Minäpäs pohdiskelen tänne...
Voisikohan tämä "myytti" D5:sen janoisuudesta vs. TDI johtua hyötysuhteesta? Kesäkelillä tuntuisi olevan molemmilla moottorivaihtoehdoilla lukemani perusteella melko samanlaiset kulutuslukemat (siis kun puhutaan samasta kopasta, mk2 V70), mutta talvella D5:set tuntuisi olevan joillakin reilummin janoisia.
Ainakin TDI pöhisee lämpöä tupaan aika reilusti, mutta mites D5? Nimittäin kyllähän tuo kulutusero selittyy heti jo sillä, jos toinen joutuu käyttämään apuna lisälämmitintä ja toinen selviää ilman.
Autokoulun (vm. 2005-2007) S40 1.6D alkoi jäätämään kaupunkiajossa ikkunoita, jos ei lisälämmitin ollut päällä. "Taloudellisuusajo" -testilenkillä alkoi tuulilasikin huurtumaan ja opettajalla meni hermo. Jumalaton haukkuminen "nykyvolvot on perseestä eikä hänen 745 jäädä ikkunoita siperiassakaan" ja löi lisälämmittimen täysille.
Vertailulenkin kulutus (20km) oli noin 2l/100km suurempi kuin ilman lämmitintä.
