Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?

  • 34 Vastauksia
  • 13536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, OEM+ -hengessä
« Vastaus #15 : 04.04.2014, 20:11:37 »
Viikonloppuna, jos vain atk-taidot sallivat, saatte seurata volvon rakentelua livenä youtubesta! Laadun takaa elämää vanhempi weppikamera...

Tarpeiksi on hankittu seuraavaa:

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, OEM+ -hengessä
« Vastaus #16 : 05.04.2014, 10:29:49 »
https://www.youtube.com/watch?v=jRi1OZ6SRBE'

Äärimmäisen jännittävää katsottavaa. Livekuvaa Volvon eristämisestä.
Saapi soitella neuvoja lähetykseen ja projektiin liittyen: 0442843417


ja uutta linkkiä:https://www.youtube.com/watch?v=TvoGCnTWpn4

jatkuu: https://www.youtube.com/watch?v=jsgqWt8hgZI
« Viimeksi muokattu: 06.04.2014, 11:13:49 kirjoittanut jt-87 »

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, OEM+ -hengessä
« Vastaus #17 : 08.04.2014, 20:59:08 »
Viikonloppu meni ja ovissa on nyt kerros alumiinia ja Black Goldia. BG:tä löytyy myös takakontista ainatakapenkkien etureunaan asti. Seuraava viikonloppu vierähtää kattoa ja lattiaa vaimentaessa sekä johtoja vetäessä.


Melko tiivis ovirakenne alunperin. Tuokin yksi solumuovikansi korvataan joko peltisellä tai vanerisella jäykemmällä vastineella.


Helppo oli arvata kumpi kylki oli edellisellä omistajalla ottanut enemmän aurinkoa :lol: Kuskin puolelta tuo takaoven eriste tipahteli/irtoili suurina laattoina, toiselta puolen sai nyhtää irti pikkurillin kynnen kokoisina paloina.


Alumiinilla aloitettiin. Liimana BIlteman multibond rapid. Pölykuiva 15min @23celsiusta. +5 astetta ja pölykuivuus saavutettiin arviolta tunnissa :? Seuraavana päivänäkään liima ei kovin kovaa ollut, vaikka välillä hallilämmittimellä ovet lämmitettiin varmaan +40 asteisiksi. Eli eipä ihan varauksetta voi tätä liimaa suositella.


Tollasta vaimenneltua muovia ja yleiskuvaa kontista


Ovet ovat nyt aika reilusti jäykemmät kuin ennen(yllatuus) ja avausäänikin pieneni huomattavasti(ei emäntä sitä huomannut kun hehkutin...) Entiset kaiuttimet laitoin vielä paikoilleen eteen, mutta en enää jaksanut pop-niiteillä kiinnittää kuten alunperin ovat olleet. Sen verran hyvä tiivisteliimavaahto niissä alla on, että pysynee paikallaan sen ja etupuolella olevan, ovipahvia vasten painuvan kumitiivisteen avulla.
Tämä tukevuuden pohdinta siksi että ennen vaimennusta bassoa ei neutraalista voinut nostaa yhtään ilman kovaa kuminaa. Nyt basson sai vääntää täysille eikä kumissut siltikään yhtään!
Eli vaimennusko sen teki vai oliko kaiutin vain irti sijoiltaan. Myöskään se välipellissä olevan aukon peittävä muovi ei ollut paikallaan, joten saattoi vähän vaikuttaa...


Lisää kuvia tuolta: http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/library/autoprojektit


Suurin osa tavaroista olisi jo liikkeessä odottelemassa, toivottavasti olisi käyntiä kaupungissa tällä viikolla ;)

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, OEM+ -hengessä
« Vastaus #18 : 12.04.2014, 09:07:15 »

Josko se tuon takia kolisee montuissa... Mistäs alkuperäinen tahi parempi iskari tilalle? Viron puolelta löytyy momnta erimerkkistä vaihtoehtoa, mutta otappa niistä sitten selvää että mikä on paras(kallein tietenkin, mutta silti...)

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: V70 D5 automaatti -04, OEM+ -hengessä
« Vastaus #19 : 12.04.2014, 09:35:17 »
Tulin vielä kyselemään tyhmiä, mistäs tuo OEM+ oikein tulee? Jättäisin tuon plussan ainakin pois ;)
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa N_iko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, OEM+ -hengessä
« Vastaus #20 : 12.04.2014, 12:41:52 »
Mulla oli kans toinen etutolppa kussu öljyä. Ja ajossaki huomasi vaimean kolinan. Sachsin iskareita moni on laittanut ja todennut hyviksi/halvoiksi.

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, OEM+ -hengessä
« Vastaus #21 : 13.04.2014, 20:42:29 »

Tulin vielä kyselemään tyhmiä, mistäs tuo OEM+ oikein tulee? Jättäisin tuon plussan ainakin pois ;)

Yritän ainakin tehdä tästä parempaa kuin tehtaalta tullessaan... Totesin vain itsekkin että ei se taida OEM:ää olla jos ulkonäkö lähtee muuttumaan vaikkapa a-pilareihin asennettavien diskanttien ansiosta...

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #22 : 04.05.2014, 17:14:41 »
No nytpä on otsikko paremmin kohdallaan...

Vahvasti vaillinainen viikonloppu vietetty hallilla:

Tavoitteena oli saada katto vaimennettua ja siinä onnistuttiin.

Alumiinia ei riittänyt kuin muutama pätkä, joten sen puutetta korjattiin laittamalla ensin kerros vaimennusmattoa alumiinien väliin ja toinen kerros koko kattopellille.

Vahvistinräkkikin tuli hitsailtua kasaan:



Vähän jänskätti täppäillä tuota räkkiä kasaan autossa :roll:  Mutta hyvin meni, räkki istuu katossa nätisti ja tukevasti. Kiinni sen on kahdeksalla itseporaavalla ruuvilla ja liimamassalla. Lisäksi kaikki kanttiputket on "liimattu" vaimennusmatolla reunoistaan kattoon.

Tuohon vahvistimet ja DSP kiinnitetään suoraan kattoverhoilun läpi ja kaikki johdot saavat omat reikänsä verhoiluun. Ainakin omassa päässä suunnitelma näyttää hyvältä, toivottavasti se on sitä myös valmiina...


Osa halliajasta meni EADC avauskilpailussa kisaillessa, tuloksena 141,2dB @32Hz. Laitteistona Mazda 6 farmari vaimentamattomana ja pari Ground Zeron tuotetta:
Vahvistimena GZTA 1.1200
Subbari GZRW30SPL, jolla 180l porttikotelo.

Poissa j.o.n.i.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • VL 1629
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #23 : 04.05.2014, 19:56:48 »
Oliko minkälainen homma ottaa kattoverhoilu irti?
Itsellä olisi kanssa sama homma S60 :ssä.  :)

Laitoitko tuohon kattoverhoiluunkin Black Goldia?
Ajattelin vain, kun kohtalaisen painavaa, niin ettei ala roikkuun...

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #24 : 05.05.2014, 20:10:56 »
Farmarimallista kattoverhoilu irtoaa suhteellisen helposti. Paljon muovikuoria tietenkin joutuu irroittelemaan, mutta ei mitään mitä ei takaisin saisi. Tuo sedan vaan taitaa olla aika paljon ahtaampi ainakin jos sen kattopahvin haluaa kokonaan ulos autosta.
Hankalin homma taisi olla a-pilarin muovi, jossa oli ilmeisesti turvatyynystä johtuen jokin turvasidontalenkki. Sekin irtosi pienen pähkäilyn jälkeen todella helposti kierittämällä, mutta vaati pienen mietintätauon että senkin keksi.

Tuota roikkumista en ottanutkaan huomioon, sen se saattaa ehkä tehdä. Ei tosin ainakaan takapenkkien takapuolella jossa vahvistimet pitävät sitä paikallaan. Etupenkkien takana taas on yksi kiinnitysnasta, joten jos se verhoilu tahtoo roikkua, se roikkuu melko edestä.
Etupenkkien niskatukien kohdalla keskellä on yksi kiinnitysnasta, jota en nyt ensimmäisellä kasauskerralla saanut paikalleen. Eli ei kai se sitten kuitenkaan pääse roikkumaan ainakaan isommin.
Jos roikkuu, taivutetaan ja liimataan alumiinia tueksi!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2645
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #25 : 05.05.2014, 22:07:44 »
Ei tosin ainakaan takapenkkien takapuolella jossa vahvistimet pitävät sitä paikallaan. Etupenkkien takana taas on yksi kiinnitysnasta, joten jos se verhoilu tahtoo roikkua, se roikkuu melko edestä.
Etupenkkien niskatukien kohdalla keskellä on yksi kiinnitysnasta, jota en nyt ensimmäisellä kasauskerralla saanut paikalleen.

Noi "nastat" on mitoitettu tarkasti ja muutama milli ylimääräistä matskua välissä niin kynnet ei enää yllä. Jos joku keksii vaihtoehtoisen kiinnityksen niin vinkatkaa.  Konepellin eristeet on ainakin tuoreemmassa vastaavilla nastoilla ja mieli tekisi eristää se enempää leikkelemättä.

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #26 : 12.06.2014, 20:51:44 »
Ei ongelma nastan pituus vaan se että se ei ole kiinteästi kiinni katossa, joten sen osuttaminen kohdalleen on Houdinin homma...

Pienen tauon jälkeen on Volvokin edistynyt:

Homma lähti käyntiin pahvimallin teolla varapyöräkotelon pohjasta. Pahvin perusteella tehtiin malli 15mm vaneriin ja soviteltiin se konttiin. Kun muoto oli kohdallaan, tehtiin lopullinen 25mm vaneri pohjaksi.


Muutaman suoran palan jälkeen pääsikin vauhtiin kaarevan osan teko. Se pyöräytettiin 4x9mm havuvanerisoiroista. ensin kevyt kostutus liimausajan pidentämiseksi, reilu kerros kosteudenkestävää puuliimaa ja paketti parilla ruuvilla päästä kiinni koteloon.
Seuraavaksi kuormaliinoilla kaari vireeseen ja kaikki talosta löytyvät puristimet käyttöön :) Liimaus onnistui hyvin ja kuivumisaika helteisessä auringonpaiseessa ei vienyt kovin kauaa. Kevyttä sovitelua ja päiden oikomista höylän ja sirkkelin kanssa ja sekin osa on jo kiinnittämistä vaille valmis!


Vielä illan päätteeksi sisäkurvi liimaukseen, materiaalina 4x4mm koivuvaneri. Taipuu huomattavan paljon helpommin tiukalle kurville kuin tuo 9mm havu.

Alkumuottina käytetty 15mm vaneri pääsee vielä hyötykäyttöön kantena kun sen päälle laminoidaan toinen 15mm vaneria. Pieni mahdollisuus on että jo huomenna kotelo on testivalmis. Testiä tarvitaan ainakin vaimennusmateriaalin osalta, niin määrän kuin laadunkin suhteen. Testaamisen helpottamiseksi on kannesta tehtävä helposti irrotettava...


Loppukevennyksenä varasto, joka toivottavasti kuukauden päästäon jo huomattavan paljon tyhjempi ja tavarat majailevat Volvossa:

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #27 : 27.06.2014, 17:04:13 »
Volovo katsastettu ilman ihmeempiä, vaikka iskarit vähän huolestuttivat. Meni läpi kuitenkin. Hifistelykin on jatkunut:

Kotelo mahtuu kontiin kuten kuuluukin, nyt alkaa virittäminen vaimennusmateriaalien kanssa. Lampaantaljalla jatkettu petauspatja ei ole lähellekkään tarpeeksi, meinasi koko patja pullahtaa pois kotelosta! Viritystaajuuskin oli jossakin 40-50Hz välillä suunnitellun 30Hz sijasta.


Takamatkustajille viihdettä, kaiuttimet paikallaan toistaiseksi alkuperäisillä johdoilla. Luulisi olevan riittävän tukeva asennusalusta, 25mm vaneria liimattuna reilulla määrällä Bilteman multibondia. Sekin muuten ajanoloon kuivuu yllättävän jämäkäksi liimaksi.


Soitinkin sujahti alkuperäisvaraosana hankittuun kehykseen pienen sahauksen jälkeen siististi. Kenwoodia en merkkinä ole kummoisenakaan pitänyt eikä näytön tarkkuus päätä huimaa käyttöjärjestelmän ulkonäöstä puhumattakaan, mutta se mokoma vain pelaa hyvin! Bluetooth-handsfree on tosi kätevä ja kuuluu hyvin vaikka soratiellä ajaisi ja otti ja löysi jopa BlackBerryni. Odotan kovasti milloin saadaan ensimmäiset Android-tupladinsoittimet...
Alkuperäiseen HU-603(tai jokin muu 600-sarjalainen, en muista ny) nähden äänenlaatu parani jonkin verran, mutta onhan tuo edelleen aika kökkö vaikkapa vakioon Mazda 6:een verrattuna..


Pääsi Renault Lagunan taustapeili hyötykäyttöön :D Kuulemma tuolla äänenlaatupuolella kisoissa on tuomareilla ollut tapana nyppiä kaikki spottivaloihin väsätyt diskantit kojelaudalle odottelemaan asennusta. Samalla tietenkin miinusta kuunteluarviovihkoon diskanttiasennuksista. Nyt jos koittaa nypätä tämän säädettävän diskantin, voi samalla vaivalla ottaa tastapeilinkin, mielellään omasta autostaan...

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #28 : 22.07.2014, 22:10:04 »
Pientä välipäivitystä: Armonaikaa 3 vrk ja tekemistä riittää. Lauantaina pitäisi auton olla esillä Kuvan ja Äänen autohifipäivässä.

Jotain on jo saatu valmiiksikin, nimittäin ovet ovat johdotetut, vaimennetut ja lopullisilla kaiuttimilla varustetut


Etuovissa välipellin reikä on peitetty pellillä ja kahdella kerroksella vaimennusmattoa, takaovissa samainen kolo on vuorattu vain kolmella kerroksella vaimennusmattoa.
Takaoviin kautinkaapeli menee katkeamattomana alkuperäistä kumitötteröä pitkin, etuoviin taasen liitin kaapelit alkuperäiseen johtosarjaan oven liittimen molemmin puolin.

Etuovissa kauttimen korokerengas on alkuperäinen vahvistettuna liimamassalla ja korotettuna 12mm vaneririnkulalla ettei kaiutin ota kiinni alaslaskettuun ikkunaan. Takaovissa korokkeena toimii 25mm vaneri.

Piuhaa on vedetty paljon. Ensin suojasukkaan ja sitten autoon, lopulta jopa kattoverhoilun läpi  :o

Suojasukka pääsi pari kertaa loppumaan ja sopivaa kokoa ei aina asennuksen yllättäessä ollutkaan saatavilla, joten osa sukista saattaa lörpöttää vähän löysällä. Kutistesukkaakin on kulunut aika paljon.
Auton kattoon piuhat on kiinnitetty reilun kokoisilla paloilla vaimennusmattoa koko matkaltaan. Signaalijohdot kulkevat kuskin puolella ja kaiutinkaapelit apukuskin puolella.
etu- ja takavahvistin sekä dsp maadoitetaan katon takaosaan.

Laiteasennuksiakin on jo mallailtu ja tällä hetkellä paikallaan ovat jo soitin, peruutuskamera, dsp ja takavahvistin. Etupään vahvistin ilmeisesti myöhästyy, mutta sille ei mahda mitään...

vähän teki pahaa ruveta silpomaan 70e soittimen kehystä, mutta siihen tuli volttimittari ja herätevirtakytkimet vahvistimille. DSP saa olla kokoajan päälläm joten sille etule kytkintä. Neljäs kytkimen paikka palvelee volttimittaria, joka mittaa subbarivahvistimelle menevää jännitettä.

Ehkä vielä enemmän pelotti tuon kattoverhoilun rei'itys, sinne kun piti saada pari vahvistinta ja dsp. Ensin yritin poralla huonoin tuloksin ja päädyin tökkimään ristireikiä puukolla. Melko hyvä mutta koskapa rca:n päät ovat aika paljon itse johtoa paksumpia, jää verhoilu ikävästi löysälle. Samaten 35mm2 virtapiuha kiristää pahasti... Millähän tuon saisi siistittyä?

Sulakkeet tulevat olemaan itsetehdyssä blokissa:

Blokki on muovia ja se kiinnitetään lähes suoraan akun päälle. Akun navasta blokille tulee alle 20cm pitkiä piuhanvetoja. Blokilta subbarivahvistimelle jää matkaa n. 15cm, joten 70mm2 kaapeli riittänee ::)
Blokki on kiinni subbarivahvistimen telineessä, jonka tänään kävin hitsaamassa kanttiputkesta ja lattaraudasta. Siitä lisää huomenna kun se on asennettu.

Huomenna olisi myös tarkoitus saada diskantit paikalleen, pallot on jo hiottu aikalailla valmiiksi ja enää tarvitsee miettiä jalkoen kiinnitys a-pilariin. Elementtien kiinnitys on hoidossa ja piuhatkin ovat valmiina odottelemassa...
« Viimeksi muokattu: 23.07.2014, 13:24:06 kirjoittanut jt-87 »

Poissa jt-87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti -04, auto pitkäksi aikaa?
« Vastaus #29 : 24.07.2014, 17:55:31 »
Viimeinenkin vahvistin saapui ja laitettiin paikalleen, mutta ennen sitä piti auto saada säätökuntoon:

A-pilarin muoviin reikä, vähän jännitti saako sen tarkasti tehtyä, saati symmetrisesti molemmin puolin. Aika hyvin onnistui ja ensin liimasin peilin jalan Permatexin muovihitsausliimalla kiinni muoviin. Otti kiinni tiukasti ja varmistin liimauksen läjällä Bilteman Multibondia. Se kuivaa aika kovaksi, joten tukee mukavasti diskanttia.
Diskanttikupit maalasin kiiltävän mustaksi, mutta se ei onnistunut hyvin. Ensin toinen kuppi tipahti märkänä sahanpurujen sekaan ja toisella kertaa spraykitti alkoi keittää. Pinta on mitä on ja saa olla sellaisenaan :idiot2:




Virtajohtoja oli aika monta pääteltäväksi. Siispä kuumailmapuhallin pöhisemään ja juottamaan. Liitoksia tehtäväksi oli yhteensä 21kpl ja johtojen paksuudet 25-70mm2
Maadoitus on toteutettu 3x50mm2 kaapelilla. Porasin 8mm reiän alkuperäiseen akunnapaan ja kiinnitin siihen kuparitahnan kanssa maadoituskaapelit. Toinen pää kaapeleista on kiinnitetty alkuperäisen maadoituspultin alle jälleen kuparitahnalla varmistaen.

Plussapuolikin onnistui alkuperäistä akunnapaa hyödyntäen, siellä kun oli sopivan mittainen M6 pultti, johon 25, 2x25 ja 70mm2 kaapelit sai kiinni kuparitahnan kera.




Subbarikotelo sai täytettä, pari superlonipatjaa pääsi hifikäyttöön. Nyt toisto yltää helposti 10Hz asti vaimentumatta käytännössä yhtään. Saattaisi olla järkevää ottaa osa vaimennuksesta pois että saisi äänenpainetta lisää, mutta sitä ei ennen reiluja testauksia tehdä.


Muutenkin säätämään jo päästiin, välillä kahdenkin läppärin avulla. Toisella läppärillä muutoksia Helixin DSP:lle ja toinen oli Genelecin taajuusvastemittarilla varustettu. Oli helppo tarkastaa kuinka muutokset vaikuttivat toistoon!
Toisto siis saatiin varsin hyväksi, mutta aikaviiveitä ei ehditty kuin vähän mittanauhan kanssa hakea hehtaarille. Jumppaa siis luvassa ja paljon.
Huomasin myös että järjestelmä ottaa aika pahasti häiriötä auton ollessa käynnissä, "turbo"ininä kuuluu... Millähän senkin saisi pois?

 

Proturbo  Autodiagnoosi