RallyBaron  Samppasport

V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista

  • 21 Vastauksia
  • 8306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Tervehdys raadille. ulkolämpötilan anturoinnin kanssa ollut jo toista vuotta häikkää niin olisi jo korkea aika saada se pelaamaan.

Ongelmat alkoivat toissa syksynä kun kelien mennessä pakkaselle mittariston lämpötilanäyttö rupesi ensin käynnistyksen yhteydessä hyppäämään johonkin 60 asteen tuntumaan ja laski siitä sitten oikeisiin lukemiin. Lopputalvesta lämpötilanäyttössä näkyi vain viiva. Kun kelit lämpenivät taas keväällä plussan puolelle, rupesi lämpölukema taas näkymään ajoittain, välillä viivaa ja välillä +60 tms. Jos auton jätti aurinkoon seisomaan niin silloin seuraavassa startissa lämpölukema näytti yleensä jonkin aikaa uskottavia lukemia.

Lueskelin täältä ohjeita ja kävin viime kesänä hakemassa sinisen sediltä uuden ulkolämpötila-anturin apukuskin peiliin laitettavaksi ja huokaisin jo ennakkoon että tällähän tämä murhe lähtee... Pistin anturia vaihtaessa merkille, että se olikin jo kertaalleen vaihdettu (pätkityt ja kolvatut anturin piuhat sekä peilin kosteussulku(?) irvisti). Ja yllättäen mikään ei muuttunut uuden anturin kanssa. Eli vika on jossain muualla. Oletettavasti edellinenkin omistaja on tämän huomannut ja fiksannut asian tilapäisesti kuntoon jostain muualta.

Syksymmällä kävin vielä oven piuhoitusta läpi ja tsekkasin, että oven läpiviennistäkin piuhat olivat ehjän oloiset, piuhojen ja liittimien rassaus ei tuonut muutosta asiaan. Yhteys ei vaikuta olevan poikki, syksyllä kun lämpömittari näytti jotain 70 ja 80 asteen välillä ja veti virtojen päällä ollessa lämpötila-anturin piuhan irti niin lukema laski 64 asteeseen. Heti kun piuhan pisti takaisin niin lukema nousi taas noin kymmenellä asteella. Koitin myös nollata tilannetta pitämällä akusta kaapelia irti, mutta sekään ei vaikuttanut mitään.

Muutenhan tuosta ei niin stressiä olisi, mutta tuohan sotkee ainakin minulla koko auton sisälämpöjen säätelyn. Eli kun lämpötilasäätimet ovat täysillä niin tulee kuumaa, kun niitä laskee alaspäin yhdenkin pykälän niin tulee kylmää. ilmeisesti asiaan liittyvä ohjausloota on siellä apparin oven sisällä, sekö lie syyllinen asiaan?

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #1 : 20.05.2014, 17:56:11 »
Oven piuhat kannattaa tarkistaa.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #2 : 20.05.2014, 18:08:00 »
Oven piuhat kannattaa tarkistaa.

Tässä tapauksessa oven ja auton väliset johdot on helppo tarkastaa.
Jos apukuskin oven lukko toimii keskuslukituksen ohjaamana tai jos apukuskin oven lasi toimii käytettäessä sitä kuskin oven katkaisimella, johdot on kunnossa.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #3 : 20.05.2014, 18:55:28 »
Tässä tapauksessa oven ja auton väliset johdot on helppo tarkastaa.
Jos apukuskin oven lukko toimii keskuslukituksen ohjaamana tai jos apukuskin oven lasi toimii käytettäessä sitä kuskin oven katkaisimella, johdot on kunnossa.

Tällä perusteella vika ei ole ainakaan tässä.

Jäi mainitsematta, että toissakesänä vaihdoin soittimen Pioneerin kosketusnäytölliseen 2din malliin. Silloin lämmityksen säätöpaneli piti ottaa asennellessa tieltä pois. Tosin piuhoja en silloin panelista irroittanut. Ja lämpömittari sekä lämpöjen säätö toimivat tuon jälkeen vielä monta kuukautta, pakkasten tullessa rupesi tökkimään. Mutta jos panelin liitännöissä olisi jotain häikkää kontaktin kanssa niin voisiko se aiheuttaa näitä ongelmia?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #4 : 20.05.2014, 23:37:43 »
Lämpötila-anturin johdot menee peilistä oviohjainlaitteeseen ja sieltä eteenpäin can-väylässä (väylän johtimiin ja liittimiin ei voi tulla selaista vikaa, että lämpötila-tieto katoaisi)
Joten joko mittaristo sekoilee, tai vika on lämpötila-anturissa, sen johdoissa tai liittimissä tai oviohjainlaitteessa.
Mutta koska anturin olet jo vaihtanut ja virheellisen lämpötila-tiedon seurauksena myös lämmönsäätelyn ohjaus takkuaa, niin vikahan ei silloin voi sitten olla anturissa, eikä mittaristossa.
Itse siis päätyisin apukuskin oven ohjainlaiteen vikaan.

Tämä siis toki vain päättelemällä,  mittailemalla sitten tarkempaan lopputulokseen.

Mielestäni lämpötila-lukeman pitäisi näyttää viivaa silloin, kun anturin johdon irroittaa, eli sekin asia viittaisi oviohjainlaitteen sisäiseen vikaan.

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #5 : 22.05.2014, 12:58:05 »
Jep, jos lämmittäisi apukuskin oven ohjainlaitetta varovasti kuumailmapuhaltimella niin mahdollinen kylmäjuotos saattaisi paljastua. Boksihan taitaa olla umpinainen eli kolvaamaan ei pääse.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #6 : 24.05.2014, 02:17:20 »
Jäi mainitsematta, että toissakesänä vaihdoin soittimen Pioneerin kosketusnäytölliseen 2din malliin. Silloin lämmityksen säätöpaneli piti ottaa asennellessa tieltä pois. Tosin piuhoja en silloin panelista irroittanut. Ja lämpömittari sekä lämpöjen säätö toimivat tuon jälkeen vielä monta kuukautta, pakkasten tullessa rupesi tökkimään. Mutta jos panelin liitännöissä olisi jotain häikkää kontaktin kanssa niin voisiko se aiheuttaa näitä ongelmia?

Jep, onhan se mahdollista. Onkohan muilla käynyt vastaavia?
« Viimeksi muokattu: 24.05.2014, 10:50:40 kirjoittanut (Miksu) »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #7 : 24.05.2014, 10:51:34 »
Jep, onhan se mahdollista. Onkohan muilla käynyt vastaavia?

Hieman hämmennyin aluksi, kun viestissäsi oli teksti, että oot lainannut mua, mutta kirjoitus oli eri ihmisen :D
Korjasin tekemäsi lainauksen :)

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #8 : 24.05.2014, 22:24:44 »
Kiitos! Onnistuin jotenkin sotkemaan lainauksen.  :D
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa crash_test_dummy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #9 : 26.05.2014, 17:36:09 »
Lisäksi jos sen anturin johtimien (virtapiirin) väliin pääsee kosteutta niin piirin kokonais resistanssi laskee.
Eli silloin on siinä virtapiirissä kaksi "vastusta" rinnaikkain. ;)
Se anturihan muuttaa ominais-resistanssiaan lämpötilan mukaan ja mittatietoa laskeskelee se ohjausyksikkö.
Anturi irti ja mittapäät johtimiin, siis auton ovelle/ohjausyksikköön meneville.E i molemmin käsin kiinni niistä johdoista, koska oma kehon resistanssi muuttaa tulosta. Ilman anturia pitäisi olla ääretön resistanssi yleismittarilla mitattuna.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #10 : 26.05.2014, 17:50:27 »
Ilman anturia pitäisi olla ääretön resistanssi yleismittarilla mitattuna.

Varmaankaan ei ole ääretön, toiseen johtoon tulee jännite ja jokin mittauspiirikin sielä johdon päässä myös on, sekä toinen johto on signaalimaa, joten jokin vastus siellä johtojen välissä todennäköisesti on.

Poissa crash_test_dummy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #11 : 26.05.2014, 18:09:31 »
Varmaankaan ei ole ääretön, toiseen johtoon tulee jännite ja jokin mittauspiirikin sielä johdon päässä myös on, sekä toinen johto on signaalimaa, joten jokin vastus siellä johtojen välissä todennäköisesti on.
Monesti nämä on puolijohteita, mutta mene ja tiedä...Aika isoksi se vastus joka tapauksessa jää, veikkaisin että pelkän anturin arvo on joitain kilo-ohmeja. Se liitos on ilmeisesti siellä peilissä, suola vedelle altistuneena. Kosteus haihtuu ajan mittaan mutta suola jää, ja se imaisee sitten jopa ilman kosteutta ja alkaa taas johtamaan...Laittaisin panokset tuohon kohtaan jota on jo aiemmin laiteltu. Kunnon liitokset juottamalla sukkineen.En rehellisesti sanottuna le pahemmin peleistä voittanut 8)

Poissa crash_test_dummy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #12 : 26.05.2014, 18:13:33 »
Tulipa vielä mieleen, ne peilithän kai kääntyy?Olisko siinä kohtaa voinut johto hajota tms.

Poissa Stade

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Sherwoodin iloinen veikko.
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #13 : 26.05.2014, 18:58:06 »
Mulla on ihan uusi tommonen anturi, mutta tässä on kolme "napaa". Mitenköhän tuo mitataan?
XC70 D4 MY2016

Poissa crash_test_dummy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 ulkolämpötilan anturin kanssa pelaamista
« Vastaus #14 : 26.05.2014, 19:19:34 »
Onko siinä valkoinen ja harmaa johto?Niiden välistä!

 

KL-varaosat  Race.fi