Autodiagnoosi  Carcom Oy

740 Käsijarru

  • 63 Vastauksia
  • 25037 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • 8-)
740 Käsijarru
« : 24.11.2013, 03:39:30 »
Morjens, mulla on tommonen 744 gle 1990 jossa käsijarru ei ollu ostettaessa kummonen joten kiristin mutteria käsinojan alta. Parani. Jonka jälkeen vaihdoin käsijarrukengät, mutta tuntuu että vieläkin voisi olla parempi...

Vinkkejä?
Uudet rummut (levyt) ?
Vaijerin vaiho (rispaantunut/venynyt) ?
« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 03:43:34 kirjoittanut Alexir »
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa Karhu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • hörr
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #1 : 26.11.2013, 02:55:10 »
Ota vanne pois ja tarkastele sitä jarrurumpua ulkoota päin, siinä pitäis jossain kohtaa olla reikä jonka kohalla siellä sisäpuolella on semmonen "sakaramutteri??" mitä ruuvaamalla saa säädettyä jarrukenkiä. Mikäli tässä mallissa sellanen on, mene ja tiedä :idiot2:
Ja sitä saa pyöriteltyä jollain pienellä talttapäärukarilla tai vastaavalla. Ja tämä tietty molemmille puolille :P
« Viimeksi muokattu: 26.11.2013, 02:57:44 kirjoittanut Karhu »

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #2 : 26.11.2013, 04:13:24 »
Ei ole sitä säätöosaa 740:ssä, mutta kuulemma 240:n vastaava käy suoraan kiinteän tilalle. Eli ilmeisesti tämä osa: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/222000?ajoneuvo=651
« Viimeksi muokattu: 26.11.2013, 04:18:23 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #3 : 26.11.2013, 15:17:14 »
jep. olen nuo laittanut omaan 940:kin.  helpottaa säätöä paljon!

_sfr-

jk.
olisiko kenelläkään  myydä/lahjoittaa sitä käsinojan alla olevaa muovista säätömitteria....

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #4 : 27.11.2013, 10:32:27 »
Linkut vaijerissa ja kenkien pääsä kannattaa herkistellä ja voidella hyvin.

Uudet levyt ja kengät (tässäkin saa käyttää järkeä ostaako chinése osaa vai jotain parempaa) auttaa myös asiaa.

Itsellä toiminut aina käsijarrut näissä hyvinkin on-off tapaan.

Ps. sitä halvinta käsijarruvaijerimallia ei kannata ostaa. Joissain tuppaa se säätömutterikin olemaan mallia kiristä putkitongeilla, ja milläs sinne mahtuu..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #5 : 27.11.2013, 11:53:23 »
Linkut vaijerissa ja kenkien pääsä kannattaa herkistellä ja voidella hyvin.

Uudet levyt ja kengät (tässäkin saa käyttää järkeä ostaako chinése osaa vai jotain parempaa) auttaa myös asiaa.

Itsellä toiminut aina käsijarrut näissä hyvinkin on-off tapaan.

Ps. sitä halvinta käsijarruvaijerimallia ei kannata ostaa. Joissain tuppaa se säätömutterikin olemaan mallia kiristä putkitongeilla, ja milläs sinne mahtuu..


Volvon alkuperäiset käppärin hihnat Made in China, näin ainakin MK1 x70:ssä

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #6 : 27.11.2013, 13:24:10 »
Eikö ne tule kohta koko volvotkin kiinasta, eniveis got the point.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #7 : 16.12.2013, 18:49:02 »
Lainaan tätä aihetta, kun ensin meinasin tehdä uuden - samalla otsikolla...

Taas mulla on joku mysteeri tuolla pihalla. 745 -88b, katsastuksessa käsijarruarvot oli 0,3 kN vasemmalla ja 1,3 oikealla.
Vaihdoin kengät, jouset, levyt ja käänsin vasemmanpuolen levittimen oikein päin (nuoli oli alas). Dynoarvot parani -> 0,4 vasen ja 1,7 oikea.

Ei siis kuitenkaan auttanut tuo ylläoleva, joten tänään vaihdoin vielä "varmuuden vuoksi" hieman vääntyneen vasemman puolen levittimen ehjään sekä uuden pidemmän vaijerin. Toisen "haarukan" vaihdoin myös ehjään, edellinen omistaja oli tehnyt siihen jotain lyhennyspatenttia. Vasen pyörä ei vaan menee hiekalla lukkoon. Nyt sitä ei sentään jaksa käsin pyörittää, kuten katsastuksessa, mutta kuitenkin. Luulen ettei newtonit riitä vieläkään.

Siis mitä hemmettiä? Alhaalta seuraamalla vanhakin vaijeri kiristi tasapuolisesti molempia puolia ja vaijerit myös menivät tiukalle. Ja palautti myös, vaikka vaijerin lähtökin oli kahvassa päin peetä, mutta nyt uudella veijarilla ainakin toimii...

Mitäs sitten ois unohtunut tehdä? Heittäkää ne "tyhmätkin" ehdotukset ilmoille. Muuten mulle ei jää enää muuta vaihdettavaa kuin auto. Tai tulihan sellainen mieleen että vaihtais vielä lyhkäsen vaijerin mutta en oikein osaa perustella että miksi. Akselin "linkku" lienee alkuperäinen ja vahvasti hitsauksessaan kiinni ja liikkuu molempiin suuntiin.


Poissa renny

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #8 : 16.12.2013, 19:15:39 »
Lainaan tätä aihetta, kun ensin meinasin tehdä uuden - samalla otsikolla...

Taas mulla on joku mysteeri tuolla pihalla. 745 -88b, katsastuksessa käsijarruarvot oli 0,3 kN vasemmalla ja 1,3 oikealla.
Vaihdoin kengät, jouset, levyt ja käänsin vasemmanpuolen levittimen oikein päin (nuoli oli alas). Dynoarvot parani -> 0,4 vasen ja 1,7 oikea.

Ei siis kuitenkaan auttanut tuo ylläoleva, joten tänään vaihdoin vielä "varmuuden vuoksi" hieman vääntyneen vasemman puolen levittimen ehjään sekä uuden pidemmän vaijerin. Toisen "haarukan" vaihdoin myös ehjään, edellinen omistaja oli tehnyt siihen jotain lyhennyspatenttia. Vasen pyörä ei vaan menee hiekalla lukkoon. Nyt sitä ei sentään jaksa käsin pyörittää, kuten katsastuksessa, mutta kuitenkin. Luulen ettei newtonit riitä vieläkään.

Siis mitä hemmettiä? Alhaalta seuraamalla vanhakin vaijeri kiristi tasapuolisesti molempia puolia ja vaijerit myös menivät tiukalle. Ja palautti myös, vaikka vaijerin lähtökin oli kahvassa päin peetä, mutta nyt uudella veijarilla ainakin toimii...

Mitäs sitten ois unohtunut tehdä? Heittäkää ne "tyhmätkin" ehdotukset ilmoille. Muuten mulle ei jää enää muuta vaihdettavaa kuin auto. Tai tulihan sellainen mieleen että vaihtais vielä lyhkäsen vaijerin mutta en oikein osaa perustella että miksi. Akselin "linkku" lienee alkuperäinen ja vahvasti hitsauksessaan kiinni ja liikkuu molempiin suuntiin.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/655/autot/volvo/740-760-82-92?vuosimalli=1986#Jarruosat-Kasijarrukengat-ja-asennussarjat

Sinä tarttet tollasen, itelläkin oli ongelmana se ettei saanut kuskinpuolta stoppaamaan kunnolla ennen kuin laittoi tuon säätöruuvin. Muutama naksaus käsijarrukahvaa ylös ja säätö tappiin ja koeajolle. Voi olla että joutuu myöhemmin vielä säätämään lisää.

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #9 : 16.12.2013, 19:59:00 »
Juu, tuo olikin mielessä, oletan että 850:n säätöruuvi käy yhtälailla. Kiitos vinkistä. Hyvä tietää ettei olla vaivan kanssa yksin, haluais tosin ymmärtää mistä oire johtuu...

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #10 : 22.01.2014, 12:20:28 »
850:n säätöruuvi ei mahtunut takavetoisen käsijarruasetelmaan.

Itse sain jarrun pelittämään lisäämällä hieman metallia kenkien haarukkaan.
Pienestä oli taas kiinni toikin homma, olin kuitenkin ottanut purkuautosta huomattavasti ehjemmännäköisen haarukan tuohon jo aiemmin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #11 : 22.01.2014, 19:53:20 »
Joku millin peltisuikale hepata kii molempiin päihin sitä haarukkaa ni ylensä alkaa taas pitää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Hyppönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #12 : 22.02.2014, 15:58:56 »
Joku millin peltisuikale hepata kii molempiin päihin sitä haarukkaa ni ylensä alkaa taas pitää.

Täällä myös käytetään tuota temppua, tosin pysyy myös sopivasti taiteltuna ilman hitsausta. Automaatissa kun tulee käytettyä käsijarrua vain katsastuksessa, niin silti joutuu aina leikkimään tämän kanssa >:(
Volvo 740 3,5l V8 -86 käyttis
Rambler American 3,2l -65 museo
Ford Escort MK2 -76 "Sirpa"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #13 : 22.02.2014, 16:04:16 »
Täällä myös käytetään tuota temppua, tosin pysyy myös sopivasti taiteltuna ilman hitsausta. Automaatissa kun tulee käytettyä käsijarrua vain katsastuksessa, niin siksi joutuu aina leikkimään tämän kanssa >:(
Niinhän tuo pysyy, mutta varmempihan se on jos ne lisut heftaa kii, ite oon laiskana vaan taitellu sopivasti mutkille ne ja toistaseks on pysyny sillainki. Korjasin muuten kirjoitusvirheesi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Hyppönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #14 : 22.02.2014, 16:07:59 »
Korjasin muuten kirjoitusvirheesi.
Voihan sen noinkin sanoa :D Ihmetyttää vaan, että mikä siellä sitten kuluttaa osia, kun ei käytetä ja aina joutuu suikaleita lisäilemään? Varmaan korroosio.
Volvo 740 3,5l V8 -86 käyttis
Rambler American 3,2l -65 museo
Ford Escort MK2 -76 "Sirpa"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy