Elekma  Autoracing

Jarrunesteen vaihto

  • 10 Vastauksia
  • 9305 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevepe

  • Vieras
Jarrunesteen vaihto
« : 14.05.2014, 21:37:28 »
Eli vaihdoin tuossa jarrunesteet ja nyt rupes mietityttämään, että meniköhän kaikki niinku piti. Se vanha neste oli semmosta aika paksua ja bilialla vaihdettu,  joten en tiedä käyttävätkö DOT 4+ vai mitä, mutta itse laitoin tilalle DOT 4 joka taas oli paljon löysempää tavaraa. Onkohan mahdollista, että siellä olikin sitä DOT 5.1 tai 5.0 mitä ei saa sekoittaa muiden kanssa? Vaihdon jälkeen myös poljin tuntuu olevan löysempi ja kun painaa niin vähän matkaa ei tapahdu mitään (ilmaa)?

Kiitos

Volvo V70  2.4 manuaali -04

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #1 : 14.05.2014, 22:09:30 »
Jos se poljin on vähän sellainen kumimainen, niin todennäköisesti siellä on vähän ilmaa. Varmaankin melkein jokainen autovalmistaja käyttä dot 4 luokituksen jarrunesteitä, joten ihan käypäistä olet sinne laittanut. Jos siellä järjestelmässä ei ole yhtään ilmaa niin todennäköisesti uusi neste meinaa jotakin mäntää/venttiiliä jumittaa, mikä on vanhalla nesteellä vielä toiminut.
Kuinka paljon käytit uutta nestettä kun ne vaihdoit? Tuosta paksusta vanhasta nesteestä päätellen niitä ei ole ihan vastikään vaihdettu.

Dot 4 ja 5.1 käy ristiin keskenään, mutta mieluiten koko järjestelmässä saisi olla samaa ainetta. Dot 5 jarruneste on silikonipohjaista muistaakseni, eikä sitä pidä missään nimessä laittaa normaaliin henkilöautoon. Dot 5 neste imee kosteutta itseensä jo muutamassa viikossa huomattavan määrän, eikä siksi sovellu normaaliin käyttöön. Kilpureissakin käytettynä tuo neste vaihdetaan monesti ennen seuraavaa kisaa uuteen.

hevepe

  • Vieras
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #2 : 14.05.2014, 22:14:39 »
Jos se poljin on vähän sellainen kumimainen, niin todennäköisesti siellä on vähän ilmaa. Varmaankin melkein jokainen autovalmistaja käyttä dot 4 luokituksen jarrunesteitä, joten ihan käypäistä olet sinne laittanut. Jos siellä järjestelmässä ei ole yhtään ilmaa niin todennäköisesti uusi neste meinaa jotakin mäntää/venttiiliä jumittaa, mikä on vanhalla nesteellä vielä toiminut.
Kuinka paljon käytit uutta nestettä kun ne vaihdoit? Tuosta paksusta vanhasta nesteestä päätellen niitä ei ole ihan vastikään vaihdettu.

Dot 4 ja 5.1 käy ristiin keskenään, mutta mieluiten koko järjestelmässä saisi olla samaa ainetta. Dot 5 jarruneste on silikonipohjaista muistaakseni, eikä sitä pidä missään nimessä laittaa normaaliin henkilöautoon. Dot 5 neste imee kosteutta itseensä jo muutamassa viikossa huomattavan määrän, eikä siksi sovellu normaaliin käyttöön. Kilpureissakin käytettynä tuo neste vaihdetaan monesti ennen seuraavaa kisaa uuteen.

Nestettä meni n. 600ml mikä on myös ohjekirjan mukainen määrä. Luultavati siellä on sit ilmaa, pitää vielä huomenna ilmata.

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #3 : 15.05.2014, 12:54:14 »
Jos se poljin on vähän sellainen kumimainen, niin todennäköisesti siellä on vähän ilmaa. Varmaankin melkein jokainen autovalmistaja käyttä dot 4 luokituksen jarrunesteitä, joten ihan käypäistä olet sinne laittanut. Jos siellä järjestelmässä ei ole yhtään ilmaa niin todennäköisesti uusi neste meinaa jotakin mäntää/venttiiliä jumittaa, mikä on vanhalla nesteellä vielä toiminut.
Kuinka paljon käytit uutta nestettä kun ne vaihdoit? Tuosta paksusta vanhasta nesteestä päätellen niitä ei ole ihan vastikään vaihdettu.

Dot 4 ja 5.1 käy ristiin keskenään, mutta mieluiten koko järjestelmässä saisi olla samaa ainetta. Dot 5 jarruneste on silikonipohjaista muistaakseni, eikä sitä pidä missään nimessä laittaa normaaliin henkilöautoon. Dot 5 neste imee kosteutta itseensä jo muutamassa viikossa huomattavan määrän, eikä siksi sovellu normaaliin käyttöön. Kilpureissakin käytettynä tuo neste vaihdetaan monesti ennen seuraavaa kisaa uuteen.


Meni just toisinpäin, eli silikonipohjainen ei sido vettä itseensä. http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste Tuota DOT5:sta käytetään paljon mm. moottoripyörissä, koska se ei vahingoita maalipintoja.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2014, 12:57:40 kirjoittanut Valmet-20 »

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #4 : 15.05.2014, 22:36:31 »
Aa no hyvä että korjasit. Mistähän oon sitten noin päähäni saanut  :buck2:

Poissa Matti Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #5 : 15.05.2014, 22:41:23 »
Haluaisin laittaa silikoninesteet(V70 D5 -02) mutta mietin tuota nesteiden sekoittumista. Kuinka vanhat nesteet saadaan riittävän hyvin pois? Pitääkö vaan joka ilmausnipasta lorottaa kunnes uutta näyttää tulevan?
En ikinä vastaa tuntemattomaan numeroon, laitan luurin korvaan tai annan soida. Jos ei runkkarit uskalla soittaa omalla numerolla niin turha edes vaivautua vastaamaan. Miksi jotkut soittavat salaisesta?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #6 : 15.05.2014, 23:25:59 »
Haluaisin laittaa silikoninesteet(V70 D5 -02) mutta mietin tuota nesteiden sekoittumista. Kuinka vanhat nesteet saadaan riittävän hyvin pois? Pitääkö vaan joka ilmausnipasta lorottaa kunnes uutta näyttää tulevan?

Virallinen ohjeistus kehottaa huuhtomaan järjestelmän alkoholilla mutta tuota läpivalutusta olen käyttänyt muutamaan japsiauton kytkinnesteiden vaihtoon normaalista silikoniksi eikä ole niissä ongelmia tullut.

Silikoninesteellä on sitten sellainen pieni miinuspuoli että koska ne ei absorboi kosteutta eli ime itseensä vettä, niin vesi mikä järjestelmään joutuu, kulkeutuu järjestelmän alimpiin kohtiin ja tekee mitä vesi yleensä tekee eli ruostuttaa ja jäätyy...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #7 : 14.07.2015, 23:52:23 »
Hei, en löytänyt vastausta niin kysytään nyt sitten. Eli käsittääkseni nesteitä vaihdettaessa ensimmäisenä imetään vanha neste säiliöstä ja täytetään uudella. Sen jälkeen nurkka kerrallaan ilmataan järjestelmä.

 Kysymykseni koskee tuota vanhan nesteen imemistä säiliöstä, onko mahdollista että järjestelmään joutuu ilmaa tuota tehdessä? Kuinka paljon uskaltaa kerralla imeä tuolta, tuskin säiliötä tyhjäksi vai?
S60 T5 -01

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #8 : 15.07.2015, 00:42:53 »
Ei sinne ilmaa mene jos ei polkimeen koske vaikka olisi täysin tyhjä säiliö. Riittää kun enimmät otat pois

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #9 : 15.07.2015, 08:22:04 »
Sekään ei ole ~aivan välttämätöntä. Joutuu vaan ensimmäistä piiriä ilmaamaan säiliön nesteen verran kauemmin...

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #10 : 15.07.2015, 21:38:24 »
Kiitos vastauksista!  :)
S60 T5 -01

 

Samppasport  Futurez