KL-varaosat  Race.fi

DPF:n uusinnan kustannukset?

  • 39 Vastauksia
  • 25886 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #30 : 13.07.2014, 13:37:29 »
Historiaa? Nehän vaan nyt lisääntyy kun Euro6 päästöluokituksen moottorit tulevat. Lisäainepönttö löytyy.

Mistä sellainen säiliö löytyy, ja kuinka usein se pitää täyttää? Onnistuuko säiliön täyttö kotikonstein? Valvotaanko säiliön tyhjenemistä jollain anturilla?

Nämä tulee mulle aivan uusina asioina, koska ei tällaisia lisä-aineita tarvita esim. Bemareissa, Audeissa tai Mersuissa, joissa on DPF. Ihmettelen vain kuinka monet valmistajat osaavat tehdä täysin toimivia DPF-systeemejä paljon yksinkertaisemmilla keinoilla... 

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #31 : 13.07.2014, 14:29:58 »
Nämä tulee mulle aivan uusina asioina, koska ei tällaisia lisä-aineita tarvita esim. Bemareissa, Audeissa tai Mersuissa, joissa on DPF. Ihmettelen vain kuinka monet valmistajat osaavat tehdä täysin toimivia DPF-systeemejä paljon yksinkertaisemmilla keinoilla... 

...taitaa monessakin BMW:ssä, Audissa ja Mersussa olla juurikin urealisäaineet käytössä. Kokeile vaikka googlella ;)

Mitä osaamiseen tulee, niin ainakin Audilla ja Bemarilla on ollut suuria ongelmia saada edes peruskoneet kestämään. Siellä menee nokkaketjua, naftapumppua, suutinta jne. jne. joista tosin osan tehdas suostuu maksamaan ainakin puoliksi. Siksi itse en ole ko. merkkejä ostamassa.
-12 V60 D3A

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #32 : 13.07.2014, 14:44:18 »
Mistä sellainen säiliö löytyy, ja kuinka usein se pitää täyttää? Onnistuuko säiliön täyttö kotikonstein? Valvotaanko säiliön tyhjenemistä jollain anturilla?

Nämä tulee mulle aivan uusina asioina, koska ei tällaisia lisä-aineita tarvita esim. Bemareissa, Audeissa tai Mersuissa, joissa on DPF. Ihmettelen vain kuinka monet valmistajat osaavat tehdä täysin toimivia DPF-systeemejä paljon yksinkertaisemmilla keinoilla...

Säiliön sijainnista ei tarkkaa tietoa, mutta yleensä se on taka-akselin päällä. Nesteen määrää valvotaan anturilla ja mittaristoon tulee ilmoitus kun on aika lisätä nestettä. En nyt ole ihan varma, mutta noita V70 2.0D malleja on myös ilman lisäainejärjestelmää...

Kyllä noita samoja järjestelmiä on mainitsemissasi merkeissä. Mersu on käyttänyt Adblue litkua vuodesta 2009 lähtien kaikissa malleissa, VAG myös ottanut käyttöön lähes kaikissa moottoreissa Adbluen vuodesta 2008 ja bemarille järjestelmä tuli F-sarjan myötä vuodesta 2011. Euro5 vaati lähes kaikissa merkeissä DPF suodattimen käyttöä, Hondan 1.5DTEC on ainoa Euro5 moottori missä ei ole DPF:ää (siis minkä tiedän). Moottorit pystyttäisiin valmistamaan niin puhtaaksi, että suodattimia ei tarvitsisi, mutta se tulisi liian kalliiksi eli halvemmaksi on laittaa putkeen suodatin ja päästöjen tiukentuessa lisätään hiukkasten palamista edistäviä aineita. Mm. PSA käyttää Euro6 moottoreissa kahta eri nestejärjestelmää ja noin 10kpl antureita eli mökkitien kivi voi tulla kalliiksi  :-[ Noita litkuja käytetään myös hyvin pienikulutuksisissa autoissa, koska ne eivät kykene nostamaan lämpötilaa riittävästi suodattimessa, esimerkiksi 1.6-, D, hdi, mzr-cd, tdci, jne, jne
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #33 : 13.07.2014, 16:53:55 »
ja bemarille järjestelmä tuli F-sarjan myötä vuodesta 2011...

OK. Mulla oli ennen tätä Volvoa viisi erilaista BMW:tä (DPF:llä) vuosilta 2005-2009, joissa yhdessäkään ei ollut tätä lisäainesysteemiä käytössä. F-malleista en ehtinyt saamaan kokemuksia, joten niissä saattaakin sellainen olla.

Poissa Nipa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • V60 T6 Recharge -21, V40 D2 -15, ex. V70 2.0D -08
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #34 : 19.07.2014, 11:39:32 »
Historiaa? Nehän vaan nyt lisääntyy kun Euro6 päästöluokituksen moottorit tulevat. Lisäainepönttö löytyy.
V50 ja 40 volvoissa tätä lisäainesysteemiä ilmeisesti on jonkin verran, mutta V70 ei ole tullut vastaan. Ilmeisesti eri softa ja paremmat tilat tai jotain vastaavaa, niin näissä on se "itsestään" tyhjentyvä dpf, joka löytyy auton alta keskeltä noin vaihdekepin kohdalta. Siihen tulee etu ja takapäähän putket/letkut paine-eromittausta varten. Lisäaineesta ei mainintaa käyttöohjekirjassakaan, ja siitä loppumisesta pitäisi tulla erillinen ilmoitus. JKK74 taka-akselin päällä oleva musta pönttö on naftasuodatin. Dpf:ästä on ilmeisesti vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm kohdalla, mutta voi sen jättää tekemättäkin, vaihtaa tai poistaa sen sitten kun menee tukkoon. Liiallinen öljy voi tuhota koneen, mutta ainakin omassani on kaikissa huolto- / öljynvaihtotaulukoissa jo lähtiessä pari desiä liikaa öljyä ( 5,5litraa menee aina ylärajan yli reilusti tikusta katsottuna )
Ja nyt puhun 08-09 V70 2.0d koneella varustetuista suomiautoista.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #35 : 24.07.2014, 01:27:46 »
OK, eli ymmärsinkö oikein; Tässä 2,0D V70:ssä on siis erillinen DPF-pönttö keskellä autoa? Onko katalysaattori vielä erikseen heti turbon jälkeen, vai onko sekin samassa pöntössä DPF:n kanssa?


V50 ja 40 volvoissa tätä lisäainesysteemiä ilmeisesti on jonkin verran, mutta V70 ei ole tullut vastaan. Ilmeisesti eri softa ja paremmat tilat tai jotain vastaavaa, niin näissä on se "itsestään" tyhjentyvä dpf, joka löytyy auton alta keskeltä noin vaihdekepin kohdalta. Siihen tulee etu ja takapäähän putket/letkut paine-eromittausta varten. Lisäaineesta ei mainintaa käyttöohjekirjassakaan, ja siitä loppumisesta pitäisi tulla erillinen ilmoitus. JKK74 taka-akselin päällä oleva musta pönttö on naftasuodatin. Dpf:ästä on ilmeisesti vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm kohdalla, mutta voi sen jättää tekemättäkin, vaihtaa tai poistaa sen sitten kun menee tukkoon. Liiallinen öljy voi tuhota koneen, mutta ainakin omassani on kaikissa huolto- / öljynvaihtotaulukoissa jo lähtiessä pari desiä liikaa öljyä ( 5,5litraa menee aina ylärajan yli reilusti tikusta katsottuna )
Ja nyt puhun 08-09 V70 2.0d koneella varustetuista suomiautoista.

Poissa Sujakka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #36 : 25.07.2014, 00:28:13 »
Mullakin on `09 V70 2.0D, PSAn myllyllä ja ei siinä ole mitään litkun lisäyksiä, DPF puhdistuu itsekseen.. Ennenkuin ostin ko. auton niin myyjältä monta kertaa kysyin että eihän näissä oo sitä eolys nesteen lisäystä ja myyjä vakuutti että ainakin volvoissa se löytyy vain 1.6 litrasista myllyistä ja juurikin sen vuoksi että lämpö ei riitä polttoon.. Itellä nyt viisarissa 295tkm eikä oo dpf vielä temppuillut, kop KOP.  :) ja kivijalka liikkeestä omani ostin..
Volvo XC90 -05 D5 awd geartronic

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #37 : 25.07.2014, 08:29:58 »
Ootkos huollattanu auton aina Volvolla tai muulla "asiallisella" huoltoliikkeellä...? Meinaan, että kun näitä on kahta lajia, huolloissa täytettävää ja itse välillä lisättävää ureaa, jos et ole nähnyt kys.toimenpidettä koska nyt olisi kyseessä kohta 1...?

Koska automyyjä on huonoin tietämään auton tekniikasta mitään, kysy yhtään vaativampaa niin... Varsinkin vaihtoautomyyjä "ei oman talon merkistä." Huoltopuolella tiskillä ja montussa ne kaverit on, jotka tietää.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2014, 08:34:35 kirjoittanut Mariini »
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #38 : 25.07.2014, 09:30:54 »
Jos oikein ymmärtänyt niin urea lisäainetta ei käytetä hiukkauspäästöjen takia vaan vähentämään mm. typpipäästöjä?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
« Vastaus #39 : 25.07.2014, 18:04:17 »
Jos oikein ymmärtänyt niin urea lisäainetta ei käytetä hiukkauspäästöjen takia vaan vähentämään mm. typpipäästöjä?

Kyse on eri saastelaitteista.
Nämä lisäaineet mistä tässä nyt keskustellaan, auttaa hiukkassuodattimeen kertyviä nokihiukkasia palamaan, eli sen avulla poltetaan hiukkassuodatinta puhtaaksi.
Typpi on ystävä, sitä hengitetäänkin ilman mukana melkein 80%
Typenoksideja taasen halutaan poistaa pakokaasuista, kun se ei oo niin hyvää ainetta ja niitä pelkistetään SCR katalysaattorissa, jossa käytetään tutummalla nimellä adblue-nestettä, tuo scr-katalysaattori on käytännössä irrallinen päästöjenalennuslaite, joka on vain asennettua pakoputkeen, kaikki nestekkin suihkutetaan sinne katalysaattoriin, eikä se siis kierrä moottorin kautta missään vaiheessa, kuten tuo toisen järjestelmän aine, jota annostellaan polttoaineen joukkoon.
SRC-katalyssattoreita on ollu raskaassa kalustossa jo pidempään, mutta vasta nyt hiljakseen tulossa henkilöautoihin.

 

Samppasport  Futurez