Carcom Oy  Elekma

V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma

  • 36 Vastauksia
  • 26559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Aika suttusen näköstä :buck2:. Mitä aiot tehdä tehdä että pysyisi jatkossa puhtaana.
Vaikuttaako öljynvaihtoväli ja laatu, vai joudutko puuttumaan egr-venttiilin toimintaan?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Kokemuksia oman V50 2.0d Volvon oireista. Eilen sain auton kasaan mutta yhä käy niin että kulutus pomppaa kun motti on lämmennyt. Seuraava toimenpide on nyt sitten tuhka-arvojen nollaus ja ilmoitus autolle että suodin vaihdettu. Saa nähdä auttaako nuo...?

Ei auta tuhka-arvojen nollaus eikä mikään muukaan testerin räpläys vaan softasta pitää poltot poistaa eli autosi siis alkaa tekemään polttoa kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Nyt on softasta poistettu paine-erotunnistus, koska valoja ei syty vaikka putki on avoin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Samalla sitten vilkaisin taskulampulla imusarjaan sisälle niin jopa oli karstaa kertynyt reilusti, EGR venttiililtä tulevan putken jälkeen imusarja oli tosi vahvassa töhnässä, nappasin koko imusarjan irti ja tein täydellisen puhdistuksen, oli pahimmissa kohdissa jopa 5mm paksulti karstaa.

On muuten puhdistuksen kannalta aika pirullista töhnää, sotkee jokapaikan mukavan mustaksi :P

Joko sait Volvon kulkemaan työmatkoja? Aika töhnässä on imusarja :buck2:, mistä moinen johtuu, oletko tehnyt jotain muutoksia vai putsaatko sitten kun taas sottaantuu.

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Joko sait Volvon kulkemaan työmatkoja? Aika töhnässä on imusarja :buck2:, mistä moinen johtuu, oletko tehnyt jotain muutoksia vai putsaatko sitten kun taas sottaantuu.
Volle on seisonut koko viikon tallissa, en ole kerennyt tekemään mitään, kävin tänään hakemaassa siniseltä vähän uusia tiivisteitä sekä toisen läpän ohjausventtiilin. Jospa sitä huomenissa laittais tuon kasaan..
Tolla imusarjallahan on ajettu melkein 300tkm, joten jos tuolla taas puhdistuksen jälkeen saman verran ajelee niin tuskimpa sitä itse ainakaan enää ikinä putsaan ;)

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Auto tuntuisi nyt toimivan ihan normaalisti mitä nyt noin 60km tuolla ajelin, käyntiin lähtee nyt hyvin mutta kone käy kylmänä hiukan nytkähdellen, lämmetessään kyllä tasaantuu.
Sellaisen huomasin että, dieselputkessa mikä menee suodattimelta pumpulle menee ilmakuplia jonkin verran heti kun koneen laittaa käyntiin, käytyään muutaman sekunnin kuplat kyllä loppuvat.
Löpö suodattimen kannen ja letkuliittimien o-renkaat jo tarkistin, niistä ei ainakaan ilmaa hori.

Voisko joku tarkistaa omasta autostaan kellä on tää 2.0d motti että meneekö kuplia putkessa startin jälkeen??

Nyt kun sain oman Vidan toimimaan niin kuittasin sen hiukkaspöntön vaihdetuksi, tein pöntölle regeroinnin ja EGR- venttiilille sopeutuksen.

Yksi vikakoodikin on kokoajan päällä, ECM-C301  ECM-ohjausyksikkö, väärä tarkistussumma.
Onko kenelle tuttu koodi, johtuneeko virisoftasta?

Poissa Moxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi

Voisko joku tarkistaa omasta autostaan kellä on tää 2.0d motti että meneekö kuplia putkessa startin jälkeen??


kyl siellä kuplia kulki, mutta huollossa vaihdettiin polttoainesuodatin ja kuplat loppu. Tuolla oli juttua jossain topicissa sen tiivisteen rasvaamisesta.

-Moxi
Volvo V50 2.0D -05
ex- Volvo S40 T4 -02
ex- Toyota Corolla dx 1,3 2E -85

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
kyl siellä kuplia kulki, mutta huollossa vaihdettiin polttoainesuodatin ja kuplat loppu. Tuolla oli juttua jossain topicissa sen tiivisteen rasvaamisesta.

-Moxi

Joo, suodattimen kannen tiivisteeseen on melkein pakko laittaa vähän liukastetta että sen saa pyöritettyä paikalleen.

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Tästä autosta sen verran että on toiminut suht hyvin muuten mutta aina ei vaan lähde kylmänä käymään kaikilla pytyillä. Eberiä kun käyttää noin 15min niin lähtee aina kerrasta kaikilla käymään.
Noin 2000km keskikulutus on nyt noin 5.4 litraa satasella.
Äsken tutkiskelin hehkujen toimintaa, mittasin ne ohmisesti ja kaikki olivat ehjiä.
Sitten purin hehkujen ohjausreleen autosta irti ja testasin sitä akusta suoraan virtaa antaen, rele ei vetänytkään eli siitä taisi nyt löytyä vika. Huomenna uusi tilaukseen.
On muuten aika hankalaan paikkaan laitettu tuo rele, pakko purkaa etupuskuri irti että sen saa irroitettua, se löytyy sieltä vasemman etupyörän etupuolella olevan moottorinohjaimen kotelon takanta runkopalkin kyljestä :)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Tästä autosta sen verran että on toiminut suht hyvin muuten mutta aina ei vaan lähde kylmänä käymään kaikilla pytyillä. Eberiä kun käyttää noin 15min niin lähtee aina kerrasta kaikilla käymään.
Noin 2000km keskikulutus on nyt noin 5.4 litraa satasella.
Äsken tutkiskelin hehkujen toimintaa, mittasin ne ohmisesti ja kaikki olivat ehjiä.
Sitten purin hehkujen ohjausreleen autosta irti ja testasin sitä akusta suoraan virtaa antaen, rele ei vetänytkään eli siitä taisi nyt löytyä vika. Huomenna uusi tilaukseen.
On muuten aika hankalaan paikkaan laitettu tuo rele, pakko purkaa etupuskuri irti että sen saa irroitettua, se löytyy sieltä vasemman etupyörän etupuolella olevan moottorinohjaimen kotelon takanta runkopalkin kyljestä :)

Ompa hyvä, että huomasit testata releen. Aika tyypillinen monessa muussakin merkissä. Testauksen voi myös tehdä kun aukaisee jäähdytinnesteen lämpötila-anturin niin auto luulee olevan pakkasta -40 astetta, jolloin hehkutetaan maksimiaika. Jännitemittarilla pärjää tuolloin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Ei muuten auttanut tuo hehkureleen vaihto mitään, edelleenkään ei lähde kylmänä käymään kunnolla >:(
Nyt oli antanut vikakoodin polttoaineen paineen säädöstä, en nyt enää muista sitä tarkkaa koodinumeroa mutta kuitenkin, onkohan tuossa kuitenkin syöttöpumpussa vikaa??
Alkoi sitten kaksoismassa vauhtipyöräkin ilmeisesti kalkattamaan ja täristää hiukan kytkinpoljinta :buck2:

Poissa Mesaman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Tämän kimpussakin kerkesin taas tovin viettää, otin läppäkotelon irti ja testasin läpät, läpät toimi imupumpun kanssa moitteitta, mutta toinen niistä, muovinen cuulerilta tuleva läppä jää kiinni asentoon kun sormella painaa, cuulerin ohitusläppä on alumiinia ja ei jäänyt jumiin vaikka kuin painoi.
Pitää siitä vähän hioa kamaa pois tuosta toisesta niin ettei jumittuisi.
Samalla sitten vilkaisin taskulampulla imusarjaan sisälle niin jopa oli karstaa kertynyt reilusti, EGR venttiililtä tulevan putken jälkeen imusarja oli tosi vahvassa töhnässä, nappasin koko imusarjan irti ja tein täydellisen puhdistuksen, oli pahimmissa kohdissa jopa 5mm paksulti karstaa.

Alla pari kännykällä napsattua kuvaa imusarjan sisältä

Sammutusläpän jälkeen

kanteen menevä kanava

On muuten puhdistuksen kannalta aika pirullista töhnää, sotkee jokapaikan mukavan mustaksi :P
Ja on aika erikoinen tuo imusarja rakenteeltaankin, kun on integroitu puolet venttiilikopasta tuohon samaan muovi valuun, ja myös kanavat on kaksihaaraiset.

Kone pelkästään imusarja poistettuna


Itsellä olisi sama operaatio edessä vuotta uudempaan V70 2.0D Moottori on kai sama D4204T Saako imusarjan irti ilman ruiskujen irroittamista? Äkkiseltään kun katsoin niin imusarjan reuna osuu ruiskun putkiin.

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Tulloo vastaus varmaan pikkasen myöhään, mutta vastaan kuitenkin että lähtee se pois ilman suutinputkien irroittamista, vähän joutuu kyllä kääntelemään.

Poissa Mesaman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Tulloo vastaus varmaan pikkasen myöhään, mutta vastaan kuitenkin että lähtee se pois ilman suutinputkien irroittamista, vähän joutuu kyllä kääntelemään.


Ei ollut iso homma käyttää pois laittelen kuvia kunhan pääsen tietokoneen ääreen. Autolla ajettu 125000 ja imusarja melkein tukossa karstaa. Entinen omistaja kertoi ajaneensa lähestulkoon pelkkää kaupunkiajoa. Tuli vaihdettua myös jumissa oleva egr-venttiili joka aiheutti terävän nykäisyn ykköseltä kakkoselle vaihtaessa. Nykimiset loppu siihen ja tehotkin tuntuvat olevan tallessa.

Ja sitten toinen ihmettelyn aihe oli etteivät lämmöt nousseet kuuttakymppiä korkeammalle kesälläkään. Lämpömittariahan näissä ei ole joten tuonkin huomasin vasta kun käytin obd-kapulaa kiinni. Ongelmat korjaantuivat termarin vaihdolla. Viallisessa termarissa oli o-renkaan kappale lautasen välissä, joten oli koko ajan hieman raollaan.

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Ja sitten toinen ihmettelyn aihe oli etteivät lämmöt nousseet kuuttakymppiä korkeammalle kesälläkään. Lämpömittariahan näissä ei ole joten tuonkin huomasin vasta kun käytin obd-kapulaa kiinni. Ongelmat korjaantuivat termarin vaihdolla. Viallisessa termarissa oli o-renkaan kappale lautasen välissä, joten oli koko ajan hieman raollaan.
Tuo on muuten yllättävän vaarallinen vika "nokiloukullisissa" autoissa. Jos moottorin lämmöt eivät nouse riittävän ylös niin regenerointikaan ei ala ja partikkelisuodatin menee tukkoon. Esim. Sprinttereissä todella yleinen vika.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Mesaman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Tässäpä näitä kuvia. Autolla tosiaan ajettu vasta n. 125000. Hiukkassuodattimen paine-ero vidan mukaan on niin pieni, että hiukkassuodatin ei ole päässyt tukkeutumaan. Tein kuitenkin ohjelmallisen dpf polton varmuudeksi. Puhdistin kannen kanavat mekaanisesti niin syvälle kuin yletin lisäksi suihkuttelin rempan jälkeen vielä purkillisen liquimolyn diesel intake cleaneriä.
Imusarjan peseminen oli aivan karmeaa hommaa onneksi oli paikka missä tehdä tuo, koska sotku oli melkoinen. Joutu pesemään ainakin sen viisi kertaa kunnon tököteillä, että sai paskan irti.










« Viimeksi muokattu: 12.11.2014, 08:43:20 kirjoittanut Mesaman »

 

Samppasport  Futurez