Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö

  • 8 Vastauksia
  • 4958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« : 10.01.2014, 03:04:11 »
Eli kyseinen auto oireilee varsinkin pienillä kierroksilla pätkittää/tukehtuu todella pahasti, välillä oireet lievenee niin ettei normi ajossa huomaa kun liikkeeseen lähdössä, että meinaa kone sakata jos liian hennosti painaa kaasua.Välillä taas tuntuu että meno loppuu ihan millon tahansa :S

Tähän mennessä on tehty:

-katsottiin vikakoodit. (ilmoitti 1-1-1 eli ei vikaa, lukija testattiin että toimii)
-imusarjan vuodot
-kaasuläppäkotelo puhistettu
-liittimien hapettumia puhistettu (tyhjäkäynti moottori, lambda, kaasuläpän asentotunnisti)
-pakokaasun kierrätys tsydeemi tukittu ja poistettu käytöstä.
-lambda anturi kuin uusi muttei vielä kokeiltu toisella
-bensapumppu purkuautosta mikä ei pidä niin kovaa mökää kuin entinen
-bensansuodatin
-tankin pumppu todettu toimivaks
-tehostajan alipaine letkut ehjät yms muut imusarjan alipaine letkut
-bensanpaine noin 3 bar tyhjäkäynnillä laskee hieman
-lataus
-ilmamassamittarissa langat ehjät
-tulpanjohdot uudet
-tulpat uudet
-pyörijä ja virranjakajan kansi uudenveroset
-tulpat oli todella valkeat niinkuin olisi käynyt laihalla  ???.. suuttimen juurissa ei imuvuotoa (spray litkuilla kokeiltu)

Käy hetken paremmin kun polkasee punarajalle, Tai ei ainakaan alakierroksilla enää niin röpötä vähään aikaan.. Pintakaasulla saa kuitenkin aina ilman että kuorma päälä nostettua kierrosta. Tänään ihmetellessä tyhjäkäynnillä hieman vähän väliä yski kone ja välillä kävi kierrokset alle 500rpm ja sitten nosti takaisin... Harvemmin sammuu tuohon yskimiseen  ??? Osaa olla niin kiukuttava vika kun ei tahdo vikaa löytyä  :peetu:  :nuhtelu

Ps. kirjoitin pienessä vitutuksessa ja väsymyksessä joten toivottavasti saa jotai selkoa mitä tässä yritän kertoa  *nuqquun->
« Viimeksi muokattu: 10.01.2014, 03:06:51 kirjoittanut Hesetius »
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 10.01.2014, 08:26:05 »
Pakosarjan ja putken vuodot?
Imupuolen letkut? Niissä voi olla kuiten piilomurtumia.
Ilmamassamittari? Kokeile toisella.
Yläkuolokohdan anturi ja vauhtipyörän kehän "harjaus" eli puhdistus. Onnistuu paikallaan siitä anturin reiästä.
Katsoitko myös sen imusarjan puhtauden? Itellä oli vastaavassa + 600 tkm ajettuna aidosti puhdistuksen tarpeessa.

Kertoisiko pakokaasutesti jotain? Kustannus jotain 10 - 15 euroa. Pieni hinta ketutuksen minimoinnista

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 10.01.2014, 10:51:06 »
Pakovuoto sotkee lambdasäädön yleensä siten, että kone käy rikkaalla.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 10.01.2014, 14:06:38 »
Pakosarjan ja putken vuodot?
Imupuolen letkut? Niissä voi olla kuiten piilomurtumia.
Ilmamassamittari? Kokeile toisella.
Yläkuolokohdan anturi ja vauhtipyörän kehän "harjaus" eli puhdistus. Onnistuu paikallaan siitä anturin reiästä.
Katsoitko myös sen imusarjan puhtauden? Itellä oli vastaavassa + 600 tkm ajettuna aidosti puhdistuksen tarpeessa.

Kertoisiko pakokaasutesti jotain? Kustannus jotain 10 - 15 euroa. Pieni hinta ketutuksen minimoinnista

Pakosarja eikä putki ainakaan kuulosta yhtään että vuotaisi, ainakaan ennen katalysaattoria. Imupuolen letkuja pitää vielä kattella tarkemmin ja ilmamassamittari kokeilla tuosta talvipulkasta kun siinä sama 16- loppunen. Tuo yläkuolokohan anturi ja vauhtipyörän harjaus olis yks mikä kans kokeilla.... Imusarja oli sisältä tietysti musta huohotusilmasta, muttei selvää karstakerrosta ollut niinkuin kaasuläpällä mikä puhdistettiin. Ja se jo sulkee joitain pois kun vika oli tullut yhtäkkiä ilman että mitään olisi ensin varoitellut. Pakokaasu testissä huomattiin kyllä putken vuotaminen mutta oli katin jälkeinen liitos löysällä. arvot meni katsarillakin läpi kun vasta katsastin tämmöisenä :D Lambda arvo oli kuulemma hilkulla mutten muista mihin suuntaan  :-\ Ei vaan katsasturpäivänä röpöttänyt paljoa niin voi olla että arvot muuttuu kun pahemmin alkaa röpeltää...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2014, 14:13:06 kirjoittanut Hesetius »
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 10.01.2014, 14:14:15 »
ja siitähän on katsurilla se eri määräyskin vuodelta paavo jossakin mapissa  :2funny:

mulla meni kerran sen varjolla läpi, vaikka oli happianturi jo ohi arvojen...

onhan bensapaineensäätimen imuletku kunnossa eli vaihdettu metritavaraan?

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 10.01.2014, 14:25:29 »
ja siitähän on katsurilla se eri määräyskin vuodelta paavo jossakin mapissa  :2funny:

mulla meni kerran sen varjolla läpi, vaikka oli happianturi jo ohi arvojen...

onhan bensapaineensäätimen imuletku kunnossa eli vaihdettu metritavaraan?

Jos tarkotat just sitä suutin linjan päässä olevaa nii kyllä siihen joku vähän ylipitkä metritavara letku on laitettu.. Ainaki tyhjäkäynti korjaantu jonkun verran kun nosti kierrosta ja yläkierroksilla pisti letkun solmuun että jättää tyhjäkäynnille suuremman paineen. Liekkö tässäkin tuo vika niin monen eri asian summa ettei ykselitteistä vikaa löydy ??? Pitää elintenluovuttajasta ottaa ehjä säädin ja kokeilla.. vois noita letkuja muutenki vaihella metritavaraan muuallekkin ettei pääse viat yllättelemään jos tämän saa korjattua  ;D
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 10.01.2014, 17:09:53 »
Nyt kun kävin ajamassa kun pakkasta ja lunta tännekkin päin tullut  ;) Kylmänä auto jäässä toimi ihan normaalisti ilman mitään pätkimisiä sun muita oikutteluja vaan noin 30min ajon jälkeen alko oireilut kun auto sulanut  ???
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #7 : 11.01.2014, 12:21:40 »
Eli olisiko paikallaan mittailla niitä antureita sieltä kannesta imusarjan alta...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 B230FD Käyntihäiriö
« Vastaus #8 : 11.01.2014, 16:45:04 »
Eli olisiko paikallaan mittailla niitä antureita sieltä kannesta imusarjan alta...

Mitä turhaan!  Nyky tyyliin vaihdetaan vaan osaa, kunnes alkaa toimimaan! Ja ihmetellään, miksi osiin on mennyt toista tonnia rahaa!  ;)

Kantsii tällä foorumilla käyttää hakua ja FAQ:a!  :D

Nimittäin näitä anturi ongelmia on aika varmasti ollut muillakin ja vika on löydetty/korjattu.

Ps. lämpöanturin mittaamiseen löytyy ohjeet FAQ:sta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez