GTA V pelannut 2 kertaa läpi, onlinea ehkä kokeillu muutaman minuutin. Jotenkin vaan se jäänyt. Onhan se mahtava peli ja voi vaan ihmetellä sitä yksityiskohtien määrää ja Rockstarin halua tehdä oikeasti hyvä peli. Ikuisesti kiitollinen, ettei pelimaailman pahuus nimeltä EA pystynyt Rokkitähteä ostamaan... Niin monta pelifirmaa on joutunut tämän mustan pilven alle (aina ja ikuisesti katkera Westwoodista prkl). Mutta, vaikka GTA V on tykki peli niin itselle Vice Cityn rempseä meininki ja GTA IV:n onnistuneempi kokonaisuus vievät voiton. San Andreas tuntui hienolta tullessaan mutta en ole oikein ikinä pitänyt siitä gangsta touhusta.
Kuin itse olisi kirjoittanut

Mutta meinasiko EA ostaa tuon RockStarin jossain välissä? EA:lta on joskus muinoin tullut muutama pelattava peli, mutta muutoin melkoista paskaa. Puolikuntoisena markkinoille työnnettyä paskaa.
Minun ensimmäinen kohtaaminen videopelin kanssa tapahtui GTA:n parissa. Tuolloin peli ja konsoli oli uusia, hauska peli kun ukkeli piereskeli ja kuvattu ylhäältä päin.

GTA, GTA2 ja GTA london on jäänyt minulla vähille pelaamisille, kuten myös "sivuosat" (Gta vice city stories yms. vastaavat) ja psp-versiot. Mutta oma "pelattu läpi" listaus menee seuraavasti:
GTA3: 5-6 kertaa
GTA Vice City: 52 kertaa
GTA San Andreas: 6-8 kertaa
GTA IV: 4-5 kertaa (kolmesti kavereiden luona)
GTA Vice City Stories: 0 (meni hermo paskaan peliin puolivälissä, ei jatkoon)
GTA V: 3 kertaa (neljäs kerta kesken, mutta pelimaailma on niin hele*etin iso, ettei aika tahdo riittää vuorokaudessa)
Vice City tempas kyllä mukaansa aika vahvasti aikanaan ja tempaisi edelleen, ellei ihan jokaista nippeliä muistaisi ulkoa.

Mietin asiaa viimeksi tänään, kun autoa ajaessa rupesi muistitikulta työntämään itse koottu Fever 105 -radiokanavan soittolista.

Vice City on myös tullut pelattua ainoana puhtaasti 100%:sti läpi ja muistaakseni reilu 65%:sti läpi tekemällä vain ensimmäinen tehtävä, kaikki ilman mitään koodeja. San Andreasta monesti yritin pelata 100%:sti, mutta se gansta-shiieeeet alkoi tympimään ihan ensimmäisestä tehtävästä lähtien (ja utuisen paska grafiikka vrt. Vice City).
GTA IV aiheutti samanlaisen pysäytyksen aikanaan, mitä Vice City. Muistan kun peli julkaistiin, soitti kaveri "haluaisitko tulla kokeilemaan, kun olet GTA fani?". Minulla ei tuolloin ollut varaa PS3:een tai edes siihen peliin, joten mikä nottei. Itäblokin päähahmo, juopunut keilaamista rakastava veli, enempi/vähempi hirttohuumoriset replat ja todella sekaisin olevat sivuhahmot.

GTAV:n kohdalla kävi hiukan sama, kuin GTAIV:n. Minulla ei ollut konsolia, joten Youtubesta katselin muistaakseni "GTA-series" -nimisen kanavan videot tarinan läpi. Ja kun sen pelin vihdoin sai, voi pojat. Mutta kuten mainittu, ei aika tahdo riittää. Lisäksi tarina vaikuttaa hiukan risaiselta vrt. Vice City tai IV. Myöskin, kun PS3:lle ei tule enään mitään päivityksiä (ja PS4/PC/Xboxin mikälie saa kaikkea kivaa karkkia), on kaikki asialliset pelaajat siirtyneet onlinessa jo seuraavan sukupolven konsoleihin ja ite jäänyt kaikennäköisten kwuat-spedejen ja hakkereiden sekaan.
Ei siinä. Silti nyt lomilla tullut laitettua kaverille viestiä "online?" ja kohta ollaankin rälläämässä Kurumalla/Insurgentilla/hävittäjillä ja tappamassa porukkaa.

Paras hetki tältä viikolta oli, kun eräs pelaaja yritti listiä minut hävittäjällä, kun minä ajelin insurgentilla.
Osui lämpöhakeutuvalla kerran, seuraava meni ohi. Tuumasin "tules takas" ja lähdin ajamaan lentokentällä suoraan kohti. Hetki ennen kohtaamista tähtäsin ylös ja heitin Sticky-bombin, jonka jälkeen näytön vasempaan alanurkkaan tuli teksti:
"Slerbahuuli has killed xxxxxxxxxx". Sitä tuuletuksen määrää!

Seuraavana iltana sama kaveri alkoi taas jahtaamaan, tälläkertaa jollain armeijan kopterilla. Ajelin muistaakseni jollain jenkki-letukalla tms. karkuun, kunnes pääsin nurkan taa piiloon ajoissa, jotta sain auton käännettyä.
Kun tämä spede sitten tuli nurkan takaa, viskasin kranaatilla kopteria ja ajoin alle. "POKS" "Slerbahuuli has killed xxxxxxx".

Sitten alkoi mikrofonin läpi semmoinen hakkerin huutaminen, että piti lopettaa pelaaminen ja mennä sänkyyn nauramaan.

Omalla "Top 5" -ranking listalla on GTA:pelien lisäksi vain yksi muu; Need For Speed Underground 2. Siinä on tunnelma myös kohdallaan, vaikka lippa vääntyykin vinoon ja lasikuitulevikkeet on pop.