Kulkukoira  Proturbo

V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.

• 25 Vastauksia
  • 11234 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #15 : 18.01.2014, 19:55:17 »
Mulla taas on rosterista pikkusen eri käsitys ja kokemus. Juu tiedän että rosteri ajan saatossa kyllä haurastuu yms... Mutta tuohon autoon ku olen putken rakentanu niin käytössä on ollu jotain galvanoitua seos putkea, paska se mitään ole estäny. Ihan ruosteessa se on. Nyt on taka-akselilta puskurille rosteri putki ja saumat on ainoastaan ruostunu. Ja kaikki varmaan arvaa miksi ;),

En tarkoittanutkaan mitään sinkittyä kuraa, vaan sellaista oikeaa ruostumatonta seosputkea, mikä on tarkoitettu kuumiin olosuhteisiin, kuten pakoputkiin. Mahtoikohan olla AISI409 tjms.

Tavallinen ruostumaton paljon huonompaa kuumankestoltaan, mitä tuo seosputki.

Lämmittimen rakenteessa saattaa olla samoja eroavaisuuksia materiaalissa, jos sisäosiin ottaa magneetti kiinni, mutta ei ulkokuoreen.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #16 : 18.01.2014, 20:07:48 »
Mielenkiintoista. Mä laitoin sen korjauspalan alakautta :)

Itse olen ajatellut sen siten, että jos sen laittaa alakautta, jää jäljelle jääneestä osasta pohjaan epätasaisuutta, joka aiheuttaa palo-lman pyörteilyä ja mahdollisesti paikallisesti kuumempia paikkoja johonkin päin palotilaa.
Jos se uusi osa laitetaan palotilan puolelta paikalleen, ja se uusi osa on koko pohjan kokoinen, on se pohja sitten tasainen ja palo-ilma kulkee kuin se on suunniteltu.

Sinne pohjalla jää myös vanhasta pohjasta särmiä/reuna, jota pitkin lämpö johtuu voimakkaammin reunoille.

Joskin ensimmäinen versio taisi olla juuri altapäin laitettuna

Mutta ehkä mulla vaan on ollu liikaa aikaa, kun kerenny miettimään liian pikkutarkkoja juttuja :D

Poissa Vollemies

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #17 : 18.01.2014, 22:28:04 »
puhdas rosteri ei kestä niin hyvin kuumuutta ja lämmönvaihteluita, mitä seostettu. Autojen pakoputkissakin käytetään seostettua putkea. Niihinkin ottaa magneetti kiinni, mutta silti eivät ruostu, kuten normaali musta rauta.

Jos magneetti ei ota, puhutaan ns. austeniittisista seoksista. Nämä kestävät hyvin tulta ja kuumuutta mutta sitä vastoin kestävät tavallista rautaa huonommin mekaanista vaihtelevaa rasitusta. Asialla ei ole merkitystä, jos rasitukset jäävät alle "sallitun tason" eli yllättävän hyvin kestää pakoputkessakin. Jos "rosteriin" ottaa magneetti, kyse on todennäköisesti ferriittisestä surkealaatuisesta ruostumattomasta teräksestä, joka jaksaa sekin kiiltää ahon laidassa miehen iän ruostumatta mutta ei kuitenkaan kestä juuri muuta kuin sadevettä. Monet halvat keittiökipot ovat tämmöistä ainetta. Näillä on lämpölaajenemiskertoimessa melkoisia eroja, jopa luokkaa 50%.

Dupleksiset teräkset ovat magneettisia, mutta magneetti ei ota niihin niin voimakkaasti kuin tavalliseen rautaan. Eroa voi olla vaikea todeta magneetilla käsivaralta.

Jos peltiä kuumentaa tuli ja neste kiehuu takana, jolloin pelti pääsee kuumemaan kunnes siihen taas tulee kylmä neste, niin puhutaan melkoisista jännitysmuutoksista, jotka voisivat hyvinkin rikkoa pellin myös mekaanisesti. Polttoaineesta peräisin olevat epäpuhtaudet ovat myös varmasti otollisia aineita syövyttämään metallia. Onkohan kukaan katsonut sillä silmällä, että onko nuo Ardicin pohjan "puhkipalamiset" syöpymisen vai halkeilun aiheuttamia? Pistemäiset reiät ovat varma korroosion merkki mutta syöpyminen voi ilmetä metallissa monella muullakin tavalla.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #18 : 19.01.2014, 09:20:55 »
Itse olen ajatellut sen siten, että jos sen laittaa alakautta, jää jäljelle jääneestä osasta pohjaan epätasaisuutta, joka aiheuttaa palo-lman pyörteilyä ja mahdollisesti paikallisesti kuumempia paikkoja johonkin päin palotilaa.
Jos se uusi osa laitetaan palotilan puolelta paikalleen, ja se uusi osa on koko pohjan kokoinen, on se pohja sitten tasainen ja palo-ilma kulkee kuin se on suunniteltu.

Sinne pohjalla jää myös vanhasta pohjasta särmiä/reuna, jota pitkin lämpö johtuu voimakkaammin reunoille.

Joskin ensimmäinen versio taisi olla juuri altapäin laitettuna

Mutta ehkä mulla vaan on ollu liikaa aikaa, kun kerenny miettimään liian pikkutarkkoja juttuja :D

Periaatteessa olin kyllä samoilla linjoilla, kun pohjan hitsaamisen jälkeen naputtelin tuurnalla vanhat pohjan reunat tiiviisti uutta vasten, jotta ei jää teräviä reunoja :)

Jos magneetti ei ota, puhutaan ns. austeniittisista seoksista. Nämä kestävät hyvin tulta ja kuumuutta mutta sitä vastoin kestävät tavallista rautaa huonommin mekaanista vaihtelevaa rasitusta. Asialla ei ole merkitystä, jos rasitukset jäävät alle "sallitun tason" eli yllättävän hyvin kestää pakoputkessakin. Jos "rosteriin" ottaa magneetti, kyse on todennäköisesti ferriittisestä surkealaatuisesta ruostumattomasta teräksestä, joka jaksaa sekin kiiltää ahon laidassa miehen iän ruostumatta mutta ei kuitenkaan kestä juuri muuta kuin sadevettä. Monet halvat keittiökipot ovat tämmöistä ainetta. Näillä on lämpölaajenemiskertoimessa melkoisia eroja, jopa luokkaa 50%.

Dupleksiset teräkset ovat magneettisia, mutta magneetti ei ota niihin niin voimakkaasti kuin tavalliseen rautaan. Eroa voi olla vaikea todeta magneetilla käsivaralta.

Jos peltiä kuumentaa tuli ja neste kiehuu takana, jolloin pelti pääsee kuumemaan kunnes siihen taas tulee kylmä neste, niin puhutaan melkoisista jännitysmuutoksista, jotka voisivat hyvinkin rikkoa pellin myös mekaanisesti. Polttoaineesta peräisin olevat epäpuhtaudet ovat myös varmasti otollisia aineita syövyttämään metallia. Onkohan kukaan katsonut sillä silmällä, että onko nuo Ardicin pohjan "puhkipalamiset" syöpymisen vai halkeilun aiheuttamia? Pistemäiset reiät ovat varma korroosion merkki mutta syöpyminen voi ilmetä metallissa monella muullakin tavalla.

Siinähän se selitys tulikin melko seikkaperäisesti :)

Vanha pohja palaa ohueksi, muuttaa muotoaan alkuperäistä kuperammaksi ja lopulta halkeilee.

Poissa SilSam

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #19 : 19.01.2014, 11:42:44 »
Itse havaitsin vesi- ja palotilan välisessä pellissä veden puolella syöpymää.

Poissa Lapari

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 19.01.2014, 13:26:31 »
280€ oli maksanut tutulle korjattu Ardicin palopesä. Taisi olla autosähkö ahonen firman nimi. Rikkinäinen piti laittaa vaihdossa menemään. Vuoden takuu oli annettu.
V70 D5

Poissa Jamppa80

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #21 : 20.01.2014, 15:50:10 »
Elikkä kun Ardickia pitänyt päällä ajastimella muutaman kerran niin tuo hälytys tulee.
Paisuntasäiliöstä hävinnyt nestettä ja kun korkin avaa niin pulputtaa hetken ja nestepinta nousee, mutta sinne on lisättävä ainetta pieni määrä ettämenee maksimiin.
Mikähän tosta ardicista on viturallaan kun tuota tekee vähän väliä??
Samoja ongelmia, paitsi että antaa ilmoituksen ajaessa. 1kk sitten vaihon uuden poltin yksikön sekä kiertovesipumpun ja vika tuli sen jälken.palopesä oli suht hyvän näkönen.mikähän vaivanne :-\.......niin ja viime viikolla ilmeni sellainen että puhallin ei lähe pyörimään kun laittaa lämmittimen päälle, kone kyllä lämpenee.

Poissa SilSam

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #22 : 20.01.2014, 21:06:35 »
Nyt on lämmönvaihdin hitsattu uuteen uskoon ja asennettu takaisin autoon. Toimii ainakin ekan lämmityksen perusteella. Toinen koe huomenna aamulla.

Poissa SilSam

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #23 : 21.01.2014, 07:19:17 »
Testi nro2 aamutuimaan:

- Ardic käy kauniisti pöhisten
- Ei tiputa nestettä alle
- Ei kerää painetta paisariin
- Lämmittää
- Ei savun tupsahdustakaan käynnistyessä
- Taisi huolto onnistua

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #24 : 21.01.2014, 07:40:24 »
Testi nro2 aamutuimaan:

- Ardic käy kauniisti pöhisten
- Ei tiputa nestettä alle
- Ei kerää painetta paisariin
- Lämmittää
- Ei savun tupsahdustakaan käynnistyessä
- Taisi huolto onnistua

Voi tuota onnistumisen iloa :)

Poissa SilSam

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #25 : 21.01.2014, 10:09:22 »
Voi tuota onnistumisen iloa :)

Älä muuta sano.

Kulkukoira  Proturbo