Mutta jos pohtisi millaisia eroja koneiden välillä on. Nämä eivät nyt sitten perustu mihinkään täsmälliseen tietoon joten kannattaa suhtautua terveen kriittisesti näihin olettamuksiin.
1) TDI:n teho pienempi. Ei ehdi tehdä niin paljon turhia kiihdytyksiä ja auto syö siksi vähemmän.
2) Suunnilleen saman kokoinen kone mutta pienempi teho => enemmän ilmaa pakokaasuissa => suurin teho lähempänä optimi hyötysuhdetta. Huipputehoilla moottorin hyötysuhde kääntyy yleensä hienoiseen laskuun ja TDI:n "huipputeho" / panos on jo rajoitettu alemmaksi eli edullisemmalle hyötysuhdealueelle.
3) D5:n sivistyneempi käyntiääni ja pienemmät päästöt saadaan aikaan monivaiheisella ruiskutuksella, joka tapahtuu osittain muulloin kuin optimihetkellä työn suorittamisen kannalta. Tämä mahdollistaa suuremman tehon ja pienentää värinöitä mutta haukkaa todennäköisesti enemmän soppaa. D5 muuttaa myös ilmeisesti ruiskutusennakkoa moottorin ollessa kylmä, jotta kone kävisi kylmänä siistimmin. Arvelisin D5:n häviävän kulutuksessa koneen ollessa "kylmä".
4) Puristussuhde: TDI 19,0 ja vastaavasti D5 (2001-2006, 120 kW) puristussuhde vain18,0 (Wikipedia) eli Volsun koneella paremmat lähtökohdat korkeammalle hyötysuhteelle. Uusien litratehoiltaan tehokkaampien moottoreiden puristussuhde näyttää olleen yleisesti laskemaan päin, mikä ei osaltaan edistä uusien malien polttoainetaloutta. Tavoiteltu ilmeisesti suurempaa tehonkestoa ja pienempiä NOx päästöjä.
5) Valurautainen TDI on painavampi ja lämpenee hitaammin. Käy siis pidempään kylmänä ja enemmän rautaa mukana kuljetettavaksi, minkä pitäisi hiukan lisätä kulutusta. Kulutus kylmänä ei tosi kasva ilmeisesti yhtä paljon kuin D5:ssa. Lisäpainon kuljetus on taas omiaan nostamaan kulutusta.
6) Vaikka molemmat savuttavat vähän, TDI savuttanee kuitenkin enemmän. => noki on polttamatta jäänyttä polttoainetta. Savutuksen pitää kuitenkin olla varsin näkyvää, jotta nokena menisi merkittävästi polttoainetta hukkaan.
Eli noiden kohtien 1-4 perusteella en pitäisi mitenkään mahdottomana, että Volsun TDI koneella Volvo saattaisi kulkeakin hiukan vähemmällä.