RallyBaron  Samppasport

V70 2.4D 2010 Turbon viereinen säätömoottori rääkäisee

  • 16 Vastauksia
  • 12763 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Joka kerta n. 20 sekuntia moottorin sammuttamisen jälkeen kuuluu konetilasta "rääkäisy." Ääni kuuluu kymmenien metrien päähänkin. Paikansin äänen tulevan turbon alla olevasta moottorista. Moottori liikuttaa tankoa, jonka toinen pää on turbossa. Samaan aikaan kun tanko liikkuu, kuuluu myös nopea rääkäisy. Haynesin kirjassa moottoria kutsutaan nimellä "turbocharger boost control motor." Kirjassa ei valitettavasti annettu mitään neuvoa moottorin suhteen.

Varmaan jotain kannattaisi tehdä, ennenkuin moottori ei enää pidä mitään ääntä. Onko kenelläkään kokemusta moottorin irroittamisesta ja mahdollisesta puhdistamisesta/rasvaamisesta/korjaamisesta? Onnistuuko ilman, että purkaa kaiken mahdollisen ympäriltä pois. Ja saisiko noita moottoreita jostain verkkokaupasta kohtuuhintaan (osanumero ei ole tiedossa) ?

Kuva:

Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja neuvoista.


Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Onko se aina pitänyt rääkäisyn vai nyt vasta alkanut elämöimään? Säädin tosiaan liikuttaa muuttuvasiipisen turbon siipiä ja kun siivet jumittaa alkaa se käymään juuri tuon säätimen päälle. Volvolta kun menet tuota kyselemään niin erikseen sitä ei saa vaan se tulee turbon mukana. Ulkomailta tuota Hellan ( muistaakseni Hella) säädintä saa erikseen ja maksaa noin 120€. Säädin on kiinni turbossa kolmella 6mm pultilla ja tietty pistoke auki ja sokat pois tapista (säätimen ja turbon siipiä heiluttelevan akselin välistä. Säätimen voit avata, mutta käytännössä et pysty korjaamaan sieltä mitään. Turbon siivet ei välttämättä ole jumissa vaan osa voi muutenkin hajota. Siinä lyhyesti  :)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
^Olisko siis ensimmäinen lääke ajaa karstat pois turbosta?
Ja sen jälkeen uusi säädin.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
^Olisko siis ensimmäinen lääke ajaa karstat pois turbosta?
Ja sen jälkeen uusi säädin.

Uuninpuhdisainetta turbo täyteen  ;D Mutta kertaan vielä, että ei ne siivet välttämättä jumissa ole vaan säätimellä on saattanut ihan muuten vaan tulla kilometrit täyteen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa juhainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Säädin alkoi pitämään ääntä joskus kuukausi/pari sitten. Ennen en ainakaan kiinnittänyt huomiota.

Ei näytä hyvältä uuden säätimen hankinta.

Volvolta saisi säätimen, mutta ohessa tulisi myös uusi turbo. Hinta 1310,-
Suomen purkaamot myyvät myös vain kokonaisratkaisua.
Ruotsin purkaamot myyvät säätimiä, mutta on juuri nyt loppu tuo malli.
Ebayssä olisi vastaavia, mutta ei juuri samoilla merkinnöillä.
Hella ei suostu myymään kuluttajille vaan ilmeisesti vain suoraan Garrettille.

Täytyy varmaan käyttää härpäke irti ja tarkastella lähemmin. Jos en saa kuntoon, laitan vaijerin ohjaamoon, mistä voin sitten säädellä tehoja tarpeen mukaan (vrt. mekaaninen MadMax-ahdin)  ;D

Jos jollain sattuu löytymään vaikka rikkoontuneesta turbosta säädin seuraavin merkinnöin, voin ostaa pois kuljeksimasta.

Muovikuoressa:
 GARRETT
 Hella
 6NW 009 543
 763 797
 PPA GF 45
 
Alumiinirungossa:
 G-38


nimim. "viimeinen volvo meidän perheessä"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Jos vaikka tuolta ebayn ihmemaasta löytyisi?
Esim. tässä yksi saksanmaalla...   ainakin jotku numerot näyttäisi täsmäävän.
http://www.ebay.de/itm/Hella-Garrett-Ladedruckregler-6NW009543-763797-G-48-Stellmotor-Turbo-Turbolader-/171077015975

Poissa juhainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Joo ebayta on tullut selailtua ja joistakin paikoista olen kysellyt suoraan (esim. juuri tuon linkin myyjältä mparts2013).

G-38 mallia vaan ei tunnu löytyvän mistään. Olen ymmärtänyt, että G-numero viittaa sen alumiiniosan rakenteeseen (esim. rattaiden välityssuhde on eri). Ei viitsi alkaa kokeilemaan eri G-numeroisten sopivuuksia keskenään.

Näilläkin on iso varasto korjattuja säätimiä: http://www.turbodevelopments.co.uk/, mutta ei juuri tuota G-38:ia.

Ihan oma busineksensa tämä säädinkauppa näköjään. Sinällään ei mikään ihme jos kerran pitäisi moisen härpäkkeen takia koko turbo uusia turhaan -ihme ettei koko moottori mene uusiksi (ilmainen vinkki Volvolle).

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Kai ne Suomessa on ajatellut, että kun tuo säädin prakaa niin turbokin on vaihtokunnossa. Säätimessä pitää sitten olla tasan kaikki numerot oikein eikä vain osa!! Tuo Gxx kertoo juuri 0-asennon ja välityssuhteen. G39 saattaa olla muuten oikea (liitin + muut kiinnikkeet), mutta säädinosa 180 astetta väärässä asennossa ja sitä ei pysty kääntämään.

Oletko koittanut irrottaa säätimen tappia, jotta pääsisit kokeilemaan turbon siipien säätöä, lähinnä jäykkyyttä meinasin?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa juhainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
En ole vielä irrotellut tappia. Voisihan tuota nyt kokeillakin kun ei uutta säädintä kerran tarvitse enää odotella mistään.

Poissa juhainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tarvii näköjään pidemmät sormet, että saa tuon tangon irti. Ainakin jos mielii laittaa vielä kasaankin. Pitää vaihtaa sitten koko turbo tai auto kun Hella ei enää rääkäise.

Tässä vielä 'rääkäisy' jos jotakuta kiinnostaa kuunnella: Hella on rikki. Alussa on jonkin toisen laitteen vinkunaa ja naputusta. Rääkäisyn yhteydessä säätimen ja turbon välinen tanko liikkuu yläasentoon.

Poissa juhainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D 2010 Turbon viereinen säätömoottori rääkäisee
« Vastaus #10 : 26.03.2014, 21:38:25 »
Sain säätimen irroitettua. Kolme pulttia, jousilukko ja sähköliitin. Säätimen sai purettua ehjänä. Hammasratas näytti vähän kuluneelta, mutta eihän sille mitään voi tehdä.

Ruiskutin rattaisiin, moottoriin ja liikkuvien osien laakerointeihin moottoripyörän ketjusprayta. Tuo aine on ihan litkua tuoreeltaan ja paksunee kun liuotin haihtuu. Palikka kasaan ja asennus.

Rääkäisy vaimentui huomattavasti. Nyt kuulostaa siltä, että voisi tulkita jopa normaaliksi ääntelyksi. Noin kuukauden on toiminut, enkä nyt aio tehdä mitään ennen kuin pamahtaa lopullisesti (toivottavasti ei koskaan).

Poissa kasi_d5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: V70 2.4D 2010 Turbon viereinen säätömoottori rääkäisee
« Vastaus #11 : 23.11.2014, 23:32:14 »
Tuosta äänestä ei (valitettavasti) voi erehtyä, eli omasta kuuluu juurikin samanlainen. Nyt se on alkanu tarkemmin kuunnellen kuulua myös ajon aikana.

Onko Juhaisella ääni pysyny poissa eli auttoiko tuo liukastusoperaatio myös pidemmässä juoksussa ?
V70 2.4d -10 aut summum ja 945 2.3 SE -93 aut

Aiemmat Volvot: 244 L -75, 340 -87, 740 tbo -84, V70 D5 -05 aut cromium summum

Poissa Pka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D 2010 Turbon viereinen säätömoottori rääkäisee
« Vastaus #12 : 24.11.2014, 16:50:28 »
Noita sähöisiä VNT säätimiä tai vanhan kunnostusta kannattaa tiedustella Turbotukun kautta. Jostain olivat taikoneet vanhaan ahtimeen uuden säätimen, tosin itse kunnostutin samalla koko ahtimen. Kertovat että saattaisi olla pelkkä säädinkin mahdollista, toki VNT:n siipien liike kannattaa tarkistaa samalla.

Koko paketille tulee hintaa 890 eur, joka on aika kaukana Volvon vastaavasta. Toimitus oli kanssa varsin nopea, maanantaina postiin ja perjantaina takaisin. Huomenna olis sinisellä asennus.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: V70 2.4D 2010 Turbon viereinen säätömoottori rääkäisee
« Vastaus #13 : 24.11.2014, 17:40:33 »
Jos rattaat ruksuttaa niin ei siitä uudestä säätimestä ole kauaa iloa kun alkaa sekin rääkymään. Johdesiivet eivät nyt jostain syystä pääse laidasta laitaan ja säädin "törmää" ja antaa lopulta periksi. Kun ääntä alkaa kuulumaan niin turbo pöydälle ja huoltoon niin ei tarvii uutta säädintä välttämättä hommata jos tosiaan aikaisessa vaiheessa tuon älyää tehdä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Pka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D 2010 Turbon viereinen säätömoottori rääkäisee
« Vastaus #14 : 24.11.2014, 19:52:54 »
Senpä takia ne VNT siivet pitää testata, aika isolla varmuudella jumittelee ja ennen pitkää menee koko säädin. Ainakin turbotukun kautta noita tehdään ja tuon sähköisesti ohjattavan ahtimen korjaus on tuon 890eur.

Näissä ahtimissa on se harmillinen piirre, että turbon kaula saatta lähteä hiukan eri kulmassa ja pakosarjaan menevän putken päässä on numero joka kertoo "kulman". Eli aika tarkkana saa näiden kanssa olla.

 

Elekma  Autoracing