Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70R -98 / Elämäntapafarkku

  • 304 Vastauksia
  • 119282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #210 : 30.10.2011, 13:43:49 »

Myös volvolta tuli perjantaina viesti, että kytkinpaketti ois noudettavissa :)


Kaksoisasetelmakytkin siis tulossa.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #211 : 30.10.2011, 13:47:16 »
Kaksoisasetelmakytkin siis tulossa.
Kyllä... :D

Hengitystä pidättäen meen huomenna kattomaan, että onko siellä oikeat romut...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #212 : 31.10.2011, 11:00:12 »
Kävin aamulla hakemassa volvolta sen kytkinsetin ja työsylinteri/painelaakerin.
Äkkiseltään vilkaistuna näytti oikealta levyltä, ainakin oli sinisillä jousilla ja aika pienen näköisellä keskiöllä.
500e noista yhteensä sai pulittaa...

Vielä sen vauhtipyörän kun saan ja käytän koneistamolla, niin alkais olla vaihtoa vaille valmis ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #213 : 02.11.2011, 20:51:25 »
Lisätään nyt tosta levystä ja volvon asetelmastakin pari kuvaa:

Eli massalevy mallia "850R":


Ja volvon oma asetelma:


Ei tuo volvon omakaan asetelma mikään ihan rimpula ole, mutta on hieman jousen jäykkyydessä eroa kun vertaa 707-asetelmaan. Volvon asetelman jousta jaksaa painaa sormella hieman, 707-asetelmassa ei anna yhtään myöden...

Tuo massalevy sopii juuri ja juuri ton 707:n sisään, ei montaa milliä jää ympäriinsä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #214 : 05.12.2011, 08:55:37 »
Päivitetääs tännekin jotain, ettei kukaan vaan luule että mulla ois muutakin elämää kun auto :idiot2:

Eli sähköhommia tällä kertaa...
Auto seisoi torstaista tähän aamuun ja aivan nippanappa lähti käymään, akkujännite oli alle 9v mittarin mukaan...
Heti kun auton sai käymään, alkoi mittari näyttämään 14v eli lataus on kunnossa.

Eli purkaa akkua jostain syystä. :-\
Edellinen akku oli uusi eikä kestänyt seisotusta yhtään, parin päivän jälkeen ei lähtenyt käymään. Vaihdoin akun tuohon nykyiseen Snajderin AGM 74Ah akkuun ja alkoi paremmin lähteä käyntiin joten luulin aluksi vian olleen edellisessä akussa...
Todellinen "parannus" oli vain suuremman kapasiteetin omaava akku joka kestää vuotovirtaa kauemmin.

Mites tuota vuotovirtaa mitattiinkaan? Ja mitä se saisi olla...?
Oisko jollakulla jotain teräviä ehdotuksia akun purkajaksi? Ovien punaiset valot ei jää palamaan kun auton lukitsee...



Ja kytkinhomma on sillä mallilla, että vauhtipyörä on koneistamolla. Hyvin pian siis olisi asennusta vaille valmis ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #215 : 05.12.2011, 10:01:36 »
Akun miinuskaapeli irti ja ampeerimittari kaapelin ja miinusnavan väliin. Lukemat eivät saa olla oikeastaan mitään, eli joku 0,0..... Mahdollisia vikakohteita automalli huomioon ottaen on tavaratilan kattovalo. Takaluukun lukossa olevalla koskettimella on aina joskus tapana temppuilla ja jättää valo päälle.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13604
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #216 : 05.12.2011, 10:03:49 »
virrat pois autosta miinus irti ja sitten virtamittari akun - navan ja maakaapelin väliin ei sais olla kovin montaa sataa milliampperia... ratio naukkaa aina omansa ja kellot mutta ne on ihan mitättömiä... minä hidas... olkooon silti.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Paikalla Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #217 : 05.12.2011, 11:56:33 »
virrat pois autosta miinus irti ja sitten virtamittari akun - navan ja maakaapelin väliin ei sais olla kovin montaa sataa milliampperia... ratio naukkaa aina omansa ja kellot mutta ne on ihan mitättömiä... minä hidas... olkooon silti.

No juu ei tosiaan mitään satoja milliampeereita...

Vahvistimissa on aina jonkinmoinen vuotovirta.
Hälläri syö omansa, kello, radio, sisävaloviive, HiFi-konkka, en tiedä kuluttaako ECU jotakin valmiustilassa jne. kyllä näistä kertyy.
Jos siellä on enemmän vuotoa, kuin 50mA, niin sit on kyl jotain vialla.

Mittari kiinni ja sitten nypit sulakkeet irti yksi kerrallaan ja kun vuotivirta tipuu olet löytänyt syyllisen.

Mittasin aikoinaan 240:stä vuotovirtaa. 3 kohtuullisen kokoista vahvaria, hälläri (ei aktivoituna) ja kello ~20mA.

Omassa sohlos ovikytkin, jätti sitä jalkatilan valoa päälle.

Unohdin ite just sisävalon päälle kolmeks päiväks-> akku ihan kuiva 1,5V. Uudelleen lataus ja tuntuu taas toimivan. Mutta kyseessä on Optima keltakantinen syväpurkausakku, joten ei pitäis olla ongelmaa. Mennyt 6 vuoden aikana 2 kertaa unohtuneen sisävalon takia tyhjäksi. Onneks ostin syväpurkausmallin, tavallinen akku ei yleensä syväpurkauksesta selviä.

Nuo halvat AGM akut ohuilla levyillä, Sznajder ym. ei ole normaalia akkua juuri parempi. Ainoa on, että se ei pääse vuotamaan nestettä. Pitäisi senkin kai kestää jonkinmoista syväpurkua, mutta toisin, kuin pakusilla levyillä toteutetut AGM-akut, kuten optima, joka kykenee antamaan todella suuren piikkivirran.

AGM-akku tarvitsee myös korkeamman latausjännitteen kuin perinteinen lyijyakku.

Edit:
AGM-akkua ei saa purkaa alle jännitetason 1,50 V/kenno, vaan se olisi syytä ladata aiemmin.

Eli ei sais purkaa alle 9V napajännitteen.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011, 12:00:53 kirjoittanut Justus »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #218 : 05.12.2011, 18:45:26 »
Otin varmuudeksi takaovista ne punaiset valotkin pois, vaikkakin tarkistin etteivät jää palamaan...

Mittailin tuota vuotovirtaa ja hälytin päällä näyttää akun miinusnavan ja akunkengän väliltä 0,03A eli vissiin 30mA...? (päässyt hieman sähköhommat unohtumaan)
Ei kuulosta omaan korvaan liian kovalta...?

Mittailin myös sulakkeista erikseen, siellä parista sulakepaikasta mittari heräsi just ja just, yksi oli jokin power antenna, power antenna amp jne. Nappasin koko sulakkeen pois, tuskin sen takana mitään tärkeää on, ainakin radio kuuluu hallissa sisällä hyvin ilman ko. sulaketta.

Eli eli, tuomitaanko toi Sznajderin akku ja ammutaan aamunkoitteessa?
Vaikkakin ongelmia oli myös edellisen Bannerin akun kanssa, joka tosin oli vain muistaakseni 52Ah. Tuosta nimittäin oli parinkin akkuliikkeen kaverit sitä mieltä, että on vaan liian pieni...

Voi prkl, että mä vihaan sähkövikoja :buck2:
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #219 : 05.12.2011, 18:55:46 »
Otin varmuudeksi takaovista ne punaiset valotkin pois, vaikkakin tarkistin etteivät jää palamaan...

Mittailin tuota vuotovirtaa ja hälytin päällä näyttää akun miinusnavan ja akunkengän väliltä 0,03A eli vissiin 30mA...? (päässyt hieman sähköhommat unohtumaan)
Ei kuulosta omaan korvaan liian kovalta...?

Mittailin myös sulakkeista erikseen, siellä parista sulakepaikasta mittari heräsi just ja just, yksi oli jokin power antenna, power antenna amp jne. Nappasin koko sulakkeen pois, tuskin sen takana mitään tärkeää on, ainakin radio kuuluu hallissa sisällä hyvin ilman ko. sulaketta.

Eli eli, tuomitaanko toi Sznajderin akku ja ammutaan aamunkoitteessa?
Vaikkakin ongelmia oli myös edellisen Bannerin akun kanssa, joka tosin oli vain muistaakseni 52Ah. Tuosta nimittäin oli parinkin akkuliikkeen kaverit sitä mieltä, että on vaan liian pieni...

Voi prkl, että mä vihaan sähkövikoja :buck2:

Et päästäny välillä virtakaapelia irtoamaan, vaan nostit lennossa ja mittari oli kiinni jatkuvasti? Ettei vaan sellasta käyny että on välillä virrat katkennu? Voi vaikuttaa lopputulokseen..

Pari omaa kokemusta vähän samoihin hommiin liittyen, 850:llä tosin. Armeijassa 2005 oli Keuruullakin ihan riittäviä -25°C pakkasia pari viikkoa kun olin siellä putkeen. Auto luonnollisesti vain hiekkakentällä vailla lämmitystä tai mitään muutakaan, lähtiessä oli -18°C pakkasta ja 2 viikon seisomisen jälkeen lähti käyntiin hienosti. Bannerin joku n.70Ah akku. (on muuten tullu tämän jälkeen ostettua bannerin akkuja muihinkin autoihin)

S70:ssä mulla oli vikaa että hukkas virtoja, eikä mistään meinanu löytyä syytä. Vähän samoja ongelmia, eikä oikeen vuotovirtaa löytynyt vaikka kaikki oli irti. Syyksi paljastui akunkenkä joka oli sisäreunastaan "palanut" kun edellinen omistaja oli vaihtanut akun. Siihen vaihtoivat uuden akunkengän ja samantien homma rupes toimimaan. Pari viikkoakin auto seisoi (tosin kesällä) ja hyvin lähti käyntiin. Aiemmin oli 2 vuorokautta liikaa. En muista vieläkö showroomissa on sen auton tarinat näkyvissä, mutta siellä siitä viasta taisin kirjotella enemmänkin.

Edit: ja jotain sellasta mulle kerrottiin että n. 1 tunnin jälkeen auton ovien lukitsemisesta se (S70) siirtyy "lepotilaan" jolloin osa virtaa hukkaavista komponenteista jää vielä pois.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011, 19:00:33 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #220 : 05.12.2011, 19:00:44 »
Et päästäny välillä virtakaapelia irtoamaan, vaan nostit lennossa ja mittari oli kiinni jatkuvasti? Ettei vaan sellasta käyny että on välillä virrat katkennu? Voi vaikuttaa lopputulokseen..

Pari omaa kokemusta vähän samoihin hommiin liittyen, 850:llä tosin. Armeijassa 2005 oli Keuruullakin ihan riittäviä -25°C pakkasia pari viikkoa kun olin siellä putkeen. Auto luonnollisesti vain hiekkakentällä vailla lämmitystä tai mitään muutakaan, lähtiessä oli -18°C pakkasta ja 2 viikon seisomisen jälkeen lähti käyntiin hienosti. Bannerin joku n.70Ah akku. (on muuten tullu tämän jälkeen ostettua bannerin akkuja muihinkin autoihin)

S70:ssä mulla oli vikaa että hukkas virtoja, eikä mistään meinanu löytyä syytä. Vähän samoja ongelmia, eikä oikeen vuotovirtaa löytynyt vaikka kaikki oli irti. Syyksi paljastui akunkenkä joka oli sisäreunastaan "palanut" kun edellinen omistaja oli vaihtanut akun. Siihen vaihtoivat uuden akunkengän ja samantien homma rupes toimimaan. Pari viikkoakin auto seisoi (tosin kesällä) ja hyvin lähti käyntiin. Aiemmin oli 2 vuorokautta liikaa. En muista vieläkö showroomissa on sen auton tarinat näkyvissä, mutta siellä siitä viasta taisin kirjotella enemmänkin.
Tein juurikin niin, että akunkenkä kiinni akussa laiton mittarin kiinni ja nostin kengän irti, eli ei päässyt katkeamaan...

Eikä siinä Bannerin akussakaan mitään vikaa ollu, se on nyt ollu tossa amazonissa ja hienosti tärähtää käymään.
Eli hyviä akkuja ne vissiin on...

Tuota akunkenkää pitää varmaan tutkia vielä lisää...
Miten se kenkä sulla siis oli sökö, huono kontakti napaan vai...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #221 : 05.12.2011, 19:08:45 »
Tein juurikin niin, että akunkenkä kiinni akussa laiton mittarin kiinni ja nostin kengän irti, eli ei päässyt katkeamaan...

Eikä siinä Bannerin akussakaan mitään vikaa ollu, se on nyt ollu tossa amazonissa ja hienosti tärähtää käymään.
Eli hyviä akkuja ne vissiin on...

Tuota akunkenkää pitää varmaan tutkia vielä lisää...
Miten se kenkä sulla siis oli sökö, huono kontakti napaan vai...?

Juu, lähinnä vain sitä banneria kehuin tässä :)

Tosiaan, se akunkenkä oli sisäpinnasta palanut (en nähnyt livenä kun auto jäi korjaamolle). Auto latasi kyllä jotain 14v päälle, mutta piuhat irti ja aamulla kun tarkisti niin vain n. 11v oli lataustaso. Olivat yrittäneet puhdistaa sitä akunkenkää (muistaakseni + navalle tuleva kenkä), mutta nopeampi ja varmempi oli uusia se akunkenkä. Mulle ihan ok, maksoi jotain 15€ se akunkengän uusiminen. Eli akku ei koskaan päässyt vaan latautumaan täyteen, siitä tuli kaikki ongelmat.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #222 : 06.12.2011, 14:14:54 »
Varmuuden vuoksi päädyin halvimpaan korjauskonstiin, eli hain uuden Bosch:n S6 AGM akun :buck2:

Samalla käpistelin niitä akunkenkiä, eikä niissä ainakaan mitään vikaa näkynyt.
Periaatteessa tuo viallinen pluskenkä on suljettu jo pois sillä, että tein jonkin aikaa sitten toisen johdon laturilta akulle, joka tulee siihen kengän päälle kiinni, eli ainut heikon kontaktin mahdollisuus olisi navan ja kengän välissä, eikä siellä ainakaan näkynyt mitään erikoista...

Kun mittailin vuotovirtaa vielä uudestaan, niin huomasin että heti hälyn kytkemisen jälkeen näytti jonkin aikaa 1,4A virtaa, mutta laski aika pian siihen 0,03A arvoon...

Noh, katsotaan että ostinko uuden akun turhaan. Onneksi vanhan voi laittaa vaikka emännän autoon jos paljastuu ettei akussa ollut mitään vikaa..


Ja kytkin luistelee jo vitosella :)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #223 : 15.12.2011, 07:38:11 »
Varmuuden vuoksi päädyin halvimpaan korjauskonstiin, eli hain uuden Bosch:n S6 AGM akun :buck2:

Samalla käpistelin niitä akunkenkiä, eikä niissä ainakaan mitään vikaa näkynyt.
Periaatteessa tuo viallinen pluskenkä on suljettu jo pois sillä, että tein jonkin aikaa sitten toisen johdon laturilta akulle, joka tulee siihen kengän päälle kiinni, eli ainut heikon kontaktin mahdollisuus olisi navan ja kengän välissä, eikä siellä ainakaan näkynyt mitään erikoista...

Kun mittailin vuotovirtaa vielä uudestaan, niin huomasin että heti hälyn kytkemisen jälkeen näytti jonkin aikaa 1,4A virtaa, mutta laski aika pian siihen 0,03A arvoon...

Noh, katsotaan että ostinko uuden akun turhaan. Onneksi vanhan voi laittaa vaikka emännän autoon jos paljastuu ettei akussa ollut mitään vikaa..


Ja kytkin luistelee jo vitosella :)

Tässä jotain vertailuarvoja.

Tein omassa 850 viime talvena saman mittauksen.

niin kauan kun sisävalot pali niin virta oli 1.3A ja kun ne sammui 70mA

Mulla akku teki viime talvena kerran sen että se vain oli tyhjä. (silloin 1v vanha 70A siniseltä volvon oma).
Latasin sen ja ajoin koko talven.

Nyt tänä vuonna oli samoja Viittauksia ja latasin sen taas keran täyteen...

Eli mun akussa on tällainen ominaisuus  :idiot2: ett kerran talven alussa pitää ladata.

Edit: löysin tämän tiedon naapurimaasta.
"Viloströmsförbrukningen bör inte vara mycket mer än 20mA. "

Eli tuo lepotilakulutus on tuota 20mA luokkaa.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2011, 07:40:05 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #224 : 28.01.2012, 15:23:01 »
Pitäiskö tännekin jotain kirjoitella joskus...

Eli akun vaihtohan se auttoi vaivaan, tai ainakin uskon sen olleen siitä kiinni.
Nyt kestää seisottaa ainakin nelisen vuorokautta putkeen ja lähtee ku palmun alta käymään.

Latasin vanhan Sznajderin täyteen ja mittailin sen jännitettä muutaman päivän. Joka päivä oli tippunut hitusen...
Toki vika saattoi olla niissä takaovien punaisissa valoissakin, huomasin nimittäin että kuskin takaoven avaamalla ei enää syty sisävalo ollenkaan, eli siellä vissiin kränää se mikrokytkin.

Eniveis, jos on uusi akku hankinnan alla, niin suosittelen ennemmin laittamaan muutaman kympin enemmän ja ottamaan Boschin tai muun laatumerkin.


Ja kytkin menee vaihtoon ihan piakkoin :D
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

RallyBaron  Samppasport