Kun keskustelun aihe on moottorinohjauksen optimointi niin voisihan sitä vähän keskustella aiheestakin.
Eli mitä eroa jos mitään on hyötysuhteen puolesta noilla eri valmistajien ohjelmilla? Hälytyskellot soi aina kun sanotaan että (rican sivuilta) "100% emissions compliant". Eli käytännössä mitään optimointia ei ole tehty, koska kyllä tehdas on sen päästöjen rajoille jo optimoinut... vai mitä nuo oikein tarkoittaa. Onko jollain ihan oikeasti tietoa tai dataa eri tekijöiden ohjelmista kun nykydieselissä on ainakin 10-20% väljää hyötysuhteessa g/kWh päästöjen takia ja ohjelmointi ilman sen "kiinniottoa" on aika turhaa puuhaa mielestäni.
Itse pitäisi viedä auto jarrupenkkiin jossa saisi ajella eri syöttömäärillä ja ruiskutusstrategoilla vähän käppyröitä, mutta kuten arvata saattaa se on paitsi teknisesti aika hankalaa, myös aika tolkuttoman kallista. Oikeastaan ainoa järkevä tapa olisi ottaa kone penkkiin tai ostaa ohjelma, mutta mistä sitä tietää miten ne on tehty.