Carcom Oy  Elekma

740 hammastanko

• 7 Vastauksia
  • 5754 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vol

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
740 hammastanko
« : 05.04.2011, 08:37:33 »
Jos 740:n hammastangosta menee pusla niin millainen remontti on edessä? Katsastusmies hylkäsi 740 -91 farkun raidetangon oikean puolen sisemmän nivelen väljän takia, mutta en olisi ihan satavarma, että ongelma on nivelessä kun sitä heiluttelin. Sittenhän se selviää, kun purkaa mutta olisi mukava tietää etukäteen mitä voi olla edessä.

hevonen

• Vieras
Vs: 740 hammastanko
« Vastaus #1 : 05.04.2011, 08:48:46 »
Todennäköisesti on tangossa väljä eikä nivelessä, niinkuin otaksutkin. En tiedä saako sitä puslaa edes irrallaan, vaihtotankoja ovat jotkut laittaneet.
Kannattaa ensin kiristää sitä tankoa  http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2122.0  ja mennä näyttämään katsurille samalla kehuen että nyt on uusi raidetanko. Pitää toki olla vaihdettuna se tanko, koska sen näkee onko se uusittu. Ei sitten setää kiinnosta ne väljät niin paljoa...

Joku nuorempi virkaintoinen saattaa vanhan volvon tuosta hylätä, vanhemmat yleensä tietävät tuon homman, eivätkä ole niin pilkuntarkkoja koska se tangon pieni välys ei ole mikään turvallisuusriski, toisin kuin kulunut nivel. Sen välyksen pystyy helposti paikantamaan siihen puslaan sen haitarikumin läpikin kun viitsii käyttää molempia käsiään.

Tuo kiristys vie aika mukavasti sitä väljää pois sieltä repsikanpuoleltakin. ;)

Poissa vol

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 23.04.2011, 19:09:38 »
Tämä homma edennyt niin, että ihme kyllä väljä oli oikeasti nivelessä. Nyt vaan ihmetyttää, että uskaltaako vanhan nivelen vaan raakasti vääntää irti vai tarvitaanko erikoistyökalu vastaan pitämiseen. Hammastangon päässä näyttää olevan reijät ikäänkuin erikoistyökalua varten.

Jos vaan vääntää ilman kunnollista vastetta niin saako hammastangon paskaksi?

Tuntuupi nivel olevan aika kovassa ja aattelin kysäistä kun vehkeet ovat vielä ehjiä.

hevonen

• Vieras
« Vastaus #3 : 25.04.2011, 10:28:04 »
Kunhan vaan lukituksen otat auki niin pitäisi kestää vääntää. Ainakin itsellä on kestänyt. Enhän mä mitään takuuta voi antaa, jos on vaikka hitsattu kiinni! :o
Siinähän on varmaan se lukkolevy nivelen ja h-tangon liitoksessa?

Poissa Executive

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 26.04.2011, 16:03:18 »
Kyllä siitä itse hammastangosta on hyvä ottaa isolla jakoavaimella kiinni vastaan väännettäessä. En vääntäisi sisäpäätä irti vain ohjaustangon pinjonia vasten vääntäen. Siinä voi pinjonin välyspusla korkata.

Poissa sfrhkki

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 27.04.2011, 08:14:13 »
Sama ongelma mulla 940:ssä. Tosin en viitsinyt alkaa korjaamaan tuota 570 tkm ajattua vaihdetta enään, kun se puslakin oikealla (Volvo osanumero 6819449-7, KOYOLLE se tunnetaan varaosalistalla, muista en tiedä - enkä ole saatavuutta selvitellyt, jos korjaan tuon hyllyyn jäävän, täytynee kysellä sitä....) on hieman väljä.

Tilasin KOYON tilallalle KOYON Usa:sta. Hintaa 150 $ pantin ja ulompien nivelten, ja lähetyskulujen kera tuli 356, 94 €.
Tähän kun laskee mukaan Suomen alvn ja tullin lienee  tuon KOYON hinta kotitullissa jotain 455 €.  Kohtuuhinta, jos tuo tehdaskorjattu tanko kestää käyttöä puoletkaan tuosta uudesta.

Jotenkin olen päätynyt siihen, että tämä KOYO Japanilaisena on näitä euroopan ihmeitä kestävämpi ohjausvaihde.
 ::)

Poissa vol

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 28.04.2011, 21:11:49 »
Tein työkaluvirityksen, jolla sain kiinni hammastangossa olevista 5mm reijistä. Sitten nivel irtosi lopulta aika helposti.

Auto katsastettu ja meno jatkuu.

Poissa sfrhkki

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 29.04.2011, 08:10:14 »
Sama ongelma mulla 940:ssä. Tosin en viitsinyt alkaa korjaamaan tuota 570 tkm ajattua vaihdetta enään, kun se puslakin oikealla (Volvo osanumero 6819449-7, KOYOLLE se tunnetaan varaosalistalla, muista en tiedä - enkä ole saatavuutta selvitellyt, jos korjaan tuon hyllyyn jäävän, täytynee kysellä sitä....) on hieman väljä.

Tilasin KOYON tilallalle KOYON Usa:sta. Hintaa 150 $ pantin ja ulompien nivelten, ja lähetyskulujen kera tuli 356, 94 €.
Tähän kun laskee mukaan Suomen alvn ja tullin lienee  tuon KOYON hinta kotitullissa jotain 455 €.  Kohtuuhinta, jos tuo tehdaskorjattu tanko kestää käyttöä puoletkaan tuosta uudesta.

Jotenkin olen päätynyt siihen, että tämä KOYO Japanilaisena on näitä euroopan ihmeitä kestävämpi ohjausvaihde.
 ::)

Ja taas toimituksen nopeus yllätti positiivisesti!
Tilasin osan 21 04. ja se oli Vantaan Postitullissa jo 26.04., ilmoitus minulla 28 pvä, jonka tullasin netissä (tullinikkeellä 8708943500) saman päivän iltana.
Hintaa ohjausvaihteelle kotipostiin toimitettuna  tuli  356,94 € ( =vaihde, ulommat päät. panttimaksu 150$, lentopaketti 110$) + tullimaksu 4,5%(16.06€) ja tämän päälle alv 23% koko summasta (85,79€).

Eli kaikkiaan 458,79 €.  Halvempi, kuin Motonet, saatavuus parempi ja nopeampi, ja lisäksi sain haluamani KOYON!
 :)

RallyBaron  Samppasport