Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 2.4i kolkattaa tyhjäkäynnillä ja ravistaa yläkierroksilla.

• 21 Vastauksia
  • 12681 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jusevaan

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Autoni on v50 2.4i 125kw vm. 2004.

Tyhjäkäynnillä kuuluu metallinen kolkatus joka loppuu kun painaa kytkimen pohjaan ja alkaa taas kun nostaa kytkimen vaihteen ollessa vapaalla. Kyseinen kokatus ei kuulu korkeammilla kierroksilla.

Autopaikallaan ja kierrosten ollessa noin 2000 rpm tuntuu pientä vapinaa autossa. Kun kierroksia nostaa siitä niin vapina/tärinä häviää mutta rajottimeen kun huudattaa niin moottori tärisee korkeimmilla kiekoilla todella levottomasti, niinkun joku ei olis tasapainossa moottorissa.

Missä vika? Olisiko kaksoissamassa tai kytkin mennyt? Mitä kaikkia hiluja sinne kannattaa uusia jos alkaa tekemään kytkinremppaa?

Auto on ensimmäinen volvoni ja olen omistanut sen vasta viikonpäivät. Auto suomiauto jolla ajettu 212 tkm. Pidempi vetari vaihdettu uuteen aiemmin ravistuksen takia.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013, 13:47:38 kirjoittanut Jusevaan »

Poissa Otsir

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kyllä nuo arviosi viasta on oikeansuuntaisia.Tarkemminhan tuo selviää kun kone ja vaihteisto on toisistaan erotettu. Noilla kilometreillä kannattaa ehdottomasti ainakin koko kytkinasetelma ja kytkin vaihtaa uusiin.
Volvo C 30 -10

Poissa zemex

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Hmm mielenkiintoista.. Mulla on S40 2.4i vm2006 jolla ajettu 114tkm.
Mulla on vaihdettu ihan vasta kytkin,asetelma,painelaakeri ja kaksoismassa tuon kolkatuksen takia..
Mielestäni ääni häipyi mutta kuukauden päästä huomasin, että kolkattaa taas.
Huollossa olivat sitä mieltä, että tuo ääni tulee laatikosta. Eikä heidän mielestä ole vaarallista
vaan pikemminkin normaalia tuolle lootalle.  :o Kuulemma monessa samanlaisessa laatikko pitää samanlaista
ääntä mutta tiedä sitten.. Öljyt on vaihdettu laatikoon vasta ja huollon mukaan entisetkin oli hyvän näköiset..

Mulla myös täristää melkolailla kun nostaa kierrokset 2000rpm. Mielestäni ei kuitenkaan ajossa tunnu.
Tuohon en ole vielä syytä pahemmin etsinyt. Samoin häviää kun nostaa kierroksia mutta en ole kokeillut
rajoittimelle asti huudattaa..

Käynyt mielessä, että voikohan laatikon tai moottorin tukikumet saada tuon aikaan? :idiot2: Siis jos ovat huonossa kunnossa.
Joskus kun liikennevaloissa laittaa ykkösen silmään kuuluu "Klonk" ääni ja auto heilahtaa hieman. Tätä ei kovin
monesti kuuluu mutta jotenkin tuntuisi, että liittyy vaihteiston/moottorin tuentaan?

Oon myös miettinyt, että voisikohan noiden takia kuulua se kolkatuskin jos pääsee runkoon värisemään.
Käsittääkseni jos noissa on yksiosainen vauhtipyörä niin kuuluu samanlainen kolkatus vaikka kaikki olisi kunnossa.

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/158911-the-m56hl-gear-rattle-and-isb-all-inclusive-discussion-thread/
Tuossa siitä aiheesta juttua..

Olisi vaan mielenkiintoista saada tietää, että pitäiskö olla huolissaan vai antaa mennä vaan.
Kun vaihteet toimii ja auto liikkuu..  ;D
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013, 18:22:10 kirjoittanut zemex »

Poissa mjri

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Olin itse tulossa juuri kyselemään samasta aiheesta, sattuipas siis sopivasti. :)

Eli V50 vm. 06, ajettu 143 tkm. Kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös, alkaa autosta kuulua tasainen nak-nak-nak-nak-nak -ääni, joka lakkaa heti kun kytkimen painaa pohjaan. Ääni on niin hiljainen, ettei se kuulu sisälle autoon. Se tuntuisi oikeastaan tulevan kuskinpuoleisen etupyörän lähettyviltä, oikeanpuoleisen etupyörän luona ääntä taas ei juuri kuulu.

Onkohan tämä nyt sitten vika vai ominaisuus? Siitä on itse asiassa aika kauan kun ensimmäisen kerran huomasin tuon äänen ja ehdin sen jo unohtaakin, kunnes taas tänään huomasin sen laittaessani lisää ilmaa renkaisiin. Ääni ei tunnu muuttuneen miksikään tässä useamman kymmenen tuhannen kilometrin ajon aikana...
Volvo V50 2.4 -06

Poissa zemex

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Olin itse tulossa juuri kyselemään samasta aiheesta, sattuipas siis sopivasti. :)

Eli V50 vm. 06, ajettu 143 tkm. Kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös, alkaa autosta kuulua tasainen nak-nak-nak-nak-nak -ääni, joka lakkaa heti kun kytkimen painaa pohjaan. Ääni on niin hiljainen, ettei se kuulu sisälle autoon. Se tuntuisi oikeastaan tulevan kuskinpuoleisen etupyörän lähettyviltä, oikeanpuoleisen etupyörän luona ääntä taas ei juuri kuulu.

Onkohan tämä nyt sitten vika vai ominaisuus? Siitä on itse asiassa aika kauan kun ensimmäisen kerran huomasin tuon äänen ja ehdin sen jo unohtaakin, kunnes taas tänään huomasin sen laittaessani lisää ilmaa renkaisiin. Ääni ei tunnu muuttuneen miksikään tässä useamman kymmenen tuhannen kilometrin ajon aikana...

Mulla kuuluu samanlainen nak-nak-nak-nak -ääni, sisälle ei se ääni kuulu minullakaan. Kuskinpuoleisen renkaan
läheltä ääni kuuluu ja sillä puolella se vaihteistokin on. Kun oli vähän kovemmat pakkaset niin ääni oli hieman kovempi aluksi ennen kuin auto lämpesi. Välillä saa kuunnella ihan tosissaan, että kuulee.

Täristääkö/ravistaako sulla auto kun kierokset nostaa 2000rpm tienoille? Olisi kyllä mielenkiintoista
tietää onko tämä ominaisuus vai mitä.  :) Onko sulla myös 2.4i kone?
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013, 19:32:15 kirjoittanut zemex »

Poissa mjri

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
En ole huomannut tärinöitä, mutta en ole kyllä varta vasten kokeillutkaan. Voin huomenissa kokeilla alkaako täristellä. Tähän on vaihdettu moottorin tukikumit ja vaihteiston pohjatyyny (tms. ?) jo jossain 30-40 tkm tienoilla samalla kun vetarit vaihdettiin. Tämä on sillä tavallisella 2.4-koneella.
Volvo V50 2.4 -06

Poissa Jusevaan

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Hyvä tietää että muillakin on samanlaisia huolia. Eniten huolettaa tuo noin 2000 rpm:n paikkeilla ilmenevä tärinä koska se on just se alue jolla autolla ajetaan suurin osa ja jos täristää niin moottorin ja vaihdelaatikon laaderit ei kestä pidemmän päälle. Tärinä on sen verran pieni ettei sitä tunne ajossa mutta paikallaan kaasutellessa sen havaitsee aika selvästi.

Pienikin epätasapaino kaksoismassassa tai kytkinasetelmassa varmaan aiheuttaa tärinöitä.

Olisko autolle annettu joskus kytkin pommia joka kyllä saa uudenki kaksosmassan hajalle noillaa tehoilla.

Voiskohan myös kytkinakseli olla kiero?
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013, 21:45:51 kirjoittanut Jusevaan »

Poissa zemex

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Mullahan on käytännössä uusi kaksoismassa sekä kytkin. Alle 10tkm ajettu. Itse en ainakaan ole kytkinpommeja tehnyt ja eipä muut tuolla oikeastaan ajakkaan..  ;D

Sillon kun olin ostamassa uutta autoa niin kävin testaan myös T5 mallia. Siinä oli täsmälleen samat tärinät 2000rpm kohdalla ja piti tyhjäkäynnillä lak-lak-lak-ääntä vaihteiston päästä. Tosin tässä oli kuusivaihteinen M66 vaihteisto..  :idiot2:
Mulla tuo ääni ei ole muuttunut pahemmaksi mun omistuksen aikana. Pakkasella saattaa vähän isommin kuulua aluksi.
Sillon tuntuu kuuluvan muutenkin kaikenlaisia ääniä autosta ja ympäriltä.  :D

Muistaakseni Pietilällä taisi myös täristä 2000rpm kieroksilla mutta ei kuulunut tuota kolkatusta.. 

Poissa EMX

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Joskus kun liikennevaloissa laittaa ykkösen silmään kuuluu "Klonk" ääni ja auto heilahtaa hieman.

Sama ääni kuuluu satunnaisesti täällä vaikka onkin ihan eri tekniikka. Kuulunut aina (44-174 tkm).
C30 2.0D R-design

s73

• Vieras
Sama ääni kuuluu satunnaisesti täällä vaikka onkin ihan eri tekniikka. Kuulunut aina (44-174 tkm).
tässä tapauksessa voisi tarkistaa moottorin ja vaihdelaatikon kumityynyt.
Joskus hajallinen kumityyny on löytynyt vasta sitä irrotettaessa . ???
Zemexin kannattaa myös katsoa sama  juttu.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 13:17:58 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa mjri

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
No niin, nyt on kokeiltu tärinöitä - ei tunnu ylimääräisiä tärinöitä oikein millään kierroslukualueella. Tähän on tosin vaihdettu ne moottorin tukikumit ja vaihteiston pohjatyyny jo noin 100tkm sitten. Voidaanko tästä nyt sitten päätellä, että kolkatus ja tärinät eivät liity toisiinsa?  :)
Volvo V50 2.4 -06

s73

• Vieras
100tkm.on paljon, katsoisin ne silti laadun tietäen. Onko varmasti kaikki kumityynyt vaihdettu, ettei ole jäänyt esim. Ylätuen puslaa vaihtamatta.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 14:38:19 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa zemex

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?180072-vibration-under-hard-acceleration

Tuota kun luin niin vissiin kuskin puolen tukikumet pitäisi laittaa vaihtoon.  :)
Niiden kulahtamisesta aika varmasti johtuu nuo värinät..

s73

• Vieras
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?180072-vibration-under-hard-acceleration

Tuota kun luin niin vissiin kuskin puolen tukikumet pitäisi laittaa vaihtoon.  :)
Niiden kulahtamisesta aika varmasti johtuu nuo värinät..
vaikea sanoa kokeilematta tai näkemättä, tuosta on kuitenkin hyvä lähteä.
Eihän kolahda muissa yhteyksissä, ettei olisi vetarin pultti tai mutteri löysällä?

Poissa zemex

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
vaikea sanoa kokeilematta tai näkemättä, tuosta on kuitenkin hyvä lähteä.
Eihän kolahda muissa yhteyksissä, ettei olisi vetarin pultti tai mutteri löysällä?

Ei kolahda. Vetarin sisemmät kumet marraskuussa vaihdettu ja kuulemma vetarit oli hyvä kuntoiset.
Pultit ja mutterit samalla kiristetty.  :)

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron