Carcom Oy  Elekma

740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)

  • 51 Vastauksia
  • 14811 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Volvo vetäjistä veltoin
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #30 : 19.04.2011, 15:23:22 »
Ei vaikuttanu käyntiin mitenkään vaikka laittoi sen tiivisteen sinne. Alipaineletkuja irrotellessa tuli samalla putsattua lisäilmaluistikin.

Jos letkujen vaihto ei hyödytä mitään, niin mikä voisi olla seuraava tarkastuskohde? Olisiko sittenkin vain tullut asennusvirhe kannentiivisteenvaihdossa, koska vedet ovat aikalailla öljyisen näköisiä, mutta öljyt eivät ole menneet sameaksi, eikä öljyn määrä ole lisääntynyt (voihan se öljy olla sitä vanhaakin, mikä oli päässyt jäähdytysjärjestelmään ennen kansiremppaa). Eikös vuotava kannentiiviste voi aiheuttaa tuommoista tyhjäkäynnin humppaamista?

Eilen autoa käynnistettäessä se ei meinannut lähteä millään käymään ja aina välillä lupaili. Monen starttiyrityksen jälkeen auto onneksi käynnistyi. Eikös tämä juuri viittaa imuvuotoon tai anturivikaan?

The moose

  • Vieras
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #31 : 19.04.2011, 15:28:00 »


Eilen autoa käynnistettäessä se ei meinannut lähteä millään käymään ja aina välillä lupaili. Monen starttiyrityksen jälkeen auto onneksi käynnistyi. Eikös tämä juuri viittaa imuvuotoon tai anturivikaan?

mitähän vikakoodia se tarjoais?

nyt kun oman auton sain kuntoon ni kokeiles kuinka lähtee käymään roikan päässä olleena.

Poissa Sumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Volvo vetäjistä veltoin
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #32 : 19.04.2011, 15:53:54 »
Motronicista ei pysty lukee vikakoodeja. Kun kone on lämmin, auto lähtee laakista käymään.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #33 : 19.04.2011, 16:13:59 »
Eihän lisäilmaluistin ja kaasuläppäkytkimen töpsät vaan ole vaihtaneet paikkaa? :P
Et kai sitä kansipahvia sinne väärin ole saanut jos yhtään oot näitä juttuja tehnyt ja oli 2-litraisen pahvi eikä 2.3. :-[

Poissa Sumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Volvo vetäjistä veltoin
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #34 : 19.04.2011, 17:28:50 »
Noi töpsät ei oo vaihtanu paikkaa, koska rempan aikana niitä ei edes irrotettu. En kyllä omasta mielestäni tehnyt mitään väärin tiivistettä laittaessa.

Tuon tiivisteen "käypäisyydestä" on paha mennä sanomaan mitään, koska varaosaputka, josta tiivisteen ostin, väitti tiivisteen sopivan molempiin. Kannen pultitkin löysäsin ja kiristin oikein( Löysäyksessä kaikkia vähän kerrallaan, päinvastaisessa järjestyksessä kuin kiristysjärjestys. Kiristyksessä keskeltä reunoillepäin kiristäen 1. 20nm 2. 60nm ja 3. 90 astetta, eikös ne näin pitäisi mennä? ). Vai voisiko kansi olla niin kiero, että tiiviste ei pidä? Kansi ei nimittäin käynyt koneistamolla ennen kiinnilaittoa. Toisaalta taas, ei kai kansi mene umpikieroon, ellei ole päässyt keittämään?

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #35 : 19.04.2011, 17:57:49 »
Tuon tiivisteen "käypäisyydestä" on paha mennä sanomaan mitään, koska varaosaputka, josta tiivisteen ostin, väitti tiivisteen sopivan molempiin.
Kannattaa vaihtaa varaosaliikettä aika näppärästi. Onhan tuon 200-230 porauksessa melko iso ero. Liekkirengas ei osu mitenkään kohilleen.
Tämä nyt on mun vaatimaton mielipide, saat kohta lisää asiatietoa tähän liittyen. Varmaankin... :D

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #36 : 19.04.2011, 17:59:02 »
Noi töpsät ei oo vaihtanu paikkaa, koska rempan aikana niitä ei edes irrotettu. En kyllä omasta mielestäni tehnyt mitään väärin tiivistettä laittaessa.

Tuon tiivisteen "käypäisyydestä" on paha mennä sanomaan mitään, koska varaosaputka, josta tiivisteen ostin, väitti tiivisteen sopivan molempiin. Kannen pultitkin löysäsin ja kiristin oikein( Löysäyksessä kaikkia vähän kerrallaan, päinvastaisessa järjestyksessä kuin kiristysjärjestys. Kiristyksessä keskeltä reunoillepäin kiristäen 1. 20nm 2. 60nm ja 3. 90 astetta, eikös ne näin pitäisi mennä? ). Vai voisiko kansi olla niin kiero, että tiiviste ei pidä? Kansi ei nimittäin käynyt koneistamolla ennen kiinnilaittoa. Toisaalta taas, ei kai kansi mene umpikieroon, ellei ole päässyt keittämään?
Jos sulla on venyvät uudemmat pultit, ei niitä löysätä, ne vedetään kerrasta oikein.

Poissa Sumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Volvo vetäjistä veltoin
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #37 : 19.04.2011, 18:21:56 »
Siis en mä niitä tietenkään löysännyt siinä kiristysvaiheessa yhtään. "Löysäämisvaiheella" tarkotin sitä tilannetta kun kansi otettiin pois paikoiltaan. Kiristysvaiheessa vedin kerrasta kireelle ja uusilla pulteilla. Pultinreiätki muistin putsata hyvin.

Poissa Sumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Volvo vetäjistä veltoin
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #38 : 15.06.2011, 15:41:04 »
Pitkästä aikaa remppa jatkuu ja nyt on taas kerran kansi irti ja se tiiviste oli liian iso. Tai ainakin omasta mielestäni, koska tiivisteen "sylinterinreiät" olivat millikaupalla isommat kuin lohkossa. Tällä kertaa kansi lähtee suosiolla koneistamolle.

Eli voiko kansi vuotaa noin paljon, jos tiiviste on liian iso/kansi kiero tai oikeastaan molemmat? Vai voisiko kansi tai lohko olla halki? Eikös yleensä kannen haljetessa paisariin tule kova paine, joka turskauttaa nesteet pihalle samantien? Tässä tapauksessa paisariin ei tullut normaalia suurempaa painetta.

Miten lohkon vuodon voi todeta?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #39 : 15.06.2011, 16:11:20 »
Kyllähän se voi vuotaa, ja näkeehän sen pahvistakin että onko se vuotanu. Uus oikeanlainen eli pikulohkosen pahvi ja kasaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #40 : 15.06.2011, 17:07:22 »
Tuon tiivisteen "käypäisyydestä" on paha mennä sanomaan mitään, koska varaosaputka, josta tiivisteen ostin, väitti tiivisteen sopivan molempiin.
Vaihda putkaa. Jos porauksessa on eroa vaikkapa esim. 6mm, ei kai se pahvi ole sama. :nohnoh

Poissa Sumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Volvo vetäjistä veltoin
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #41 : 15.06.2011, 19:53:01 »
Putka vaihtui kaikkien suosimaksi Motonetiksi ja tuon tiivistesarjan sisältämä kannentiiviste on halkaisijaltaan oikeanlainen ja näyttääkin paljon jämäkämmältä.

Mietin vaan, että tuskin kansivuodon korjaaminen sitä käyntihäiriötä korjaa, mutta siitä varmaan lisää sitten kun kone on taas saatu kasaan.

Tuli vielä mieleen sellainen kysymys, että voiko koneen asettaa ns. "väärään" yläkuolokohtaan, kun kampiakselihan kiertää kaksi kierrosta työkierron aikana? Omasta mielestäni sillä ei pitäs olla mitään väliä, jos nokka-akseli on kohdillaan ja kampuran merkki myös vastamerkkinsä kohdalla. Vauhtipyörän anturithan vaan tunnistaa, milloin moottori on jonkun sylinterin yläkuolokohdassa ja varsinaisen "liipaisun" hoitaa virranjakajan pyörijä? Eli kunhan vaan merkit on kohdillaan, niin sillä ei ole mitään väliä, onko ykköspytty puristus- vai pakotahtinsa yläkuolokohdassa? ( 1. ja 4. pytyt muodostavat "yläkuolokohtaparin", samoin 2. ja 3. pytyt ). Vai olenko aivan metsässä?

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #42 : 16.06.2011, 08:24:59 »
Et ole. :)

Poissa Sumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Volvo vetäjistä veltoin
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #43 : 23.06.2011, 17:02:22 »
Tuli mieleeni sellainen kysymys, että monta stefaa nokalle pitäis olla? Tiivistesarjassa tuli kaks samankokosta stefaa ja ne käy ainoastaan nokka-akselin hihnapuolelle. Eli kuulusko siellä olla stefa myös jakajan puolella vai hoitaako virranjakajan o-renkaat jakajapuolen tiivistyksen kokonaan?

Niin ja niitä o-renkaitahan on vain kaksi? Eli se iso ja sit semmonen tosi pieni, joka menee nokan sisään.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #44 : 23.06.2011, 19:42:31 »
Se toinen stefa on apuakselille. Jakajan sisällä akselin ja laipan välissä on myös tiiviste, tapauksesta riippuen stefa tai o-rengas, ne jakajan akselia jakajasta irrottamatta vaihdettavissa olevat eivät ole liikkuvien pintojen välissä, vaan ns staattisia tiivisteitä.

PS: jos ostit tiivistesatsin motonetista, tarkista mitä ne stefat on. Jos lukee ScanTech eikä mitään muuta stefassa, heitä suoraan roskiin, säästät paljon vaivaa kun ei mene 500km päästä stefajumppa uusiks. Nimim: kahteen kertaan motonettistefat jakopäähän laittaneena.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autoracing  KL-varaosat