Proturbo  Autodiagnoosi

Pojun Bertone

  • 42 Vastauksia
  • 16060 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Pojun Bertone
« : 15.02.2014, 23:58:54 »


Terve!

Ajattelin tehdä pienen harkinnan jälkeen tänne Showroomin pienen esittelyn kulkepeleistäni.
Kaikista en ole edes kuvia ottanut, mutta tässä on muutamia pienen kertomuksen kera.

JM-autot

Ensimmäisenä olisi vuorossa Jokamiesluokan autot. Aiemmin minulla oli käytössä VW kupla, VW Golf GTI, RS2000 Escort, Audi 80.. Näiden jälkeen tulin järkiini(?) ja aloitin ajamaan volvolla. Muutamasta 200-sarjasesta ei ole valitettavasti tallessa kuvia, mutta tässä olisi viime kauden 760. Tekniikkana oli V6 ja laatikkona automaatti. 



Seuraavaksi autoksi oli saatava hieman pirteämpi ja plussaa olisi, mikäli auto olisi Volvo, sekä hieman vanha sellainen.
Nettiautoon tuli 544, joka tuli samantien haettua. Reenatessa auto toimi hyvin, mutta kisoissa valitettavasti Panhard-tangon pultti oli irronnut ja auto ei suostunut kääntymään. Auto meni myydyksi kumminkin..



Rakenteilla on tällä hetkellä seuraavalle kaudelle kaksi 740  farkkua, toisessa on kaaret paikoillaan ja värit päällä, toinen pitää vielä purkaa ja kaaret istuttaa. 





Muutamia jäärata/pelto-autoja on ollut omistuksessa, tässä kuvia ilman ihmeellisempää kertomusta.




Seuraavana onkin vuorossa Duetti, tämän piti tulla jäärata-autoksi, mutta auto vaihtui pienen päähänpiston jälkeen.



--
Seuraavaksi vuorossa kadulle tarkoitetut autot!

242
Ensimmäiseksi autoksi piti tulla paikkalisen ammattikoulun opiskelijalta ostettu 242. Aloitin ehostuksen valojen kunnostuksella ja pikaisella lumputuksella, maalipinta oli valitettavasti sen verta kärsinyt, ettei sitä saanut kunnolla pelastettua. Kuitenkaan kyseistä autoa en kerennyt kauaa omistuksessani pitää, kunnes ostaja tulikin hakemaan auton pois, sillä autoksi vaihtui USA-mallin 242, josta seuraavaksi lisää.



Valojen kunnostuksesta muutama kuva..  Tarviikohan sanoa kumpi ennen ja kumpi jälkeen?  ::)


242 USA

Kuten äskön mainitsin, niin yllä oleva 242 vaihtui USA-malliseen 242:seen. Auto tuli minulle ilman tekniikkaa, mutta se ei ollut ongelma. Tekniikan luovuttajaksi ostin 940:sen B230FK + AW71. Automaattiksi en aio lankkua tehdä, joten tuli hommattua M47, pottapyörä. Sintteri ja asetelma tuli myös hommattua, mutta osottautui hieman pommiksi. Pitää hommata myöhemmin SRE ja dieselin levy.

Kunhan kelit sallivat, niin pitää purkaa sisusta loppuun ja tarkastaa alusta, sekä tehdä mahdolliset paikat. Lisäksi tuosta tekniikan luovuttajasta pitäisi irroittaa moottori ja laittaa tallin pukille, ja tehdä remontti siihen + kevyt porttaus kanteen.



B230FK, joka ylläolevaan on menossa.


780 Bertone

Nyt ehkä kiinnostavimman projektin pariin, jos tätä edes projektiksi voi sanoa. Kyseessä on Siis 780 Bertone. Auto on Ruotsista, ja tarkoitus olisi saada tästä tehtyä luotettava käyttöauto, samalla auto tulee olemaan ensiauto. Tämän suunnitelmat ei ole kummoisemmat, sähkövian korjaus, sisustan ehostaminen nahanhoitoaineilla, repsottavat ovipahvit kuntoon, valojen ehostus jne.. Eli pientä pintaremonttia. Auto tullaan mahdollisesti myös maalaamaan mustaksi, mutta saas nähdä miten silmä tottuu?



Auton tekniikka on D24tic + M46. Ahtoja ja syöttöjä hiukan lisää, mutta koitetaan nyt pitää tekniikka ehjänä, kun luotteva käyttis tästä piti tulla? 



Sisustan purku aloitettiinkin jo, ja penkit siirretty tallin puolelle käsittelyyn. Sisusta imuroitiin, että on kivempi puuhastella sähköjä siistimpään kuntoon. Muuta johto hiertynyt poikki ja maihin ottanut..  :(



Neliöt loppuu kesken?


Pitää ommella umpeen.



Loppuun vielä kiitokset aiheen lukeneille! Päivittelen, kun aihetta löytyy ja kirjoitusintoa löytyy. Nyt se on moro!  :)
« Viimeksi muokattu: 20.06.2014, 00:27:01 kirjoittanut Volvopoju »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo italiano e la qualità delle vetture!
« Vastaus #1 : 16.02.2014, 10:08:52 »
Le macchine veloce e le donne più belle del mondo...quest'é l´Italia! (Sorry pelleily, olen käynyt joskus Italian alkeiskurssin kansalaisopistossa tyyliin corso uno, capitolo uno... :)))

Mukava kuulla, että täällä on muitakin Italian ystäviä -H-. Ja kerrassaan upea vaunukokoelma sinulla, toivottavasti saamme lukea niistä jatkossa lisää.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo italiano e la qualità delle vetture!
« Vastaus #2 : 16.02.2014, 13:23:40 »
Aijai, hyvältä näyttää. Mutta kyllä jenkkilankkuun pitäis automaatti jättää, sehän oikeen kuuluu siihen  ;)

780 näyttää hyvältä, toi deekukone vähän yllätti. Ite ehkä jättäisin maalaamatta, mutta jos vetäsis puskurit mattamustaks/struktuurimaalilla(mikä onka?) ni olis paljon paremman näkönen, nyt koko vehje näyttää vähän maalipurkkiin dipatulta. Enkös mä sulle joskus aikoinaan tehny levipellitkin?  :o
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #3 : 16.02.2014, 19:16:04 »
Auton tekniikka on D24tic + M46. Ahtoja ja syöttöjä hiukan lisää, mutta koitetaan nyt pitää tekniikka ehjänä, kun luotteva käyttis tästä piti tulla?
Vissiin et talvella meinannu tuolla ajella.  :D :D

Erittäin komia kokoelma.

Tuo duetti oli melkoisen.. Hävytön.  :D
144
145
945
855

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #4 : 16.02.2014, 19:20:54 »
Vissiin et talvella meinannu tuolla ajella.  :D :D

Kyllä sillä ympäri vuoden tullaan ajamaan.  :)
--
Masuli: Juu, mulle ne vanteet sillon teit.

Ja kiitokset kaikille kehuista  :hg:

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #5 : 16.02.2014, 19:51:06 »
Ai saakeli tuo Duett  ;D Siisti!!
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 929
  • If it works, don't fix it.
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #6 : 16.02.2014, 19:56:49 »
Mulla olis tuohon Berttooneen sopiva takapuskin jemmassa ::)

Komeita vehkeitä sulla! -H-

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #7 : 19.02.2014, 00:18:18 »
^ Kiitosta vaan, ei tällä hetkellä ainakaan ole tarvetta  :)

--

Jotain pientä on saatua aikaiseksi. Apukuskin penkin kippi korjattu, ja hiertynyt virtajohto vaihdettu. Nyt toimii penkin sähkösäädöt.

Kuskin penkin repeämä korjattu. Sopivan sävystä lankaakin löytyi kotoota, niin ei tarvinnut kaupungilla käydä  8)


Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #8 : 20.02.2014, 18:22:53 »
Hieno setti tosiaan volvoja.  O0 O0 P> P>
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #9 : 24.02.2014, 15:18:33 »
Tuo 242 USA  S* Aivan järkyttävän hieno 8) Hienoja vehkeitä muutkin, itellä melkein samanlainen koneswappi meneillään 242, tuolla projektipäiväkirjassa lisää infoa.  ;) Kattelin että asutaan aika lähekkäin täytyy sopia jossain vaiheessa jotain miittiä kun vehkeet kunnossa, mutta laitetaan seurantaan!  :)
945 TDIC, 242

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #10 : 03.03.2014, 18:03:12 »
Kiitti molemmille! Pitää p3lt0n3n kattella joku päivä sun prokkis läpitte ajan kanssa!

Tottahan toki miitin voi pitää, kun vehkeet on valmiita!
--

Kummempia ei olla nyt tehty.. Takavalo tuli jenkeistä jokunen päivä sitten, toinen on tulossa myöhemmin. Valo oli ihan hyvässä kunnossa, naarmuja ja haalistunut yltä päältä, joten se piti kunnostaa.

Kunnostus tapahtui ensin pesemällä valo liukkaripesuaineella huolellisesti läpi, jonka jälkeen alkoi vesihionta 240-1000. Hionnan jälkeen uusi pesu, ja vesien haihduttua alkoi lakkaus. Lakkakerroksia tuli 3.

Kuvia ei oikein tullut otettua, mutta tässä silti muutama.  :)






Valot valmiina:
« Viimeksi muokattu: 03.03.2014, 18:48:55 kirjoittanut Volvopoju »

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #11 : 04.03.2014, 13:29:37 »
Saksassa teetetty kilpi saapu kotio  :)


Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #12 : 12.03.2014, 19:39:57 »
Johtosarjaa ruvettu siistimään, muutama piuha oli hieman ottanut kipiää, ryssäliitoksia ym..

Hieman kuitenkin aloin epäilemään, että muistanko ulkoa "jaotukset" eli mistä kohtaa mitkäkin haarautuvat. Ei olis kiva, kun johdot olis liian lyhkäset ym.

Olisiko kellään mahdollista ottaa 240 LH2.4 johtosarjasta kuvaa, josta näkyisi johtojen haaroitukset selkeästi?  S*

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #13 : 15.03.2014, 12:11:52 »
Johtosarja olis valmis.  Koko johtosarja ei mennyt sukan läpi, vaan pelkästään liittimille menevät johdonpätkät. Kunhan sarja asennettu autoon ja muut sähköt on paikallaan, niin sarja laitetaan vielä "avattavan" sukan sisään.  :)

## Maalarinteipit lähtevät pois, kunhan merkkailin johtoja valmiiksi, asennusta helpottamaan. ##



Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Pojun Volvot
« Vastaus #14 : 07.04.2014, 15:10:59 »
Otetaas vähän takasin..

Jenkki 242 myyty, persaukisella ei ollut varaa rakentaa sitä loppuun, joten piti valita volvoista se, kumpi oli itselle rakkaampi. Ei voi mitään, joskus myöhemmin kun lotto osuu oikein   :)
--

Elikkäs Bertonesta saatiin sähköt kuntoon, johtoja oli palanut, kytketty väärin, sulakkeita palanut ja laturin jännitesäädin mennyt rikki. Nyt toimii kaikki pelit ja vehkeet.  8)

Pioneerin perusmankka tuli asennettua, kun ei alkuperästä löytynyt tähän hätään. EI tuo silti silmille hyppää, että ei sen puoleen. Pitää joskus laittaa orkkismankka + equ, mikäli tulee hyvä vastaan.

Sähköantenni tuli asennettua siten, että saa ohjattua sitä erillisellä kytkimellä esim. kun levyltä/AUXilta kuuntelee musiikkia, niin ei metrinen antenni törrätä sitten pystyssä.  :idiot2:

OFF-asennossa antenni pysyy alhaalla laittoi mankan päälle tai ei.
ON-asennossa antenni nousee ja laskee mankan mukaan. Eli herätteen väliin vain kytkin. Kytkin tuli asennettu pitkän pohdinnan jälkeen kyynärnojan lokeroon.

Kuva pikkusen tärähti + oli hieman liian pitkä suljinaika.


Takakulmaa oli kolhittu kuljetuksessa, jonka takia takavalo oli mennyt rikki, sekä punaista maalia siirtynyt Bertoneen. Uusi takavalo tulikin jo aiemmin, jonka kunnostinkin.
Maalitahra tuli vesihiottua 1500p paperilla pois, jonka jälkeen myllytettiin pinta taas kiiltäväksi. Pitää myöhemmin koko autoa vielä käydä myllyllä läpi.

Huonolaatunen, kun zoomattu toisesta kuvasta..



Sisusta tuli myös kasattua loppuun, apparin penkkiin jäi pientä valkoista maali(?)jälkeä, joita ei kissasaippualla saanut pois. Pitää myöhemmin maalata kumminkin penkit uudestaan, jpten ei sen niin väliä.





Voin muuten sanoa, että oli pikkusen v-mäinen laittaa ovipahveja paikalleen, kun oli aikaisemmin asennettu hieman kieroon-> jäänyt repsottamaan, ja auringon takia ne ovat kieroon vähän jäänyt. Nooh 3tuntia yhden paneelin kanssa, niin paikoilleen meni.  ::)


Saksasta tilasin kesävanteet, jotka tullessaan pitää purkaa kolmeen osaan ja kunnostaa läpi.  ;)
Niistä lisää, kun on sen aika!

 

Samppasport  Futurez