Elekma  Autoracing

Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku

  • 405 Vastauksia
  • 144898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1345
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« : 08.11.2010, 00:34:20 »
Tästä tarina alkoi kävin vaasasta hakemassa volvon vuonna 2007. tekniikkana B234F + M46 ja mittarissa 313 000km



Ja tältä se näytti vuonna 2012. Bensan syötöstä ja sytytyksestä vastaa megasquirt.





Vuonna 2013 syksyllä kori sitten vaihtuikin tilavampaan mutta jotta homma ei muuttuisi liikaa niin väri ja vuosimalli pysyi samana  ;D







Moottori on kokenut elämänsä aikana tähänmennessä ainakin 4 evoluutiota.









« Viimeksi muokattu: 28.12.2018, 00:28:06 kirjoittanut Xuppo »
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1345
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #1 : 03.12.2010, 02:34:20 »
Sain toisen auton käyttööni niin vihdoinkin tämäkin alkaa hieman etenemään...


mahtuu mahtuu
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 02:37:48 kirjoittanut Xuppo »
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1345
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #2 : 08.12.2010, 23:28:23 »
Hieman hitaasti edistyy vaikka kuinka koittaa painaa projektia eteenpäin mutta sain tänään sentään aikaiseksi öljynpaluun ja DP:n.


Nyt sai jo kunnollista saumaa aikaiseksi kun opin käyttämään kaverin migiä. Pakosarjan saumat eivät olekkaan niin kaunista katsottavaa kun oli hieman asetukset hakusassa  :D



hieman niukasti jäi tilaa iskaritolpan ja ahtimen väliin  :P
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 22:25:09 kirjoittanut Xuppo »
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1345
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #3 : 12.12.2010, 20:07:52 »
Noniin nyt on taas saatu volvo kasaan. Alkujaan aloitin konetta purkamaan sen takia koska imusarjan puoli koneesta alkoi lainehtimaan jäähdytysnesteestä. Luulin ensin että kansipahvi vaan vuotaa jostain syystä nesteet ulos kun ohivuoto mittauksessa todettiin että tiiviste ei kuitenkaan vuoda sylintereistä minnekkään. Purin ensimmäisenä pakosarjan ja ahtimena pois ja sitten imusarjan jonkajälkeen tarkempi tutkiminen paljastikin että neste tuleekin kannesta lämmityslaittteelle lähtevästä letku liitoksesta mutta ajoviima oli vaan levittänyt sen koneen etu osaan asti.

Sitten kaivoinkin kaapista uuden ahtimen mallia kiina (WR480) kompurasiipi 53/76 ja turbiini 74/57 (inducer/exducer) ja aloin sovittamaan sitä paikalleen. Pakosarjakin on mallia kiina ja on nissanin SR20DET koneeseen tarkoitettu josta on leikattu laippa pois ja sovitettu volvon 16v laippa tilalle.

Hieman meinasi tehdä tiukkaa mutta kyllä se sinne vaan mahtui.

« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 22:27:46 kirjoittanut Xuppo »
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #4 : 12.12.2010, 20:27:11 »
Konetila on siistissä järjestyksessä, niinkuin tehtaan jäljiltä! ;)
Mitkä kannenpultit ja kannentiiviste sulla on? Niin ja paljonko tehoa?
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1345
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #5 : 12.12.2010, 21:11:22 »
Konetila on siistissä järjestyksessä, niinkuin tehtaan jäljiltä! ;)
Mitkä kannenpultit ja kannentiiviste sulla on? Niin ja paljonko tehoa?

Heh tuo ole siistiä nähnytkään :D imusarja pitäisi vielä vaihtaa b204FT/GT mallliseksi kunhan kerkiää (odottanut kirjahyllyssä jo vuoden päivät) ja samalla tuo imusarjan puoleinen ahtoputki vaihtuu hieman paremmin istuvaan malliin.
kansipahvi on ihan vakio samoin kannenpultit. tehoa on toivonmukaan enemmän kuin rekisteriotteessa lukee eli +140kw  ::). Pitää käydä penkittämässä varmaan jossain vaiheessa kevättä niin sitten tietää tarkemmin.
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1345
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #6 : 27.12.2010, 18:42:50 »
Aivan ilman vastoin käymisiä ei ole selvitty ahtimen vaihdonkaan jälkeen...  >:( ongelma numero yksi on se että turbon vakio kytkinasetelma ei oikein tykkää lisääntyneen voiman määrästä vaan luistaa 3 ja 4 vaihteella heti kun ahdot ovat 0.8bar luokkaa olettaen tietysti että pitoa löytyy mutta kyllä se nyt tämän talven menee kun on niin liukasta. Max ahdot noin 1.2 bar ja kulku on ihan mukavan puoleista. Ahdin herää jopa hieman yllättävänkin alhaalta kun 2000rpm jälkeen alkaa jo ahdot siirtymään plussan puolella ja täydet 1.2bar noin 3500-3700rpm kohdalla.

Toisena ongelmana on jo kuudetta kuukautta valittava takapyöränlaakeri joka alkaa pikkuhiljaa kuulostamaan aika valmiilta tapaukselta. No hommasin "uuden" 1031 taka-akselin koska edellinen omistaja on jollain ihmeen kaupalla saanut vedettyä nykyään auton alla olevan vääräksi niin että apukuskin puoleinen takapyörä harittaa ojaan aika rankasti. Putsasin teräsharjalaikalla ja kulmahiomakoneella enimmät ruosteet perästä ja aloitin hiekkapuhaltamaan loput ruosteet pois mutta alkuun päästyäni hiekkapuhalluspönttö päätti sitten jäätyä tai muuten tukkeutua ja homma stoppasi siihen ja v-käyrä alkoi olemaan niin korkealla että päätin jättää leikin kesken. 
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa RaZor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Ich emphfel nicht museum!
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #7 : 27.12.2010, 23:43:29 »
Eikai sitä koko taka-akselia tarvi laakerin takia vaihtaa?  ;D
Vetari irti ja laakeria hakkaamaan irti. Katto kuvia vaikka allekirjoittaneen projektista..

Jepjep jos se kierossa on niin ei taida laakerin vaihto riittää
« Viimeksi muokattu: 28.12.2010, 14:56:00 kirjoittanut RaZor »
-242 DL project in progress-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5064
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #8 : 28.12.2010, 00:31:19 »
Niin mitä sitä nyt kieroa akselia suotta vaihtamaan ::)
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1385
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #9 : 28.12.2010, 13:31:56 »
Tuleeko lukkoa?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4478
  • LH-uuno
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #10 : 28.12.2010, 20:04:45 »
Niin mitä sitä nyt kieroa akselia suotta vaihtamaan ::)
No aatteles kun "uuden" myyjäkin on kiero ja hidas hämäläinen niin ei kai se hyvin voi mennä ;)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1345
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #11 : 28.12.2010, 22:45:21 »
Tuleeko lukkoa?
Ei tule lukkoa raha tilanteen takia. Ehkä joskus mutta veikkaan että sitä ennen pitää hommata pitävämpi kytkin ja kun kytkimen saa pitämään niin varmaan porsii vaihdelaatikko  :P Eli lukon puute on murheista pienin ;D

No aatteles kun "uuden" myyjäkin on kiero ja hidas hämäläinen niin ei kai se hyvin voi mennä ;)
No toivotaan että se on edes parempi kuin entinen ja kohta se näyttää ainakin kuin uudelta kun saan sen hiekkapuhallettua ja maalattua.

Mutta asiaan.
Kävin tänään hommaamassa biltemasta hiekkapuhallus pistoolin niin pääsee huomenna kokeilemaan mitä sillä saa aikaan.
Lisämurheena kone on alkanut huohottamaan aika rankasti joten kesällä pääsee taas rakentamaan uutta alakertaa.
Reseptinä varmaankin seuraava:
-b234 lohko josta poistetaan tasapaino akselit.
-H-profiili veivit ja jotkin kivat männät joilla saadaan puristukset 8.5-9.0 tienoolle.
-bemarin kytkinasetelma joka naitetaan yhteen pottapyörän kanssa josta siipastaan hieman materiaalia pois. kytkinlevy hieman vielä arvoitus.
-M90 vaihdelaatikko tai joku muu kestävä 5v tai 6v lodju.


Edit. Korjattu kielioppi virheitä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 00:11:53 kirjoittanut Xuppo »
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #12 : 28.12.2010, 23:32:53 »

Mutta asiaan.
Kävin tänään hommaamassa biltemasta hiekkapuhallus pistoolin niin pääsee huomenna kokeilemaan mitä sillä saa aikaan.
Lisä murheina kone on alkanut huohottamaan aika rankasti joten kesällä pääsee taas rakentamaan uutta alakertaa.
Reseptinä varmaankin seuraava:
-b234 lohko josta poistetaan tasapaino akselit.
-H-profiili veivit ja jotkin kivat männät joilla saadaan puristukset 8.5-9.0 tienoolle.
-bemarin kytkin joka naitetaan yhteen pottapyörän kanssa josta siipastaan hieman materiaalia pois
-M90 vaihdelaatikko

Kuulostaa... Mahtavalta! :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1385
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #13 : 29.12.2010, 15:56:59 »
Vaihdat multa ton 230tkm ajetun lohkon.Siitä onkin jo tasapainoakselit pois.(saa lisähinnasta mukaan)
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 274
  • BBS & OZ Only
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #14 : 30.12.2010, 07:20:13 »
Mä muistaakseni sanoin tosta kytkimestä jotain  ;) Ja mitä tuohon mäntä ja kanki asiaan tulee, niin Parnerilta saa niitä ainoana järelliseen hintaan, tietysti jos pelkät kanget haluat niin saa suomestakin!! Ilmankos susta ei oo mitään kuulunut, kun oot kerran hiekkapuhallellu ja roplannu kaikkee!!  ;D
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

 

Carwist  Race.fi