Kyllähän se piti laittaa volvo seisontaan ja nostaa hattu pois. Ajelin tuossa jonku aikaa ja seurasin niin ei hirveästi hävittänyt nesteitä eikä tehnyt painetta, mutta sotki sitä 3 pytyn tulppaa ja sitten huomasin, että alkoi öljyt tikussa lisääntymään ja vuoti sitä öljyä kannen välistä niin piti viheltää peli poikki.

Viime viikon tiistaina rupesin tekemään remonttia. Ajattelin näpäisen kannen irti ja putsaan sen vaan ja nakkaan takaisin äkkiä, mutta ei mennyt ihan putkeen. Purin imusarjan ja yms irti ja muistelin, että pakosarja irtoaa, kun vaan irroittaa sen pultit, mutta eihän se tullut ilman, että irroitti putken vaihteiston kyljestä. Pressutallissa vähän ahdasta turata, mutta just ja just mahtui tunkkaamaan autoa sen verran, että sai pakoputken irti. Vesipumppu kans ei meinannut lähteä. Luulin irroittaneeni kaikki pultit, mutta yksi oli unohtunut piiloon. Sen, kun otti irti niin sai senkin purettua pois. Kannenpultteja aloin aukomaan järjestyksessä niin kaksi ensimmäistä aukesi ja kolmas ei millään. Paukahti ja jumahti siihen. Otin kaikki muut irti, mutta se yksi ei lähtenyt millään. Varovasti koitettiin väännellä kiinni ja auki vääntövarrella. Vasaralla tuli koputeltua pultin päähän ja ammuttua pulttikoneella edestakaisin ja ei mihinkään. 2 tuntia tuli taisteltua ja sitten tuntui, että aukeaa niin kansipultti napsahti poikki.

.




Sylinterikansi oli myös melko tiukassa pahvissa. Kävin sitä aina repimässä ja liottelemassa pulttia viikolla. Sunnuntaina oli vapaa päivä niin päätin, että puran sen irti. Ei lähtenyt käsin nykäisemällä eikä uskaltanut kovin väännelläkkään niin moskalla kopsautin etureunaan pari kertaa niin nousi kansi pois. Kannenpultista näkyi natsa tasopinnan yläpuolella. Sitä koitin toholla lämmittää ja putkipihdeillä käännellä, mutta ei liikkunut mihinkään. Laitoin wd40 likoamaan. Eilen sain töistä lainaan induktiolämmittimen niin sillä lämmitin pulttia. Jätin vanhan kansipahvin paikalleen lämmityksen ajaksi lohkon suojaksi. Kolmannella lämmitys kerralla lähti lukkopihdeillä pyörimään ja sain pultin natsan pois.



Eilen tilasin Venttiilijousen puristin 16-30mm Puristustyökalun ja tänään tuli postissa. Otin kannen työn alle. Katoin, että kolmosen pakovena oli mielenkiintoisen värinen. Pikkuserkku kävi niin sen kanssa tutkittiin kantta niin löytyi selvä vika, että miksi se sitä kolmosen tulppaa sotkee. Kannessa näkyy selvä musta viiva ja pallo vesikanavasta palotilaan eli on tihkunut nestettä. Ajossa pysynyt kurissa, mutta sitten parkkiin ajaessa sammuttamisen jälkeen sitten nesteen paine pukannut vettä palotilaan ja käynnistäessä käynyt sitten kolmella, kun ollut vähän jäähdytysnestettä pytyssä ja kaasuttelemalla saanut sen pytyn sitten mukaan. Purin kaikki venttiilit pois. Kolmosen venttiileissä ei sillain näkynyt mitään poikkeavaa muuta, kuin lautasen värissä. Kaikissa venttiileissä seetipinta oli samanlainen. Pitää katsoa jos torstaina hioisi venttiilit tahnalla ja vaihtaisi venttiilivarrenkumit. Pitäs miettiä, että missä käyttäisi kannen oikaisussa. Kaveri voisi höylätä kannen omalla työpaikallaan, mutta ei voi tehdä muita konetöitä esim just niitä venttiileitä koneistaa tai varrenkumeja vaihtaa. Mietin kyllä sitäkin, että käyttäisikö jossain muualla joka tekisi kaikki työt niin ei tarvisi itellä turata. Mietin tässä samalla, että nyt, kun kerran kansi on pöydällä niin vaihtaisiko/hommaisiko samalla jonkun paremman nokan, kun katsoin, että nyt on l-nokka paikallaan. Yläpään tiivistesarja tuli jo hommattua. Elringin sarjan ostin ja kansipultit myös. Pitäisi vielä hommata jakohihnasarja, vesipumppu ja nokan takapäähän uusi kumilommi





