Hei
Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni tälle foorumille.
Minulla on XC90 D5 geartronic vuosimallia 2004, ajettu 240tkm.
Auto ei ole ollut minulla kovin pitkää aikaa. Diesel autoja mulla on kuitenkin ollut useita.
Moottorista kuuluu tikitystä, kun kaasua painaa yhtään pintakaasua enempää veto päällä. Ääni alkaa vähän alle 2000 rpm. Muistaakseni ääntä ei kuulu jos kiihdyttää käsivalinnalla 1-2 vaihteilla mutta 3-> tikitys kuuluu. Ääni ei häiritse millään tavalla jos radio on hiljaisella taustalla.
Kaiken järjen mukaan ääni viittaisi suutinvikaan minun mielestäni.
Vein auton Bosch dieselkorjaamolle ja he diagnosoivat koeajolla äänen perusteella suutinvian, jonka jälkeen sovittiin että penkittävät suuttimet. Yllättäen he diagnosoivat kaikki suuttimet viallisiksi ja sanoivat niiden vaihdon olevan suositeltavaa, joten minulle ei jäänyt oikeastaan muita vaihtoehtoja siinä vaiheessa kun näyttää heille vihreää valoa ja maksaa suurehko lasku. Kyseenalaistin kyllä kaiken moneen kertaan ja onhan mulla hienot dokumentit viallisten suuttimien datasta. Mulle tärkeintä oli tässä vaiheessa, että ääni olisi poissa. Uudet suuttimet on heidän korjaamiaan ja koodattu autoon numeroksi 2 heidän mukaansa. Auton kuulema koeajoi pari heidän kaveriaan ja suutinvika on poissa mutta turbo on kuulema paskana. Ok.
No Yllättäen, ääni ei kadonnut mihinkään. Ja kulutus on kasvanut parilla litralla, ainakin tuntuu siltä.
Tämän toimenpiteen jälkeen vaihdoin turbon imuputken joka oli revennyt ahtimen suulta (imupuolella ei tuntunut välystä). Siinä se rikkinäiseksi diagnosoitu ahdin...
Olen myös käsikopelolla käynyt ahtoletkut läpi. Teetätin myös jakopäärempan jonka yhteydessä vaihdettiin vesipumppu ja apulaitehihna. Laturin vapaakytkin ja apulaitehihnan kiristin ok. Moottorin naputusta/tikitystä järvenpäässä oleva korjaamo ei kommentoinut vaikka olin diagnoosia pyytänyt.
Mulla loppuu ideat? Brittisivuilta luin että Boschin korjaamat suuttimet voivat olla susia? Toivon että saisin tätä kautta uusia ideoita ja uutta suuntaa. Tiedän että se ääni ei sinne kuulu.
Suunnitelmani on seuraavaksi viedä auto Volvolle essential huoltoon jotta päivittäisivät moottorinohjausyksikön softaverison uusimpaan ja antaisivat diagnoosin äänestä.
Hehkutulpat on myös tarkistettu ja ne ei ole märät. Paluuvuotestiä en ole tehnyt, oletan että sitä ei pitäisi olla.
Tarinamiehen virkaa musta ei löydy. Toivottavasti saatte mun viestistä oleelliset kohdat irti.