla mielestäni täysillä. Ja tosiaan samanlaisella toimivalla releellä kokeiltu.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #5 : 07.12.2013, 12:49:28 »
Oorrait tänx. Pitää mittailla se maadoitus, lämpömittari mittaristossa näyttää järkeenkäypiä lukemia eli ei siis anturivika. Ilmastoinnin virtapainike ei vaikuta flektin toimintaan / nopeuteen, pyörii aina samalla vauhdilla mielestäni täysillä. Ja tosiaan samanlaisella toimivalla releellä kokeiltu.

Jos en nyt väistä muurin, niin lämpömittarin anturi on erilinen ja sen näyttämä ei ole moottorin ohjauksen kanssa tekemisissä.  Mittaa anturin arvot (molemmat) maata vasten ja jos ne näyttävät FAQ:n arvoja, niin maavian lisäksi jää enää ECU vika. Koska on aina mahdollista, että se papunen, joka sen flektin releen ohjaa on antautunut vanhuuttaan.

Nuo paineanturit on helppo tarkastaa irroittamalla ilmastoinnin lauhduttimesta ne liittimiset sieltä maskin takaa.
Muista kirjoittaa ylös mikä piuha oli missäkin!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6796
  • Global alligator
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #6 : 07.12.2013, 16:54:46 »
Jos en nyt väistä muurin, niin lämpömittarin anturi on erilinen ja sen näyttämä ei ole moottorin ohjauksen kanssa tekemisissä.
Väistit muurin. Sama anturi, mittari ja ecu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #7 : 07.12.2013, 17:31:55 »
Väistit muurin. Sama anturi, mittari ja ecu.

Niin, tinakone, eikä vinokone!  :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: S90 Sähköflekti ei sammu.
« Vastaus #8 : 12.12.2013, 23:26:44 »
Omasta hajosi anturi, lämpömittari näytti oikein mut flekti huuti kokoajan..
940 classic
Amazon -68

 

Elekma  Autoracing