Jos oikein ymmärtänyt niin urea lisäainetta ei käytetä hiukkauspäästöjen takia vaan vähentämään mm. typpipäästöjä?
Kyse on eri saastelaitteista.
Nämä lisäaineet mistä tässä nyt keskustellaan, auttaa hiukkassuodattimeen kertyviä nokihiukkasia palamaan, eli sen avulla poltetaan hiukkassuodatinta puhtaaksi.
Typpi on ystävä, sitä hengitetäänkin ilman mukana melkein 80%
Typenoksideja taasen halutaan poistaa pakokaasuista, kun se ei oo niin hyvää ainetta ja niitä pelkistetään SCR katalysaattorissa, jossa käytetään tutummalla nimellä adblue-nestettä, tuo scr-katalysaattori on käytännössä irrallinen päästöjenalennuslaite, joka on vain asennettua pakoputkeen, kaikki nestekkin suihkutetaan sinne katalysaattoriin, eikä se siis kierrä moottorin kautta missään vaiheessa, kuten tuo toisen järjestelmän aine, jota annostellaan polttoaineen joukkoon.
SRC-katalyssattoreita on ollu raskaassa kalustossa jo pidempään, mutta vasta nyt hiljakseen tulossa henkilöautoihin.