Kokeillaas varovasti Showroomin kautta lähteä liikkeelle.
31.12.2013 Kävimme vaimon kanssa hakemassa taloon uuden ykkösauton. Pari vuotta ykkösenä ollut Mazda 6 pääsi työkäyttöön.
Jouluaatonaattona lähti edellinen kakkosauto kiertoon(muutaman satasen Nissani) ja alkoi armoton etsintä uudeksi autoksi. Kriteerit olivat tiukat:
1. alle 200tkm
2. Diesel
3. ilmastointi
4. v-nopeudensäädin
5. automaatti
6. alle 13000e
7. neliveto
Piti myös olla ns. varma käyttöauto, jolla pääsee seuraavat 10v/400tkm. 2003-06 ikäluokassa paljon ajetut ovat pelkästään Mersun C- ja E-malleja, sekä Volvon V70. Todella monta yli 500tkm ajettua molempia merkkejä, joten kun en ole vielä valmis mersumieheksi, valinta oli aika selvä
Nelivedosta joutui luopumaan, vaikka lähistöllä yksi sellainen oli myynnissä. Myyjään ei saanut yhteyttä mitenkään. Siispä nettiautoa selaamalla vastaan tuli tämän tarinan päätähti, täydellisellä merkkihuoltokirjalla varustettu ja ensimmäiseltä omistajalta ostettu V70.

Koeajo oli mieltä ylentävä kokemus. Automaatti pelaa kuin unelma, auto on hiljainen ja jämäkkä ajettava. Värikin on täydellinen, ei tarvitse miettiä uudelleen maalausta. Tätä väriä on liikkeellä sen verran vähemmän, että isonkaan automarketin parkkipaikalla ei tarvitse arpoa mitä autoa kohti suunnistaa.
Uutena valittuja ominaisuuksia:
automaatti-ilmastointi
ajotietokone
automaattinen taustapeilin himmennys
automaattivaihteisto(Geartronic)
esiintaittuva pöytä takaistuimelle
metalliväri
nahkainen vaihdekepinnuppi
nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin
näkösuoja?!?
Nivomat automaattinentasonsäädin?!?
ostoskassinpidin
polttoainetoiminen lämmitin ajastimella
punainen pähkinäpuujäljitelmä
rails-kattokiskot
roskapussinpidin
sähköisesti kääntyvät ulkopeilit
sumuvalot
vakionopeudensäädin
12v sähköpistorasia tavaratilassa
2 valaistua meikkipeiliä
keinonahkapenkit
Ostohinta oli 11500e, joka tällaisesta autosta ei käsittääkseni ole ainakaan ylihintaa. Kaikki auton aiheuttamat kulut kirjataan exeliin, omaa työtä unohtamatta(32e/h).
Toistaiseksi tapahtunutta(hinnoissa mukana oma/vieras työ):
31.12.2013 ostohinta, 193050km mittarissa 11500e
1.1.2014 lähivalopolttimot 20e
4.1.2014 rekisteröinti 10,5e
13.1.2014 Roiskeläpät 124,87e
8.1.2014 ruostesuojaus 650e
18.1.2014 takajarrukenkien vaihto + takajousen asettelu 120e
27.1.2014 roiskeläppiin lisäkumi 25e
27.1.2014 ilmanohjaimet takavanteille, 2kpl 40e
28.1.2014 groud zero 90Ah akku 304e
12.2.2014 mittariston korjaus 50e
Polttoaineineen auto on tullut maksamaan tähän mennessä 2847km aikana 13292,56e.
Roiskeläpät tilasin Amerikasta, kun sai halvemmalla. Näyttivät vielä liian pieniltä niin kävin ostamassa lisäkumia että varmasti suojaavat tarpeeksi:

Ruostesuojaus tehtiin laajimman mukaan Dinitrolilla, äänenvaimennus mukaanluettuna(lähinnä sisälokasuojat ja osittain varapyöräkotelo)
Akku on nyt riittävä hifikäyttöä ajatellen, edellinen olikin jo kuusi vuotta vanha.
Mittaristolle kävi se vakio, eli pintaliitoskomponentit täytyi juottaa uudelleen kiinni. Ei ole edes paha homma ilman mikroskooppia/suurennuslasia. Teräväkärkinen kolvi, juoksetetta ja suojalakan poistoon tinneriä, niillä selviää loistavasti.

Ja suunnitelmia riittää:
Melko varmasti äänentoiston osalta pääsee joensuulaisen Kuvan ja äänen esittelyautoksi, omaa rahaa käytetään 2000e.
Lastutus, muistaakseni 600e
Kenties kestopinnoite maalin päälle, taas 600e. Antavat 2v takuun, jonka ajan auton maalipinta pysyy varmasti virheettömän kiiltävänä.
Ohjaustehostimen erään putken vaihto, tiputtaa nestettä laturin päälle.
Ehkä xenonia