Kulkukoira  Proturbo

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 259 Vastauksia
  • 106319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #255 : 13.04.2025, 13:43:03 »
Viime viikonloppuna tuli heräteltyä volvoa. Vaihdoin ilmansuodattimen ja pesin ilmansuodatinkotelon, kun oli niin äkkiä likaantunut suodatin. Samalla vaihdoin tulpat niin voi lähteä ns puhtaalta pöydältä säätämään taas kaasutinta.  ::) Ostin polttoainesuodattimenkin, mutta katoin, että olin viime keväänä vaihtanut ja näytti hyvältä niin sitä en vaihtanut. Tulpat näytti hiukan mustilta eli käy vähän rikkaalla. Meinasin ottaa ajoonkin jo, mutta kelit kylmeni sen verran, että siirsin käyttöönottoa. Jakopäätäkin mietin, kun 4v tuli täyteen ja sen perusteella pitäisi vaihtaa, mutta jakopäällä ei ole ajettu, kun 8000km. :idiot2: Eihän tuo toki paljon maksaisi vaihtaa.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #256 : 03.06.2025, 23:38:03 »
Tuossa nyt ajellut jonku aikaa volvolla. Vähän tuossa säätelin kaasutinta. Kokeilin twintip tulppia ja katselin vuotoja. Vähän rupesi näyttämään siltä, että pitäs hattu nostaa pois päästä. Imusarjan alla lohkon ja kannen saumassa näkyy tuommoista tuoretta märkää. Jos en väärin katsonut niin tuon pahkan kohdalla taitaa olla öljykanava.

Tulpat oli kans mielenkiintoiset. Vasemmalla on kevään paikallaan olleet. Vähän mustat, mutta muuten ok. Sitten keskellä ja oikealla on denson twintip tulpat. Kolmosen tulppa on melko jännän vihreä. Joku kaveri meinasi, että nyky bensa voi myös värjätä tuommoiseksi, mutta....

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #257 : 22.07.2025, 23:52:54 »
Kyllähän se piti laittaa volvo seisontaan ja nostaa hattu pois. Ajelin tuossa jonku aikaa ja seurasin niin ei hirveästi hävittänyt nesteitä eikä tehnyt painetta, mutta sotki sitä 3 pytyn tulppaa ja sitten huomasin, että alkoi öljyt tikussa lisääntymään ja vuoti sitä öljyä kannen välistä niin piti viheltää peli poikki.

Viime viikon tiistaina rupesin tekemään remonttia. Ajattelin näpäisen kannen irti ja putsaan sen vaan ja nakkaan takaisin äkkiä, mutta ei mennyt ihan putkeen. Purin imusarjan ja yms irti ja muistelin, että pakosarja irtoaa, kun vaan irroittaa sen pultit, mutta eihän se tullut ilman, että irroitti putken vaihteiston kyljestä. Pressutallissa vähän ahdasta turata, mutta just ja just mahtui tunkkaamaan autoa sen verran, että sai pakoputken irti. Vesipumppu kans ei meinannut lähteä. Luulin irroittaneeni kaikki pultit, mutta yksi oli unohtunut piiloon. Sen, kun otti irti niin sai senkin purettua pois. Kannenpultteja aloin aukomaan järjestyksessä niin kaksi ensimmäistä aukesi ja kolmas ei millään. Paukahti ja jumahti siihen. Otin kaikki muut irti, mutta se yksi ei lähtenyt millään. Varovasti koitettiin väännellä kiinni ja auki vääntövarrella. Vasaralla tuli koputeltua pultin päähän ja ammuttua pulttikoneella edestakaisin ja ei mihinkään. 2 tuntia tuli taisteltua ja sitten tuntui, että aukeaa niin kansipultti napsahti poikki.  :idiot2: :facepalm: :tickedoff:.


Sylinterikansi oli myös melko tiukassa pahvissa. Kävin sitä aina repimässä ja liottelemassa pulttia viikolla. Sunnuntaina oli vapaa päivä niin päätin, että puran sen irti. Ei lähtenyt käsin nykäisemällä eikä uskaltanut kovin väännelläkkään niin moskalla kopsautin etureunaan pari kertaa niin nousi kansi pois. Kannenpultista näkyi natsa tasopinnan yläpuolella. Sitä koitin toholla lämmittää ja putkipihdeillä käännellä, mutta ei liikkunut mihinkään. Laitoin wd40 likoamaan. Eilen sain töistä lainaan induktiolämmittimen niin sillä lämmitin pulttia. Jätin vanhan kansipahvin paikalleen lämmityksen ajaksi lohkon suojaksi. Kolmannella lämmitys kerralla lähti lukkopihdeillä pyörimään ja sain pultin natsan pois.

Eilen tilasin Venttiilijousen puristin 16-30mm Puristustyökalun ja tänään tuli postissa. Otin kannen työn alle. Katoin, että kolmosen pakovena oli mielenkiintoisen värinen. Pikkuserkku kävi niin sen kanssa tutkittiin kantta niin löytyi selvä vika, että miksi se sitä kolmosen tulppaa sotkee. Kannessa näkyy selvä musta viiva ja pallo vesikanavasta palotilaan eli on tihkunut nestettä. Ajossa pysynyt kurissa, mutta sitten parkkiin ajaessa sammuttamisen jälkeen sitten nesteen paine pukannut vettä palotilaan ja käynnistäessä käynyt sitten kolmella, kun ollut vähän jäähdytysnestettä pytyssä ja kaasuttelemalla saanut sen pytyn sitten mukaan. Purin kaikki venttiilit pois. Kolmosen venttiileissä ei sillain näkynyt mitään poikkeavaa muuta, kuin lautasen värissä. Kaikissa venttiileissä seetipinta oli samanlainen. Pitää katsoa jos torstaina hioisi venttiilit tahnalla ja vaihtaisi venttiilivarrenkumit. Pitäs miettiä, että missä käyttäisi kannen oikaisussa. Kaveri voisi höylätä kannen omalla työpaikallaan, mutta ei voi tehdä muita konetöitä esim just niitä venttiileitä koneistaa tai varrenkumeja vaihtaa. Mietin kyllä sitäkin, että käyttäisikö jossain muualla joka tekisi kaikki työt niin ei tarvisi itellä turata. Mietin tässä samalla, että nyt, kun kerran kansi on pöydällä niin vaihtaisiko/hommaisiko samalla jonkun paremman nokan, kun katsoin, että nyt on l-nokka paikallaan. Yläpään tiivistesarja tuli jo hommattua. Elringin sarjan ostin ja kansipultit myös. Pitäisi vielä hommata jakohihnasarja, vesipumppu ja nokan takapäähän uusi kumilommi

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #258 : 29.07.2025, 23:16:49 »
Viime viikon torstaina hioin venttiilit ja seetit hiomatahnalla ja tutilla. Omasta mielestä ihan ok tuli. Purin kannesta termarin ja lämpöanturin pois, että saa vietyä kannen oikaistavaksi. Otin myös venttiilivarrenkumit irti. Pitää kokeilla sitten, että saako uudet ehjänä takaisin. Vaimenninkumeja kans mietin, että laitanko vai enkö. Alkuperäiset oli paikallaan lätkien alla. Tosin olivat ihan kivikovat ja halkeilleet, että en ainakaan vanhoja laita takaisin. Tiivistesarjassa olisi kyllä uudetkin, mutta en tiedä kestääkö tarvikkeet kauaa ???

Tänään soittelin ja kyselin koneistus hintoja ja huomenna vien kannen oikaistavaksi. Saa nyt nähdä paljonko tulee lopulta hintaa, kun hinta-arvio oli ettei kannessa ole mitään kiinni, mutta sitten muistin, että onhan siinä nokan ja venttiilikopan pinnapultit haitoilla. Saa nähdä haittaako koneistusta ja paljonko tulee lisähintaa jos ne käyttää ne pois. Tänään myös ostin motonetistä jakopään osat ja vesipumpun, sytytystulpat, tiivisteliimaa, moottoriöljyä, öljynsuodattimen, jäähdytysnesteet. Netistä tilasin myös kannen takapäähän uuden lommin. Iltapuhteina sitten putsasin lohkon tasopinnan karhunkielellä ja tiivistekaapimella. Putsasin myös kansipulttien reiät jarrukliinerillä ja paineilmalla. Samalla myös hinkkasin vesipumpun tasopinnan lohkosta, kun siinä tiivistejäämiä ja ruostetta. Venttiilikopan tiivistepintaa kans hioin ja poistin tiivistejäämiä. Melkein pitäisi hommata parempi tai maalta toinen varastossa oleva koppa, kun siinä näyttää olevan tiivistepinnat paremmassa kunnossa/vähemmän kuluneita. Kaveri tuossa meinasi, että kannattaisi laittaa copper gaskettia kannentiivisteeseen, että pitäisi paremmin, mutta ite ajattelen, että sen pelkän tiivisteenkin kyllä pitää.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #259 : 06.08.2025, 00:48:43 »
Torstaina koneistaja soitti, että kansi on valmis, mutta en ollut huomannut vaikka kuinka olen kolistellut sylinterikantta yms niin retainerit oli jäänyt paikalleen. Koneistaja oli pessyt kannen niin ei ollut löytänyt, kun 7kpl eli yksi oli hukassa. Sanoin, että haen kannen perjantaina. Kattelin kaikki paikat, mutta en löytänyt sitä. Laitoin viestiä, että en löytänyt sitä ja koneistaja laittoikin sitten pe aamuna viestiä, että jos hakisin kannen vasta iltapäivästä niin se ehtisi hommata tilalle uuden. Kävin hakemassa kannen ja juteltiinkin siinä, että miten ne niin tiukassa on ollut ja, että kaikissa kansissa ei välttämättä ole edes. Olisi pitänyt tarkemmin katsella räjäytyskuvaa. Kannen takapään lommikin tuli torstaina niin oli kaikki palikat valmiina. Tuli tuossa tutkittua lohkoa ja kantta. Mitä nuo kannen alimmat numerot merkkaa. Lohkon tasopinnasta löytyi merkintä D. Katselin sinisestä kirjasta mistä löytyi sitten sylinterin halkaisia. Lohkosta löytyi myös K merkintä ja pakkasproput molemmin puolin eli ehkä isommilla runkolaakereilla.

Noh perjantaina tuli sitten asennettua venttiilit kanteen. Venttiilivarrenkumien asennusta tuli harjoiteltua, kun meni heti yksi rikki asennusvirheestä ja piti äkkiä käydä hakemassa motonetistä uusi. Voitelin nostajat ja nokka-akselin ja asensin ne paikalleen. Laitoin myös termarinkopan ja lämpöanturin sekä stefat/lommin nokan päihin kiinni eli perjantaina sain kasattua kannen valmiiksi. Lauantaina sitten asennushommiin. Kannen nakkasin paikalleen ja pientä ongelmaa meinasi olla huonolaatuisen aste mitan kanssa, kun vedin kannenpultteja kiinni. Toivottavasti tuli tarpeeksi kireälle. Sen jälkeen asensin nokkapyörän ja hain ajoitukset kohdalleen. Molemmat sekä nokka-akseli, että kampiakselin jako heitti yhdellä hampaalla. Pyörittelin ne kohdalleen ja vaihdoin jakohihnasarjan ja vesipumpun. Vesipumpun asennuksessa kans meinasi vähän vastustaa, kun ei meinannut lohkosta löytyä pultin reikiä kohdalleen vaan sai ährätä niiden kanssa. Sen jälkeen asensin imusarjan ja huohottimen letkut. Pistin uuden tiivisteen ja siihen väliin sitä hyväksi havaittua Anaerobinen tiivisteliima Elringiä. Sitten lähdin iltarientoihin. Sunnuntaina sitten asentelin jakopäänkopan. dampperin. Laturinhihnat. Flektin+tunnelin. Jäähdyttimenletkut. Kaasu ja ryyppyvaijerin. Ilmansuodattimenletkun. Uudet sytytystulpat. Tarkistin venttiilivälykset ja laitoin venttiilikopan paikalleen. Senkin väliin vaihdoin tiivisteen ja laitoin sitä elringin liimaa. Pakosarjan asensin viimeisenä. Vaihdoin uudet tiivisteet ja kuparimutteri kanteen. Sen jälkeen pukattiin isän kanssa volvo pressutallista pihalle ja tunkkasin sen ilmaan ja laitoin pakoputken kiinni pakosarjaan ja vaihoin öljyt ja suodattimen. Lisäsin uudet jäähdytin nesteet ja käyttelin lämpimäksi. Yllättävän kivuttomasti lähti käyntiin. Pientä tutinaa yms oli, mutta rupesi käymään ihan normaalisti. Remontti muuten ihan hyvin. Yksi venttiilikopan mutteri ja jakopäänkopan pultti meni hukkaan. Kannen lisämaadoitus jäi irti niin se piti jälkikäteen asentaa. Paisuntasäiliöstä lähtevä ylin letku vuoti jäähdyttimen päästä. Joskus olen sen letkun vaihtanut niin jostain syystä olen laittanut 8mm letkua niin nyt vaihdoin sen 6mm letkuun ja vaihdoin uuden klemmarit siihen.

 

RallyBaron  Samppasport