RallyBaron  Samppasport

945 Turbo -95

  • 41 Vastauksia
  • 19195 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
945 Turbo -95
« : 26.01.2014, 20:59:53 »
Tässä olis juttua meikäläisen toisesta volvosta. Eka tuli tossa syksyllä vaihdettua pyörään, no se päätyi kokeilumyyntiin ja meni samana iltana kaupaksi. Joten taas myynti-ilmoituksia selaamaan, uus volvo piti saada niin tuli osto-ilmoituskin tehtyä, sen kautta löytyi sitten tämä kyseinen peli :) Volvo lähti suht halvalla, mutta onhan siinä laittoakin, mm. kuskinpuolen kontinlasi oli rikki, perässä jotain hämärää ja kaikkea pientä laittoa siellä täällä, onhan se jo ihan kunnoitettavasti liikkunut, 496tkm mittarissa O0. Tekniikkapuolelle tehty perus viritykset kuten viking-lastu ja bleed tyyppinen ahtopaine ruuvi. No, ahtopaine mittarista selvisi, että ahtopaine piikkaa välillä aika pahasti, peruspaine oli mittarin mukaan 0.6bar ja piikkasi pahimmillaan 1.5bar, joten bleedi tuli otettua pois ja ahtopaine säädettiin sopivaksi laittamalla pikku spacer hukkaportin kellon kiinnitysraudan alle, nyt ahtaa aikalailla tasan 1,0bar, hiukan se piikkaa edelleen mutta pitää joskus tilata säädettävä kello.

Madallettu tätä on myös kohtalaisesti, edessä jotkut e36 bemarin madallus jouset+ lyhemmät iskarit ja takana ihan rälläkkä madallus. Korkeus on omasta mielestä ulkonäöllisesti aika hyvä nyt mutta ajettavuus ei, joten joitakin muutoksia alustakin kokee aikanaan.

Tässä olis kuvia suunnilleen siitä, millainen oli ostettaessa, maskin kerkesin ottamaan irti maalattavaksi kun oli vähän huonossa hapessa.



Eilen 25.1 lähdettiin kaverin kanssa laittamaan autoa, vaihdettiin takalasi ja tutkittiin perää, vaihdettiin kuskin puolelle vetari,pyöränlaakeri ja sen ulkokooli, myyjän mukaan laakeri olisi ollut väljä siihen mutta eipä muuttunut miksikään, pitää satunnaisesti pikku naputusta ja pyörästä heiluttaessa tuntuu pieni välys kun auto nostettu ylös. No, ajateltiin että se on tähänkin asti kestänyt niin kai se vieläkin kestää. No samana iltana käytiin vähän kaiteessa, pienillä vaurioilla selvittiin onneksi tälläkertaa, pahemminkin olisi voinut käydä.



Matka jatkui trailerilla kun ei suostunut enää käymään. Syynä taisi olla lähes irronnut tankki, bensapumpun kulma oli ylimpänä ja pumppu ei saanut kunnolla bensaa.
Yllättävän pienillä vaurioilla säästyttiin. Nyt auto käy ja liikkuu omin voimin täysin moitteetta.

Seuraavaksi olis ohjelmassa viedä auto nosturille ja pistää katsastuskuntoon.
Uusiksi pitää tehdä
-Pari ruostekohtaa kuntoon
-Pakoputki kasassa parista kohdasta
-Pari muuta hitsipaikkaa pohjaan
-Se perän naputus ja väljyys pitäis myös katsoa kuntoon
-katti putkeen, luultavasti pitää nostaa hieman ja muuta pikkuhommaa :)

Ja ihan huoltomielessä vois vaihtaa tiivisteet+laakerit jossakin vaiheessa koneeseen, viimeistään sitten jos aletaan tehoja kutittelemaan enemmän.


Tästä tulee siis itelle käyttöauto kun vajaan 3kk päästä tulee 18 ikävuotta täyteen.

Vanteiksi tulee levitetyt peltivanteet luultavasti 8x16 ja 9x16 koossa, pitäisi enää mankeloida levityspalat ja siirtää etuvanteista keskiöitä,aihiot sorvattu halki jo.
Tekniikka pysyy ainakin alkuun suunnilleen tuollaisena kuin se on nytkin mutta isommat suuttimet+IMM+uusi lastu pitäisi laittaa, ajatuksena olis ajaa tällä e85 bensalla tästä eteenpäin. Pakoputkiston voisi myös tehdä virtaavammaksi yhdellä vaimentimella ja laittaa katin ohitusputki laipoilla. Ehkäpä hiukan isompi ahdin+alucooleri tulee joskus laitettua.
Manuaalilaatikko pitäis myöskin hankkia kun on automaatti laatikolla nyt

Näillä mennään tälläerää ;) Vinkkejä tohon perän naputukseen ja pyörän väljyyteen kiinnostais kuulla?

« Viimeksi muokattu: 16.07.2014, 00:20:46 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #1 : 09.04.2014, 22:37:08 »
Tänään tuli käytyä leimalla. Melkolailla odotusten mukaan tuli hylätty. Vikalistaa lähdin hakemaankin. Eli kaiteeseen ajosta jäi sen verran muistoja että katsurikin sen huomasi, hanttarin puolelta etutukivarren korvake on ottanut hieman kipeetä. Katsuri kyllä totesi itsekin että kulmat näyttäis olevan kohdillaan, eikä ole muutakuin kosmeettista vikaa, mutta silti tarvitaan lappu nelipyöräsuuntauksesta kun uusintakatsastukseen mennään. Etujouset eivät kelvanneet kun oli putkiklemmareilla varmistettu jousikupeissa pysyminen. Lupasi kyllä muutoskatsastaa nykyisilläkin jousilla, kunhan asianmukaisesti laitettu, eli lyhempien iskareiden kanssa. Lyhkäisempiä iskareita saa tarjota jos joltain löytyy. Lisäksi käsijarrua pitää vähän tutkia kun eroa oli 100%, hanttarin puolelta ei pitänyt ollenkaan. Tuulilasista tuli korjauskehotus.

Pätkän pakoputkea, hanttarin raidetangon kokonaisuudessaan ja helmaan ja bensatankin eteen palkkiin jouduin pikkupaikat hitsaamaan. Helma ei olisi mitenkään pakollinen ollut, mutta vähän ruosteessa ja ohkaiseksi oli päässyt niin pieni pätkä tuli sitten uusiks laitettua.. "palkissa" ei sen sijaan ollut tervettä peltiä jonkin koriliiman alla 15cm matkalta oikeastaan yhtään. Ainoat pintaruostetta suuremmat ruostepaikat löytyneet juurikin paikoista, missä tuota korimassaa on >:( Muuten oikeinkin hyväpeltinen puoli miljoonaa ajetuksi S* Melko helpolla siis päästiin kun ottaa huomioon auton ostohinnan  ::)

Kesävanteitakin on mietitty, tuumaa leveämmät pellivanteet tulee kuin aluksi suunnittelin, eli 9x16 ja 10x16. Näillä mennään alkuun ja sitten vois jotkut aluvanteet hankkia kun on sellaisia rahoja sijoittaa.




Tollanen se on nyt. Puskureita tuli vähän hinkattua turtle waxilla, tulihan niistä vähän paremmat. Koko autolle pitäis tehä sama operaatio kunhan saa aikaseks. Takalasit vois kalvotella kans.

Tuolla olis muuten lisää probleemia autoon liittyen.. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=46636.0
« Viimeksi muokattu: 16.07.2014, 00:22:17 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #2 : 10.04.2014, 23:42:09 »
Kesävanteita tuli tehtyä ja soviteltua



Nyt tuli hyvä 8) Melko suorakin tuli heti laakista, keskiöö pitää hienosäätää kun on heppailtu vaan vähän sinnepäin.

Nelipyöräsuuntaus parin viikon päästä kun veli kerkiää koulussa tekemään.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #3 : 12.05.2014, 19:09:32 »
Katsastettu, ajettu ja hajotettu. Alkaa olla varmaankin tuo 500tkm ajettu tekniikka ainakin osittain ehtoopuolella, ahtoletku ainakin täynnä öljyä. Öljyä paloi reilu litra viimeiselle muutamalle sadalle. Kunnolla kun polkee, niin sinistä puskee jonkin verran. Ajossa kuitenkin vielä toistaiseksi, nätillä ajolla ei tunnu palavan öljyä.

Katsastus meni ihan mukavasti, pyörät saatiin suunnattua ja vikaa ei löytynyt kuin tuulilasista. Leiman jälkeen pistin laikkajouset takaisin ja lyhensin pohjaanlyöntikumeista 3/4, makas edestä aikalaillakin niitten päällä, kun madaltu melkein 3cm niitä lyhentämällä. Vanneprojektiin ei oo löytynyt motivaatioo mutta väliaikaisen ratkaisun sain kehitettyä.




Eli käännetyt 6,5x15 pellit alla 195/50 renkailla, madaltu aikalailla, mikä oli kyllä hakusessakin ;) Näillä mennään siihen asti kun löytyy parempi vaihtoehto.


Suureen kulutukseenkin taisi löytyä syy tuosta kickdownin vaijerista :D

E85 kokeilun tuloksena kulutus 12,2l/100km 75km matka-ajoa n.130kmh vauhdilla ja 25km kaupunkia.

Seuraavaks ruvetaan haalimaan isompaa suutinta, lastut, pykälän isompaa puhallinta, manuaalilaatikkoa,kytkintä yms... Koneelle pikku remppa jos saa jonkun toisen käyttiksen hommattua. Pikkuhiljaa. Nettiautostakin ilmotus vanhentuu parin päivän sisään ja uusiks en laita myyntiin, laitetaan mieleiseks ja ajan ite :)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #4 : 12.05.2014, 19:45:44 »
Mullon kohta 510tkm ja hyvin pelaa.  :pomo:

Ja vanteet. KRÖHÖM!  ;)

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #5 : 12.05.2014, 20:16:57 »
Mullon kohta 510tkm ja hyvin pelaa.  :pomo:

Ja vanteet. KRÖHÖM!  ;)

Ne on turhan kapeet  :nuhtelu
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #6 : 12.05.2014, 21:01:26 »
Ne on turhan kapeet  :nuhtelu
Kyllä niille 225:n menee. Kato mitään amis touhuja jokka tuhoo ajo-ominaisuudet.   :facepalm:

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #7 : 12.05.2014, 22:08:49 »
Mullon kohta 510tkm ja hyvin pelaa.  :pomo:

Ja vanteet. KRÖHÖM!  ;)
Itellä jäi nyt 600km vajaaks tuo 500tkm, sitten "hajos" :D Tosin nyt en oo saanut yhtään öljyä häviämään, vaikka sadekelistä johtuen tullu kiusattua vanhusta vähintäänkin riittävästi, mikä muu vois aiheuttaa öljyn katoamisen kuin 500tkm ajettu väljä vinokone + mitsun 13c ::) :idiot2: Pitää varmaan hakea maxlifet koneeseen ja toivoa parasta ;D

Ne on turhan kapeet  :nuhtelu
Näinhän se vähän on :D

Kyllä 225 vielä kympille menee mukavasti ;) Ajo-ominaisuudet kun on jo tuhottu n. 5cm maavaralla :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #8 : 12.05.2014, 22:56:38 »
Tuli bongattua tämäkin oikeen paikanpäältä joku ehtoo huittisten ABC;ltä, mutten millään nyt saa päähäni että mikä päivä.  :idiot2:

Siisti peli livenä, erottu heti massan seasta positiivisesti, toivottavasti näkyilee volvo seuraavassa miitissä niin pääsee tarkastelemaa lähemmin.  ;D
945 TDIC, 242

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #9 : 12.05.2014, 23:13:06 »
Tuli bongattua tämäkin oikeen paikanpäältä joku ehtoo huittisten ABC;ltä, mutten millään nyt saa päähäni että mikä päivä.  :idiot2:

Siisti peli livenä, erottu heti massan seasta positiivisesti, toivottavasti näkyilee volvo seuraavassa miitissä niin pääsee tarkastelemaa lähemmin.  ;D
Kiitoksia! Olitkos sä siinä porukassa ketä tuli vanteitakin ihmettelemään :D Kerää kyllä mukavasti katseita ja kommenttia kun liikenteessä näkyy :D Perjantaina kärsittiin isosti teknisistä ongelmista sillä suunnalla kun päätin pakitella niin että risa pohjapanssari hajos entistä pahemmin ja vetäs jotain ylimäärästä konehuoneeseen ja hyppäs remmi tehostajalta ja vesipumpulta ;D Onneks oli työkalut lähellä...

Ja kyllä olen seuraavaan miittiin tulossa, edellinen jäi väliin sattuneista syistä... ;D
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 23:26:28 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #10 : 12.05.2014, 23:25:03 »
En tullu lähempää ihmettelemään kun käytiin muijan kanssa äkkiä kaupassa , bongasin heti volvon parkkipaikalta ja sitten vielä kuskin ruokailemasta, taidettiin katseitaki siinä vaihella mutta tuskin jää mieleen.  ;D

Sopii kyllä molemmat kartanot pomon sekä sun hyvin omaan silmään, ja molemmat heti tunnistettavissa kun näkee auton yleisilmeen että siitä on pidetty huolta  8), eikä oo perus laiminlyöty merikontti kuten pakkaa valitettavan usein olemaan.  :idiot2:
945 TDIC, 242

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #11 : 12.05.2014, 23:30:11 »
En tullu lähempää ihmettelemään kun käytiin muijan kanssa äkkiä kaupassa , bongasin heti volvon parkkipaikalta ja sitten vielä kuskin ruokailemasta, taidettiin katseitaki siinä vaihella mutta tuskin jää mieleen.  ;D

Sopii kyllä molemmat kartanot pomon sekä sun hyvin omaan silmään, ja molemmat heti tunnistettavissa kun näkee auton yleisilmeen että siitä on pidetty huolta  8), eikä oo perus laiminlyöty merikontti kuten pakkaa valitettavan usein olemaan.  :idiot2:
Aivan, nyt tajusin kuka oot :D Melkein morjestinkin kun aattelin että taitaa olla tuttu :D Joo kyllä tota on koitettu mahdollisimman hyvin pitää, ja pikkuhiljaa entistä parempaan päin ;)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #12 : 16.06.2014, 02:13:04 »
Päivitellääs välillä.

Mittariin tuli pyöreitä.


Sen jälkeen ei ollut pariin viikkoon mitään muuta kuin ongelmia. Ahdin rupes päästään öljyä läpi, käynti hävis ihan täysin, rötäs aikalailla, sadekelillä hädin tuskin pysyi käynnissä ja lopulta hävis ahtopaineet. Lähes vakio ahtopaineilla kiihdyttäessä pamahti pakoputki katalysaattorin ja vaimentajan liitoksesta auki, kotiin laittamaan takaisin, eka kiihdytys ja taas irtosi. Pakoputken päästä ei tule mitään :o Hetken mietittyäni rykäsin putkiston irti ja hetken tutkimisen jälkeen paljastui että viimeinen vaimennin tukossa :idiot2:



Tollasta sieltä tuli, katalysaattori oli oksentanut sisältönsä ympäri pakoputkea ;D. Katalysaattorin ohitusputki paikalleen ja viimeinen vaimennin korvattiin suoralla 2,5" putkella. Hetken luulin jo että toimisi, mutta ei. Töihin ajellessa meno oli todella tukkoista. Töistä lähdin kotiin ja pääsin 200 metriä kun alkoi tolkuton rötääminen ja lopulta sammui, hetken odottelin ja pitkän sahaamisen jälkeen lähti vaivalloisesti käymään, tais olla jopa 2 pyttyä pelissä mukana >:(. Bilteman vaparilla heitin vesilintua, putsasin sytkäpuolan johdot hapettumasta ja eristin kunnolla, putsasin tulpat ja säädin kärkivälit, vaihdoin ilmamassa mittarin. Sehän alkoi toimia O0. Ois pitänyt tehdä vaihe kerrallaan niin ois tiennyt vian todellisen aiheuttajan. Edelleen sadekelillä toisinaan rötää hieman ahdoilla, jospa uudet tulpan johdot+tulpat korjais asian.

Öljyä kuluttavaan ahtimeen tulee ratkaisu, Switzerin S2B huollossa veprotechillä, suuttimiks tulee 630 dekat, tonilta lastut ja 3" IMM.
Perjantaina tuli haettua varaosa 940 josta tulee ainakin alkuun M47 ja ehjä perä johon ihan vaan kemppilukko. Nykyään alla oleva akseli on äänestä päätellen tiensä päässä ja lukkokin lakkas pitämästä kun ahtoa nosti... Kytkimeks turbon vakio sintterilevyllä. Näillä mennään alkuun ja katotaan mitä kestää, myöhemmin kestävämpää tilalle jos tarve vaatii.

Tänään tuli vähän ehostettua volvoo hanttarin ovien vaihdon merkeissä, vanhat kun oli vähän lommolla. Helppo homma, mutta aikaa meni kun keskuslukon hilppeet ja eteen sähköisen ikkunan nostimen laittoi. Takalasilta lähti pyyhkijä kun ei moottoriakaan enää ole. Vielä pitäis akseli nypätä pois ja keksiä joku tulppa siihen. Kaarimankeli pitäs myös hakea lainaan ja rullailla takakaaria jos niistä sais hiukan paremman näköset. Huomenna pitäis vihdoinkin jatkaa levipelti projektia, mitään parempaa vannetta kun ei NPS miitiks kerkeä/pysty hankkimaan... Suunnittelin että vois madaltaakkin lisää, gäppiä kun on edessä sentin verran ja takana ainakin kaks :D

Ulkosesti ei oo kyllä mihinkään muuttunu mutta pari kuvaa loppuun


-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #13 : 16.07.2014, 01:06:10 »



Peltivanteet saatu alle, laskettu pari senttiä edestä ja about 3 takaa, vielä tarvis lisää.

Tekniikan puolesta ei ole ollut nyt mitään suurempaa murhetta. Perä tuli vaihdettua, nyt pitää lukko 8), vanha perä oli aika lohduttomassa kunnossa, ei paljon tarvinnut miettiä miksi kolisi. Ristitappi oli kaivanut murikkaan vähän uraa.


Eikä se edes lukollinen ollut, vaikutti vaan, kun kiihdyttäessä tasauspyörästö meni tuon ristitapin liikkumisen johdosta jumiin :facepalm:

Sytkäpuolellekkin tuli vähän uutta osaa kun lakkas käynti ahdoilla kokonaan, kaikki neljä tulpan johtoa oli pimeenä. Niiden lisäks jakaja ja tulpat vaihtui.

Viikonloppuna tuli vietettyä aikaa tälläsissä merkeissä


Isompi ahdin, 630cc siemens dekat, öljyt+suodatin ja ilmanputsari tuli vaihdettua, jakoremmikin pitäs vaihtaa kun kerkiää. Lastut sytkä sekä bensapuolelle tulee Tonilta ja ne pääsee toivonmukaan asentamaan jo huomenna.

Nyt varovainen kilo painetta kun pelkkä bensapuolen lastu ja sekin vakiosuuttimille ja vielä vakio cuuleri ja bensapumppu :nohnoh laihalla ei ainakaan käy :D mutta ihan kivasti on vetoja verrattuna tohon vakio mandariiniturboon. Kunhan lastut saapuu ja bensapumpun sekä coolerin saa vaihdettua niin vois vähän paineita nostaa. Seosmittarikin pitäis hankkia. Vähän parempi pakosarja+ulkonen hukkis ollut kyllä mielessä, sellaista kovasti suositeltiin kun ahtimen hain huollosta, ja kyllähän se vähän piikkaakin.

Öljyn kulutus ei sen sijaan kyllä loppunut, vakio ahtimessa oli iso päittäisvälys joten luulin että olisi siitä johtunut, mutta ei. 500tkm tuntuu riittävän tekniikan puolesta tälle ::) Pitää rempata kone talvella kun vielä hienosti pelittää muuten, jos jonkun talviröntän ostaisi niin pääsis tätä ehostamaan hiukan paremmin jos tallipaikan saa.

Vielä pitäis se manuaalilaatikko jumpata paikalleen, jos tämänvuoden rakentelut olis sitten suurimmilta osin siinä, tuskin ;D


Mikä bensapumpuksi? Tämä http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/Mobile%20Uploads/IMG-20140627-WA0045_zpsfdb7c79c.jpg olisi varmasti pätevä, ja kun kerran re85 tälle syötetään niin sen pitäisi myös viinaa kestää.

Hieman halvempi vaihtoehto http://shop.mamasan.fi/product/show/3389/polttoaineensyotto/1988/walbro-255lph-tankin-sisainen-pumppu-asennussarja mutta kestääkö viinaa? Jollakin toisella sivulla ei suositeltu re85 käyttöä, vaan oli toinen malli viinalle.
Taidan kallistua AEM pumpun puolelle...
« Viimeksi muokattu: 16.07.2014, 01:11:56 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #14 : 16.07.2014, 15:40:09 »
 S* S* S* S* S*
Näyttää tooooodella hyvältä!

 

Futurez  Kulkukoira