Löytyisiköhän täältä apua tai ohjausta oikeaan suuntaan seuraavanlaiseen haasteeseen. Kiikarissa auton vaihto -05 malliseen V50 T5 AWD automaattiin jossa ajoa takana noin 170tkm. Koeajolla auto vaikutti muuten varsin asialliselta, mutta muutama huolta aiheuttava ominaisuus tuntui löytyvän. N- asennosta D:lle tai R:lle vaihteen valitsintä siirrettäessä tuntui selkeä nykäisy sekä kylmällä, että lämpimällä laatikolla, turbon pieni ulina kuului kabiiniin ainakin pintakaasulla ajettaessa ja jarrut tuntuivat hieman nypyttävän kevyesti jarrutettaessa.
Kun ei mallista tai merkistä juurikaan aiempaa kokemusta löydy, ja kyseisistä oireista tuntuu löytyvän monen suuntaista tietoa foorumien syövereistä, kyselisinkin löytyykö arvon raadilta näihin näkemystä? Jarruista olen vähiten huolissani, levyt vaihdettu joitain kuukausia sitten ja turbon ääni lienee normaali, mutta koeajolla autoa tarkasti kuunnellessa löytyvä ominaisuus? Laatikko aiheuttaa suurimman huolen, onko kyseessä ominaisuus vai alkava vika? Nykäisy tuntui vain paikallaan vaihdetta valittaessa, ajossa vaihdot pehmeitä eikä havaittavaa kolahdusta tuntunut kickdownillakaan. Jos kyseessä vika, mahtaako ongelma olla öljyissä? Löysin haeskelemalla mainintoja myös pyöminisnopeusanturin, valvebodyn ja moottorin tukikumien vioista? Minkä hintaisia ongelmai nämä mahtaisivat olla, ja löytyykö jokin mielekäs tapa näiden erottamiseksi toisistaan/pois sulkemiseksi?
Auton historiasta ei kovin tarkkaa tietoa, mutta mikäli samoilla öljyillä menty jo tähän saakka, ovatko uudet öljyt enemmän uhka vai mahdollisuus? Millainen kustannus huuhteluvaihto mahtaisi tällaiseen olla?