Ei ole kunnossa.
Mahdollisuuksia ainakin:
- Moottorin kyljessä on kulmavaihde joka kääntää poikittain olevan moottorin vedon taakse kardaaniakselille. Kulmavaihteen ja moottorin välillä on Boorit (urat) akselissa, tästä saattaa mennä boorit (ruostuvat) ja pettävät voimakkaassa vedossa. Käsittääkseni voidaan tutkia akseleita pyörittämällä. Kun ei voima välity taakse ollenkaan ei takapyörätkään vedä
- Haldex pumppu ei toimi, jolloin Haldexin kytkin ei sulkeudu ja takapyörille ei mene voimaa vaikka kulmavaihde olisi kunnossa ja kardaanit pyörii. Pumpun toimintakin on helposti tarkastettavissa.
- Koko Haldex- kytkin on "tukossa" ja toimimaton, huollon puutteen takia.
Jos kulmavaihde ok ja pumppu ok, silloin suodattimen ja öljyn vaihto, mutta pahoin pelkään, että pelkkä öljy ei auta jos veto pois.
Kaikki yllämainitut korjaukset valitettavasti maksaa, ettei vain nelivetovika olisi syy edellisen omistajan myydää auto. jos olet ostanut liikkeestä niin mene juttelemaan, uusi Haldex taitaa olla nelisen tonnia ja pumppukin lähestyä tonnia ja kulmavaihde siinä välissä.
Ostin pari vuotta sitten XC70:n ja tutkin auton tekniikkaa, kun neliveto oli minulle uutta yllämainittu perustuu siihen. Mutta törmäsin myös merkkiliikkeessä asenteeseen "nelivetoa ei tarvitse huoltaa se kestää auton iän". Töiden vastaanottaja alkoi kyllä mököttä, kun kysyin, mikä Volvosta tekee huoltovapaan, kun Audin ja VW:n samanlaisen Haldex-kytkimen öljyt ja suodatin vaihdetaan 60 000 välein ?
Jos autosi on näitä merkkiliikkeen kestääautoniän huolto-ohjelman mukaan huollettuja on syytä huolestua.
Itse olen ymmärtänyt niin, että
- kulmavaihde voi joskus hajota, jos se ei ole hyvässä rasvassa ja boorit pääsee ruostumaan ja sitten voimakkasti kiihdytettäessä pettää (Boorien rasvaaminen vaatisi kulmavihteen irrottamisen ja itse ajattelin mennä riskillä ja anttaa olla rasvaamatta/tarkastamatta)
- Jos Haldexin öljyä ja suodatinta ei vaihdeta, vaan se Volvossa kestää, kuten merkkiliike sanoon auton iän, tarkoittaa se sitä, että öljyn likaantuessa pumppu lopettaa toimintansa ja merkkiliikehän vaihtaa sen (ja samalla varmaan öljytkin

jolloin mennään taas, ainakin jonkin aikaa.
- Pahimmassa tapauksessa koko kytkin osa likaantuun niin, että ainoa korjaus on ainakin mekiiliikkeen mukaan Haldexin vaihto.