Tuli hankittua vuosimallia 2000 oleva Volvo S80 2.4 automaattivaihteistolla (125kW).
Autolla on ajettu 250 000, ja automaattiöljyt oli vaihdettu 160 000 kohdalla, sekä viimeksi noin tuhat kilometriä sitten.
Vaihteistossa on kuitenkin jotain hämminkiä. Kylmällä koneella kaikki vaihdot menevät melko pehmeästi, mutta lämpimällä koneella 2-3 vaihdon välillä kierrokset nousevat hetkellisesti ennenkuin 3-vaihde kytkeytyy päälle. Eli tuntuu että vaihteisto menisi vaihdon aikana hetkeksi vapaalle. Aivan pintakaasulla hitaissa nopeuksissa tuntuu että 2-3 vaihdossa "vapaalle vaihtuminen" kestää paljon pidempään, ja 3 vaihde kytkeytyy vasta kun painaa kaasua hiukan enemmän, ja tällöin vaihde "töksähtää" päälle.
Googlettelemalla ja foorumia lueskelemalla on saanut käsityksen että oireet voisivat johtua likaisesta tai kuluneesta venttiilipöydästä.
Venttiilipöydän vaihtamiseen löytyi melko selkeät ohjeetkin (
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228).
Käsitykseni mukaan venttiilipöytiä on kuitenkin erilaisia myös tähän vaihteistoon. Täytyykö venttiilipöytä siis ottaa irti että löydän sieltä varaosa-numeron jolla saisin oikean osan tilattua? Vai saako venttiilipöydän yksilityä koneen tyypin mukaan?
Jonkun verran näyttää olevan liikkeellä myös purkuautojen automaattilaatikoita. Minulla on vaihteiston kilvessä varaosanumerona 8636081.
Löysin 55-50SN vaihtolaatikon samanikäisestä S80 Volvosta, mutta siinä varaosanumero on 9482015. Näinköhän tuo laatikko on sitten tuosta 103kW Volvosta? Käykö nuo päittäin, vai onko noissa laatikoissa jotain eroa?
Samaa vikaa on ollut myös muilla, niin kokemuksia kaipailisin onko venttiilipöydän vaihto kannattava remontti? Vai kannattaako lähteä metsästämään vaihtolaatikkoa? Mitä pitäisi ottaa huomioon venttiilipöytää vaihtaessa, tai koko laatikkoa vaihtaessa?