Meinasin tähän kirjoittaa, että sumuvalojen tuoma valaistu lyhyt kaistale auton edessä/etuviistossa vain häiritsee hämärässä näkemistä koska auton edessä on enemmän hajavaloa...
...mutta sitten kävin ajamassa tuolla omalla pastakulholla. Siinä on lyhyet valot suunniteltu vissiin Milanolaisen lähiö-puudelin tai sitä taluttavan neitosen korkkareiden korkojen havaitsemiseen, kun auton edessä on ihan jumalaton valoläiskä. Pitkät päällä lyhyet jatkavat palamistaan omassa poterossaan, KUNNES laittaa sumuvalot päälle.
Sumarit valaitsevat n. 45 asteen kulmassa etuviistoihin. Ajaessa lyhet + sumuvalot päällä, palavat lyhyet + sumuvalot. Mutta kun pitkät on päällä ja laittaa sumuvalot päälle, sammuvat lyhyet ja se metsän reunojen näkemistä häiritsevä valopallo häviää auton edestä. Vaihtaessa takaisin lyhyille, lyhyet syttyvät palamaan.
En tiedä miksi on noin kytketty, mutta lyhyiden sammuttaminen tällä menetelmällä auttaa jo ihan suoralla tiellä näkemisessä, puhumattakaan siitä mutkaisesta ja mäkisestä keskisuomen soratiestä. Mitään muuta hyötyä en ole sumareista kyllä huomannut.
En tiedä onko monessakin autossa kytketty valot toimimaan noin, tuskinpa enkä usko niiden polttamisen syynä olevan näkeminen vaan enempi se "kattokaa miten cool", ainakin jos kuski on yhtään nuorempi. Puskurissa loimottavat "kulmalyhdyt" on yksinkertasesti nii siistin näköset hei! Tossa omassa vessassa ne on umpioissa, vilkkujen vieressä, että pieleen menee siinäkin.

Olen kyllä miettinyt piäni puhki, miten tuosta omasta vessasta saisi ne lyhkäset sammumaan pitkille vaihtaessa, mutten ole keksinyt. Jos olisi "wanhaan hywään aikaan" tehty auto, niin vähän sähköjä käpistelemällä onnistuisi. Muttakun tuokin on täynnä ATK -nimistä tilpehööriä, jonka "keskushermosto" (canväylä) ei töimi kuten njormal sähköjohto, niin kusessa ollaan koko saatanan sakki.
Ei toimi enään vanha viisaus, "väri väriin, loput ovenväliin".
