Itselläni tuli kevyesti kiihdyttelemällä lähes joka kerran tuo sama vikailmoitus.
Ajelemalla moottoritiellä 50 kilsan pätkän hiukan (=paljon) kovemmilla kierroksilla, vikailmoitus väheni siten, että se tuli ainoastaan, kun vedossa automaatti vaihtoi pienemmälle ja kierrokset nousi hetkeksi yli 3000. Etummainen tukikumi vuosi molempiin suuntiin ja takimmainen paikallaan ollen vain puhaltamalla, ehkä moottorin liikuessa myös toiseen suuntaan. Vaihdoin etummaisen ja yläkumin, vikailmoitus harveni, muttei hävinnyt. Tulppasin takimmaiselle kumille menevän letkun- vikailmoitusta ei ole enää tullut.
Kysymys, mikä on herännyt. Miten nuo tukikumit toimivat, mitä se alipaine niille tekee ja minkälaisissa olosuhteissa? Tyhjäkäynti, vedossa, vai kuinka. Tuo ilmanputsarin kopassa oleva sähköventtiili kun on vain niitä varten. Tukikumit ja niiden letkusto vaikuttaa ainoastaan silloin, kun sähköventtiili on kytkenyt ne käyttöön.
ps
Huomenna haen kolkyt heppaa ja lähes sata Nm lisää.