Elekma  Autoracing

Volvo 855R 2.0, 96

  • 112 Vastauksia
  • 42399 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #75 : 12.04.2014, 20:22:37 »
Huomaako mitään eroa uusilla ahtopaineputkilla? Tekis mieli ostaa se do88 big pack missä tulee putkien lisäksi cooleri myös mukaan mutta maksaa aivan pirusti >:(
emmä ole kyllä vielä ainakaan mitään hurjaa tehon nousua havainnut, täytyy vielä kokeilla vapaavirtauspaneelilla, siellä on nyt perinteinen suodatin, tota pölyä kun on tähän aikaan vuodesta niin paljon että tommonen kärpässuodatin ei ole oikein hyvä sitä vastaan. Vaparin ja perinteisen suodattimen eron muuten huomaa todella selkeästi, etenkin silloin kun sen perinteisen laittaa takaisin, meno muuttuu paljon nuhaisemmaksi.

Mutta huomenna pistän noita tietoja ja kuvia kun menen takas himaan.
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #76 : 13.04.2014, 16:54:36 »
Umma gumma !

Reversed intercooler piping DIY

Tarvittavat putket, silikonit, työkalut, hinnat ja muutokset (turbolta lähtien)
-silikonisupiste turbon lähtöön, 2.0"-2.5" (51mm-63mm) 8.60€ Race addicts
-alumiiniputki edelliseen, 2.5" (63mm) 460mm 90' kulma, 29.90€ Motonet. Tästä pitää sahata noin 8cm pois.
-joustokappale 2.5" (63mm), 8.20€ Race addicts
-alumiini putki 2.5" (63mm) 460mm 45' kulma, 29.90€ Motonet. Tästä sahataan noin 10cm pois
-45'silikonikulma 2.5" (63mm), 26.90€ Motonet, (19.40€ Race addicts) tätä jotuu hieman lyhentämään.
-45'kulmasupiste 2.0"-2.5" (51mm-63mm) 20€ Raceaddicts. Tämä siis coolerin pohjan lähtö.
-alumiini putki 2.5" (63mm) 460mm 45' kulma, 29.90€ Motonet.
-90' kulmasupistaja 2.25"-2.5" (57mm-63mm) 23€ Race addicts.
-90' tai 45'mutkaputki 60mm, (pakoputki tavaraa) 9.90€ Motonet. Tätä pitää leikata reilusti.
-klemmareita tarvitaan 12kpl mutta ihan jokaista tuskin tarvitsee vaihtaa, huomaa putkien erilaiset koot valitessa. Huomaa myös että Motonetin t-pultti klemmareissa on 11mm mutteri. T-pultti klemmarit maksavat noin 2-3€ kappale vähän osto paikasta riippuen, myös perinteiset tukevat klemmarit käyvät oikein hyvin.
-80mm ilmastointiputki 10€ Rautia, tämä snorkkelin virkaa ajamassa.



Lähtökohta.


Suosittelen varaamaan noita räikkälenkkejä hommaa varten 7 ja 10 tarvitaan.


Tein tollasen reiän tuohon muoviin niin pääsee siihen coolerin ylälähdön klemmariin käsiksi, ilman että joutuu purkamaan mitään. (Sen saa myös helposti purettua siitä)


Keulaa kannattaa hieman nostaa ylös niin pääse tuon alalähdön kimppuun helpommin.


Mallailua. Huomaa kuinka ylös tuo putki tulee, tuosta pitää ottaa noin 8cm pois, rautasaha toimii siinä hommassa erinomaisesti.


Tässä vaiheessa on tuosta etuputkesta otettu noin 10cm pois, tuota silikoonikulmaa pitää myös vähän lyhentää.


Ja siinäpä nuo istuu nätisti.


Sitten alalähdön kimppuun (tää on sitten vähän veemäisempi homma) pikkasen joutui tuotakin pätkäisemään, tuota ylöspäin lähtevää puolta ei kannata hirveästi leikellä että jää vähän enemmän peli varaa, muutenkin kannatta miettiä kaksi kertaa ennen kuin leikkaa yhtään mitään, sitä kun ei takaisin siihen saa ja nuo silarit kun eivät kuitenkaan ole ihan ilmaisia.


Itsehän leikkasin tuota pikkasen liikaa muttei kuitenkaan niin paljon että siitä hirveää haittaa olisi ollut.


60mm 90'mutkaputki, myös 45'mutka käy oikein hyvin


Sille vähän sahaa, miettikää miten leikkaatte sen ettei mene liikaa.


Tuollainen pätkä siitä pitäisi suurin piirtein tulla, noin 10cm.


Ja näin sen pitäisi siellä olla.


Ja siinä valmis paketti, uskoisin että aika monelta tippuu silmät päästä nähdessään tuon ilmastointi putken mutta siinä on sellainen pirullinen homma että se orkkis snorkkeli ei todellakaan ole menossa siihen tällä setupilla, eikä se vissiin taida mennä kunnolla edes sen do88 paketin kanssa, ainakin joku maininta siitä on siellä. Mutta siinä tuo jäpittää tukevasti ja yhtyy tuon ilmanputsarikotelon reikään todella hyvin. Kyseessä on siis 80mm taipuisa ilmastointi putki, maksoi kokonaisen 10€ rautiassa, vastaava silikooniputki maksaa lähemmäs 100€ Voi tietysti olla veistän tuon orkkis snorkkelin vielä tuonne mutta sitä odotellessa näillä mennään.

Ja siis kun tuossa jo kyseltiin tehonnousua niin sitähän ei sinällään ole luvassa mitään jumalattomia määriä mutta näin voi käyttää jonkin verran kovempia ahtoja turvallisesti.

Summa summarum.
Itse tehtynä tämä tulee 100-200€ halvemmaksi (halvemmallakin varmasti pääsee) kuin do88 tai ipd valmis satsi, motonettia ei kannata kovin pitkälle käyttää jos jotain säästöä haluaa, sfs tai samcon silikoneista puhumattakaan. Race addicts oli halvin pulju mistä saa silikonia ja alumiiniputkea minkä suomesta löysin, vaikka aluksi vähän epäilin että mitä sieltä mahtaa tulla kun on näin pirun halpaa, yli puolet halvempaa mitä monessa muussa mutta vaikuttavat oikein laadukkailta ja toimitus pelasi nätisti.
Mutta jos on oikein mukavuuden haluinen eikä liiemmin viitsi käsiään liata niin tuo do88 paketti voi jopa olla sen ylimääräisen satasen arvoinen, sitten taas jos jaksaa vähääkään nähdä vaivaa ja käyttää vähän päätään ja käsiään niin tämä on suhteellisen mukava ja helppo homma tehdä etenkin kun nuo mitat on nyt tuossa valmiina.

Älkää hämääntykö viimeisestä kuvasta siinä on vähän eri versio tuosta imusarjan mutkasta.

Kysykää jos on jotain.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2014, 20:25:35 kirjoittanut futos69 »
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #77 : 13.04.2014, 18:09:11 »
Ja tulihan tuossa vähän muutakin tehtyä.


Siinä 5000km ajetut öljyt RVS käsittelyn jälkeen, kuva ei valehtele tuo tosiaan on ihan yön mustaa litkua.





Ylimääräisiä ahtoputkia, noille jos on jotain tarvetta niin voin ehkä myydä jos hinnasta pääsee sopuun.


Piti tänään vaihtaa Volansit alle mutta en sitten viitsinyt kun tuota vettä tuli niin maan vimmatusti.


Tuli myöskin uitettua Volle vahassa, kaks reissua turtlen mustaa vahaa ja siihen vielä collanitet päälle, kuva ei oikein anna koko totuutta



Jatketaan harjoituksia...
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #78 : 14.04.2014, 01:16:26 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tein tollasen reiän tuohon muoviin niin pääsee siihen coolerin ylälähdön klemmariin käsiksi, ilman että joutuu purkamaan mitään.
Tuo relemuovilähtee irti kun ottaa kaksi pulttia irti ja nostaa vaan pois eli reiän porailit vähän turhaan ;)

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #79 : 14.04.2014, 09:26:49 »
Tuo relemuovilähtee irti kun ottaa kaksi pulttia irti ja nostaa vaan pois eli reiän porailit vähän turhaan ;)
Säästyypähän siltäkin vaivalta  ;)
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #80 : 14.04.2014, 10:19:26 »
Sairaan hyvältä näyttää maalipinta  ;) Kyllä on silikoonilla hintaa mätänetissä  :o Ohjeista iso peukku  O0
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #81 : 14.04.2014, 11:04:17 »
Sairaan hyvältä näyttää maalipinta  ;) Kyllä on silikoonilla hintaa mätänetissä  :o Ohjeista iso peukku  O0
Juu näyttää mutta kyllä toi olisi silti ylimaalauksen tarpeessa, kaikkea pientä kivaa löytyy vähän joka paikasta ja etupuskuri on ihan hirveässä kunnossa, pitäisi sooda puhalluttaa se ja vetää uudet värit päälle, siitä on ne muoviniitit lentänyt jonnekin joten nekin pitäisi ostaa, tämä tuntuu välillä vähän loputtomalta suolta kaikkien pikkuvikojen kanssa mutta taas toisaalta tässä ei mitään hengenhätää ole oikein minkään kanssa.

Motonetissa tosiaan on noi silikoonit pikkasen hintavia, tästä pitikin mainita kun ne eivät edes tunnu yhtä laadukkailta mitä nuo race addictsin letkut, ovat todella lerppuja ja ohuita vrt noihin racen letkuihin.

Noita ohjeita varmaan tulen vielä vähän hienosäätämään, täytyy ainakin tuo viimeinen liitos korjata.

Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #82 : 15.04.2014, 13:09:27 »
Tuloputken/letkun kooksi välijäähdyttimelle 250 hv moottorissa riittää 50 mm (1,9") ja 700 hv moottorissa 75 mm.

Niinpä niin joopa joo, jotain tälläista vähän mietinkin että kuinka ylimitoitettu tuo 2.5"on vakio tehoille, vaikka tuo putkisto lyhyempi onkin niin se 0.5"lisätila varmaan kumoaa aika tehokkaasti tuon lyhyyden tuoman edun, hyvä että tässä vaiheessa löysin tuon jutun niin ei tullut tehtyä yhtään turhaa duunia  :facepalm: no ei kai siinä muu auta kuin alkaa kaivamaan tuosta yli 300hevosta irti :buck2:

Mitenkäs muuten noitten vakio ahtojen pitäisi olla tässä, nyt ne on ahtomittarin mukaan 0.5 ja käy piikillä siinä 0.6:den tuntumassa?? Aika vaisulta kuulostaa mun mielestä.
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #83 : 15.04.2014, 19:05:31 »
Tuloputken/letkun kooksi välijäähdyttimelle 250 hv moottorissa riittää 50 mm (1,9") ja 700 hv moottorissa 75 mm.

Niinpä niin joopa joo, jotain tälläista vähän mietinkin että kuinka ylimitoitettu tuo 2.5"on vakio tehoille, vaikka tuo putkisto lyhyempi onkin niin se 0.5"lisätila varmaan kumoaa aika tehokkaasti tuon lyhyyden tuoman edun, hyvä että tässä vaiheessa löysin tuon jutun niin ei tullut tehtyä yhtään turhaa duunia  :facepalm: no ei kai siinä muu auta kuin alkaa kaivamaan tuosta yli 300hevosta irti :buck2:

Mitenkäs muuten noitten vakio ahtojen pitäisi olla tässä, nyt ne on ahtomittarin mukaan 0.5 ja käy piikillä siinä 0.6:den tuntumassa?? Aika vaisulta kuulostaa mun mielestä.

2.3 T5 ahtaa vakiona 0.66
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #84 : 15.04.2014, 20:42:37 »
2.3 T5 ahtaa vakiona 0.66
No sittenhän ne on oikein, tänään tuota mittaria vilkuilin taas sillä silmällä niin kyllä se kävi jossain siinä 0.7hujakoilla, tosin ei siinä kissaa kerkeä sanomaan kun se alkaa laskemaan siihen 0.5:teen, eikös sen kuitenkin pitäisi vähän pidempään ahtaa? Nyt se tosiaan vain käy siinä ja samantien takaisin, oisko bypässi tullut tiensä päähän tms?

E: Donilta lainattu:  Tuo maksimiteho on käytettävissä 30 sek. ajan, kun kiihdytetään reilusti. Eli jossakin taitaa siis mättää?? Tuossa omassa se maksimiteho on käytettävissä ehkä tsägällä 3 sekunnin ajan, vai ymmärränkö jotain nyt väärin?
« Viimeksi muokattu: 15.04.2014, 20:59:20 kirjoittanut futos69 »
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #85 : 15.04.2014, 21:00:09 »
No sittenhän ne on oikein, tänään tuota mittaria vilkuilin taas sillä silmällä niin kyllä se kävi jossain siinä 0.7hujakoilla, tosin ei siinä kissaa kerkeä sanomaan kun se alkaa laskemaan siihen 0.5:teen, eikös sen kuitenkin pitäisi vähän pidempään ahtaa? Nyt se tosiaan vain käy siinä ja samantien takaisin, oisko bypässi tullut tiensä päähän tms?
Minne asti auton oma mittari menee? Pitäisi siinä valkosen alueen puolenvälin kieppeillä pysyä täyskiihdytyksessä. Itte vaihoin pässin kalvon ja ahtopaineensäätimen turhaan. Oli vanha omistaja pistäny säätimen letkut väärinpäin, niin oli siksi säädin mykkänä. Asennuskuvia löytyy foorumilta kun hakee.

Hukkiksen tangon säätö oikein ? Pitää jäädä hieman esijännitystä kelloon (noin puolet siittä tangon reiästä näkyvillä) kun tangon laittaa paikoilleen hukkaportin läppään.

Hukkiksen kellon ja pässin kalvot pystyy karkeesti tarkistamalla irrottamalla niiltä lähtevät letkut ja imemällä letkua, jos kieli jää kiinni letkuun imemisen jälkeen, toisin sanoen sinne jää alipaine, kalvot ovat ehjät.

On myös menny toi kuuluisa kaasuläpälle menevä ahtoputki (sivuhaara tyhjäkäyntimoottorille) rikki alapuolelta, ja siksi ei ahtanut.

EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #86 : 15.04.2014, 22:29:02 »
Minne asti auton oma mittari menee? Pitäisi siinä valkosen alueen puolenvälin kieppeillä pysyä täyskiihdytyksessä. Itte vaihoin pässin kalvon ja ahtopaineensäätimen turhaan. Oli vanha omistaja pistäny säätimen letkut väärinpäin, niin oli siksi säädin mykkänä. Asennuskuvia löytyy foorumilta kun hakee.

Hukkiksen tangon säätö oikein ? Pitää jäädä hieman esijännitystä kelloon (noin puolet siittä tangon reiästä näkyvillä) kun tangon laittaa paikoilleen hukkaportin läppään.

Hukkiksen kellon ja pässin kalvot pystyy karkeesti tarkistamalla irrottamalla niiltä lähtevät letkut ja imemällä letkua, jos kieli jää kiinni letkuun imemisen jälkeen, toisin sanoen sinne jää alipaine, kalvot ovat ehjät.

On myös menny toi kuuluisa kaasuläpälle menevä ahtoputki (sivuhaara tyhjäkäyntimoottorille) rikki alapuolelta, ja siksi ei ahtanut.
No ei se ainakaan toi ahtoputki ole, sitä tuli hämmästeltyä ihan tuelta tossa viikonloppuna. Mutta täytyy tarkistaa nuo muut ja ainakin yksi turbon suuntaan menevä alipaineletku on todella haperossa kunnossa, en vain ole vielä paikallistanut että mihin se tarkalleen menee.

Unohtui muuten mainita siitä että tässä vaikuttaisi olevan jonkin asteinen imuvuoto jossain, kone käy 1100rpm tyhjäkäyntiä ja kierrokset lähtee välillä nousemaan turhan korkealle vaihdettaessa. Vaikka tuo kierrosten vaeltaminen on rauhoittunut huomattavasti erinäisten toimenpiteiden jälkeen niin nuo tyhjäkäyntikierrokset eivät kuitenkaan ole missään vaiheessa laskeneet sinne 800rpm missä niitten käsittääkseni kuuluisi olla, paitsi ryömityksen aikana mutta samantien kun painaa kytkimen pohjaan niin ne taas pomppaavat takaisin, tämäkään ei käsittääkseni ole ihan normaalia? Ja sitten tulpat näyttävät ainakin omaan silmään epäilyttävän valkoisilta:


Todella huono kuva kuva mutta kaipa tuosta jotain selvää saa

Veikkaisin että näillä jutuilla on jotain tekemistä toistensa kanssa tai ainakin noiden alipaineletkujen kanssa, pitäisi päästä vaihtamaan ne pcv:eet ja alipaineletkut, mitkä eivät muuten ole vieläkään tulleet tuolta European tuningilta vaikka ovat 1.5viikkoa sitten mukamas lähettäneet ne, kaveri lupasi viime viikon perjantaina pistää seuranta koodin mutta siitä ei ole sen jälkeen kuulunut mitään, en nyt ihan heti lähtisi tuota puljua suosittelemaan jos on kiire jollakin hommalla, euroopasta kun noi paketit kuitenkin tulee helposti 3päivässä.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2014, 14:00:30 kirjoittanut futos69 »
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #87 : 16.04.2014, 01:15:38 »
Juu näyttää mutta kyllä toi olisi silti ylimaalauksen tarpeessa, kaikkea pientä kivaa löytyy vähän joka paikasta ja etupuskuri on ihan hirveässä kunnossa, pitäisi sooda puhalluttaa se ja vetää uudet värit päälle, siitä on ne muoviniitit lentänyt jonnekin joten nekin pitäisi ostaa, tämä tuntuu välillä vähän loputtomalta suolta kaikkien pikkuvikojen kanssa mutta taas toisaalta tässä ei mitään hengenhätää ole oikein minkään kanssa.

Motonetissa tosiaan on noi silikoonit pikkasen hintavia, tästä pitikin mainita kun ne eivät edes tunnu yhtä laadukkailta mitä nuo race addictsin letkut, ovat todella lerppuja ja ohuita vrt noihin racen letkuihin.

Noita ohjeita varmaan tulen vielä vähän hienosäätämään, täytyy ainakin tuo viimeinen liitos korjata.
tarkoitatko sisälokasuojien muoviniittejä ??? Jos tarkoitit niin niitä saa halvalla biltemasta  :hello:

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #88 : 16.04.2014, 07:50:04 »
tarkoitatko sisälokasuojien muoviniittejä ??? Jos tarkoitit niin niitä saa halvalla biltemasta  :hello:
Juurikin niitä! Hyvä tietää, meinasin jo hakea ne Biliasta, kun niitä ei Motonetista enää saa, unohdin että meillä on vielä tuo iki ihana Biltema.
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855R 2.0, 96
« Vastaus #89 : 16.04.2014, 14:35:39 »
Juurikin niitä! Hyvä tietää, meinasin jo hakea ne Biliasta, kun niitä ei Motonetista enää saa, unohdin että meillä on vielä tuo iki ihana Biltema.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Niittipistoolit-ja--tyokalut/Alumiinimuoviniitti-12920/
Tuommosia etsit käsiisi niin hyvä tulee, ovat samanlaisia kuin alkuperäiset   :)

 

Autoracing  KL-varaosat