virrat pois autosta miinus irti ja sitten virtamittari akun - navan ja maakaapelin väliin ei sais olla kovin montaa sataa milliampperia... ratio naukkaa aina omansa ja kellot mutta ne on ihan mitättömiä... minä hidas... olkooon silti.
No juu ei tosiaan mitään satoja milliampeereita...
Vahvistimissa on aina jonkinmoinen vuotovirta.
Hälläri syö omansa, kello, radio, sisävaloviive, HiFi-konkka, en tiedä kuluttaako ECU jotakin valmiustilassa jne. kyllä näistä kertyy.
Jos siellä on enemmän vuotoa, kuin 50mA, niin sit on kyl jotain vialla.
Mittari kiinni ja sitten nypit sulakkeet irti yksi kerrallaan ja kun vuotivirta tipuu olet löytänyt syyllisen.
Mittasin aikoinaan 240:stä vuotovirtaa. 3 kohtuullisen kokoista vahvaria, hälläri (ei aktivoituna) ja kello ~20mA.
Omassa sohlos ovikytkin, jätti sitä jalkatilan valoa päälle.
Unohdin ite just sisävalon päälle kolmeks päiväks-> akku ihan kuiva 1,5V. Uudelleen lataus ja tuntuu taas toimivan. Mutta kyseessä on Optima keltakantinen syväpurkausakku, joten ei pitäis olla ongelmaa. Mennyt 6 vuoden aikana 2 kertaa unohtuneen sisävalon takia tyhjäksi. Onneks ostin syväpurkausmallin, tavallinen akku ei yleensä syväpurkauksesta selviä.
Nuo halvat AGM akut ohuilla levyillä, Sznajder ym. ei ole normaalia akkua juuri parempi. Ainoa on, että se ei pääse vuotamaan nestettä.
Pitäisi senkin kai kestää jonkinmoista syväpurkua, mutta toisin, kuin pakusilla levyillä toteutetut AGM-akut, kuten optima, joka kykenee antamaan todella suuren piikkivirran.
AGM-akku tarvitsee myös korkeamman latausjännitteen kuin perinteinen lyijyakku.
Edit:
AGM-akkua ei saa purkaa alle jännitetason 1,50 V/kenno, vaan se olisi syytä ladata aiemmin.
Eli ei sais purkaa alle 9V napajännitteen.