Mistähän tuota aloittaisi, kun on tullut tehtyä kaikkea pientä. Jos vaikka fiilistely kuvalla.

Heinäkuun alussa tuli vaihdettua volvoon jarrunesteet, kun huomasin, että olin viimeksi vaihtanut ne 2014

. Ei ne älyttömän mustat olleet, mutta jarrutuntuma parani kyllä. Silläkin tuli vaihdettua, kun kaveri oli saanut katsastuksessa hylyn liian tummista jarrunesteistä

Käytin volvon katsastuksella 20.8. Läpi meni vaikka vähän ehkä rimaa hipoen.

Varasin ennakkoon netissä ajan ja ajelin kiertotietä konttorille, että ehtii auto lämmetä tarpeeksi. Noh kuten arvata saattaa, kun pihamaa on volvolla ajon jälkeen haissut vähän bensalle niin päästöt oli vähän siinä rajalla. Ensin katsuri mittasi päästöt se imuri putken nokassa. Testeri näytti jotain 2.4 Co%:ta. Sitten se otti sen imurin pois ja laittoi sen perinteisen sondin putkeen niin mittari näytti 3,4 Co%, kun raja-arvo on 3,5 Co%. Hc oli 90. No katsuri tuumasi, että hyvähän se on jos vähän rikkaalla käy, että palaa vielä huonolla tuurilla venttiilit jos menee säätämään. Ajattelin kyllä käydä säätämässä pikkusen pienemmälle tuota tyhjäkäyntiseosta.
Toinen juttu mistä katsuri sanoi niin meinasi, että oikean takaiskarin yläpusla on hiukan väljä. Auto oli silloin nostettuna taka-akselista ilmaan. Nyt eilen, kun tutkin sitä sillain, että auto oli tunkilla ilmassa ja rengas irti ja akseli alhaalla niin en tuntenut siinä mitään väljää. Pitäisikö se välys tuntua sekä akseli ylhäällä ja alhaalla. Ainut mitä tuntui oli se, että iskarin puslat joustaa jonkin verran kiertäessä iskaria.

Eilen sitten operoin jarrukilpien kanssa. Neljässä tai viidessä katsastuksessa on katsuri maininnut, että etujarrukilvet alkaa olemaan vaihto kunnossa, mutta nyt ei puhunut niistä mitään. Olihan ne jo aika haperot. Jarrukilvet hommasin motonetistä jo aiemmin. Harmitti vaan, kun en löytänyt niitä navan suojapeltejä niin piti kasata vanhoilla. Uudet pultitkin olisi saanut melkein vaihtaa oli aika huonot kantit jo vanhoissa. Noh saihan nuo irti ja takaisin katkaisematta, kun ei ollut sopivia pultteja hollilla. Putsasin pyöränlaakerit ja vaihdoin uudet rasvat vanhojen tilalle. Akselista näki, että jossain vaiheessa on käynyt joko kuivana tai ollut liian kireällä laakerit, kun oli jäänyt jälkiä akseliin.

Pitäisi vielä tutkia volvoa sen verran, kun joku narisee kuoppaan ajaessa vänkärin puolella, mutta en saanut selvää mikä. Epäilin sisälokaria, kun se ei pysy lokasuojassa kiinni. Toinen mikä tuli mieleen, että voisiko koiranluun kumit narista. Runkokumit jo rasvasin. Sitten koitin tutkia öljynpainemittarin anturia, että mistä sen t-haara hikoilee öljyä. Ei oikein saanut selkoa ja olisi pitänyt ottaa laturi/suodatin edestä niin ajattelin jättää myöhempään sen. Ostin biltemasta aiemmin sovittimen öljynsuodattimen alle, mutta en ottanut huomioon vesiputkea. En tiedä tekeekö tuolla mitään ja pitäisi selvittää kuinka tiukkaan kärsii tuon sovittimen mutterin kiristää.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/mittarit/sovitin-oljymittarille-2000030749