Elekma  Autoracing

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 266 Vastauksia
  • 208109 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #255 : 02.05.2020, 07:58:31 »
Lähempänä 280 taitaa olla ja imupuolen nosto 13mm paikkeilla.

Imupaketin mitta noin 400mm ja kaveri kokeili 4-2-1 sarjaa mutta 4-1 parempi tässä koneessa.
Primäärien mitat kollektorille noin 700mm.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
  • vapari
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #256 : 02.05.2020, 09:40:08 »
Joo tuota vähän arvelin, kun tehokäppyrän nousu tasoittuu noin 6000rpm kieppeillä.
Vaatis vaan nostoa reilusti enemmän (yli 14,5mm) jotta sais käyrän jatkumaan nousua jyrkemmin 6000rpm-> jolloin vois olla mahdollisuudet saada huipputeho 8000rpm ja n. 300hp.
 Taitaa vaan venttiilikoneistokin mennä kokonaan uusiks sen myötä aikalailla täydellisesti.

Pakosarja on kyllä ihan hyvällä alueella näköjään Pipemaxin mukaan kun tarjoaa primääriksi (4-1) 42-45mm putkikokoa ja pituus 688-755mm.
Ja imukanavan pituudeksi n. 355mm (3. aalto) jos 7200rpm mitoittaa.

Mut toki voi olla että koneen käyttötarkoitusta ajatellen menisi vaan huonompaan suuntaan tehdä ylävireisemmäksi.
Kunhan "ääneen" heittelen ajatuksia. Hyvä moottori (kokonaisuus) on!
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #257 : 02.05.2020, 15:07:49 »
Niin tiedä sitten mihin asti kannessa riittäis kapasiteettia, virtausteholtaan vois olla jossain 240+ hv . Imusarjan ja läppärungon kanssa mitattuna.
Pakosarjan primäärit on tässä 44mm päältä.

Yhdestä 2.9l koneesta tuli kerran 299hp ja 531 kannen pakettivirtaus oli 256hp. Eli periaatteessa koneteho ylitti 17% laskennallisen virtaustehon.
Imunokka avautui tässä 15,2mm.

Minulla on rakenteilla b230 2360cc 16-v moottori omaan 940 ralli Volvoon.
Osat on jo olemassa mutta nokkia en ole vielä hommannut.
Oisko sulla mielenkiintoa pyöritellä sillä ohjelmalla kepukoita mitä tuohon kannattas tarjota?
Aikaisempaa kokemusta on ollut Enem F7 ja Z28 nokista. Toimineet hyvin erikokoisilla alakerroilla.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
  • vapari
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #258 : 02.05.2020, 19:09:26 »
Lainaus
Oisko sulla mielenkiintoa pyöritellä sillä ohjelmalla kepukoita mitä tuohon kannattas tarjota?
On toki, senkun laitat yksityisviestillä esim. speksit mitä tuo vaatii / on tiedossa.
(Pipemax hakuun ja softan sivuilta löytyy kuvat missä kaikki arvot, luvut näkyvissä)
 Sillä ohjelmalla saa paljon muutakin tietoa irti, mut luultavasti siulla riittää kokemus jo heittämään lonkalta mitä sinne kannattaa tehdä noin muuten esim. kannelle jotta pääsee tavoitteisiin.

Se virtauspenkin antama luku ei toki aina taida olla ihan yks yhteen saavutetun tehon kanssa kovinkaan usein?
Tai virtauslukematkaan (cfm).
Toki jossain koneessa millä saavutetaan vain noin 100% volymetrinen hyötysuhde voi se pitääkin paikkansa.

Ihan siltäkin kannalta voisi tulla eroa, ettei kanava välttämättä käyttäydy läheskään samalla tavalla virtauspenkissä kuten käyvässä moottorissa kun lisätään todennäköisesti huomattavasti nopeampi virtausnopeus, polttoaine (seos) ja sen massa.

Ite oon tota Pipemaxia opetellu käyttämään aika paljon apuvälineenä, kun tuntuu kertovan aika tarkkaan mihin koneen kapasiteetti riittää kun siihen laitetut lukemat vaan on tarkkoja.
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #259 : 02.05.2020, 20:18:01 »

Se virtauspenkin antama luku ei toki aina taida olla ihan yks yhteen saavutetun tehon kanssa kovinkaan usein?
Tai virtauslukematkaan (cfm).
Toki jossain koneessa millä saavutetaan vain noin 100% volymetrinen hyötysuhde voi se pitääkin paikkansa.

Ihan siltäkin kannalta voisi tulla eroa, ettei kanava välttämättä käyttäydy läheskään samalla tavalla virtauspenkissä kuten käyvässä moottorissa kun lisätään todennäköisesti huomattavasti nopeampi virtausnopeus, polttoaine (seos) ja sen massa.

Ite oon tota Pipemaxia opetellu käyttämään aika paljon apuvälineenä, kun tuntuu kertovan aika tarkkaan mihin koneen kapasiteetti riittää kun siihen laitetut lukemat vaan on tarkkoja.

tein volkariin 2.0 8v kannen ja virtas jotain 170. moottorista lähti 197hv ja 212nm. ooppelin 16v 1.6 tein kannen ja virtas jotain 180-190 väliin ja siittä lähtenyt parhailaan 230hv mutta joutuivat vähentää ku moottori ei pysnyt kasassa. oon vain säätänyt virtausnopeuden likelle oikiaa ja virtausmäärä on sitte se mitkä sattuu tulee.
mullaki on joku vanha pipemaxi mutta en oo vuosiin sitä käyttänyt.

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #260 : 02.05.2020, 20:58:47 »
On toki, senkun laitat yksityisviestillä esim. speksit mitä tuo vaatii / on tiedossa.

Jeps hyvä homma, minäpä laittelen sulle tietoja tuosta koneesta.

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #261 : 02.05.2020, 21:12:48 »
Tässä b230 / 2953cc
387hp / 7705 rpm
378nm / 6065 rpm
96,5mm poraus , 101 mm isku
Kiina -kirveenterä 8- vastapainot
Billet kansi 39/34 mm venttiilit
Enem f7 ja z28
4-2-1 pakosarja
52mm giljotiiniläppärunko, imupaketin kok.pituus noin 340mm

Tässä oli mielenkiintoista että tehokäyrä meni nousevana rajoittimelle. Tuo pitkä iskukaan ei tuntunut olevan jarruna.


Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
  • vapari
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #262 : 02.05.2020, 22:05:10 »
Joo ei se isku varsinaisesti rajoita.
Ekana useimmiten tulee vastaan se kannen virtauskapasiteetti (nokka/nokat), ellei perusmoottori ole yksinkertaisesti huono.

Tuossa on 16v kansi, paljon venttiilipinta-alaa ja riittävät nokat niin kyllä se jaksaa tuottaa tehoa pitkälle.
Vastaavaan päästäkseen 8v kannella tarvitaan käytännössä niin isot venttiilit mitä vaan palotilaan on mahdollista saada ja silti nokka tulisi olemaan ihan älytön profiililtaan.
= hyvin lyhyt ikäinen venttiilikoneisto, ja moottorin vetoalue oletettavasti huomattavasti kapeampi mitä 16v hatulla saa.
Koska nokkaprofiili ja hitaat kanavat pienillä käyntinopeuksilla.
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #263 : 06.05.2020, 21:42:00 »
B230 lohkoon tehty 2542cc
97acm mäntä,kiinan 86akseli,149h-profiilit,
16v hattu,vakiovenat, 50weberit 42kurkulla, 12,4 nokat, 11.9ruttua,
4-1sarja, kärjetön lohkojakaja,
Kansisetillä 251hv/7036rpm 298nm/5204rpm
Pyörältä 219/271
Vetoaluettakin oli kiitettävästi 3000-7500

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #264 : 07.05.2020, 00:02:20 »
B23 hiottu pitkäisku 2487cc
100 sarjan vakio männät ja veivit
530 kansi 46/38 venttiileillä
13.7 nokka
48 pystykaasuttimet
4-1 pakosarja
2.5 tuuman putkisto

213.5hp @6384
267Nm @4995

Tarkotus tässä käydä uudelleen penkissä ku vaihtanu pakosarjan 4-2-1 malliin ja 3 tuuman putkisto tehty. Päivitellä sitte uudet luvut jos sattuis nouseen.

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #265 : 10.05.2020, 09:57:55 »
Volvo b230/ 2316cc

236hp
281nm

Std.poraus  ,b230 et:n männät joista sorvattu siivu pois / 155mm H- profiili veivit.
Vakio kampiakseli
Vakio vauhtipyörä kevennettynä ,noin 7 kg
531- kansi 48/40 mm
Weber 50mm dcoe tuplat
R- sport imusarjat 
4-2-1 peltisarja type 4 Timo's Motor
Nokka- akseli Timo's Motor ( en muista mallia kun tästä on aikaa mennyt)






game face generator

Paikalla Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1851
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #266 : 30.06.2020, 12:10:43 »
Tänään käytiin Kausalassa uudestaan penkissä.
Syksyllä irtosi luvut 283hv/409nm @1.2bar

Nyt irtosi 406hv/513nm. Painetta ~1.95bar



Vanhaan siis päivitystä paineiden noston lisäksi Kansisetin tekemä 531 46/38 venttiileillä ja KLR T3 nokkakepillä,
957cc EV14 suuttimet, hukkikselle vastapaineohjaus ja 3" putkisto ilman kattia koko matkan


Muu kokoonpano edelleen:
B230FT kellari rempattuna, Lensulta H-profiilit, HX35 #12 orkkis pakosarjassa (nielu vingutettu T3 mittoihin), Tialin 38mm kopioportti hitsattu pakopesään, VAG hukkakipinä, KL Racingin cooleri, ATecu V3, imusarja ja bensakisko/linjat orkkikset. Tankissa 255lph Walbro.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2020, 13:55:52 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 ??? '80

 

KL-varaosat  Carwist