Elekma  Autoracing

Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)

  • 16 Vastauksia
  • 17674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eemeliheikkinen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Tuli hankittua vuosimallia 2000 oleva Volvo S80 2.4 automaattivaihteistolla (125kW).

Autolla on ajettu 250 000, ja automaattiöljyt oli vaihdettu 160 000 kohdalla, sekä viimeksi noin tuhat kilometriä sitten.

Vaihteistossa on kuitenkin jotain hämminkiä. Kylmällä koneella kaikki vaihdot menevät melko pehmeästi, mutta lämpimällä koneella 2-3 vaihdon välillä kierrokset nousevat hetkellisesti ennenkuin 3-vaihde kytkeytyy päälle. Eli tuntuu että vaihteisto menisi vaihdon aikana hetkeksi vapaalle. Aivan pintakaasulla hitaissa nopeuksissa tuntuu että 2-3 vaihdossa "vapaalle vaihtuminen" kestää paljon pidempään, ja 3 vaihde kytkeytyy vasta kun painaa kaasua hiukan enemmän, ja tällöin vaihde "töksähtää" päälle.

Googlettelemalla ja foorumia lueskelemalla on saanut käsityksen että oireet voisivat johtua likaisesta tai kuluneesta venttiilipöydästä.
Venttiilipöydän vaihtamiseen löytyi melko selkeät ohjeetkin (http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228).
Käsitykseni mukaan venttiilipöytiä on kuitenkin erilaisia myös tähän vaihteistoon. Täytyykö venttiilipöytä siis ottaa irti että löydän sieltä varaosa-numeron jolla saisin oikean osan tilattua? Vai saako venttiilipöydän yksilityä koneen tyypin mukaan?

Jonkun verran näyttää olevan liikkeellä myös purkuautojen automaattilaatikoita. Minulla on vaihteiston kilvessä varaosanumerona 8636081.
Löysin 55-50SN vaihtolaatikon samanikäisestä S80 Volvosta, mutta siinä varaosanumero on 9482015. Näinköhän tuo laatikko on sitten tuosta 103kW Volvosta? Käykö nuo päittäin, vai onko noissa laatikoissa jotain eroa?

Samaa vikaa on ollut myös muilla, niin kokemuksia kaipailisin onko venttiilipöydän vaihto kannattava remontti? Vai kannattaako lähteä metsästämään vaihtolaatikkoa? Mitä pitäisi ottaa huomioon venttiilipöytää vaihtaessa, tai koko laatikkoa vaihtaessa?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #1 : 16.06.2014, 15:59:05 »
Näissä vanhemmissa on joku kirjainkoodi venttiilipöytään merkattu B tai C ehkä muitakin, ilmeisesti vaihtaessa pitää sama merkintä osassa kun sen uusii. Toi Eero Jääskeläisen ohjeilla pärjää, venttiili kanteen tehtävä säätö reiät on tarpeettomat, josta Eerolta on kysyttykin tämän vuoden puolella? Kysyppä Eerolta siitä kirjainmerkinnästä venttiilipöydän päältä, pitääkö ottaa huomioon kun uuta osaa tilaa.
Itse olen uudemman mallisen osan (TF-81SC) vaihtanut, tilasin samasta firmasta johon laitoin linkin. Alta löytyy suoranlinkin siihen osaan mikä sinun autoon pitäisi käydä, mutta varmista.

http://www.ebay.com/itm/Volvo-S80-Automatic-AF55-50-Gearbox-Valve-Body-/171223188873?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27ddb28589

Toimitus tulee koti ovelle.

Poissa eemeliheikkinen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #2 : 16.06.2014, 18:05:16 »
Oliko sinulla samanlaisia oireita vaihteistossa? Auttoiko venttiilipöydän vaihto? Kannattaako kokeilla vai lähteä suoraan metsästämään uutta laatikkoa?

Ja mitenhän tuolla uskaltaa nyt ajella epämääräisten vaihtojen kanssa? Ettei pääse rikkomaan jotain muuta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #3 : 16.06.2014, 18:32:58 »
Oliko sinulla samanlaisia oireita vaihteistossa? Auttoiko venttiilipöydän vaihto? Kannattaako kokeilla vai lähteä suoraan metsästämään uutta laatikkoa?

Ja mitenhän tuolla uskaltaa nyt ajella epämääräisten vaihtojen kanssa? Ettei pääse rikkomaan jotain muuta.
Vaihdoissa esiintyi ongelmia, ei samanlaista(muistaakseni) kuin sinun autossa mutta pahempia...
Venttiilipöydän vaihto korjasi mm. risteykseen tultaessa moottorijarrutus ja kun alkoi uudelleen kiihdyttää niin vaihde kytkeytyi töksähtäen.
Eero totesi että ventiilipöydän vaihto ratkaisee ongelmat 90%, eli saatat korjata sillä ongelmat.
Jos tarkoitat täysin uutta vaihteistoa niin varmasti on täysin toimiva mutta jos purkuautosta saatat saada pommin.
Tuskin epämääräiset vaihdot rikkoo mitään jos kaasun käytössä käyttää malttia.

Omaani laitoin lisäksi linjasuodattimen öljyn paluu linjaan jossa on lisäksi magneetti keräämässä metaliset epäpuhtaudet.
Yksi ongelma on se kun turbiinin pyörii sen keskipakovoima kasaa likaa turbiinin ulkokehään jota on oletettavasti vaikea tai mahdoton saada pois öljyn vaihdon yhteydessä, tämä ongelma oli tuotu esille kun foorumeja lueskellut.


« Viimeksi muokattu: 17.06.2014, 15:44:54 kirjoittanut virkpe »

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3027
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #4 : 26.06.2014, 08:59:04 »
Täälläkin on vähän vaihteiston kanssa ihmeteltävää. Auto V70 2002 2.4T. Alle 80kmh nopudessa laatikko ei oikein osaa päätää pykälää ja vaihdoissa hiukan heijaamista, ongelma poistuu kun käyttää vakionopeuden säädintä. Kysymys kuuluukin että voisko kaasuläppn asentotunnistin aiheuttaa tuota ongelmaa kun kerran poistuu vakkarilla?
Moottorista ei vikakoodeja löytynyt, vaihteistoa ei ole luettu kun laitteita ei ole, öljyt vaihdettu huuhtelemalla ja pinnan taso oikea.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #5 : 26.06.2014, 15:22:32 »
Täälläkin on vähän vaihteiston kanssa ihmeteltävää. Auto V70 2002 2.4T. Alle 80kmh nopudessa laatikko ei oikein osaa päätää pykälää ja vaihdoissa hiukan heijaamista, ongelma poistuu kun käyttää vakionopeuden säädintä. Kysymys kuuluukin että voisko kaasuläppn asentotunnistin aiheuttaa tuota ongelmaa kun kerran poistuu vakkarilla?
Moottorista ei vikakoodeja löytynyt, vaihteistoa ei ole luettu kun laitteita ei ole, öljyt vaihdettu huuhtelemalla ja pinnan taso oikea.

Samanlailla toimii myös minulla siinä ~70 vauhissa. Eli jalkakaasulla ajaessa laatikko arpoo vaihdetta tai jotakin ja vakkarilla se tietää sen vaihteen. Minulla dieseli eli tuskin on sinullakaan moottorissa vikaa. Ei myöskään poistunut öljyn vaihdolla tuo. Veikkaan että jalkakaasu on vain juuri sen verran epävakaa että siksi hakee sopivaa vaihdetta - ehkä :idiot2:
V70 D5

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #6 : 26.06.2014, 22:34:37 »
Samanlailla toimii myös minulla siinä ~70 vauhissa. Eli jalkakaasulla ajaessa laatikko arpoo vaihdetta tai jotakin ja vakkarilla se tietää sen vaihteen. Minulla dieseli eli tuskin on sinullakaan moottorissa vikaa. Ei myöskään poistunut öljyn vaihdolla tuo. Veikkaan että jalkakaasu on vain juuri sen verran epävakaa että siksi hakee sopivaa vaihdetta - ehkä :idiot2:

Juuri näin, eli ominaisuus on tuo hakeminen ilman vakkaria. Vakkarilla ei sitten lukitse vitosta ennen noin 75kmh. Mutta kun on lukinnut, voi tiputtaa nopeutta viiksestä jopa kuuteenkymppiin ilman että lukitus aukeaa.

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #7 : 01.07.2014, 22:23:18 »
Mikähän mahtaa olla? Itellä aika samallaista vikaa kun aloittajalla, mut vaihtaessa 3 -> 4 
eli vaihde menee ikäänkuin vapaalle liian pitkäksi aikaa ja vaihtaa pienellä nykäsyllä. Tää tapahtuu vaan alle 2000 rpm kiihytyksillä. kierrokset heittelee myös tasakaasulla 60-70 vauhissa,
Öljyt on vaihdettu ja b4 servo cover.
Autona 2002 s60 d5 300tkm. ettiäkkö jostain vähän ajetun vaihto askin vai koittaako venttiilipöydänvaihdolla, vai mitäsuosittelisitte? :0

Poissa eemeliheikkinen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #8 : 02.07.2014, 13:35:53 »
Mikähän mahtaa olla? Itellä aika samallaista vikaa kun aloittajalla, mut vaihtaessa 3 -> 4 
eli vaihde menee ikäänkuin vapaalle liian pitkäksi aikaa ja vaihtaa pienellä nykäsyllä. Tää tapahtuu vaan alle 2000 rpm kiihytyksillä. kierrokset heittelee myös tasakaasulla 60-70 vauhissa,
Öljyt on vaihdettu ja b4 servo cover.
Autona 2002 s60 d5 300tkm. ettiäkkö jostain vähän ajetun vaihto askin vai koittaako venttiilipöydänvaihdolla, vai mitäsuosittelisitte? :0

Minulla on varattu ensi tiistaiksi aika venttiilipöydän vaihtoon. Sen jälkeen voin kertoa kannattiko.
Lupailivat kyllä että tuolla pitäisi tulla kuntoon.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3027
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #9 : 02.07.2014, 13:59:48 »
Laitappa infoa, odotellaan mielenkiinnolla tuloksia ja hintaa operaatiolle.

Poissa eemeliheikkinen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #10 : 08.07.2014, 19:55:23 »
Tänään volvoon vaihdettiin uudemman mallinen venttiilipöytä, tehtiin jotain 3-vaihteen servolle (?), ja tehtiin perusteellinen opetusajo. Koko lystille tuli hintaa 1200e, ja nyt vaihteisto toimii kuin unelma. Aikaa korjaamolla tähän meni reilu 6 tuntia. Vaihtotyö reilu 3 tuntia, ja opetusajo vajaa 3 tuntia.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3027
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #11 : 10.07.2014, 19:15:01 »
Oliko tuo venttiilipöytä volvon kautta? Täällä oireilee edelleen laatikko eli tuohon kait se on varauduttava.  >:(
edit. HIPHEI !! Vaihteisto alkoi toimimaan loistavasti kuin taikaiskusta ja kaikki oireet tiessään. Vaihteistosta reilu puoli litraa öljyä pois. Oireet paheni siis helteiden myötä jolloin öljyt myös laajenee enemmän, tikku käteen ja mitä h....tiä, öljypinta kuumana reilusti yli ylärajan. Imulla liiat pois ja kokeilemaan ---> toimii. Tuo liika öljymäärä selittyisi talvella vaihdettuihin öljyihin jolloin laatikko ei ole ollut tarpeeksi lämmin öljypintaa tarkistettaessa.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2014, 22:14:08 kirjoittanut jak900 »

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3027
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #12 : 16.07.2014, 21:14:26 »
Samanlainen tapaus tuli vastaan tuttavalla. Sinisellä vaihdettu öljyt ja samat oireet tuli nyt kuumien helteiden myötä, öljyä liikaa ja korjaantui tämäkin ylimääräisen poistolla. Paljonkohan näitä ylitäyttöjä tapahtuu ja oireiden takia vaihdellaan sitten osia ja lootia ?   :o

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #13 : 31.07.2014, 21:01:48 »
Käsitykseni mukaan venttiilipöytiä on kuitenkin erilaisia myös tähän vaihteistoon. Täytyykö venttiilipöytä siis ottaa irti että löydän sieltä varaosa-numeron jolla saisin oikean osan tilattua? Vai saako venttiilipöydän yksilityä koneen tyypin mukaan?


Selvisikö topicin aloittajalle koskaan, että miten osaa valita oikeanlaisen venttiilipöydän. Näyttäisi olevan myynnissä muutamanlaista näihin. Pitääkö purkaa kansi pois että näkee tunnistenumerot tai näkeekö merkkiliike mikä malli pitää olla. Tuollakin räjäytyskuvassa puhutaan kolmannen sukupolven venttilipydästä vuodesta 2002-> joka on fyysisesti erilainen : http://autogear.fi/vaihteistokauppa/aw_55-50.pdf

Tuollakin niin sanotaan, mutta toisaalta puhutaan että venttiilipöydän korjauskitissä pitää kääntää solenoidit eri asentoon ja jatkaa johtoja eli olisiko näitä sitten sovitettavissa :idiot2: näyttää olevan myös toimintaohjeita vikatilanteessa:  http://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/AW55-50%20SN.pdf

Onko kukaan tilannut maailmalta. Kunnostettuja näyttää olevan monet  mitä on myynnissä. Vai kannattaako ostaa suomesta jonkin korjaajan kautta??? Monet puhuvat että alta kuuden sadan sais maailmalta, mutten äkkiä alta 1000$ löytänyt.

Näyttää löytyvän kohtuu selkeitä ohjeita venttiilipöydän vaihtoon, esim. http://www.volvoxc.com/0/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf

Iso työ, mutta tuon perusteella ei äärettömän vaativia työvaiheita. Hyvät ohjeet myös sopeutusajoon. Eli siis vaihdon jälkeen olisi käytävä oppimismuisti nollaamassa ja käynnistettävä opetusajo tai teetettävä se liikkeellä. Noh Oulun toisessa liikkeessä tuntui olevan aika nihkeästi tietoa vaihteiston ongelmista, sanottiin että se on sitten rikki ja uutta vailla kun kyselin ja kerroin oireista.

Olin aikaisemmin siinä käsityksessä, että omaani oli vaihdettu venttiilipöytä muttei niin ollutkaan kun tutkin asiaa. Jonkun aikaa kun nyt on ruvennut nelosen vaihto nykäisemään ja joskus ykkösen kytkeytyessä. Nykäisyn pystyy välttämään, mutta ei se tuosta ainakaan parane.

Missäpäin suomea näitten korjaajia löytyy? Pitää ammattilaisenkin kommentit ja tarjoukset kuulla kun on tämän aika. Auto on vielä sen verran mieleinen, että tätä huoltoa pitää harkita.
V70 D5

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto-ongelma, S80 2.4 vm. -2000 (55-50SN)
« Vastaus #14 : 01.08.2014, 15:47:01 »
Onko kukaan tilannut maailmalta. Kunnostettuja näyttää olevan monet  mitä on myynnissä. Vai kannattaako ostaa suomesta jonkin korjaajan kautta??? Monet puhuvat että alta kuuden sadan sais maailmalta, mutten äkkiä alta 1000$ löytänyt.
tuolla on vähän yli 500,-
http://www.ebay.de/itm/Volvo-S70-V70-Automatic-AF55-50-Gearbox-Valve-Body-/191267688554?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c8871506a

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

No säädöt tehtävä jos ei tehdas uusi -> http://www.rostratransmission.com/pdf/AW55-50-Solenoid-Adjustment-Chart-v2.pdf

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron