Elekma  Autoracing

Volvo V70R AWD '98. Kylmäkäynnistys jo pikku pakkasella takkuaa. Missä vika?

  • 14 Vastauksia
  • 5108 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Volvo V70 R AWD 98'
Terve,

Hakutoiminnolla jäi vastaukset hieman laihanlaiseksi, joten koitetaan kysellä ihan uudella ketjulla.

Allekirjoittaneen turbolla varustettu Volvo V70R AWD ’98 alkoi kiukuttelemaan heti pakkasten saavuttua. Lämpötila ongelmia kohdattaessa on pyörinyt noin -15 celsiuksen tienoolla, tuulettomalla kotipihalla auto lähtee käyntiin kuin palmun alta, mutta työpaikan pihassa ollut kahdesti ongelmia. Ulkolämpötilat ovat käytännössä identtiset, mutta työpaikan piha hieman tuulisempi. Liekö kyse olosuhteiden pienestä erosta vai puhtaasti tuurista, sitä en osaa sanoa.

Varsinainen ongelma syntyy käynnistyksen yhteydessä, eikä lohkolämmittimen käytöllä tai käyttämättä jättämisellä ole mitään vaikutusta asiaan. Startatessa kone hyrähtää käyntiin, ensimmäisellä kertaa noin 700 kierrosta minuutissa ja jälkimmäisellä kertaa 500 kierrosta minuutissa, eikä kone vastaa kaasuun millään tavalla. Pitkällisen lämmittelyn seurauksena kone alkaa ottamaan kierroksia hiljalleen.

Viimeisimmällä kerralla oli sen verran valoisat kelit, että ehdin avaamaan myös konepeltiä ja tutkailemaan asiaa. Koneen imusarjan ja välijäähdyttimen välissä oleva kumiletku oli vetänyt itsensä oikein kunnolla kasaan. Kielisi hieman siitä, että kone ei saa ilmaa. Aluksi epäilin kaasuläppää, mutta oman järjen mukaan vika sijoittuisi ilmansuodattimen ja kaasuläpän välimaastoon, koska välijäähyn ja imupuolen välille tulee selkeä alipaine. Toki noin pienillä kierroksilla turbo saattaa enemmän ahdistaa ilmanottoa kuin tuottaa painetta, joten alipainekin lienee selitettävissä.

Mahdollisia syitä ongelmaan?
1)   Yksi mahdollinen syypää voisi olla venähtäneiden syyskelien aiheuttama kosteus ilmanputsarissa. Ilmanputsari on kuitenkin muutaman kuukauden vanha ja K&N:n tekele, joten tämän pitäisi olla käytännössä mahdotonta jäätyä. Toki sitäkään vaihtoehtoa ei voida poissulkea.
2)   Turbo olisi antautumassa? Tämä ei jotenkin mene omaan järkeen, kun joka toisella käynnistyskerralla auto kuitenkin herää aivan normaalisti.
3)   Välijäähdytin jäässä? Tämä tuntuisi myös hieman hurjalta ajatukselta, että välijäähdytin olisi niin täynnä kosteutta/paskaa, ettei ilma kulkisi käytännössä ollenkaan läpi. Varsinkin kun jäätyminen tapahtuu paikallaan eikä ajossa, mikä mummoankkamaisella ajotavalla voisi olla jotenkin lähempänä järjellistä selitystä.
4)   Välijäähdyttimen ja imusarjan välinen kumiletku tiensä päässä? Eli olisiko mahdollista, että pakkasilla tuo letkun pätkä pienestäkin alipaineesta vetäisi itsensä kasaan ja tämän seuraksena ei koneelle enää riitä ilmaa riittävissä määrin.

Onko tällaista tapausta tullut muilla turbovolvojen omistajilla vastaan? Olisi mukava löytää jokin ”vakioratkaisu” ongelmaan, ennen kuin puran autosta koko ilmanottojärjestelmän suodattimelta imusarjalle asti autotalliin. :)
« Viimeksi muokattu: 17.01.2014, 13:06:04 kirjoittanut VolvoV70R »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2502
  • S60 T6 AWD -11
Välijäähdyttimen jäätymisiä on ainakin ollut, tulisi ekana mieleen tuosta lyttyletkusta.
Viisammat kertokoot lisää.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6000
Aika selviä oireita välijäähdyttimen jäätymisestä.
:smoke:

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
850 turbossa oli minulla sama ongelma. Siinä oli muistaakseni vänkärin puoleisessa alakulmassa 2mm reikä
sitä varten että vesi tulisi ulos. Se reikä oli tukossa. En tiedä olisiko V70 samallainen homma.

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1503
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Täältäkin ääni jäätyneelle välijäähdyttimelle. :hello:

Omassanikin on välijäähdyttimen alaosassa pieni reikä. Käsittääkseni se on kaikissa turboissa. Tarkista, että kyseinen reikä on auki, että kondenssivesi pääsee pois, eikä jäädy välijäähdyttimen sisään.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Volvo V70 R AWD 98'
Täällä onkin jo reipas liuta vastauksia sadellut. :) Kiva homma.

Itsekin tuon välijäähdyttimen oletusarvoisesti syyksi veikkailin. Tuntuu vaan jotenkin pöljältä, että paikallaan jäätyisi tukkoon. Tutkimattomia ovat herran tiet. Kyseistä kondenssireikääkin tuli jo samaisena oireiluiltana vähän rautalangan kanssa tökittyä. Reikä sattoi jopa olla ummessa, mutta ei sieltä kyllä mitään uloskaan tullut.

Näillä puheilla taidan kuitenkin ruuvata koko väkättimen irti ja katsella mitä se on sisälleen syönyt. En jotenkin usko että tuo pelkkä reiän sorkkiminen varsinaista tautia parantaa, korkeintaan hoitaa hieman oireita. :) Onkos täällä joku muu huuhdellut/pessyt/liottanut välijäähyä? Minkälaisin ainein liikenteeseen? Löpö, liuotin vai joku muu mikä?

Isot kiitokset kaikille tasapuolisesti.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2502
  • S60 T6 AWD -11
Jos olet saanut reiän auki, vie lämpimään paikkaan ja laita paperia sen reiän alapuolelle niin näät sulaako se kenno.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
No satavarmaan on jäässä myös sieltä coolerin kuskin puoleisesta alapäästä, heti siitä kun putki tulee ulos.
Ei muuta kuin ylä ja alaletkut irti ja sit kuumailmapuhaltimella varovasti alapäästä sulattelemaan. Lämmin ilma nousee ylös, muta kyllä tuohon kandee yläpäästäkin kuuaa lykätä. varovasti sitten, ettei sula ne muoviset liitokset.
Kandeis toi kenno pestä vaikka bensalla, mutta jos ei nappaa sitä talvella pois repiä tai muutenkaan sutata, niin tuo sulattelu auttaa ainakin jonkun aikaa.
Itellä tuo jäätyy tyylin joka toinen talvi.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2014, 19:17:28 kirjoittanut Justus »

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Täältäpä reilusti kokemuksia ja ihmisten virityksiä asian helpottamiseksi:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29010.0

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Volvo V70 R AWD 98'
Täältäpä reilusti kokemuksia ja ihmisten virityksiä asian helpottamiseksi:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29010.0

Jotenkin mua vähän epäilytti, että eikö tosiaan ole aikaisempaa keskustelua asiasta ollut. ::) Yllätys yllätys, allekirjoittaneen hakusanat heittivät asian suhteen volttia. Kiitokset linkistä, tuo täytyy ihailla ajatuksen kanssa läpi.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Jotenkin mua vähän epäilytti, että eikö tosiaan ole aikaisempaa keskustelua asiasta ollut. ::) Yllätys yllätys, allekirjoittaneen hakusanat heittivät asian suhteen volttia. Kiitokset linkistä, tuo täytyy ihailla ajatuksen kanssa läpi.
Kannattaa aina kokeilla kahdesti, jos ei foorumin haulla löydy niin google saattaa kyllä löytää :)

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Volvo V70 R AWD 98'
Kannattaa aina kokeilla kahdesti, jos ei foorumin haulla löydy niin google saattaa kyllä löytää :)
Kyllä noita tuli haettua pari iltaa. Olis pitänyt selata kaikki ketjut läpi tai tajuta käyttää käsitettä cooleri hakusanana, niin olis oltu lähempänä. :) Näin tällä kertaa.

Vihdoin ja viimein sain autonkin lämpöiseen talliin päiväksi. Välijäähdyttimestä ei herunut kuin ehkä desi vettä pihalle. Sitä en tiedä, että onko noin pienet määrät vielä kovin kriittisiä ilman kulkemiseen, mutta ainakin Volvolle kelpas taas tossu hyvään vanhaan malliin. :) Kierroksia otettiin kuten ennenkin ja olipas taas nautinto päästä tuon AWD:n kanssa liukkaille. Niin sitä vaan reilun viikonkin tauon jälkeen maistui taas tuo Volvon kyyti ihan eri malliin, kun on laina-autolla ajellut tässä välissä hetken aikaa.

Saas nähdä, että vieläkö nuo pakkaset vie autosta mehut vai oliko homma näin pienellä hoidettu. Jonkun tuulensuojan vois vielä tuohon alaritilän kaveriksi viritellä...

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Kyllä noita tuli haettua pari iltaa. Olis pitänyt selata kaikki ketjut läpi tai tajuta käyttää käsitettä cooleri hakusanana, niin olis oltu lähempänä. :) Näin tällä kertaa.

Vihdoin ja viimein sain autonkin lämpöiseen talliin päiväksi. Välijäähdyttimestä ei herunut kuin ehkä desi vettä pihalle. Sitä en tiedä, että onko noin pienet määrät vielä kovin kriittisiä ilman kulkemiseen, mutta ainakin Volvolle kelpas taas tossu hyvään vanhaan malliin. :) Kierroksia otettiin kuten ennenkin ja olipas taas nautinto päästä tuon AWD:n kanssa liukkaille. Niin sitä vaan reilun viikonkin tauon jälkeen maistui taas tuo Volvon kyyti ihan eri malliin, kun on laina-autolla ajellut tässä välissä hetken aikaa.

Saas nähdä, että vieläkö nuo pakkaset vie autosta mehut vai oliko homma näin pienellä hoidettu. Jonkun tuulensuojan vois vielä tuohon alaritilän kaveriksi viritellä...
kyllä se vakiocooleri menee tukkoon jo melko pienellä vesimäärällä kun jäähdytinkennon ripojen paksuus ei kovin suuri ole

eipä tuonne paljoa vettä mahdu jos ei päätyjä laske mukaan :)

kl-racingin versiossa rivat taitaa olla neljä kertaa paksummat ellei enemmänkin :D

Poissa ceebbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • V70 2.4 20v -01
Se kannattaa huuhdella glygolilla, niin pysyy aika pitkäänkin sulana...
V70 2.4 20v

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
kyllä se vakiocooleri menee tukkoon jo melko pienellä vesimäärällä kun jäähdytinkennon ripojen paksuus ei kovin suuri ole
(Kuva poistettu lainauksesta.)
eipä tuonne paljoa vettä mahdu jos ei päätyjä laske mukaan :)

kl-racingin versiossa rivat taitaa olla neljä kertaa paksummat ellei enemmänkin :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Onko noissa sitten putkikoossa sisäisesti oikeasti oleellinen ero, vai vaan erilailla rakennettu kenno..?
 sisältä noi kerää öljyä ja vettä, ja nuo yhdessä luo kivan tahman, vaikka isompaankin rööriin, kysykää pösöharrastajien huohottimista... nafta on kova aine huuhtelemaan öljyä....
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 01:19:01 kirjoittanut V70 2.5 »
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron