KL-varaosat  Carwist

1970 Volvo 164 (rek.1969)

  • 46 Vastauksia
  • 14293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.J.H

  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1129
  • vrcf Original
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #15 : 08.04.2014, 22:38:17 »
Ei se ruusua ollu! Nokkosta ja jotain pajua ympärillä. Tai olihan siinä ruusua alun perin.
Renkaatkin olivat rapeita, kaksi pamahti, kun koitin täyttää. Vinssillä ja kangella se piti kärrille kangeta.

Joo, 36 vuotta siinä perheessä Turvalassa ja sitä ennen tosiaan Wahlroosin johtajalla syksystä -69 vuoteen -73. Ja jonka perikuntaa tunnen.

Tuli käytyä pari kertaa jutustelemassakin sen entisen omistajan kanssa. Hyvä että joku senkin pelasti, onhan tästä kyllä jo vissiin parisen vuotta kun se pihasta hävisi.

Ja toi takanurkka on muistaakseni joskus kolhittu ja korjattu 140 sarjalaisen osilla. Niin ainakin se omistaja silloin mainitsi.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2014, 22:39:55 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa.
S80 '03 D5 aut. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #16 : 09.04.2014, 11:39:21 »

Ja toi takanurkka on muistaakseni joskus kolhittu ja korjattu 140 sarjalaisen osilla. Niin ainakin se omistaja silloin mainitsi.

Aha. No nyt siinä on 140 sarjaa paljon enemmänkin, mulla oli varaosa-auto vierellä. Mutta vain se, mikä on samaa, eli mikään kohta ei sinällään muutu.

Tämä kuulemma oli jäänyt seisomaan ainakin sen takia, että se ei kulkenut enää taaksepäin. Mukana oli BW55 vaihteisto, mutta tässähän on BW35. Kunhan pääsee avaamaan, niin ei siellä varman isoa vikaa ole ja 35:nen löytyy varalla omasta hyllystä.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #17 : 31.05.2016, 07:38:48 »


No niin, pitkästä aikaa korjaaminen jatkuu. Ruostetta on vielä paljon enemmän kuin muistin





Onkos kukaan koskaan irrottanut perämurikasta akseliputkia?
Kiinnostaisi kokeilla vaihtaa nuo joistakin kohdista hyvin ohuiksi syöpyneet akseliputket toisesta, 144:sen perästä.
Ei tuota uskalla käyttöön ottaa. Korvakkeet voi kyllä vaihtaa, mutta putki on ohutta monin paikoin.
Onkohan noiden "piste"hitsausten lisäksi krymppi vai onko kenties tiivisteainetta välissä.

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3789
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #18 : 31.05.2016, 08:54:09 »
no huh huh!täytyy hattua nostaa että tämmösestä alkaa vielä tekemään,enkä todellakaan tarkoita mitään pahaa ja ikävää,täytyy hattua nostaa ja toivottaa pitkää pinnaa,lopussa kiitos seisoo! O0 O0 O0 O0 -H- -H- -H- -H-
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Paikalla VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 258
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #19 : 31.05.2016, 12:26:32 »
Jes, aina on kiva lukea että muillakin on lahoja 100sarjalaisia, sydäntä lämmitti kun huomasin että tämähän jatkuu :) tsemppiä, sitten palkitsee kun ajeleen pääsee
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #20 : 31.05.2016, 13:10:27 »
Ai oikein sydäntä lämmitti! ;D

Joo, ei tämä kesken jää. Edellinen iso projekti saatiin valmiiksi ja ajoon, niin nyt joutaa tähän taas paremmin.

Tosiaan tuo taka-akseli on muun auton tavoin niin ruosteessa, että pitää jotenkin korjata tai saada uusi parempi. 164:sen periä ei vaan liiku joutilaita niin paljoa. Voisihan nuo putket katkaista sopivasta kohtaa murikan läheltä ja jatkaa hitsaamalla toiset putket. :o  Jooo, hmm...

Paikalla VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 258
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #21 : 01.06.2016, 00:42:08 »
Tekee sopivan jigiputken ja holkit jne sorvvilla,sitte vaa liimailee uuvet putket kiinni, laakerisyöppö tulee jos mahoton kieroon menee.
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1050
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #22 : 01.06.2016, 06:00:27 »
Lainaus
Tämä kuulemma oli jäänyt seisomaan ainakin sen takia, että se ei kulkenut enää taaksepäin. Mukana oli BW55 vaihteisto, mutta tässähän on BW35. Kunhan pääsee avaamaan, niin ei siellä varman isoa vikaa ole ja 35:nen löytyy varalla omasta hyllystä.
Meilläkin hajos Bw joskus 90 luvun alussa. vaihdetiin m400 paikalle. Siinä tais loppua eteenpäin meno

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #23 : 02.06.2016, 12:08:41 »


Moottori tuli avatuksi tuossa sivutyönä. Voipi sitten koria hitsatessa samaan aikaan toisella korvalla ajatella, mitä se moottori vaatii.
Sylinterit on aikanaan porattu .030 ylikokoon ja näyttää kyllä hyvältä nyt. Ei ole kulunut sen jälkeen. Männänrenkaita oli jumissa seisonnan takia.
Kampiakselista on kiertokangenkaulat hiottu ensimmäiseen alikokoon, runkolaakerit STD. Uusilla laakereilla vaan nippuun.
Nokka-akseli menee vaihtoon. Yhdestä nenästä on kaksi milliä kulunut poijes.

Kauhean p*skanen se kone on sisältä!
Kosteutta on pesinyt öljytiloissa.
Niin, ja kannessa muutama venttiili aukijumissa. No, eiköhän ne siitä irtoa.




Avasin ensimmäisen istuimenkin, jotta näkee mitä ne tarvitsevat.
Kaikki istuimet ja selkänojat rapisevat ihan kuin suolakeksipaketti olisi verhoiltu.
Vaahtomuovi/kumi on ihan rapsakkaa ja pöllyävää.
Uudet kankaat ommellaan ja sisällysvaahtokumit pitää ottaa varaosahyllystä, 144:sen entiset.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #24 : 22.06.2016, 11:48:10 »


Moottorin lohkon puhdistus on siinä eräässä vaiheessaan.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1983
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #25 : 22.06.2016, 13:17:08 »
Voisi löytyä parempi taka-akseli, tiuhemmalla 3,73:1 välityksellä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #26 : 27.06.2016, 09:24:38 »
Voisi löytyä parempi taka-akseli, tiuhemmalla 3,73:1 välityksellä.


Kiitos, kerkesin jo korjata vanhan. Nyt on kahden perän parhaimmat palat yhdistetty.




Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1050
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #27 : 28.06.2016, 05:51:23 »
Elämä löysi keinon, saitko pysyy suorassa ton

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #28 : 28.06.2016, 14:55:41 »
Joo.
Suorassa se on nyt.
Jämäkkä tanko ohjurina ja holkit sorvattuna laakereiden paikoille ohjasi sen hyvin suoraan, mutta hitsaamisen jälkeen piti kuitenkin pillillä "säätää" loppusuoristus.
Uunissa päästäminen olisi myös varmaan toiminut, mutta ei ollut isoa uunia ja olisihan nuo muoviset ohjuriholkitkin sulaneet.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 1969 Volvo 164
« Vastaus #29 : 13.07.2016, 09:09:59 »


Sain hienon kuvan tämän auton alkutaipaleelta.
Vuosi 1969 Volvo on toimittanut neljä uutta autoa Wahlroosit Oy:n pihalle Kotkaan. Avaimien luovutus johtaja Veikko Wahlroosille ja lehtikuvaaja paikalla. Kaksi oikeanpuoleista miestä ovat Volvon edustajia. Sattuuko kukaan tunnistamaan heitä?
« Viimeksi muokattu: 13.07.2016, 09:47:23 kirjoittanut PetriN »

 

Futurez  Proturbo