Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Etupyörän laakeri v70 -97

  • 14 Vastauksia
  • 4815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Etupyörän laakeri v70 -97
« : 13.01.2014, 21:19:52 »
Taas on mennyt vasen etupyörän laakeri. Kestihän se motonet 4v ja 80 tkm nyt. Edellinen motonet ei kestänyt kun ½-vuotta ja vajaa 10 tkm. Minkämerkkinen on alkuperäinen pyöränlaakeri ja mistä muualta kuin siniseltä sellaisen voisi löytää Oulun seudulta? Ei jaksaisi jumpata tuon kanssa jatkuvasti, muuten ehyessä autossa.
Vain automaatilla

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #1 : 14.01.2014, 09:12:53 »
Eikös tuo ollut Fag-merkkinen, jos ei muisti täysin petä?
Kysäise joltain varaosaliikkeeltä jos sattuisi löytymään.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #2 : 14.01.2014, 09:57:27 »
Orkkis on tosiaan FAG, joskus niitäkin on tuurilla saanut myös mätänetistä.

Tilaa jostain SKF, tulee FAG:n valmistama laakeri SKF:n paketissa.

Ite tilasin saksasta:
http://www.rexbo.eu/

Hyvin toimi tuo verkkokauppa.
Oisko tuo:
http://www.rexbo.eu/skf/wheel-bearing-kit-vkba3415?c=100579&at=6489

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1097
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #3 : 14.01.2014, 10:25:32 »
Katsoo ostohetkellä laakerin pölysuojasta lukeeko siinä valmistaja. On kanssa harjoiteltu merkittömän laakerin kanssa, ei kestä. Uusi laakeri on joko FAG tai SKF ja se on kestänyt jo pitkään. Hauskinta tässä oli se että "merkkilaakeri" tuli ihan blankossa pahvilootassa ja no name laakerissa oli hieno värikäs pahviloota.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Schwarzwald

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • V70 2.5 TDI Black Metallic
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #4 : 14.01.2014, 10:58:39 »
Mitäs tuumaatte tällaisesta kustannussäästöstä:
omassa autossa tuntui että koko vetarin ulompi osa on jumittanut laakerinnapaan kiinni. Kun jonain
päivänä laakeri jumii niin vaihtaisi (auto on siis V70 Mk1 TDI vm. -99, tehty -98, ja kiinni pultilla eikä mutterilla ulompi vetonivel) koko laakerin 850 auton vastaavaksi (850:ssä ulkona mutteri, ABS-kehä sama, huom. laakerin sisäinen booritus on ERI) ja siihen Enkuista
tällainenn 850 TDI: n vetari:
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-850-2-5-TDI-NEAR-SIDE-LEFT-HAND-DRIVESHAFT-/170699926745?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27be822cd9
tämä siis vasen, ja oikea puoli maksaa 70 quidiä, veto-osissa ei ole väliä mistä puolelta autoa ohjataan, yhteensä, kun rahti on 40 punnan luokkaa niin paketti maksaa siis 170 £ = vähän alle 200 € kotiin tuotuna ja voi käyttää mitä viidenkympin laakereita huvittaa, vaikka näitä:
http://www.ebay.de/itm/Radlager-mit-Radnabe-Vorderachse-/321109185371?pt=DE_Autoteile&hash=item4ac399535b
Toi ei siis lähetä Suomeen mutta onpa mitat tallella - voiko joku katsoa V/S70 etunavasta että mitat ovat samoja? Kun nimittäin ulomman vetonivelen sisempi boori (=sisemmän ulompi) on erilainen V70 ja 850:ssä ei voi käyttää niitä ristiin, mutta vaihdelaatikon puolella on sama booritus ja pyörä tulee samanlaisilla (kunhan on 5 reikää) pulteilla ja näin ollen voin päivittää alaspäin 850:n veto-osiksi lootasta alkaen, eikö? Onhan ulompi vetonivelkin jo Suomessa samanhintainen, enkä odota että nämä kestävät toiset 15 vuotta ja 400 tkm! Kommenttia kehiin!
« Viimeksi muokattu: 14.01.2014, 11:01:27 kirjoittanut Schwarzwald »

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #5 : 14.01.2014, 18:28:17 »
Kiitos vastauksista. Täytyy käydä kysymässä mätänetistä, jos niillä olisi niitä Fag/SKF laakereita. Jos ei ole, niin täytyy yrittää metsästää niitä tarvikepuljuista. Merkitöntä laakeria en sinne enää laita. Kaksi on mennyt turhan tiuhaan(Biltema ja 1. mätänet laakeri) Toinen mätänet kylläkin kestänyt kohtalaisesti. Alkuperäiseen oikeanpuolen laakeriin (400 tkm) verrattuna kaikki tarvikekamppeet olleet täysiä susia.
Vain automaatilla

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #6 : 15.01.2014, 15:27:42 »
Omat kokemukset (bensavehje 850 kylläkin) : alkuperäiset laakerit siinä 410tkm:n kohdalla aika tasan parin viikon välein meni. Noh, kokeilumielessä laitoin Bilteman laakerit (jep, tiesin että ne on p**kaa) toinen kesti n. Kuukauden/ ~2000 km. Tilalle motonetin oem (Fag Skf) laatuinen 150€ ? Maksava laakeri, vielä toiminut +10 tkm:n jälkeen, kuten myös toinen Bilteman laakeri, että kai ne jotkut nimettömätkin laakerit voi toimia :D
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #7 : 15.01.2014, 15:32:55 »
Mun C70 ssä kesti hantin puoleinen etupyörän laakeri tasan 320tkm, nyt odotellaan koska toiselta puolelta tai takapäästä menee.

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #8 : 15.01.2014, 16:19:42 »
Nyt haettu motonetistä OE laakeri. Ruvillen laatikossa oli FAG merkkinen. Huomenna paikoilleen ja katsotaan kuinka kauan kestää. Toivotaan pitkää ikää :). Maksoi 159 €.
Vain automaatilla

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1097
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #9 : 15.01.2014, 17:08:24 »
Vielä tähänkin ikuisuusaiheeseen. Vasen etulaakeri meni 167tkm kohdalla, todennäköisesti orkkis. Merkitön tarvikelaakeri kesti 75tkm, tai se rupes jo pari tonnia aiemmin hurisemaan. Nyt siellä on ollut "merkkilaakeri" 105tkm. Kaikki muut laakerit alkuperäisiä, 345tkm ajettuna.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Schwarzwald

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • V70 2.5 TDI Black Metallic
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #10 : 16.01.2014, 14:02:21 »
Mut jos on pultattu se uudempimallinen vetari, poistaminen on tuskaa 15 vuoden jälkeen eikä ehkä lähdekään... eikö ole kommenttia tähän että vaihtaisi koko höskän vaihdelootalta alkaen uusiksi? Maksaahan ne vetarin suojakumitkin? Ja mutterilla olevat ulommat vetarit SEKÄ laakerit on 1000000 kertaa halvempia...!

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #11 : 16.01.2014, 14:18:23 »
Mut jos on pultattu se uudempimallinen vetari, poistaminen on tuskaa 15 vuoden jälkeen eikä ehkä lähdekään... eikö ole kommenttia tähän että vaihtaisi koko höskän vaihdelootalta alkaen uusiksi? Maksaahan ne vetarin suojakumitkin? Ja mutterilla olevat ulommat vetarit SEKÄ laakerit on 1000000 kertaa halvempia...!

Itellä ainakin lähti vetari ihan heittämällä irti, oli nimittäin rasvattu ja samoin sen takaisinkin laitoin, vaikka laakerin asennusohjeissa kehoitettiin liimaamaan osat yhteen.

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #12 : 16.01.2014, 17:01:10 »
No niin. Nyt on uusi laakeri paikoillaan. Mukava ajella ilman turhia jollotuksia :). Asennusohjeessa tosiaan kehotetaan käyttämään liimaa välysten poistamiseksi. Joskus on joutunut hakemaan suurimman kukko-ulosvetäjän saadakseen akselin irti spooreilta. Jos joudut turvautumaan ulosvetäjään, muista irrottaa alapallonivel ensin. Muuten saattaa johonkin kohtaan tulla tungos. Vaihdelaatikon kuori halkeaa tai nivelet kärsii, kun akselin liikevara loppuu kesken
Vain automaatilla

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6000
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #13 : 16.01.2014, 18:12:08 »
Noi on kyllä outoja tapauksia. Toisilla totaalisen jumissa vetari laakerin kanssa, toisilla taas ei mitään ongelmaa.

Itse kuulun jälkimmäiseen kastiin.
Ja molempia on vaihdettu,  mutterillisia ja pultillisia.

Itse kesällä ostin biltemalaisen laakerin, nyt ajettu ~15tkm ongelmitta.
Hintaa oli 59€ ihan mielellään tuohon hintaan parin vuoden välein vaihtelee.
Pysyyhän jumit ainakin pois.
:smoke:

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Etupyörän laakeri v70 -97
« Vastaus #14 : 18.01.2014, 20:18:04 »
Noi on kyllä outoja tapauksia. Toisilla totaalisen jumissa vetari laakerin kanssa, toisilla taas ei mitään ongelmaa.

Itse kuulun jälkimmäiseen kastiin.
Ja molempia on vaihdettu,  mutterillisia ja pultillisia.

Itse kesällä ostin biltemalaisen laakerin, nyt ajettu ~15tkm ongelmitta.
Hintaa oli 59€ ihan mielellään tuohon hintaan parin vuoden välein vaihtelee.
Pysyyhän jumit ainakin pois.
ei se nyt niin kivaa hommaa ole, et tuommosia huvikseen vaihtelee ja loppuviimeks tulee äkkiä edulisemmaks tuo alkuperäinen FAG

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy