Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70R -98 / Elämäntapafarkku

  • 304 Vastauksia
  • 119277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #105 : 22.07.2011, 19:40:13 »
- Uusi yläpääntiivistesarja (Tässä tulee myös ohjurien kumit, jotka kannattaa vaihtaa kun kerran kansi on pois muutenkin, samalla plaanauttaa kannen, itellä makso 70e kyseinen toimenpide+ parin venttiilin hionta.)


Ei kait sitä kantta nyt tarvitse varmuuden vuoksi käyttöautosta plaanata.

Edit: lisätty puuttunut lainaus
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011, 18:08:27 kirjoittanut JuHaU »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #106 : 22.07.2011, 21:25:38 »
Ei kait sitä kantta nyt tarvitse varmuuden vuoksi käyttöautosta plaanata.

Näitä tinalohkoja ei kannata "huvin ja urheilun vuoksi" plaanata!
nissä on tietty toleranssi ja suurin sallittu plaanaus elämän aikana oli jotain 0.35mm.
(niitä on todellisuudessa ja käytännössä plaanattu enemmän ja hyvin toimii... mutta mittaa ja mieti ensin.)

eli tarkistus olisi hyvä ja jos on toleranssien sisällä (Haynes/alfamer kirjassa lukee) niin älä plaanaa!

plaanaus nostaa puristussuhteet joten vain jos on pakko!.

esim näin...



Sen sijaaan hoonaus ja uudet männärenkaat olisi pop...
tai pelkät männänrenkaat jos pytyt on kunnossa. :D

tuossa kuva mun öljynpohjasta, voi olla että sun ö.p. jäähdytinletkut tulee takapuolelta eikä sivulta joten voi olla eri setti sulla.


volvon kansiliimalla on hyva laitta ö.p. kiinni. (yks tuubi rittää hienosti kaikkialle).


jos otat laatikon irti!
osta uudet vauhtipyörän pultit ja TÄRKEIN: uusi kampiakselin stefa vauhtipyörän taakse!
toisessa päässä kampiakselia on myös stefa joka kannattaisi ehkä myös vaihtaa! (kun kerran kone lattialla). (noi on v-mäisiä vaihtaa koska tahansa myöhemmin).


muuta...
pako ja imusarjatiiviste.


Lisää kuvia ja jotain... ;D löytyy mun projektipäiväkirjasta..

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #107 : 22.07.2011, 21:30:30 »
Onko kukaan miettinyt mitä tapahtuu tällaisten moottorien (missä on nokka-akselipukit kiinteästi kannessa) nokkalaakerilinjalle, kun kiero kansi plaanataan suoraksi ;) Jos tiivistepinta on ehjä ja sileä, niin mielstäni on järkevämpää laittaa mahdollisesti kiero kansi takaisin kun plaanata se suoraksi, jolloin nokkalaakerilinja on mitä sattuu. Tämä sama ongelma on myös vinokoneen kannessa...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #108 : 22.07.2011, 21:40:48 »
Tätä on pohdittu alan ammattilaisten kanssa ja todettu että tuhansien plaanauksien aikana, ei ole kertaakaan tullut ongelmaksi laakerilinjan muuttuminen, edes vaikka on täysin kiinteät pesät (esim renaultilla). Myöskään pitkien 24v kansien kanssa ei ole ollut ongelmia tai kilpakoneiden joita plaanataan useammankin kerran. ::)
(olettaen että kieroutta ei mitata milleissä vaan millin kymmenyksissä. Jos ei voi plaanata, on kansi pilalla.)
« Viimeksi muokattu: 22.07.2011, 21:46:12 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #109 : 22.07.2011, 21:42:37 »
Hyvä homma että joku viitsii ottaa kuvia ja dokumentoida kun kone levällään. Hiukan laitto muuten hymyilyttää tuo "made in unknown" teksti pussissa.  :D
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #110 : 22.07.2011, 23:22:39 »
Ajatuksena oli vain tarkastaa kannen suoruus ja jos, siis JOS täytyy, niin sitte plaanataan eikä tosiaankaan "varmuuden vuoksi".

Jakohihna on noin 2kk vanha, eli se saa vielä mennä, eipä se pilalle irroituksesta mene.
Stefoja ja O-renkaita en vielä ostanut, mutta kankien laakerit hain motonetista. Glycon laakerithan ne oli ja tosiaan 45€ koko sarja, volvolla yhteen kankeen 38€...

Pitää haalia loput kilkkeet ensi viikolla, mutta ehkä ois tosiaan ensin avata se kone ja kattoa että mitä sieltä oikeesti on rikki, että pitääkö ostoslistaan laittaa myös lohko ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13604
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #111 : 23.07.2011, 15:15:07 »
tarkistiko volvolla että se loota sisältää vaan yhden veivin laakerit.. meinaan niin ne sano mullekkin että on vaan yhteen mutta lootassa oli neljään...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #112 : 23.07.2011, 17:30:41 »
tarkistiko volvolla että se loota sisältää vaan yhden veivin laakerit.. meinaan niin ne sano mullekkin että on vaan yhteen mutta lootassa oli neljään...
Ainakin myyjä sanoi että 38€ per kanki, että viisi sä niitä sitte tarviit...
Mutta sama se, nyt on viiteen kankeen Glycon laakerit jotka varmasti ajaa asiansa.

Mahtaako kansipahvi olla volvolla kovassa hinnassa, sitä en muistanu kysyä. Ainakin Fixukselta näyttää saavan esim. Victor Reinz:n pahvia 51€ hintaan...

Entäs noi venavarren kumit, uskaltaako ostaa motonetista vai pitäiskö luottaa ennemmin OEM laatuun...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #113 : 23.07.2011, 17:32:16 »
Pitääkös myös näihin 5-cyl tinamoottoeihin vaihtaa uudet kannenpultit joka kerta?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #114 : 23.07.2011, 17:38:20 »
Pitääkös myös näihin 5-cyl tinamoottoeihin vaihtaa uudet kannenpultit joka kerta?
Pitää...

Noidenkin kohdalla oon vähän kahden vaiheilla, että kannanko säkillä rahaa marmoritiskille vai haenko motonetista...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Half time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #115 : 24.07.2011, 22:48:24 »
Siitä kannesta voi ottaa vaikka par satkua lastua jos on yhtään epäselvä ja lähtee samalla puhtaaksi.
Noissa tiivisteissä on niin isoja eroja että jos haluaa laadukkaat tiivisteet ni hommaa alkuperäiset.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #116 : 25.07.2011, 22:39:12 »
Siitä kannesta voi ottaa vaikka par satkua lastua jos on yhtään epäselvä ja lähtee samalla puhtaaksi.
Noissa tiivisteissä on niin isoja eroja että jos haluaa laadukkaat tiivisteet ni hommaa alkuperäiset.
Joop...
Kanteen tulee nyt vissiin Victor Reinz, luulisi olevan riittävää laatua...
Loput haen volvolta.


Kangetkin saapuivat tänään, niistä kiitos ZuluR:lle :hg:
Ovat ihan pätevän näköistä laatua ja painoeroa kevyimmän ja painavimman välillä on 2 grammaa (oli vaaka sattumalta vieressä kun avasin paketin)
622g oli kevyin ja painavin oli 624g.

Näillä näkymin vien auton keskiviikkona pajalle jossa avataan pata ja kurkataan vauriot.
Toivottavasti kampuran vastapainot ei oo saanu pahasti kipeää. Miten herkästi tuollainen kannattaisi tasapainottaa...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #117 : 26.07.2011, 08:19:26 »
Joop...
Kanteen tulee nyt vissiin Victor Reinz, luulisi olevan riittävää laatua...
Loput haen volvolta.


Kangetkin saapuivat tänään, niistä kiitos ZuluR:lle :hg:
Ovat ihan pätevän näköistä laatua ja painoeroa kevyimmän ja painavimman välillä on 2 grammaa (oli vaaka sattumalta vieressä kun avasin paketin)
622g oli kevyin ja painavin oli 624g.

Näillä näkymin vien auton keskiviikkona pajalle jossa avataan pata ja kurkataan vauriot.
Toivottavasti kampuran vastapainot ei oo saanu pahasti kipeää. Miten herkästi tuollainen kannattaisi tasapainottaa...?

Kampiakselin tasapainottaminen näissä on vähän ei niin kiva homma.
cylintereiden välillä on n 72 astetta joten se joka tasapainottaa joutuu laitamaan vastapainoja jotka vastaa mätien, kankien , pulttien, laakereiden. Vauhtipyörämuttereiden ym painot. :D
ja kaikki pajat täällä suomessa ei oikein osaa touta hommaa.

Se on sama periaate kun mitä v8 kampien kanssa tehdään joten ameriikkalaisita pajoista tämä tietotaito löytynee.
Kampiakselin tasapainoitus on aika eksoottista että se tehdään vitosvehkeissä huollon yhteyydessä.
Tarkista vaikka että se on suora, mutta epäilen että sen pitäis olla ihan ok ;)

jos meinaat kierrättää normaalisti niin en ehkä lähtisi tasapainottamaan ihan heti.
jos tavoite on nostaa rajoititnta niin tasapainoitus on suositeltava!

noi kanget oli aikoinaan 1g sisällä mutta koneistuksen jälkeen on näköjään vähän painoeroa tullut lisää. :(
mutta jos lohuduttaa niin mun auton kangissa on noin 2-4g painoeroa ja volvo n alkuperäistoleranssi oli jotain 10-15 luokkaa! :D

Löyty tallista toi kankien mukana tullut LG-speed tarra.
voin heittää sen autoon ja saat sen joskus jossain tapahtumassa :D

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #118 : 26.07.2011, 09:42:09 »
Kampiakselin tasapainottaminen näissä on vähän ei niin kiva homma.
cylintereiden välillä on n 72 astetta joten se joka tasapainottaa joutuu laitamaan vastapainoja jotka vastaa mätien, kankien , pulttien, laakereiden. Vauhtipyörämuttereiden ym painot. :D
ja kaikki pajat täällä suomessa ei oikein osaa touta hommaa.

Se on sama periaate kun mitä v8 kampien kanssa tehdään joten ameriikkalaisita pajoista tämä tietotaito löytynee.
Kampiakselin tasapainoitus on aika eksoottista että se tehdään vitosvehkeissä huollon yhteyydessä.
Tarkista vaikka että se on suora, mutta epäilen että sen pitäis olla ihan ok ;)

jos meinaat kierrättää normaalisti niin en ehkä lähtisi tasapainottamaan ihan heti.
jos tavoite on nostaa rajoititnta niin tasapainoitus on suositeltava!

noi kanget oli aikoinaan 1g sisällä mutta koneistuksen jälkeen on näköjään vähän painoeroa tullut lisää. :(
mutta jos lohuduttaa niin mun auton kangissa on noin 2-4g painoeroa ja volvo n alkuperäistoleranssi oli jotain 10-15 luokkaa! :D

Löyty tallista toi kankien mukana tullut LG-speed tarra.
voin heittää sen autoon ja saat sen joskus jossain tapahtumassa :D
Vähän samaa ajattelin joo, että tasapainotus on vaikea ja ennenkaikkea varmaan pirun kallis operaatio...
Noh, pitää varmaan luottaa öögaan ja katsoa, että miltä se näyttää.
Ja tosiaan kun rajoitin ottaa siinä 6800rpm? kohdilla kiinni, eikä ole tarkoitusta lähteä nostamaan, niin eiköhän se siellä pyöri.
Tietysti pieni mahdollisuus on, että esim. laakerikaula olisi saanut siipeensä, mutta tuossakin kohtaa taitaa olla helpointa vaan hommata toinen kampura jostain...

2g heitto noissa ei pitäisi vaikuttaa yhtään mitään, omasta mielestä ainakin on aika vähäinen ero, menee jo melkein vaa'an toleransseihin. Pitää laittaa kevyimpiin vähän enemmän rasvaa pultin kierteisiin, se jo tasaa tuon eron :D

Joo, pitäähän sinne konehuoneeseen nyt saada tarra, ettei kellekään jää epäselväksi että siellä on kunnon veivit ::)


Kävin äsken volvolta hakemassa kasan tiivisteitä ja stefoja sekä kansipultit, makso vaan 270€ :idiot2:
Tuosta vielä puuttuu kansipahvi, pakosarjan tiiviste ja pari kansipulttia...
Voisin jossain välissä koota tänne listan noista tarpeista varaosanumeroineen, jos vaikka jollekin olisi joskus jotain hyötyä...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku / Kankivamma...?
« Vastaus #119 : 28.07.2011, 20:00:01 »
Jaahas...

Vitosen kanki mutkalla, eikä öljypohjassa ollu mitään metalliporoa tms. ;)


E: Laitetaas vielä oikeen foto tuosta lähtötilanteesta pajalle:

« Viimeksi muokattu: 28.07.2011, 22:33:07 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy