Käsittääkseni ongelma on se että lähivalot on kapeat, eivätkä valaise siihen auton edustalle ollenkaan, vaan siinä etukulmissa on sellainen varjo. Lähinnä kokee ongelmaksi kaupunkiliikenteessä yms, missä täytyy kääntyä.
Ongelma on nimenomaan linssivaloilla. Perinteiset umpiot tuppaavat roiskimaan hajavaloa sinne sun tänne, mutta linssivalojen kanssa sitä hajavaloa ei tule käytännössä lainkaan varsinaisen valokuvion ulkopuolelle. Hyvällä optiikalla kyllä saadaan kohtuullinen (yli 50 m) kantama lähivaloihin, mutta kuvio on varmaan pakko pitää kapeana - halogeenipolttimon (H7 muistaakseni jotain 1600 lm ja H4 vieläkin vaatimattomampi) valovirta vaan riitä kaikkeen. 35 W xenonien liki kaksinkertainen valovirta (3000 lm) mahdollistaa leveän valokuvion ja 25 W/2000 lm xenonit sitten näiden välimaastossa.
Halogeenit linssivaloissa = kadunkulmissa tosiaan ihan sokkona, jos ei ole autossa kulmavaloja. Samoin oli aika hauska ajella katuvalottomalla osuudella ilman kaukovaloja (vastaantulijoiden yms. takia). Liikennemerkkien tolpat erottuivat, mutta itse merkki jäi pimentoon, vaikka näissä on aika hyvin heijastavaa materiaalia. Pitkillä liikennemerkit peilaavat puolen kilometrin päästä.
Jos auton edessä on kirkas läikkä lähivaloilla, valot on suunnattu(* päin helvettiä. Jos vastaantulijan valot häikäisevät, ne on suunnattu suoraan taivaaseen. (* väärä suuntaus sisältäen myös väärin asennetut/väärän tyyppiset polttimot ... sisältäen myös kaikemaailman kiinanxenonit yms. Ei ole pulaa näistä, vähintään kolmasosalla vastaantulijoista on ainakin toinen valo miten sattuu.
Kirkkaan läikän auton eteen saa aikaan myös etusumuvaloilla. Etenkin näillä uusien autojen sumuvaloilla, jotka toimittavat myös kulmavalon virkaa. Valoa ammutaan lähes kohtisuoraan sivulle, mutta suoraan eteenpäin sitä riittää vain max. 20 m. Lähivaloihin yhdistettynä lopputulos on kirkas läntti 5-10 m keulan edessä ja sivuilla. Antaahan se puupäälle turvalisuuden tunnetta, mutta näköaisti sopeutuu tähän kirkkaaseen länttiin, minkä seurauksena 50+ metrin päähän näkee entistä heikommin. Myös vastaantulijat kiittävät...
Samalla logiikalla kannattaa pitää sisävalokin päällä. Näkee paremmin hirven/peuran siinä vaiheessa, kun se tulee lasista sisään
