VRCF.fi teksti Ardic 912D, V70 2005 170kkm
kiitos kaikille aiemmista hyvistä selvityksistä, mitkä auttoivat minua merkittävästi korjauksessa.
Oireet: tähän asti 8v moitteetomasti toiminut lisälämppäri alkoi pakkasten tultua
- savuttamaan käynnistykssen yhteydessä ja käydessään ihan tuhottomasti
- kävi usein vain muutaman minuutin ja sammui itsestään ennen aikojaan
- antoi CEM5F39 vikakoodin, liekkivahti
Korjaus:
- ensin puhaltelin polttoaineputket paineilmalla pumpulta lämppärille, ei auttanut
- uusin liekkivahdin ja porasin reiän 3,5mm ylikokoon, ei auttanut
- uusin polttoaineen paineen tasaajan, auttoi
Varaosat:
- liekkivahti (3713898), Volvolta 35e
- paineentasaaja, Autorep 117e
- naaras torx hylsy E5, motonet 2e
Huomiot:
- liekkisvahti ei ole valovastus vaan L14F1 (To-18) fototransistori ja rinnan pieni konkka (100nF?)
- turbulaattorin siipipyörän kiinnitys on uros torx pultti (E5 torx hylsy)
t tapsa

valmistajan huolto- ja asennusohjeet saksaksi
www,xc90.dk/DIY/CoolantPressure/..., josta joitakin tietoja vian etsintään:
- sähkön kulutus typ. 30W
- polttoaineen kulutus 350-600ml/h eli n. 6-10 ml/min, polttoainepumppu käy siis eri tehoilla
- kiertovesipumppu 850L/h
käynnistyminen: ensin ilmapuhallinmoottori ja hehkutulppa, 60s jälkeen polttoainepumppu
sammutus: polttoainepumppu pysähtyy heti, kiertovesipumppu ja puhallin n 60s myöhemmin, tuulettaa
varmistukset: liekkivahti, kiertoveden läpötilavahti, ylikuumenemissuoja, polttoaineen syötön katkaisu 85s epäonnistuneen sytytyksen jälkeen, kolmen epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen lukitus
Vikahaku:
- hehkutulpalla min. 10,5V (max 12s)
- hehkutulppan tulee kuumentua keltapunaiseksi 60sekunnissa
- liekkivahdin puhdistus
- huoltoon
-