Tässä jotain mun rakentamia volvon koneita matkan varrelta. Kuvia en osaa liittää mutta laitan lukemia.
B23+398
-Kansi laskettu, kanavia vähä kiillotettu, omat vent.
-Rintakarin hiottu nokka+sääd. pyörä
-Puristussuhde? paineet oli muistaakseni 15bar.
-Kärjetön sytty, oma tekemä 4-2-1 pakosarja
-40mm dellortot, Hiflow imusarja
154Hv/5644rpm 256Nm/3591rpm Matalamäki
B200+530
-Vakio alakerta, 89mm mäntä, 9mm veivit
-Ammattimiehen tekemä viilattu isovenakansi
-Rintakarin hiottu nokka 12,9mm+sääd. pyörä
-puristusta en muista
-Kärjetön sytty, omatekemä 4-2-1 pakosarja kammioilla (kammioilla lisää 5Hv ja 4Nm)
-48mm Dellortot, misab imusarja
Tätä moottoria hierottiin penkissä todella paljon ja aina se oli yhtä huono. Moottori rökelti ja tokelti aina 4000rpm kohdalla vaikka tehtiin mitä. Oli siis vähän vaikea ajaa ku aina hitaassa paikassa piti potkaista kytkimellä. Kokeiltiin eri pakosarjoja, imusarjoja, kaasareita, kurkkuja ja torvia, eri nokka-akselia, jakajaa ym... Ainakin tässä koneessa perusongelmana oli liian matala puristus, pieni mäntä on huono asia ja pieni mäntä yhdistettynä isoventtiili kanteen vielä huonompi.

Lukemat kuitenkin kohtuulliset 198,9Hv/7161rpm 228Nm/5422rpm Matalamäki
B200+530
-Lohko porattu 92mm vw mahlen männille, 13mm veivit.
-Viilattu kansi, omat vent. tekijä?
-Rintakarin hitsinokka+sääd. pyörä
-4-2-1 kammiosarja(sama kuin edell.)
-puristus ?
-Megasquirt, 45mm läppärungot, hukkakipinä
199Hv/6490rpm 226Nm/5300rpm Vaasa Suvilahti. Tämä pelasi hienosti alhaalta ylös.
B230 Heron head 631
-Täysin vakio kone, tätä ei edes rengastettu eikä laakeroitu.
-Nokaksi vaihdettiin A
-Vakio pakosarja
-40mm Dellortot misab sarjalla
148,7Hv/5100rpm 234,5Nm/4100rpm Pihlajamäki
B230+530
-Vakio alakerta 9mm veivit
-Omatekemä viilattu kansi, omat venttiilit mutta muotoiltu, race seetit
-Rintakarin hiottu nokka 12,7mm+sääd.pyörä
-Kärjetön sytty, vakio pakosarja johon tein kammiot

-40mm Dellortot max.kokoon sorvatuilla kurkuilla, home made imusarja
-puristus 13:1, jouduttiin myöhemmin vähä lieventämään.
205Hv/6100rpm 260Nm/4700rpm Pihlajamäki
B23+531
-86mm akseli, 97mm Wiseco, 162mm Carrillo, 2540cc
-Omatekemä viilattu kansi, omat venttiilit mutta muotoiltu, race seetit
-Rintakarin hitsinokka 12,8mm "mersu"+sääd.pyörä
-Kärjetön sytty, Raakin sarjasta muokattu 4-2-1
-Puristus 12,1:1
-45mm Weberit sorvatuilla kurkuilla, Hiipakan sarja.
231,9Hv/6000rpm 296,4Nm/4500rpm Pihlajamäki